szerző:
Tetszett a cikk?

Elképesztően hatékony hajtáslánccal, masszív mesterséges intelligenciás támogatású szupermodern technikával és változatlanul izgalmas négyajtós kupé formatervvel támad az elektromos új Mercedes CLA, ami hamarosan hibrid és sportkombi változatban is érkezik.

C, L, A. Ezen három betű hallatán azonnal egy kupés hangvételű, sportos megjelenésű kompakt Mercedes villan át az ember agyán, no és persze Kecskemét, ahol ez a sportkombiként is elérhető csillagos modell az eddigiekben meglátta a napvilágot.

Két sikeres generációt követően most itt az új, harmadik nekifutás, melynek vonalvezetése keveset, hajtáslánca és technikája azonban annál többet változott.

Íme az elsőtől az utolsó csavarig új Mercedes CLA, mely immár nem Magyarországon, hanem a németországi Rastattban készül, és amelynek első példányaival a gyártó német fejlesztési központjában ismerkedtünk meg.

A hibrid és a tisztán elektromos új CLA között a cikk szerzője
László Ferenc

Csillagok mindenhol

Csillagfényes lámpával elsőként a közelmúltban piacra került E-osztály hátulján találkozhattunk, az új CLA-nak pedig már nemcsak a hátulját, hanem az elejét is ilyen lámpatestek díszítik.

Az első körben piacra kerülő elektromos verzión a minimális hűtési igény miatt normál hűtőrács helyett fedett hűtőmaszkra lehetünk figyelmesek, melyen nemcsak a hangsúlyos központi csillaglogó, hanem a 142 darab kisebb csillag is világít.

Sőt, utóbbiak akár animált grafikát is képesek megjeleníteni nyitáskor és záráskor.

Mercedes CLA
László Ferenc

A 17–19 colos kerekekkel, elöl vékonyabb, hátul szélesebb gumikkal szerelt újdonság tengelytávja 6,1 centiméterrel nőtt, az alul elhelyezett akkumulátor miatt pedig 2,9 centiméterrel nőtt a magasság.

A 0,21-es légellenállási együttható kiválónak mondható, e tekintetben az EQS (0,2) és az EQE (0,22) közé ékelődik be a jelentősen rövidebb CLA. Parasztvakító digitális külső tükrök helyett hagyományos példányokat kapunk, melyek most először nem egy-egy, hanem két-két kamerát vonultatnak fel.

4,72 méter hosszú, 3,5 centiméterrel hosszabb az elődjénél
Mercedes

Újdonság a süllyesztett kilincs, a keret nélküli ajtók viszont ismerősek a korábbi CLA-kból.

A külső dizájnt felesleges magyarázni. Az elektromos CLA szerencsére úgy tud rendkívül áramvonalas lenni, hogy közben nem változott furcsa EQ szappanná, hanem sokkal inkább a formás elődjére emlékeztet.

Úgy tűnik, hogy a Mercedes végre rátalált arra az útra, amin villany fronton eredetileg is el kellett volna indulnia.

A szélesség 2,5 centimétert gyarapodott
Mercedes

Tripla élvezet, combos MI

A kellemes fogású kormány mögött egy 10,25 colos digitális műszeregység figyel, tőle jobbra pedig egy 14 colos érintőkijelző teljesít szolgálatot, illetve a jobban felszerelt példányok faltól falig Superscreen koncepciójának egy jobb oldali 14 colos érintőpanel is a részét képezi.

A kiváló felbontású, kontrasztos képű kijelzőkön az MBUX felhasználói felület szupergyors és egyszerűen kezelhető negyedik generációja érhető tetten, az operációs rendszer feladatait a vadonatúj MB.OS látja el.

Mercedes CLA
László Ferenc

A szoftver minden korábbinál mélyebb, szenzoraktuátor szintű integrációt élvez, melynek köszönhetően mostantól az autó bármely részegysége, így például akár a vezetéstámogató rendszere is frissíthető egyszerűen OTA-módon. Valahogy úgy, mint a Teslák esetében már jó ideje.

Mesterséges intelligenciában a Mercedes semmit sem bíz a véletlenre, a ChatGPT, a Google Gemini és a Microsoft Bing kéz a kézben dolgozik együtt.

Mercedes CLA
László Ferenc

A Hey Mercedes vezényszóval felébreszthető digitális asszisztenst egy új animált csillag avatar személyesíti meg a kijelző sarkában, és olyan összetett feladatokat is képes végrehajtani, mint például: „ma este randizni szeretnék, javasolj remek panorámájú éttermeket, és ajándékötleteket is kérek”.

A nagy teljesítményű hardveren futó Unity Game Engine remek 3D grafikát biztosít, a vezeték nélkül csatlakoztatott kontrollerek révén a legújabb felsőkategóriás játékok is remek minőségben élvezhetők.

A menürendszer gyorsan átlátható, az applikációk ugyanúgy mappákba szervezhetők, mint a mobiljainkon, a komoly villanyautó-támogatást élvező navigáció pedig most először Google Maps-alapú.

Mercedes CLA
Mercedes

Zen Garden

A Zen Garden szellemiségben fogant utastérben a kategóriaátlagnál jobb minőségű anyagokkal találkozhatunk, a középkonzol kiviteltől függően fém, fa, sőt akár préselt papír felületű is lehet, a bőr pedig igény szerint valódi és vegán formában is testet ölthet.

A sofőrajtó ablakemelő kezelőszerve sajnos VW ID. hangulatú, furcsa módon lespóroltak róla egy gombot.

Mercedes CLA
László Ferenc

Az akár tizenhat hangszórós hi-fi szépen szól, az USB-C portok 100 W-os teljesítményűek, a vezeték nélküli mobiltöltő viszont relatíve lassan, 15 W-tal tölti a ráhelyezett készülékeket.

A kényelmes első ülések fűthetők, szellőztethetők és masszírozni is képesek. Egy 184 centiméter magas sofőr mögött egész jól elfér egy hasonló magasságú utas, akinek a feje felett 3-4 centiméternyi légrés marad.

Mercedes CLA
László Ferenc

A hatalmas panoráma üvegtető nem nyitható és nem is sötétíthető, de az ígéretek szerint a speciális hővédelem miatt nyáron sem változtatja szaunává az utasteret.

Pozitívum, hogy nincs kardánalagút, ellenben kár, hogy a hátsó üléspozíció tipikusan villanyautós, a lábaink relatíve magasan pihennek. A 405 literes csomagtér nem túl nagy (előd: 460 liter), aki kicsit nagyobb térfogatra és jobb pakolhatóságra vágyik, annak ott a hamarosan érkező Shooting Brake verzió.

Hihetetlen, de a Mercedes csak 2025-re tudta megoldani, hogy egy villanyautóban elöl is legyen egy kis kiegészítő csomagtér. A 101 literes frunk remek szolgálatot tesz, utoljára 90 éve volt hasonló megoldása a gyártónak a farmotoros MB 130-ban.

Mercedes CLA
László Ferenc
Mercedes CLA
Mercedes

Váltója is van

A 2055 kilogrammos CLA 250 EQ-ban hátul egy saját fejlesztésű, igen hatékony működésű állandó mágneses szinkronmotor rejtőzik, amelynek 272 lóerős teljesítménye a jobb gyorsulás és a szerényebb fogyasztás érdekében kétfokozatú automata váltón keresztül érkezik meg a hátsó kerekekre.

Hasonló megoldást egyes plugin hibrid Mercedesek villanymotorja esetében, illetve a Porsche Taycanban találhatunk.

Mercedes CLA
Mercedes

Az első fokozat 11:1-es, a második 5:1-es áttétellel rendelkezik, és az automatika az aktuális használati körülményeknek megfelelően kapcsolgat közöttük.

A 2,135 tonna tömegű összkerékhajtású CLA 350 4Matic EQ első kerekeit egy 109 lóerős kisebb villanymotor hajtja. Ez az egység alaphelyzetben inaktív, és padlógázra egyfajta boost funkciót lát el, illetve a fogyasztás csökkentése érdekében szempillantás alatt lekapcsolható a kerekekről.

Mercedes CLA
Mercedes

A CLA 250 EQ 6,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100-as tempóra, a 354 lóerős nagy testvér pedig 4,9 másodperc alatt tudja le ugyanezt. A végsebesség sok villanyautótól eltérően nem 150-180, hanem mindkét esetben 210 km/h-ra van korlátozva.

A vezetési élményről majd a későbbi menetpróbát követően tudunk nyilatkozni, az viszont nyílt titok, hogy az új CLA igen fejlett vezetéstámogató rendszerrel bír. A 8 kamerát, 5 radart és 12 ultrahangos szenzort felvonultató, de LiDAR nélküli technikát vízhűtéses szuperszámítógép vezérli.

Mercedes CLA
Mercedes

Kétféle akkumulátor

A nettó 85,5 kWh kapacitású nikkel-mangán-kobalt akkumulátor anódjain nemcsak grafit, hanem szilícium-oxid is található, miközben a kobalt mennyiségét jelentősen csökkentették a fejlesztők. Az elődeinél 30 százalékkal olcsóbban előállítható telep 20 százalékkal nagyobb, 680 Wh/l energiasűrűséggel bír.

A németországi Kamenzben összeszerelt 496 kilogrammos akkumulátor celláinak beszállítóját nem fedi fel a Mercedes. A négy nagyobb modulra osztott folyadékhűtéses telep a CLA 250 esetében akár 792 kilométeres WLTP-hatótávot is képes biztosítani, de a CLA 350 771 kilométeres hatótávolságára sem lehet panasz.

Mercedes CLA
László Ferenc

Kérdés, hogy ebből mit hoz majd a gyakorlatban a most először 800 V-os, részben a fogyasztásbajnok EQXX-ből eredeztethető technika, mindenesetre 500-600 kilométeres hatótávban akár még téli használat mellett is reménykedhetünk. Viszonyításképp, a legnagyobb hatótávú, 75 kWh kapacitású Tesla Model 3 WLTP-szabvány szerinti hatótávja 702 kilométer.

A CLA a későbbiekben egy olcsóbb, 58 kWh-s változatban is elérhető lesz. Ebben az egyelőre ismeretlen hatótávú verzióban 450 Wh/l energiasűrűségű, 484 kilogrammos lítium-vas-foszfát akkumulátor teljesít szolgálatot.

Mercedes CLA
László Ferenc

A hatótávra jó hatást gyakorol a minden esetben alapáras hőszivattyú, amely egyszerre három forrásból nyer hőenergiát: a hajtásláncból, az akkumulátorból és a környezetből. Újdonság a korábbiaknál kisebb és hatékonyabb szilícium-karbid inverter, ebből a motorok számának megfelelően egy, illetve kettő található a fedélzeten.

A kormány mögötti füllel szabályozható a maximum 200 kW-ra képes, akár ABS-es és jeges körülmények mellett is üzemképes rekuperáció. Alaphelyzetben intelligensen működik az energia-visszanyerés, amely teljesen kikapcsolható, illetve maximum 1 m/s2, valamint 3 m/s2 lassulást eredményező üzemmódra kapcsolható.

Mercedes CLA
Mercedes

A masszív felhős támogatást élvező fedélzeti számítógép a domborzati viszonyok, a külső hőmérséklet, a hűtés/fűtés és a forgalom ismeretében szuperpontos hatótávbecslést biztosít, és percre pontos infókkal szolgál a közelben lévő töltők szabad kapacitásával és áraival, fizetési lehetőségeivel kapcsolatban.

Amennyiben minden kötél szakad, és már alig van töltés az aksiban, a digitális műszeregységen megjelenik az a sebességérték, amit betartva a legjobban kitolható a hatótáv.

AC-fronton maximum 11 kW-os töltési teljesítmény vehető fel, ha pedig 320 kW-os DC-töltőt sodor felénk az élet, akkor ideális esetben 10 perc alatt akár 325 kilométernyi hatótáv is nyerhető. Ez bizony már a sokkal drágább Porsche Taycan szintje.

Mercedes CLA
Mercedes

Marad a benzin

Míg a kifutó CLA plugin hibrid benzines és dízel hajtásokkal is elérhető, addig az utódja csak lágyhibrid benzines belső égésű kivitelekben lesz kapható. Legalábbis első körben mindenképp, a későbbieket illetően pedig akár izgalmasabb AMG változatok érkezése sincs kizárva.

A 48 V-os lágyhibrid hajtáslánc szíve egy 1,5 literes, 4 hengeres turbós benzinmotor. A Miller-ciklusú, 12:1 sűrítésű arányú, rendkívül hatékony működésű M252-es erőforrás 136, 163, illetve 190 lóerős változatokban debütál.

A hibrid CLA
Mercedes

A váltóba integrált 27 lóerős villanymotor és inverter egészen 100 km/h-s tempóig lehetővé teszi a lekapcsolt benzinmotor melletti suhanást, és a 48 V-os légkondi ilyenkor és álló helyzetben is képes üzemelni.

A nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó az összes fokozatban alkalmas a maximum 25 kW-os rekuperációra. A kompakt és könnyű lítium-ion akkumulátor 1,3 kWh kapacitású.

A menetteljesítményeket és a fogyasztást egyelőre sűrű homály fedi, az viszont már tudható, hogy az alapesetben elsőkerék-hajtású hibrid CLA összkerekes 4Matic változatban is kapható lesz.

Ez esetben ugyebár elbukjuk a frunkot
Mercedes
Lényegében ugyanúgy néz ki a hibrid CLA, mint az elektromos
Mercedes

Konklúzió

Szemrevaló dizájn, hatékony technika, combos hatótáv, valódi gyorstöltés, szupermodern műszerfal, dupla csomagtartó. Az első személyes találkozás során egyértelműen pozitív benyomást tett ránk a vadonatúj elektromos Mercedes CLA, mely egy-két apróságot leszámítva igen ígéretes fejlesztésnek tűnik.

Most már csak az a kérdés, hogy mindezért mennyi pénzt kér majd a gyártó. Viszonyításképp, a kifutó széria 136+16 lóerős lágyhibrid 180-as alapmodelljét 14,9 millió forintos áron jegyzik, a szupersportos AMG 45 S 421 lóerejét pedig 30,1 millió forintos áron mérik.

Mivel nem feltétlenül mindenkinek való az elektromobilitás, remek dolog, hogy benzines hibridként is hazavezethető lesz az új CLA. Jön továbbá a praktikusabb CLA Shooting Brake, és nyílt titok, hogy ugyanezen az MMA platformon hamarosan egy kompakt crossover és egy tágasabb SUV is be fog mutatkozni.

Mercedes CLA
László Ferenc
Mercedes CLA
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!