szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Tesla kapitalizációja 250-szer nagyobb már, mint amekkora a vállalat várható nyeresége, az Arrival brit-orosz cég értéke is csaknem 16 milliárd dollár, miközben még egyetlen járművet sem dobtak piacra.

A Bloomberg vélemény oldalán megjelent cikkében ír, arról a jól érzékelhető piaci jelenségről, hogy, miközben az elektromos autós forradalom nagyon is valóságos jelenség, az iparágban tevékenykedő vállalatok igencsak túlértékeltek lehetnek. Hatalmas csalódások lehetősége is benne van a pakliban, főleg az új generációs EV gyártókkal kapcsolatban.

Példaként említi a lap a kínai XPeng nevű céget, amelynek részvényeivel az Egyesült Államokban kereskednek, hasonlóan a Nio vagy a Li Auto cégek papírjaihoz. A cégek teljes piaci értéke mára 154 milliárd dollárt tesz ki, a Nio papírjainak értéke például 1235 százalékkal emelkedett ebben az évben, miközben összesen 30 ezer járművet gyártottak, ami, alig 1 százaléka például a Volkswagen egy éves kibocsátásának.

Az orosz gyökerekkel is rendelkező Arrival cég értéke 16 milliárd dollár, miközben sorozatgyártású autót még nem is tudott felmutatni, erre a legkorábban egy év múlva van esélyük. A vállalat elektromos buszokat és furgonokat gyártott kezdetben, majd kifejezetten a tőzsdei kibocsátás miatt állt össze egy felvásárló céggel, amely vonzza a befektetőket, ennek nyomán egy hét alatt megduplázódott a cég részvényeinek ára.

A legnagyobb irigység és gyanakvás természetesen még mindig a Teslát övezi, amelynek kapitalizációja ebben a hónapban már elérte az 500 milliárd dollárt, ami kétszázötvenszerese a cég várható profitjának.

Szakértők szerint a számos ok vezetett a rakétaként kilövő elektromos autókat gyártó vagy ígérő cégek piaci felfutásához. Az egyik az amerikai jegybank nullaszázalékos kamata, amely miatt a sok befektető új piacokat kezdett felfuttatni. Ezek a cégek ráadásul nagyon ügyesen hívják fel magukra figyelmet, például további olyan izgalmas fejlesztésekkel, mint az önvezetés, ami szintén nagyon jól eladható piaci ígéret.

A cégek jelmondatai között szerepel állandó jelleggel az is, hogy megoldást találtak az olyan gyártási nehézségekre, amelyek például néhány éve még a Teslát majdnem megroppantották. Ilyen például a Fisker, amely most ismét feltámadt és azt találta ki, hogy az Apple-hez hasonlóan kiadja a gyártást egy külsős cégnek, jelen esetben a kanadai Magnának, akik valóban jól ismertek külsős autóipari cégként. Az Arrival pedig olyan „mikroüzemekről” beszél, amelyek az eladási helyekhez lehetnek jóval közelebb, első sorban a nagyfokú automatizálás révén, amellyel az élő munkaerő igénye lényegesen csökkenthető.

A nagy kérdés majd az lesz, hogy ezek a vállalatok, miután minden pénzüket elégették, hogyan tudnak további hitelezőket bevonni, akárcsak a Tesla és a Nio teszi folyamatosan. Ilyenkor szoktak a részvényárak esésére játszók is megjelenni, akik lefele tartó spirálba vihetik a cégeket. Az elbizonytalanodás is könnyen megtörténhet, mint a Nikola nevű cég esetében, amikor egy átfogó kutatás megkérdőjelezte az autógyártó által fejlesztett üzemanyagcellás technológiát és ennek nyomán a cég vezetőjének távoznia is kellett. Igaz, a cég piaci kapitalizációja továbbra is meghaladja a 11,5 milliárd dollárt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!