Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"91149066-8dcf-49e1-a33e-28eb0b8953cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár évvel ezelőtt jelent meg és azonnal óriási népszerűségre tett szert mind iPhone-okon, mind androidos mobilokon a FaceApp alkalmazás, amellyel a szelfiket lehetett alakítgatni. Már korábban is sok figyelmeztetés megjelent az app biztonságával kapcsolatban, Brazíliában pedig nemrégiben a tettek mezejére léptek, és az ítélet akár precedensértékű lehet.","shortLead":"Pár évvel ezelőtt jelent meg és azonnal óriási népszerűségre tett szert mind iPhone-okon, mind androidos mobilokon...","id":"20250117_faceapp-alkalmazas-per-brazilia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91149066-8dcf-49e1-a33e-28eb0b8953cd.jpg","index":0,"item":"6cddcbfa-2b63-4def-abdb-f6f8a95a230e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_faceapp-alkalmazas-per-brazilia","timestamp":"2025. január. 17. 10:03","title":"Rengeteg ember alakította át ezzel a fotóit, most per indul a FaceApp miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c73c0b3-bd80-4240-a096-8e7c897479ef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pillanatok alatt elterjedt a TikTokon, majd a közösségi média egyéb platformjain is egy videó: egy mérnök egy olyan robotpuskát tervezett, amelyik a hangutasításoknak megfelelően céloz és lő. Közben jóval nagyobb léptékekben már folyik a MI bevonása a fegyverek készítésébe.","shortLead":"Pillanatok alatt elterjedt a TikTokon, majd a közösségi média egyéb platformjain is egy videó: egy mérnök egy olyan...","id":"20250117_sts-3d-chatgpt-vezerles-robotpuska-mesterseges-intelligencia-tiktok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c73c0b3-bd80-4240-a096-8e7c897479ef.jpg","index":0,"item":"5f10ceaa-f9d8-495a-99ad-c3502914de81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_sts-3d-chatgpt-vezerles-robotpuska-mesterseges-intelligencia-tiktok-video","timestamp":"2025. január. 17. 12:03","title":"Kiszabadult a szellem a palackból: mesterséges intelligenciával vezérelt robotpuskát készített egy mérnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90cd7b60-6d25-45cf-8235-5575d9131695","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Duster nagy testvérében található a Dacia valaha készült legerősebb motorja.","shortLead":"A Duster nagy testvérében található a Dacia valaha készült legerősebb motorja.","id":"20250117_a-legdragabb-es-legnagyobb-dacia-bearaztak-az-uj-bigstert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90cd7b60-6d25-45cf-8235-5575d9131695.jpg","index":0,"item":"0d6ca9f9-8503-4359-b6a3-c72cd2ebb52c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_a-legdragabb-es-legnagyobb-dacia-bearaztak-az-uj-bigstert","timestamp":"2025. január. 17. 06:41","title":"A legdrágább és legnagyobb Dacia: beárazták az új Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03fb3a8e-30f6-4035-8952-e895a776e1f0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Biró Ferenc elnök mellett az ügyészség még egy személyt meggyanúsított az Integritás Hatóságnál történt pénzügyi visszaélés miatt.","shortLead":"Biró Ferenc elnök mellett az ügyészség még egy személyt meggyanúsított az Integritás Hatóságnál történt pénzügyi...","id":"20250117_Ujabb-gyanusitottja-van-az-Integritas-Hatosag-hutlen-kezeleses-botranyanak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03fb3a8e-30f6-4035-8952-e895a776e1f0.jpg","index":0,"item":"427f372e-583f-4ce6-ba60-7152c19dd405","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Ujabb-gyanusitottja-van-az-Integritas-Hatosag-hutlen-kezeleses-botranyanak-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 07:18","title":"Újabb gyanúsítottja van az Integritás Hatóság hűtlen kezeléses botrányának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01373035-758b-4347-b7b4-5fa00962b066","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2018-as árakon alig harmadannyi támogatás jut új beruházásokra, nem csoda, hogy nem tudják összekalapozni a pénzt az érintettek.","shortLead":"2018-as árakon alig harmadannyi támogatás jut új beruházásokra, nem csoda, hogy nem tudják összekalapozni a pénzt...","id":"20250117_tao-tamogatasok-tao-keret-elinflalodott-latvanysportok-sportberuhazasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01373035-758b-4347-b7b4-5fa00962b066.jpg","index":0,"item":"11b56be6-0f60-43ab-99bd-11088aa39345","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_tao-tamogatasok-tao-keret-elinflalodott-latvanysportok-sportberuhazasok","timestamp":"2025. január. 17. 08:06","title":"A forinttal a tao-keretet is elinflálta a kormány, már alig indulnak beruházások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac785cdb-d274-4b54-a091-f5f8f1b590ba","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250117_Marabu-Feknyuz-Ne-hagyjuk-hogy-Elon-Musk-nevessen-a-vegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac785cdb-d274-4b54-a091-f5f8f1b590ba.jpg","index":0,"item":"164006fe-a00e-4552-b671-2432a4123aab","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Marabu-Feknyuz-Ne-hagyjuk-hogy-Elon-Musk-nevessen-a-vegen","timestamp":"2025. január. 17. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Ne hagyjuk, hogy Elon Musk nevessen a végén!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Jelentősen visszavett a kiadási terveiből a kormány, ennek köszönhetően az tartotta elfogadhatónak az Európai Bizottság a magyar középtávú növekedési tervet. Ugyanakkor az államadósság hosszú távon az elvárható szint fölött marad. A magyar tervek kalkulálnak az uniós forrásokkal is.","shortLead":"Jelentősen visszavett a kiadási terveiből a kormány, ennek köszönhetően az tartotta elfogadhatónak az Európai Bizottság...","id":"20250117_koltsegvetes_europai_bizottsag_gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"000ccd2e-1d7d-4dee-bc2d-1bc5520962f4","keywords":null,"link":"/eurologus/20250117_koltsegvetes_europai_bizottsag_gazdasag","timestamp":"2025. január. 17. 11:47","title":"Brüsszel kedvéért csökkentette a magyar kormány a kiadásnövekedési terveit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73cdfaa8-47cc-4965-8ae4-6decdc19ca4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Lang Ádám két és fél évre írt alá.","shortLead":"Lang Ádám két és fél évre írt alá.","id":"20250117_labdarugas-lang-adam-atigazolas-ciprus-omonia-nicosia-debrecen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73cdfaa8-47cc-4965-8ae4-6decdc19ca4f.jpg","index":0,"item":"f1b94cf3-3fc9-42cf-8422-7d9134039d77","keywords":null,"link":"/sport/20250117_labdarugas-lang-adam-atigazolas-ciprus-omonia-nicosia-debrecen","timestamp":"2025. január. 17. 11:04","title":"Ciprusról a Debrecenhez igazolt a válogatott korábbi alapembere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha nem is a meleg vizet, de a langyosat megint fel akarják találni az autógyárak. A legeurópaibb autótípus az ötajtós kompakt, amelyekből most ügyes trükkökkel próbálnak crossoveres divatverziókat kreálni. Ilyen a Ford Focus Active is.
Új formavilág van most terjedőben, az alapvetően ötajtós, kompakt méretű autók szabadidő-autósítása. A nyakatekert és korántsem szép kifejezés jól leírja, hogy nem egy új karosszéria-változatról van szó esetükben – mint mondjuk a Golfnál a T-Roc –, hanem csak arról, hogy látványosabb karosszériaelemek alkalmazása mellett emelnek pár centit az autón. Ilyen például a vadonatúj Kia XCeed, vagy éppen jelen tesztünk alanya, a Ford Focus Active.
Képgaléria.
D.P.
Szükséges plusz?
Meg kell hagyni, a Focus Active az utcákon tucatjával futkosó normál változatokhoz képest mutatósabb, kitűnik a masszából. A fekete hűtőmaszk, a műanyag koptatóelemek, az alapból járó tetősín, a 17 colos, magasabb oldalfalú abroncsok illenek az összképhez. Az eltérő stílus ellenére persze a paraméteri azonosak az ötajtós illetve a kombi Focuséval, így például 375 literes a csomagtér kapacitása ötajtósként, míg kombiként – Active Sportbreak néven – 608 literrel számolhatunk.
Bár, ebben a modellben magasabban ülünk, mint egy normál Focusban, de ez a gyakorlatban alig érezhető. A magasabban lévő járműtest leginkább arra jó, hogy egy-egy bukkanón magabiztosabban tudjunk áthajtani, de a valós off-road körülményeket nem érdemes célba venni vele.
D.P.
A Focus Active kabintere szokásosan fordos, sok műanyag, sok gomb a kormányon, sok információ a képernyőkön. Érdemes lehet világosabb kiegészítőkkel kérni a kabinteret, hogy az alapvetően meghatározó fekete felületeket valami ellensúlyozza. Az ülések kárpitján egyébként megjelenik egy „A” betű, ez is emlékeztet rá, hogy az Active variánsban ülünk. A műszercsoport és a középkonzol kezelhetősége a friss Focus-generációé: Ford Sync 3 szoftver fut az infotainment-rendszeren, az Apple CarPlay és Android Auto alapszolgáltatás.
A Focus Active nagyon csöndes menet közben. Ebben az osztályban egyébként ez mára lényegében alapelvárás: a hagyományosan erős konkurensek mellett – mint a Golf, vagy a Ceed – már-már top kategóriát kell adni az általános zaj, vibrációs és nyers zajok elleni védelemben.
Ugyanaz a hozzáállás figyelhető meg az asszisztensrendszerek esetében is: sebességtartó automatika, adaptív fényszórórendszer, aktív parkolóasszisztens, sőt szemből történő behajtásra figyelmeztetés is van. Sőt, még head-up kijelző is van az Active-hoz, ezt eddig nem kínálta a Ford ebben a méretosztályban.
D.P.
Erős motor, lusta váltó
Az autóban egy papíron igazán potens, 185 lóerős, háromhengeres Ecoboost motor van, amely azért a való életben nem érződőik ennyinek. Az elsőre kicsit szokatlan, tekerőgombos, 8 fokozatú automata váltó programozása még Sport módban sem teszi igazán agilissá a kocsit. Persze ez a teljesítmény és a 240 Nm-es nyomaték elég mindenre, csak nem kell azt képzelni, hogy egy Focus ST-ben ülünk.
A kicsit megemelt karosszéria ellenére kifejezetten jó a vezethetőség, amely a Focusoknak mindig is sajátja volt. Sport módban feszes a kormányzás, direkt a futómű, amelyet szintén átdolgoztak ehhez a modellhez. Ami talán nem tudja megfelelően követni ezt a direktebb futóművet, az a váltó, amely ilyenkor sem túl élénken teszi a dolgát, még ha manuálisan, a váltófülekkel noszogatjuk is a fel- vagy lekapcsolásra.
Egyébiránt igen kulturáltan járó darab ez a háromhengeres, ami meg is kapott minden olyan technológiai fejlesztést, amelyeknek hála biztosan nem kell azon siránkozni, hogy alapjáraton billeg miatta a kocsiszekrény, vagy „wartburgos” a hangja.
D.P.
A menetmódokból az Active-ban extraként megtaláljuk a havas és terepes üzemmódot is, amely az ABS vezérlésen keresztül okosítja fel a hajtást, illetve még inkább elveszi a motorerőt. Itt ez is a cél: amikor kevésbé tapadásbiztos terepen autózunk, akkor finomabban jusson el a nyomaték a talajra, illetve, ha szükséges, kicsit igenis elforoghassanak a kerekek.
Mivel tesztalanyunk a maga 182 lóerejével meglehetősen nagy teljesítményű kiadás, nem is igazán sikerült takarékosan bánni vele. A 9,9 literes átlagfogyasztás talán kicsit túlzásnak tűnik ahhoz képest, amit az autó menetdinamikában ad. Vélhetően egy szerényebb, 125 lóerős változat is bőségesen elég az Active-ból, és akkor a fogyasztás oldaláról is barátságosabb lesz az összkép.
D.P.
Konklúzió, árak
Ha a Focus Active-ot választja, meglehet, a többségnek az utcán nem is fog feltűnni, hogy más lenne, mint egy sima Focus. Ha valaki arra vágyik, hogy gondtalanul hajtson át nagyobb tempóban a fekvőrendőrökön, úgy, hogy közben a Focus egyébként mindig meglepően jó vezethetőségéről sem kell lemondania, akkor meg fogja találni benne a szükséges pluszt. Az pedig nagyon szubjektív, hogy megéri-e azt a pár extrát, ami mondjuk egy Trend+ felszereltségű sima Focus-szal szemben tud, mindenki saját használati szokásai alapján döntheti el, fontos-e neki a kicsit eltérő külső, az egyedibb kerekek, az egyedibb menetmód-opciók, vagy a tetősín.
A tesztre kapott autók pontos specifikációt nem tartalmaztak, mert német rendszámmal érkeztek, de megközelítőleg 9 millió forintos árral kell számolni annak, aki egy ilyen példányra szavaz vásárláskor.
Meglepően erős német-francia motor dolgozik ebben a román divatterepjáróban, amely olyan vehemensen mozog, mint egyetlen korábbi Dacia sem. Olcsó sportautó lett a Dusterből? Jövünk a válasszal.
Nem csalás, nem ámítás, ezt a Toyotát tényleg pár perc alatt fel lehet tölteni. És bár villannyal megy az autó, mégsem árammal kell táplálni, hanem valami sokkal izgalmasabb anyaggal, amiből a végén aztán víz lesz.