szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Összeszedte a legfontosabb közlekedési szabályokat a MÁV, és minden közlekedőt óvatosságra int.

Jelentősen emelkedett a vasúti átjárókban történt balesetek száma tavaly: a 2020-ban feljegyzett 62 után 2021-ben 86 ilyet regisztráltak, amelyek közül 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel. A többi esetben anyagi kár keletkezett – közölte a MÁV.

Az útátjárós balesetek tavaly összesen több mint egymilliárd forintos kárt okoztak a társaságnak.

A MÁV szerint az átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. A sofőrök vagy nem néznek körül, vagy a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. Mindehhez a legtöbbször a „még átérek” gondolkodásmód, az agresszív vezetési stílus, a telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása vezet. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezőkre vezethetők vissza, például arra, hogy zenét hallgattak, kapucnis fölső volt rajtuk vagy a mobiltelefonjukkal vannak elfoglalva. Az is gyakori, hogy kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.

A MÁV figyelmeztetett, hogy a vonatok féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Azt is kiemelték, hogy a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. Tavaly útátjárós balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók, egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább óránként 5 kilométeres átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

Arra is figyelmeztettek, hogy

  • ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állni az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, hogy meggyőződtünk róla: nem jön vonat.
  • fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.
  • a tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
  • a telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
  • a szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást.

Kilencen haltak meg közlekedési balesetben az idei első hétvégén

Rettenetes baleseti számokkal indul 2022.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!