A leghatalmasabb új Volvók: vezettük a hibrid XC90-et és a villanyos EX90-et
Magyarországra érkezett a svéd márka két új gigantikus SUV-ja, kipróbáltuk a felfrissített hibrid Volvo XC90-et és a tisztán elektromos vadonatúj Volvo EX90-et.
A Volvo hazai képviselete egy budapesti rendezvény keretein belül egyszerre mutatta be két legfrissebb modelljét, az 5 méter körüli SUV-ok kategóriájában versenyző faceliftes XC90-et és a picit még nagyobb vadonatúj EX90-et.
Laikusként első blikkre nagyon hasonlónak találhatjuk a kínai Geely tulajdonát képező svéd márka két új modelljét, a hamisítatlan skandináv hangulatot leszámítva azonban az XC90 és az EX90 között sokkal több az eltérés, mint a hasonlóság. Jövünk a részletekkel!
XC90
A Volvo nem éppen tegnap, hanem még 2014-ben leplezte le nagyméretű SUV-ja, az XC90 második generációját, mely 5 évvel később felfrissített és Magyarországon még mindig igen népszerű típusból most megérkezett a legfrissebb ráncfelvarrt verzió.
A kifutó modelltől a frontrész kapcsán különböztethető meg legkönnyebben a faceliftes kivitel. Teljesen új az egyedi kialakítású hűtőrács, melyekhez immár hozzáérnek a változatlanul Thor kalapácsa menetfényes okosfényszórók.
Megújultak a lökhárítók és a hátsó lámpa is, hátul azonban kevesebb változást fedezhetünk fel, mint elöl.
A függőlegesen álló érintőkijelző a korábbinál nagyobb, 9 helyett 11,2 colos felületen várja ujjaink érkezését, ezenkívül pedig a felhasználói felületet is továbbfejlesztették, az Android-alapú szoftver gyorsan kiismerhető.
A világ legbiztonságosabb autói között jegyzett XC90 rugózási komfortja a korábbiaknál jobb lett, a csúcsot az opcionális légrugózás jelenti, mely az aktív felfüggesztéssel együttműködve másodpercenként 500-szor ellenőrzi az autó, az út és a vezető állapotát.
A légrugó révén 2 centiméterrel süllyeszthető, illetve 4 centiméterrel emelhető a karosszéria, az extra szigeteléseknek köszönhetően javult a zajkomfort, ezenkívül pedig a belsőtér-világítást is finomhangolták. A 19 hangszórót felvonultató Bowers & Wilkins hi-fi 1410 W-os.
A dízelmotorral már nem rendelhető típust kizárólag 2 literes 4 hengeres benzines erőforrással és nyolcfokozatú automata váltóval szerelik.
A belépőszintet a 14 lóerős kis villanymotorral megspékelt lágyhibrid turbós változat, a 250 lóerős és 360 Nm-es B5 AWD jelenti, mely 2080 kilogrammos SUV 7,7 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/h-ra. Az összes új Volvohoz hasonlóan ennek a modellnek is 180 km/h-ra van korlátozva a végsebessége.
A T8-as plugin hibrid csúcsmodellben egy 310 lóerős turbós kompresszoros benzinmotor és egy 145 lóerős villanymotor található – az akkumulátor 14,7 kWh kapacitású, a WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 71 kilométer.
A 455 lóerős és 709 Nm-es produkcióra képes összkerékhajtású XC90 T8 5,4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.
Az öt-, illetve hétszemélyes változatban készülő, 20-22 colos kerekeken gördülő felfrissített XC90 2297 kilogrammot nyom a mérlegen. A csomagtartó kiviteltől függően 640-680 literes, és akár 2,4 tonnát is vontathatunk.
EX90
Az EX90-ről 2022 novemberében hullott le a lepel, de az enyhén hányatott sorsú vadonatúj modell első példányai csak nemrégiben érkeztek meg a kereskedésekbe.
5,04 méteres hossza révén a tisztán elektromos platformra épülő EX90 8,4 centiméterrel hosszabb az XC90-nél, miközben azonos tengelytáv mellett kicsit szélesebb és alacsonyabb annál.
A testvérpár lokálisan zéró emissziós tagja látványos mechanikus animációjú fényszórókat vonultat fel, és a szerényebb hűtési igény miatt nincs hagyományos hűtőrácsa.
A légellenállás-csökkentés jegyében a kilincsek ezúttal süllyesztettek, szemben az XC90 teljesen hagyományos ajtónyitó készségeivel. A kerekek 20-22 colosak, az adaptív légrugós felfüggesztés révén 20 milliméterrel süllyeszthető, illetve 40 milliméterrel emelhető a karosszéria.
Az Egyesült Államokban készülő EX90 0,29-es aerodinamikai mutatója nem mondható túl kedvezőnek, és összkerék-kormányzás hiányában a fordulókör igen nagy, konkrétan 11,8 méter átmérőjű.
A szélvédő feletti púp a legmodernebb vezetéstámogató rendszerre utal, mely 5 radarra, 8 kamerára és 16 ultrahangos érzékelőre épülő technika 250 méteres távolságra “lát el”, és a Google HD térképeivel kiegészítve elvileg már 3-as szintű önvezetést tesz lehetővé. A keret nélküli külső tükrökben nem egy-egy, hanem két-két kamera található.
A hagyományos köralakú kormány mögötti vékonyka digitális műszeregység 8 colos, ezenkívül szélvédőre vetítő HUD-ot és egy 14,5 colos képátlójú függőleges infotainment kijelzőt is kapunk.
A menetirányváltó az XC90-től eltérően nem a középkonzolon, hanem Mercedes módra a kormány mögött jobb oldalt, bajuszkapcsoló formájában található.
Az ablakemelő gombok kicsit VW-szerűen spórolos kialakításúak, illetve kár, hogy a világításkapcsolás kezelőszervei az érintőkijelzőn érhetők el.
A 14 hangszórós Bose hangrendszer 940 W-os, a 25 hangszórót felvonultató Bowers Wilkins rendszer pedig 1,3 millió forint ellenében 1610 W-tal masszírozza a hallószerveinket. Említést érdemel továbbá a hat USB-C aljzat, a 15 W-os vezeték nélküli mobiltöltő, az Android szoftver és az elmaradhatatlan 5G támogatás.
Elöl fejedelmi a helykínálat, a második sorban viszont már csak a fejtér hatalmas, a lábtér inkább csak átlagosnak mondható, azért viszont jár a piros pont, hogy az egyes ülések egyenként tologathatók előre-hátra. Alapáron 5 ülés jár, a két extra hátsó ülésért 1 millió forintot számítanak fel.
A harmadik sorba a második sor szélső üléseinek kézi előretolását követően lehet beszállni, itt azonban leginkább csak kisgyermekek férnek el kényelmesen. Hét aktív ülés mögött 310 liternyi csomagtér marad, az amúgy 697 literes puttony maximum 1915 literig bővíthető, az elöl kialakított frunk 46 literes.
Az alapmodellben egyetlen 279 lóerős és 490 Nm-es villanymotor található hátul, ez a 2579 kilogrammos verzió 8,4 másodperc alatt tudja le a 0-100-at. Nem rossz, de 2025-ben ennél fürgébb viselkedést várnánk egy prémium kategóriás villanyautótól.
A duplamotoros összkerekes változat 408 lóereje és 770 Nm-es nyomatéka már 5,9 másodperces 0-100-as szintidőt tesz lehetővé, még akkor is, ha a tömeg ezúttal már nem kevesebb, mint 2779 kilogramm
A szintén összkerék-hajtású és 2787 kilós csúcsmodell 517 lóerős és 910 Nm-es produkciót ad elő, így álló helyzetből akár 4,9 másodperc alatt is felpattanhatunk 100 km/h-ra.
Jelenleg ez a legdurvábban gyorsuló nagy SUV a Volvo háza táján, a vezetési élményre azonban rányomja a bélyegét 0,5 másodperccel rosszabb gyorsulású XC90 T8-énál közel 0,5 tonnával nagyobb tömeg.
Itt viszont ugyebár nincs semmilyen váltó és váltási késedelem, és padlógázra sincs rangon aluli 4 hengeres motorhang.
Vontatásban gyengébb az EX90, mint az XC90: az alapmodell csak 1,2 tonnát, az összkerekes pedig maximum 2,2 tonnát húzhat maga mögött.
Alapáron jár a hőszivattyú, a kínai CATL által szállított akkumulátor 400 V-os. A 624 kilométeres hatótávolságú RWD kivitel aksija 104, a 615 kilométeres hatótávú AWD-k telepe pedig 111 kWh kapacitású.
AC-fronton 11 kW jelenti a csúcsot, nincs 22 kW-os opció. DC-n maximum 235-250 kW teljesítmény érhető el, és ideális esetben akár 30 perc alatt letudható egy 10-80 százalékos töltés.
Konklúzió, árak, jövőkép
A Magyarországon tavaly rekord értékesítési eredményeket produkált Volvo a legnagyobb SUV méretkategóriában nem terel mindenkit türelmetlenül és erőszakosan a villanyautózás irányába – jó dolog, hogy a teljesen elektromos EX90 mellett továbbra is elérhető marad a kínálatban a jó öreg XC90 hibrid technikájú modernizált kivitele.
Bár az XC90 sokkal régebbi fejlesztés, a mostani ráncfelvarrás továbbra is frissen tartja a nagycsaládosok belsőégésű motoros álom Volvóját. A lágyhibrid B5 29,1 millió forinton nyit, a zöld rendszám előnyeit immár nem élvező, de sokkal erősebb T8-as plugin hibrid pedig alaphangon 34,7 millió forintot kóstál.
A modernebb és egyben puritánabb hangulatú műszerfalat felvonultató, teljesen új fejlesztésű EX90 32,8 millió forinton nyit hátsókerék-hajtással, az arany középutas összkerekes verzió 38,1 millió forinttól indul, a csúcsmodellért pedig minimum 40,1 millió forintot kell a kasszában hagynunk.
A Volvo azzal számol, hogy 2030-ra az eladásai 90-100 százalékát plugin hibrid, illetve tisztán elektromos hajtásláncú modellek teszik majd ki. Ez azt jelenti, hogy bár relatíve kis mennyiségben, de várhatóan még 6 év múlva is kaphatóak lesznek lágyhibrid Volvók is.
A Volvo szerint idén várhatóan 50-60 százalék magasságára nőhet a konnektoros modellek házon belüli részesedése. Hamarosan érkezik az eggyel kisebb méretkategóriában versenyző EX60-as villany SUV, illetve a kínálatból nemrég távozott S90-es szedán tisztán elektromos utódja, az ES90.