szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Ahogy a hőmérséklet a téli hónapokban csökken, úgy merül fel sok autósban a nagy kérdés: szükséges-e a motort előmelegíteni, vagy az már csak a régi idők szokása?

Kétségtelen, hogy a nagy hideg a belsőégésű motorok alkatrészeire jelentős hatást gyakorol, ha elindítás után azonnal komolyabb terhelést kapnak. Leginkább a kenési hatékonyság a kérdés, milyen hamar jut el motorolaj azokra a pontokra is, ahol kulcskérdés, hogy megvédje azokat a kopástól. Hidegben az olaj sűrűbb, nökeszik az idő, ami alatt az ideális olajnyomás felépül. Az előmelegítés ideje és szükségessége, leginkább a motor konstrukciójától, valamint a motorban használt motorolaj jellemzőitől függ. Mindenekelőtt pedig azt vegyük alapvetésnek, amit a gyártó mond, ha mond – nézzük meg a kézikönyvet -, könnyen lehet, erre vonatkozóan is találunk benne tanácsokat.

Miért is alakult ki ez az egész kérdés?

Ma már gyakorlatilag nincsenek karburátoros motorral szerelt járművek az utakon, de sokáig indokolt volt percekig járatni a kocsit indulás előtt, hogy a porlasztó is felmelegedjen és megfelelően tudjon működni. Mára, amikor elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel ellátott motorok vannak és az olajnyomás felépüléséhez is elegendő fél perc, hogy minden alkatrész megfelelő kenést kapjon, a hangsúly inkább abba az irányba tolódott el, hogyan autózzunk az első néhány kilométeren a motor szempontjából kíméletesen.

Az egyes motortípusoknál ugyanis vannak különbségek: a modern dízelmotorok például már alig termelnek veszteséghőt, vagyis lassan melegszenek fel. Extrém hideg esetén, amíg a jeget kaparjuk, a motort melegíthetjük. Viszont éppen ez az időszak felesleges károsanyag-kibocsátással jár, ami miatt jónéhány országban tilos is ez a gyakorlat. Nálunk is van erre ajánlás, amit vagy betartunk, vagy nem, mert nem büntetnek érte, de nincs túl sok értelme, a dús keverékű füstöt a kocsi mellett szagolni.

Az akkumulátor persze a hidegben adja meg magát. De miért?
Minél hidegebb a hőmérséklet, annál alacsonyabb az akkumulátor teljesítménye, mivel a kémiai folyamatok lassabban mennek végbe. Hidegebb hőmérsékleten persze az indításhoz szükséges energia is megnő. Következésképpen pont ilyenkor kéne a legnagyobb indítási teljesítmény, amikor az akkumulátor teljesítménye gyengébb, így aztán nem véletlen, hogy télen szembesülünk leggyakrabban egy gyengélkedő akkumulátorral.

Visszatérve a motormelegítéshez: jó tudni, hogy az indítási fázisra az is jellemző, hogy a motorelektronika különösen nagy mennyiségű üzemanyagot fecskendez be a biztonságos indítás érdekében. Ez viszont oda vezet, hogy a hideg hengerfalon lecsapódik némi üzemanyag, amely lemossa az olajfilmet a hengerfalról, ez pedig kopást okoz. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy mára a benzines autók többsége is turbós, ezeknél a turbófeltöltő különösen érzékeny a megfelelő kenés hiányára és a hidegindítás során fellépő túlzott terhelésre.

A hibrid járműveknél némileg más a helyzet, az elektromos és a belsőégésű motor kombinációja miatt jellemzően az elektromos motor segít az elindulásban, a belső égésű motor fokozatosan melegszik fel, ezáltal minimalizálva a kopást és a károsanyag-kibocsátást.

Így melegszik be percek alatt a hideg motor – hőkamerás videó

A videó tanulsága leginkább, hogy lehet, hogy mi majd megfagyunk mínusz pár fokban, de a motornak elég pár perc járatás, hogy lényegében jól érezze magát.

Fontos azért megjegyezni azt is, hogy nagy különbség van a motorolaj és a hűtővíz hőfoka között. Míg a legtöbb autó hűtőfolyadék-kijelzővel rendelkezik, az olajhőmérő kivétel. Valójában a kenőanyag hőmérséklete jelzi a motor tényleges hőmérsékletét és így a terhelhetőségét is. Emlékeztetni kell tehát arra, hogy a motort akkor is kíméljük, ha a víz hőmérséklete már az optimális tartományban van.

Téli indulási tanácsok

  • Indítás után várjunk néhány másodpercet, hogy az alapjárat stabilizálódjon, majd óvatosan induljunk el.
  • A gázpedált kíméljük: a motorok többsége manapság nagyon alacsony fordulaton is leadja szinte a teljes nyomatékát, szóval csak finoman, nem kell túlterhelni az alkatrészeket. Ha 2000 és 2500 fordulatnál járatjuk maximálisan, az pont elegendő terhelést jelent ahhoz, hogy gyorsan bemelegedjen a motor.

Meleg autó, meleg utastér

Az egész indulási procedúra persze direkt hatással van arra is, hogy milyen hamar lesz meleg az autóban. A legtöbb autóban a fűtés a motor hűtőköréhez csatlakozik. A motor felmelegíti a hűtőfolyadékot, amely a hűtőn keresztül áramlik. A jármű belsejének felfűtésére a ventilátor (általában elektromos) kívülről vagy belülről szívja a levegőt, és a hűtőhöz irányítja. Amíg az autó be nem melegszik, az ülésfűtés tehet csodákat – ha van -, ami viszonylag gyorsan működik és addig sem érezzük jégbarlangban magunkat.

Összegzés

A motor hosszú élettartama és hatékony működése érdekében a modern autóknál nincs szükség hosszú alapjárati melegítésre. Rövid idő után nyugodtan induljunk el, de az első néhány kilométeren vezessünk kíméletesen, hogy a motorolaj és a motor alkatrészei optimális hőmérsékletre melegedjenek. Ezzel nemcsak a járművet óvjuk, hanem a környezetet is kíméljük.

(A cikk forrásai: Autoscout24, HVG, Banner Batterie, ADAC)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!