szerző:
hvg.hu

Megkérdeztük a minisztériumot, hogyan gondolja ezt a leállósávban autózást?

Gyorsan végigsöpört a hír a sajtón, hogy egy ötlet szerint megnyithatják az autópályák leállósávját, enyhítendő a nagy nyári a forgalmat. A Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen mondta el Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára, hogy egy informatikai fejlesztés segítségével alkalmassá tehetnék az autópályák leállósávját a folyamatos haladásra.

Az államtitkár nem fejtette ki részletesen, miért és milyen „informatikai” fejlesztés kell a leállósáv megnyitásához. Megkérdeztük tehát az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, konkrétan miről lenne szó. Azt a választ kaptuk, hogy egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálják az egyes autópályák leállósávjainak időszakos megnyitását.

Ami nálunk elméleti lehetőség, az Németországban már gyakorlat. Nemrégiben München mellett egy autópályán mi is láttuk a rendszert működés közben. Elsőre igen meglepő volt, hogy az autósok használják a leállósávot is, aztán feltűnt az első tábla, amely megmagyarázta a dolgot. A magyar szaktárca erről azt írta, hogy a német és osztrák gyakorlatban már megjelent innovatív megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, esetenként legfeljebb néhány órás időtartamokban merülhet fel kapacitásnövelő alternatívaként.

A német Autobahnon már van ilyen szakasz.
©

A minisztériumi válasz arra is kitért, hogy a megoldás csak az informatikai infrastruktúra és jelzések kihelyezése után jöhet szóba. Kiderült az is, mit jelent az emlegetett informatikai infrastruktúra: közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen feltétel egyebek mellett például, hogy a szakaszt teljes hosszában lefedje egy kamerarendszer, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll-e továbbhaladásra képtelen jármű. 

A leállósáv esetleges időszakos megnyitására kidolgozott szakmai javaslat még nincs, így egyelőre nem tudni, mikortól várható az újítás bevezetése.

A leállósávot vagy vészsávot egyébiránt a jelenleg hatályos KRESZ szerint csak vészhelyzetben és műszaki hiba esetén lehet használni, azt is a lehető legrövidebb időre. A hivatalból ott dolgozóknak, akik ellenőrzési, útfenntartási, járműmentési feladatot látnak el, szintén a lehető leghamarabb el kell hagyniuk a leállósávot a munkavégzés után.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A szíriai fegyveres ellenzék elvesztette egyik utolsó erősségét

A szíriai fegyveres ellenzék elvesztette egyik utolsó erősségét

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Simonyi szerint Orbán gerinctelen politikát folytat Amerikával szemben

Simonyi szerint Orbán gerinctelen politikát folytat Amerikával szemben

Továbbjutott Babos a US Open első selejtezőjéből

Továbbjutott Babos a US Open első selejtezőjéből

Shane Tusup videóban mutatja be, milyen őrületesen indult a felkészülés új tanítványaival

Shane Tusup videóban mutatja be, milyen őrületesen indult a felkészülés új tanítványaival

Elhunyt a Jysk alapítója

Elhunyt a Jysk alapítója