Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"483537dd-c813-4fc2-840e-6e4b2d36e2ea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szándékosan előidézett baleset 2022-ben történt.","shortLead":"A szándékosan előidézett baleset 2022-ben történt.","id":"20250423_Gaspar-Gyozo-ongyilkossagot-kiserelt-meg-2022-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/483537dd-c813-4fc2-840e-6e4b2d36e2ea.jpg","index":0,"item":"484d6ce1-4536-47e1-8cd9-4165cb418d32","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Gaspar-Gyozo-ongyilkossagot-kiserelt-meg-2022-ben","timestamp":"2025. április. 23. 10:33","title":"Gáspár Győző azt állítja, öngyilkos akart lenni, amikor az árokba hajtott autójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban így történik, az egy másik céget hozhat monopolhelyzetbe: az OpenAI-t.","shortLead":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban...","id":"20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"98364c28-ff8f-4a16-adc8-ce02b1e82f7f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 23. 09:33","title":"Megvenné a Chrome böngészőt az OpenAI a Google-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"721fbaab-de01-4c64-be16-8227f6ca6b14","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kétszeres Oscar-díjas színész reagált az amerikai elnök korábbi kritikáira, miszerint Clooney nem csinált soha egy kiváló filmet sem.","shortLead":"A kétszeres Oscar-díjas színész reagált az amerikai elnök korábbi kritikáira, miszerint Clooney nem csinált soha...","id":"20250422_George-Clooney-Nem-erdekel-ha-Trump-szerint-kamu-szinesz-vagyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721fbaab-de01-4c64-be16-8227f6ca6b14.jpg","index":0,"item":"bb380dcd-eb07-4408-aa6c-24566e7bde4b","keywords":null,"link":"/elet/20250422_George-Clooney-Nem-erdekel-ha-Trump-szerint-kamu-szinesz-vagyok","timestamp":"2025. április. 22. 15:36","title":"George Clooney: Nem érdekel, ha Trump szerint „kamuszínész” vagyok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da","c_author":"Cserba Júlia","category":"360","description":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du Val-de-Marne. Kérdés, hogy az ötlet a kurátori munkát állítja-e kritikai fénytörésbe vagy a felelősséget akarja megosztani, esetleg csupán egy demokratizáló csapatépítésről van szó. Az eredményről Cserba Julia készített beszámolót.","shortLead":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du...","id":"20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da.jpg","index":0,"item":"6e7e4b95-f697-4ee0-ab15-c77326d6798d","keywords":null,"link":"/360/20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","timestamp":"2025. április. 23. 14:30","title":"Mindenki kurátor: ilyen az, amikor egy múzeum kiállítása az összes munkatárs közös műve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca93516d-fdb7-4bcf-b1cc-297d3858af52","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az egyházfő már vasárnap nagyon gyengének érezte magát, abban sem volt biztos, hogy a pápamobilban ülve végig tud haladni a hívek előtt.","shortLead":"Az egyházfő már vasárnap nagyon gyengének érezte magát, abban sem volt biztos, hogy a pápamobilban ülve végig tud...","id":"20250422_ferenc-papa-utolso-orak-massimiliano-strappetti-apolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca93516d-fdb7-4bcf-b1cc-297d3858af52.jpg","index":0,"item":"9f761281-7db4-48f2-b6d6-33802f0d4c1c","keywords":null,"link":"/elet/20250422_ferenc-papa-utolso-orak-massimiliano-strappetti-apolo","timestamp":"2025. április. 22. 14:46","title":"Ápolója elmondta, hogyan teltek Ferenc pápa utolsó órái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"263aee95-7166-4e5d-b64f-f91cb64229e9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az új Subarunál nem csak az autóban ülők biztonságáról gondoskodnának.","shortLead":"Az új Subarunál nem csak az autóban ülők biztonságáról gondoskodnának.","id":"20250422_Itt-az-elso-auto-amin-kerekparos-legzsak-is-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/263aee95-7166-4e5d-b64f-f91cb64229e9.jpg","index":0,"item":"92eb6973-2c73-4d70-b5b5-22957154674c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Itt-az-elso-auto-amin-kerekparos-legzsak-is-van","timestamp":"2025. április. 22. 08:12","title":"Itt az első autó, amin egy külső légzsák a kerékpárosokat védi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rendőri brutalitásról ír a momentumos politikus.","shortLead":"Rendőri brutalitásról ír a momentumos politikus.","id":"20250422_Bedo-David-Bottal-jaro-parttarsamat-a-rendorok-felloktek-ratapostak-a-szemuvegere-es-a-Dunaba-rugtak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd.jpg","index":0,"item":"7e6a7580-e9f1-4e05-b31d-c3deb1c0593d","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_Bedo-David-Bottal-jaro-parttarsamat-a-rendorok-felloktek-ratapostak-a-szemuvegere-es-a-Dunaba-rugtak-ebx","timestamp":"2025. április. 22. 21:17","title":"Bedő Dávid: Bottal járó párttársamat a rendőrök fellökték, rátapostak a szemüvegére és a Dunába rúgták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da542-154b-46bd-8c90-a2f2696736b6","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Belgium az az ország, ahol a végestelen-végig ki vannak világítva az autópályák, az ország jelképe pedig a nukleáris kor beköszöntét ünneplő csillogó-villogó emlékmű. De van jövője a korábban minden probléma megoldásának tartott atomenergiának?","shortLead":"Belgium az az ország, ahol a végestelen-végig ki vannak világítva az autópályák, az ország jelképe pedig a nukleáris...","id":"20250422_Szeretettel-Brusszelbol-atomium-atomenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da542-154b-46bd-8c90-a2f2696736b6.jpg","index":0,"item":"027da917-5efd-4ccf-b9d5-4f6df84c1e50","keywords":null,"link":"/360/20250422_Szeretettel-Brusszelbol-atomium-atomenergia","timestamp":"2025. április. 22. 17:30","title":"Szeretettel Brüsszelből: az Atomium hosszú árnyéka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jövőre készül el a BMW X5-ének hidrogén-üzemanyagcellás változata, a BMW i Hydrogen NEXT. A jármű hatótávolsága 500 kilométer, s ha elég gyorsan nő az üzemanyag-töltőállomások száma és elérhetővé válik a megfizethető „zöld” hidrogén, akkor már 2025-ben megjelenhetnek a szalonokban a német gyártó kereskedelmi forgalomba kerülő üzemanyagcellás járművei.
A BMW úgy véli, hogy a különféle meghajtási megoldások – a belsőégésű motor, a plugin hibrid, az elektromos autó és az üzemanyagcellás jármű – még hosszú ideig egymás mellett fognak élni, és még senki sem tudja teljes biztonsággal megállapítani, miképpen változik majd a meghajtási módok aránya. Ezért a müncheni gyár is felgyorsítja az üzemanyagcellás járművek fejlesztését, s négy pillérre építve szolgálja ki ügyfeleit – mondta újságíróknak Jürgen Guldner, a BMW csoport hidrogén-üzemanyagcellás technologiát fejlesztő részlegének az alelnöke.
A német vállalat, amely már negyvenéves tapasztalattal rendelkezik a hidrogén hajtásban – 1979-ben készült el a belsőégésű motorral szerelt, hidrogénnel hajtott BMW 520h – most a Toyotával közösen fejleszti az újabb üzemanyagcellás meghajtási módot, s az X5-ös ilyen változata 2022-re készül el. Az üzemanyagcellák 125 kW energiát adnak le, s a kiegészítő akkumulátornak köszönhetően – amelyet az cella, illetve a fékezésből visszanyert energia tölt – 275 kW-ra, azaz 374 lóerőre nő a jármű teljesítménye. Az üzemanyagcellás kocsikba épített elektromos motorok ugyanazok, amelyek a gyár tisztán elektromos járműveit hajtják.
„Még nem jött el az ideje annak, hogy a piacra lépjünk az üzemanyagcellás járművel. Nincs elég, tiszta forrásból származó, megfelelő árú hidrogén és még nincs elég töltőállomás” – mondta Jürgen Guldner, majd hozzátette, az első BMW-s kereskedelmi ajánlatok 2025-2030 között jelennek majd meg, attól függően, hogy milyen gyorsan oldódnak meg az ilyen járművek térnyerését akadályozó problémák. Az üzemanyagcellás járművek elnevezéséről egyelőre nem született végleges döntés – az i Hydrogen NEXT csak a kísérleti járművekre vonatkozik – s még a járművek áráról sincsenek információk. „Egyelőre a tisztán elektromos meghajtású járművekkel vagyunk képesek zöld energiát vinni az utakra, 2023-ig már 25 elektromos meghajtású járművet ajánl majd a BMW” – magyarázta.
A BMW szerint elsősorban a nagyobb modellek esetében készülnek majd a zéró károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás változatok. Ennek elsősorban az az oka, hogy az új technológiákat általában felülről lefelé vezetik be, de az is sokat nyom a latba, hogy a felmérések szerint ezen BMW-járművek tulajdonosai használnák ki a legjobban az üzemanyagcellás meghajtást. Guldner szerint hosszabb távon az a leggazdaságosabb megoldás, ha egy helyre telepítik az elektromos töltőket, illetve a hidrogén-kutakat. „A nagyobb járművek, például a kamionok és a buszok valószínűleg üzemanyagcellásak lesznek, mert ezen járművek számára túl nehéz lenne a megfelelő méretű akkumulátor és hosszú időbe telne a töltés is. A rövidebb utakra viszont ideális megoldás a tisztán elektromos hajtás” – mondta az alelnök. A HVG kérdésére válaszolva elmondta, már több ország is nyilvánosságra hozta az üzemanyagtöltő-hálózat bővítésével kapcsolatos elképzeléseit, s az Ausztriában, Németországban és Hollandiában, valamint több ázsiai országban, például Japánban és Kínában megjelent előrejelzések alapján a BMW azzal számol, hogy 2025-2030 között lesz már annyi "hidrogén-kút", ami lehetővé teszi az üzemanyagcellás autózást.
Míg korábban folyékony hidrogént használtak a járművek meghajtására, most már a nagy nyomás – 700 bar – alatt lévő, gáz halmazállapotú hidrogén számít szabványnak. A BMW i Hydrogen NEXT két tankjában összesen hat liter hidrogént tölthetnek, s mivel a benzinnek és a gázolajnak a hidrogénnél nagyobb az energiasűrűsége, a hidrogén üzemanyagtartály nagyobb, mint a hagyományos tank.
A nagy nyomás nem jelent problémát, a szakemberek emlékeztetnek arra, hogy az iparban hosszú ideje használják gond nélkül a gáznemű hidrogént, és már kidolgozták a biztonságos használatot szavatoló technológiát. Az üzemanyagcellás járművek feltöltése 3-4 percet vesz igénybe, s a kocsik minden időjárási helyzetben egyforma hatótávolsággal rendelkeznek. A hidrogén azért is alkalmas a járművek meghajtására, mert biztonsággal és veszteség nélkül szállítható nagyobb távolságokra.