szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német autóklub az ADAC elvégzett egy tesztet, amelyben négy népszerű elektromos autót teszteltek, mennyi áram tűnik el a töltésük közben veszteségként. Az eredmények elég szemléletesek.

A hagyományos autók tankolási folyamatával szemben az elektromos autók töltésekor valamennyi energia mindig elvész, amit ugyan kifizetünk, de nem kerül az akkumulátorba. A kérdés leginkább, hogy mennyit bukunk egy-egy töltés kapcsán? A német autóklub, az ADAC letesztelte, hogy otthoni töltésnél milyen mértékű veszteségekkel lehet számolni. Négy városi elektromos autót töltöttek konnektorból és fali dobozból, ugyanis ezek a leggyakoribb módozatai az elektromos autók „tankolásának”.

A konnektorból való töltésnél 2,3 kW teljesítménnyel történik áramfelvétel, míg a fali dobozban általában 11 kW-tal, legalábbis ha ezt a teljesítményt is támogatja az elektromos autóban lévő fedélzeti töltő. Az ADAC egy harmadik esetet is vizsgált, amikor a fali töltő csökkentett teljesítménnyel tölt.

Az eredmények világosan mutatják: attól függően, hogy a töltés hogyan történik a három lehetőség közül, a töltési veszteségek nagyon eltérőek lesznek:

ADAC

Ha megnézzük a mérési eredményeket a konnektoros töltést és a fali dobozt összehasonlítva, azonnal látható, hogy utóbbi hatékonysága mind a négy tesztjárműnél lényegesen jobb, mint a konnektoros töltésnél. A különbség a Renault Zoe esetén a legnagyobb, a VW ID.3-nál a legkisebb, és a Fiat 500e rendelkezik a legkevesebb töltési veszteséggel. Érdemes lehet ilyen szempontból is utánaolvasni az egyes modelleknek vásárlás előtt.

A töltési veszteségek egyébként leginkább azért jelentkeznek, mert az elektromos autók akkumulátorai nem tölthetők azzal a váltakozó árammal, ami az elektromos hálózatban van. Ezt az áramot a beépített töltővel egyenárammá kell alakítani. További veszteségek lépnek fel a jármű 12 voltos elektromos áramkörében, mivel több vezérlőegység is aktív töltés közben, amelyek felelősek ezért a folyamatért, miközben 100–300 wattos teljesítményt kérnek érte cserébe. További energia vész el a töltőkábel miatt, amely a veszteségek legfeljebb négy százalékát teheti ki.

Az ADAC összességében arra következtetésre jutott, hogy míg a konnektorról való töltésnél a veszteség akár 10–30 százalék is lehet, addig a falidobozoknál csak 5–10 százalék.

A váltóáramú töltésnél tehát az az elv érvényesül, hogy minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál nagyobb a töltési hatásfok és annál kisebb a veszteség. Ha valamennyit spórolni szeretnénk, a legjobb a fali dobozról a lehető legnagyobb teljesítménnyel tölteni. Érdekes megállapítás végezetül, hogy nagyjából mindegy, hogy nulláról töltjük az autót, vagy csak rátöltünk a 80 százalékos akkumulátorra, arányaiban a töltési veszteségeket ez nem befolyásolja.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!