Tetszett a cikk?

Jövőre készül el a BMW X5-ének hidrogén-üzemanyagcellás változata, a BMW i Hydrogen NEXT. A jármű hatótávolsága 500 kilométer, s ha elég gyorsan nő az üzemanyag-töltőállomások száma és elérhetővé válik a megfizethető „zöld” hidrogén, akkor már 2025-ben megjelenhetnek a szalonokban a német gyártó kereskedelmi forgalomba kerülő üzemanyagcellás járművei.

A BMW úgy véli, hogy a különféle meghajtási megoldások – a belsőégésű motor, a plugin hibrid, az elektromos autó és az üzemanyagcellás jármű – még hosszú ideig egymás mellett fognak élni, és még senki sem tudja teljes biztonsággal megállapítani, miképpen változik majd a meghajtási módok aránya. Ezért a müncheni gyár is felgyorsítja az üzemanyagcellás járművek fejlesztését, s négy pillérre építve szolgálja ki ügyfeleit – mondta újságíróknak Jürgen Guldner, a BMW csoport hidrogén-üzemanyagcellás technologiát fejlesztő részlegének az alelnöke.

A német vállalat, amely már negyvenéves tapasztalattal rendelkezik a hidrogén hajtásban – 1979-ben készült el a belsőégésű motorral szerelt, hidrogénnel hajtott BMW 520h – most a Toyotával közösen fejleszti az újabb üzemanyagcellás meghajtási módot, s az X5-ös ilyen változata 2022-re készül el. Az üzemanyagcellák 125 kW energiát adnak le, s a kiegészítő akkumulátornak köszönhetően – amelyet az cella, illetve a fékezésből visszanyert energia tölt – 275 kW-ra, azaz 374 lóerőre nő a jármű teljesítménye. Az üzemanyagcellás kocsikba épített elektromos motorok ugyanazok, amelyek a gyár tisztán elektromos járműveit hajtják.

„Még nem jött el az ideje annak, hogy a piacra lépjünk az üzemanyagcellás járművel. Nincs elég, tiszta forrásból származó, megfelelő árú hidrogén és még nincs elég töltőállomás” – mondta Jürgen Guldner, majd hozzátette, az első BMW-s kereskedelmi ajánlatok 2025-2030 között jelennek majd meg, attól függően, hogy milyen gyorsan oldódnak meg az ilyen járművek térnyerését akadályozó problémák. Az üzemanyagcellás járművek elnevezéséről egyelőre nem született végleges döntés – az i Hydrogen NEXT csak a kísérleti járművekre vonatkozik – s még a járművek áráról sincsenek információk. „Egyelőre a tisztán elektromos meghajtású járművekkel vagyunk képesek zöld energiát vinni az utakra, 2023-ig már 25 elektromos meghajtású járművet ajánl majd a BMW” – magyarázta.

A BMW szerint elsősorban a nagyobb modellek esetében készülnek majd a zéró károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás változatok. Ennek elsősorban az az oka, hogy az új technológiákat általában felülről lefelé vezetik be, de az is sokat nyom a latba, hogy a felmérések szerint ezen BMW-járművek tulajdonosai használnák ki a legjobban az üzemanyagcellás meghajtást. Guldner szerint hosszabb távon az a leggazdaságosabb megoldás, ha egy helyre telepítik az elektromos töltőket, illetve a hidrogén-kutakat. „A nagyobb járművek, például a kamionok és a buszok valószínűleg üzemanyagcellásak lesznek, mert ezen járművek számára túl nehéz lenne a megfelelő méretű akkumulátor és hosszú időbe telne a töltés is. A rövidebb utakra viszont ideális megoldás a tisztán elektromos hajtás” – mondta az alelnök. A HVG kérdésére válaszolva elmondta, már több ország is nyilvánosságra hozta az üzemanyagtöltő-hálózat bővítésével kapcsolatos elképzeléseit, s az Ausztriában, Németországban és Hollandiában, valamint több ázsiai országban, például Japánban és Kínában megjelent előrejelzések alapján a BMW azzal számol, hogy 2025-2030 között lesz már annyi "hidrogén-kút", ami lehetővé teszi az üzemanyagcellás autózást.

Míg korábban folyékony hidrogént használtak a járművek meghajtására, most már a nagy nyomás – 700 bar – alatt lévő, gáz halmazállapotú hidrogén számít szabványnak. A BMW i Hydrogen NEXT két tankjában összesen hat liter hidrogént tölthetnek, s mivel a benzinnek és a gázolajnak a hidrogénnél nagyobb az energiasűrűsége, a hidrogén üzemanyagtartály nagyobb, mint a hagyományos tank.

A nagy nyomás nem jelent problémát, a szakemberek emlékeztetnek arra, hogy az iparban hosszú ideje használják gond nélkül a gáznemű hidrogént, és már kidolgozták a biztonságos használatot szavatoló technológiát. Az üzemanyagcellás járművek feltöltése 3-4 percet vesz igénybe, s a kocsik minden időjárási helyzetben egyforma hatótávolsággal rendelkeznek. A hidrogén azért is alkalmas a járművek meghajtására, mert biztonsággal és veszteség nélkül szállítható nagyobb távolságokra.

A nagy rivális Daimler ugyancsak több évtizedes üzemanyagcella-tapasztalatokkal rendelkezik, és sokak meglepetésére április végén arról számolt be, hogy felhagy a hidrogénes Mercedes személyautók fejlesztésével. A stuttgarti cég a magas költségekre hivatkozva állította le a projektet, illetve ezzel egy időben bejelentette, hogy a jövőben a Volvóval közösen fog üzemanyagcellás buszokat és teherautókat fejleszteni.

Kereskedelmi forgalomban elérhető hidrogénautót a Toyota, a Honda és a Hyundai kínál egyes országokban. A közelmúltban a Toyota Mirairól, a Honda Clarity Fuelcellről és a Hyundai Nexóról is részletes tesztben számoltunk be. Hazánkban egyik típus sem kapható, ám a Toyota nemrégiben arról számolt be, hogy amennyiben Magyarországon is tankolható lesz hidrogén, a második generációs Mirai megérkezhet a hazai piacra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Szándékosan tóba hajtott egy buszsofőr Kínában, 21 ember meghalt

Szándékosan tóba hajtott egy buszsofőr Kínában, 21 ember meghalt

A mi kis családunk: a kormány gyártat műsort Mészáros Beatrix tévéjére

A mi kis családunk: a kormány gyártat műsort Mészáros Beatrix tévéjére

Gór-Nagy Miklós: "Hidegvérrel könyököltem orrba a csapattársamat"

Gór-Nagy Miklós: "Hidegvérrel könyököltem orrba a csapattársamat"