szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

KITT a beszélő autó, akit csak „pajtinak” hívott Hasselhoff, remek alap arra, hogy bemutassanak mostanra ténylegesen is létező autóipari fejlesztéseket.

Magyarországon a kilencvenes évek elején alap tévésorozatnak számított a Knight Rider, amelyben egy intelligens sportkocsiban üldözte a bűnözőket Michael Knight.

A History csatorna elővette a filmet, Hasselhoff pedig újra beült KITT-be, és megmutatták, hogyan szabott irányt a következő évtizedek autóipari fejlesztéseinek a kocsi.

A jó sci-fi ismérve, hogy a fantasztikus technológiák zöme idővel megvalósul, és a Knight Rider ebből a szempontból jól teljesített. Noha az olajvető, a katapultülés és a két keréken egyensúlyozó üzemmód – szerencsére – nem terjedt el. De a következő 5 dolog mindegyike megjelent már a mai autókban is, még ha nem is teljesen abban a formában, mint KITT-ben volt, ami egyébként egy Pontiac Firebird Trans Am.

Önvezető üzemmód. Noha teljesen autonóm járművek még ma sincsenek, de szinte nincs olyan autógyár, amelyik nem dolgozna rajtuk. A Tesla úttörő, bár az Autopilot üzemmód egyelőre csak sofőr felügyelete mellett működik. Nemrég debütált a Tesla Smart Summon funkciója, amellyel az autó kiáll a parkolóból, és a sofőr elé áll – ahogyan KITT is, ha Michaelnek szüksége volt rá. Igaz, kicsit lassabban.

Kamerák és szenzorok. A teljes önvezetés még várat magára, de a mai autók számos vezetéstámogató rendszerrel segítik a biztonságos közlekedést. Ezek kamerákra és szenzorokra épülnek, amelyekből KITT is fel volt szerelve néhánnyal. Volt köztük, amelyik az éjellátásban segítette Michaelt, és ma már vannak hasonló megoldások. Az éjjellátó segédberendezések, mint például a Mercedes Night Vision Assist, hő- vagy infrakamerák segítségével pásztázzák az utat, és segítenek a sofőrnek rossz látási viszonyok mellett.

Hidrogénhajtás. Noha az alternatív hajtástechnológiák terén jelenleg az akkumulátoros elektromos autók vannak divatban, néhány gyár – például a Toyota, a Nissan és a Daimler – nem tett le az üzemanyagcellás energiatárolásról sem, amelynek üzemanyagként hidrogénre van szüksége. Nos, KITT is hidrogént „evett”, jóllehet turbinamotor hajtotta, míg a mai üzemanyagcellás autókban elektromotor van.

Okosóra és orvosi megfigyelő rendszer. KITT képes volt rá, hogy nyomon kövesse Michael életjeleit, és több autógyár is megpróbálkozott hasonló rendszerek kifejlesztésével. Végül azért hagytak fel ezzel, mert már a piacon van egy sor viselhető okoseszköz, amelyik figyeli például a szívverést, és elég összekötni az autó fedélzeti számítógépével. Az okosóra pedig maga is egy olyan eszköz, amire láttunk példát a Knight Riderben: Michael karórája segítségével, hangvezérléssel hívta KITT-et, ha bajba került.

Beszélő MI. Noha arra még várnunk kell, hogy a kocsink szellemes megjegyzésekkel oltson bennünket, az Android Auto és az Apple CarPlay segítségével már számos autóban elérhető valamilyen hangvezérelt és hanggal válaszoló digitális asszisztens, mint a Google Assistant és a Siri.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!