szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Természetesen nem csak a gyalogosoknak lenne jó, hanem az oldalról érkező autók is több információt kapnának egymásról.

Egy osztrák tanulmány szerint jelentősen javíthatná a közlekedésbiztonságot, ha az autók elején is lenne féklámpa. A Grazi Műszaki Egyetem kutatása alapján a frontális féklámpák bevezetése akár minden ötödik, kereszteződésben bekövetkező balesetet megelőzhetne – írja az olasz Al Volante autós oldal. Az elemzett 200 valós baleset alapján az esetek 7,5–17 százalékában a baleset elkerülhető lett volna, és további 25 százalékában mérséklődtek volna az ütközés következményei.

Az elöl elhelyezett féklámpák a jármű fékezését jeleznék azok számára is, akik nem hátulról, hanem szemből vagy oldalról közelítik meg az autót – például egy kereszteződésben. Egy gyalogos például a zebránál láthatja, hogy nem fékez az autós, mert nem világít a zöld féklámpa. A kutatók szimulációkkal modellezték a baleseti helyzeteket, és azt találták: ha az érkező autók láthatták volna az első féklámpát, hamarabb reagáltak volna, csökkentve a féktávolságot és ezzel a balesetek kockázatát is.

A javasolt első féklámpák zöld színűek lennének, hogy megkülönböztethetők legyenek a hagyományos, hátsó piros lámpáktól. Ezek a lámpák könnyen beépíthetők lennének akár a már forgalomban lévő autókba is, és viszonylag olcsón kivitelezhetők. Ugyanakkor a kutatók felhívják a figyelmet arra is, hogy ezek csak akkor hasznosak, ha valóban láthatóak – a vizsgált esetek egyharmadában a látószög miatt ez nem teljesült. Ezért felmerült az ötlet, hogy a járművek oldalára is kerüljön féklámpa, hogy minden irányból jól érzékelhető legyen a fékezés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!