szerző:
Tetszett a cikk?

November 25-én rendezi meg nyolcadik konferenciáját a TEDxYouth@Budapest, amelynek idei mottója: „A jövő bűvöletében”. Megkérdeztünk a jelentkezésről, a felkészülésről és a nehézségekről néhány olyan korábbi előadót, akinek vállalkozásán hatalmasat lendített a konferencia.

Idén is több mint húsz hazai fiatal kap lehetőséget arra, hogy bemutassa gondolatait, innovatív és újszerű nézőpontjait. A konferencia mára már az aktív, gondolkodó fiatalok egyik legfontosabb találkozója lett. Évről évre olyan, a mindennapokban jól boldoguló 30 év alatti diákokkal, egyetemistákkal, vállalkozókkal találkozhatunk, akiknek üzenetei szakterületüktől függetlenül felszabadítóak és inspirálóak.

TED

A TED konferencia az Ideas Worth Spreading, azaz Ötletek, amelyeket érdemes terjeszteni szlogennel a világ legkülönfélébb területeiről gyűjti össze a legérdekesebb és legtartalmasabb gondolatébresztőket, előadókat és kutatókat. Az első magyar TEDxYouth konferenciát 2010. november 20-án, az ENSZ Egyetemes Gyermeknapján rendezték meg.

A tavalyi résztvevők hangsúlyozzák, hogy az üzenet nem az, hogy ők, mint előadók milyen okosak, hanem hogy „ez te is lehetnél, te, a néző. Nem kell hozzá semmi extra, ezt az utat bárki végig tudja járni. És persze nem járjuk végig mindannyian ugyanazokat az utakat, de attól még el tudjuk mondani őszintén és nyíltan, hogy mi található arrafelé, milyen nehézségeket rejt, és főleg, hogy miért érdemes arra járni.”

Pintér Gergő, aki Térteremtés című előadásában a tér alakjával, korlátokkal és nézőpontokkal kapcsolatos gondolatait osztotta meg, a jelentkezésről azt meséli, a motivációja elég pitiáner volt ahhoz képest, amit végül is kapott ettől az egésztől. „Évek óta csináltam a Matemorfózis előadássorozatot, és már nagyon küzdelmessé vált, nehéz volt megszervezni, és nem fejlődött sehová.” Gergő 2016 nyarán elhatározta, hogy ősszel nem hirdet meg további előadásokat, hanem inkább kapcsolatokat, szövetségeseket és megfelelő platformokat keres, akiknek, ahol mesélhet róla. Az egyik ilyen volt a TEDxYouth.

Akkor még alig tudott róla valamit. TED-videót is csak egy-kettőt látott, de nem tetszett neki, mert modorosnak, mesterkéltnek találta. Jót akart az előadássorozatának, így mégis úgy gondolta, meg kell lépni, hogy olyan helyekre megy vele, ami talán nem az ő világa.

Cserháti-Herold Janka Mítoszirtó, avagy gondold újra, mit tudsz a női testről című előadásával állt a színpadra. Úgy érezte, hogy vállalkozását és küldetését is hitelesítheti azzal, ha az ikonikus piros szőnyegre áll és elmondja, ami fontos számára. „Elsősorban magammal szemben voltak elvárásaim, hogy abban a rövidke időben, a lehető legtömörebben elmondjam, hogyan érdemes ledönteni a tabukat a női testről, a ciklusról és a termékenységről.”

Barta Nikolett páros előadással jelentkezett a TEDx-re az Együtt leszünk értékesek című előadással, de már jóval korábban a bakancslistáján volt, hogy egyszer szerepeljen a konferencián. „Tudtuk, hogy szeretnénk elmondani az oktatási rendszerrel kapcsolatos elképzeléseinket. Hittünk benne, hogy ez egy jó platform arra, hogy nagyon sok emberhez eljuttassuk a gondolatainkat és kicsit motiváljuk a fiatalokat arra, hogy ha van egy jó ötletük, kiállnak és beszélnek róla másoknak, akkor ahhoz többen is csatlakozhatnak.”

A felkészülési folyamat első lépcsőfoka, hogy mindenki elmondja az előadását, legalábbis azt, ami akkorra megvan belőle. A többieknek pedig annyi a dolguk, hogy a végén egy mondatban foglalják össze, miről szólt. Ebből az előadó láthatja, hogy mennyire különböző üzenetek mennek át egy-egy embernek. A legtöbben a visszajelzések alapján két-három alkalommal újra próbálkoznak az előadással, majd a végén szinte teljesen átírják.

Gergő szerint a felkészülés idő- és energiaigényes, néha sziszifuszinak tűnő munka. „Végül felfogtam, hogy ez az, amit akartam: rájönni, hová lehet fejlődniük az előadásaimnak – mondja, és hozzáteszi, bármilyen furcsa is, de nagyon át kellett gondolnia, mit is akar mondani az előadásával.

„Eljutottam oda, ami miatt igazán szeretek a matematikáról mesélni, és amiért a MateMorfózis előadássorozatot is elindítottam. A szabad, pimasz teremtés volt a lényeg. Már szinte teljesen elfelejtettem, pedig ez nyűgözött le engem mindig is. Ezután megalkottam egy vázat az előadásomnak, ami a teremtés folyamatát hangsúlyozta, és onnantól már sínen volt a dolog.”

Janka azt emeli ki, hogy mennyit segített neki a konferencia az előadástechnikában. „Egy egy-két órás előadást megtartani sokkal könnyebb, egyszerűbb, mint egy ilyen koncentrált idő alatt elmondani a lényeget. Szerintem az a legnagyobb kihívás, mikor látod, hogy pirosan villog az óra, és már csak 30 másodperced van. Minden mondatot úgy kell felépíteni, hogy az üzenet átmenjen. De segítségnek kaptunk egy profi csapatot.”

Szörnyi Krisztina, a TEDxYouth@Budapest főszervezője elmondta, nagy hangsúlyt fektetnek az utánkövetésre. „Lehetőséget adunk arra, hogy az előadók a konferencia után is tovább fejlődhessenek. A TEDxYouth megváltoztathatja az ember életét. Nem csak arról van szó, hogy az ember beszélget ezekről a témákról, hanem hogy aktívan kapcsolódik egy közösséghez, és velük együtt fejlesztik ezeket a gondolatokat. Nagy öröm számunkra, hogy az előadások után elindulnak konkrét cselekvések, vállalkozások, mozgalmak.”

Gergő úgy nézte végig társai előadását, mintha a sajátja lett volna. „Soknak tudtam a történetét, egy-egy mondat, hogy került a helyére, éreztem a saját szerepemet is mindegyikben – mint ahogy az ő hatásuk is be volt építve az én előadásomba. A színpad szélén ott vártuk egymást egy öleléssel. Arra is rájöttem, hogy van valami közös gyökere legtöbbünk megközelítésének. Bár nagyon más témákról beszéltünk, de mindegyikben ugyanazt a tekintélymentes, emberközeli, őszinte átadási szándékot éreztem. Emiatt is hívtam meg később több előadótársamat a Matemorfózisra előadni.”

„A Matemorfózisnak nagy löketet adott a TEDxYouth! Ebből az egyik csak, hogy vendégelőadók lettek a többiek” – mondja Gergő, mikor arról kérdezem őket, mennyire volt hatással az előadásuk a karrierjükre. Janka szerint eleinte sokakat meglepett, hogy a színpadon a csiklóról vagy a nyákról beszélt, de később többen írtak vagy jelezték neki szóban, hogy az előadás segített felismerni, helyrerakni a testükkel, ciklusukkal, termékenységükkel kapcsolatos kérdéseket. A mai napig kap ilyen visszajelzéseket. „Nemrég pedig egy üzleti partner keresett meg egy lehetőséggel. Leültünk tárgyalni, és ő is nagyon felkészült az előadásból, megjegyezte, hogy jó, hogy mindenhol jelen vagyok a témában.”

Nikolett nem tudja, mennyi részben köszönhető a TEDx-nek, de a mai napig, az ideje 100 százalékában nonformális oktatási projekteken dolgozik. „Kiderült, hogy ha az ember nagyon hisz valamiben és tud mesélni róla, az képes beindítani a dolgokat. Hogy érdekelhet 600 embert az, ami addig csak a te fejedben létezett.”

A TedxYouth@Budapestet november 25-én rendezik, a részletes programról a hivatalos oldalon talál információkat. Az előadásokról a hvg.hu is beszámol majd élőben.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bicsérdi Ádám Élet+Stílus

Az nem érdekes, milyen sikeres vagy, hanem hogy milyen rögös volt az odavezető utad

Rengeteg fiatal karrierjének adott lökést a TEDxYouth-os szereplés, ám a 15 perces előadások mögötti kérdésekről, a felkészülés időszakáról jóval kevesebbet tudunk. Pedig a próbák legalább annyi tanulsággal szolgálnak mint maguk az előadások – és nem csak a színpadra állók számára. Hogyan kerülhetőek el a közhelyek, a coelhosódás, és miért rossz, hogy még mindig iskolai feladatként tekintünk egy nyilvános előadásra?