szerző:
Tetszett a cikk?

A “kívül kicsi, belül nagy” koncepció mentén készült FSM Beskid 106-ból mindössze 8 prototípus készült.

1972-t írtunk, amikor a Fiat piacra dobta farmotoros és hátsókerék-hajtású 126-os modelljét, mely az olasz Sergio Sartorelli által tervezett elérhető árú kisautó a gyártó hazájában 1980-ig készült. Mifelénk azonban nem ez az eredeti típus, hanem a Lengyelországban gyártott kivitel, vagyis a Kispolszki lepte el az utakat.

Az 1973-tól egészen 2000-ig gyártásban maradt Polski Fiat 126p ma már egyre ritkábban bukkan fel Magyarországon, és a közelmúltban tett lengyelországi látogatásunk során sem találkoztunk vele a közutakon.

Az egyik krakkói múzeumban azonban akad belőle egy példány, mely többek közt azért is különleges, mert a gyártás elejéről, 1973-ból való, olasz alkatrészekből összeszerelt eredeti állapotú, tehát nem restaurált darab.

594 köbcentiméterrel nyitott, aztán 652-704 köbcentis motorokkal is készült
László Ferenc
A lengyelek Maluchnak, babának hívják
László Ferenc

Az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych, kisautó-gyár) által a Krakkótól 85 kilométerre nyugatra található Bielsko-Białában, illetve a szintén közeli Tychyben is gyártott Kispolszkiból egész pontosan 3 318 674 példány készült 27 év alatt (a 126-osból összesen 4 673 655).

Licencja Fiat
László Ferenc
A Merkur 1975-től árulta
László Ferenc

A Niki néven még Ausztráliában is forgalmazott Polski Fiat 126p a 80-as évekre már kezdett elavulni, és kevesen tudják, de 1981-ben a lengyelek elkezdték fejleszteni az utódját. Melyből szerencsére ugyancsak megtekinthető egy 1984-ben készült példány a krakkói műszaki múzeumban.

A mellékelt fotókon látható FSM Beskid 106 a Beszkid hegységről kapta a nevét, és a 126p mellett az 1972-től 1983-ig 511 ezres mennyiségben gyártott FSM Syrena 105 utódjának is szánták.

FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc

A 90-es évek elejéig nyolc ilyen prototípus készült, melyeket az eredeti tervek szerint mind bezúztak volna, de végül hat mind a mai napig fennmaradt belőlük.

A Wiesław Wiatrak vezetésével fejlesztett kisautó nem került sorozatgyártásba, az FSM pedig 1991 és 1998 között végül az olasz Ermanno Cressoni által tervezett Fiat Cinquecentót gyártotta Tychyben, közel 1,2 milliós mennyiségben.

FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc

A Beskid 106 sokkal modernebb, bár talán kevésbé szerethető külsejű, mint a Kispolszki. A formatervezők odafigyeltek a légellenállás minimalizálásra, és elmondásuk szerint a kisautó beltere még a középkategóriás FSO Polonez utasterénél is tágasabb.

A 3,16 méter hosszú, 150 centiméter széles és 146 centiméter magas prototípus nem sokkal nagyobb a 3,05 méter hosszú, 1,37 méter széles és 1,33 méter magas Kispolszkinál.

FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc

Az elöl keresztben beépített erőforrású, elsőkerék-hajtású és elöl tárcsa-, hátul dobfékes Beskid 106 menetteljesítményei ismeretlenek, mindenesetre a fogyasztása csekélyebb az elődjénél.

Az általunk körbefotózott kocsi erősen prototípus állapotú, hiányoznak róla a külső visszapillantó-tükrök, nagyon elnagyoltak az illesztési hézagai és számos helyen látszódnak a csavarfejei. A mindössze 12 colos felnikre szerelt Debica gumik 135 milliméter szélesek.

A Beskid 106 értékét nehéz megbecsülni, a megkímélt állapotú Kispolszki pedig ma már egyre drágábbak. A legnagyobb használt autós portálon cikkünk írásakor 2,5 millió forintos áron kínálnak eladásra egy 1983-as, mintegy 84 ezer kilométert futott 24 lóerős példányt.

FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc
FSM Beskid 106
László Ferenc
Beskid 106, Polski Fiat 126p és 125p (Nagypolszki)
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!