szerző:
hvg.hu

A teljes kiőrlésű gabonákból, kenyerekből és zabból nem eszünk eleget annak a részben tévedésen alapuló állításnak köszönhetően, hogy az egészség érdekében lehetőleg minél kevesebb szénhidrátot kell fogyasztanunk. Pedig a rostban gazdag gabonák és hüvelyesek számos betegség kialakulásának jelentősen csökkentik az esélyét, és még fogyasztanak is.

Egy a WHO megbízásából készített, mérföldkőnek számító elemzés szerint, ha elegendő mennyiséget fogyasztunk az élelmi rostokban - más néven a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátokban - gazdag teljes kiőrlésű kenyerekből, tésztákból, müzlikből, olajos magvakból és hüvelyesekből, jelentősen csökkenthetjük a szív- és érrendszeri problémák, a rák és a diabétesz kialakulásának kockázatát.

Az új-zélandi Otagói Egyetem professzora, a kutatást vezető Jim Mann szerint ezek az említett élelmiszerek mind magas szénhidráttartalmúak, éppen ezért a jelenünkben annak ellenére sem elég népszerűek, hogy ezek a "jó" szénhidrátok közé tartoznak (ellentétben például a cukorral). Mivel mostanában divatos az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követni, sok diétázó, fogyni kívánó vagy csak egészségesen élni akaró ember elesik a fentebb említett ételek jótékony hatásaitól.

A WHO megbízásából a kutatók metaanalízist csináltak, azaz eddig a témában megjelent, 185 olyan kutatás eredményét elemezték ki, amelyek összességében 135 millió tesztalany viszgálatán alapultak. "Nagyon erős bizonyítékunk van rá, hogy a magas rosttartalmú diétának jelentős védő hatása van (a szervezetre)" - nyilatkozta Mann a Guardiannek. A kutatás alapján elmondható, hogy egy embernek naponta legalább 25-29 grammnyi rostot kéne elfogyasztania, de az a legjobb, ha 30 gramm fölött van a szervezetbe vitt rostanyag. Ehhez képest a világon a legtöbb ember kevesebb mint 20 gramm rostot fogyaszt naponta.

Hogy értsük: egy kis alma körülbelül 2 gramm, egy szelet teljes kiőrlésű kenyér szintén 2 gramm, egy közepes méretű, héjában megsütött krumpli 4 gramm, 75 grammnyi, teljes kiőrlésű spagetti 8 gramm élelmi rostot tartalmaz a Guardian összegzése szerint.

Merjünk kenyeret enni!

Az analízis szerint azok az emberek, akik a legtöbb élelmi rostot fogyasztották naponta, 15-30 százalékkal kevesebb eséllyel haltak meg idő előtt a fentebb említett betegségektől, mint azok, akik nem ettek eleget ezekből az összetett szénhidrátokból. A szívinfarktus, a stroke, a 2-es típusú cukorbetegség, a végbélrák kialakulásának esélyét 16-24 százalékkal csökkenti az élelmi rostok rendszeres és megfelelő mennyiségű fogyasztása, és egyes kutatások szerint még a mellrák kockázatát is redukálja.

Ezenkívül a minimálisan feldolgozott, teljes kirőlésű ételek csökkentik a koleszterinszintet és még a fogyásban is segítenek. A webbetegen az alábbit írják szintén korábbi kutatásokra alapozva az élelmi rostokról: "az emésztőenzimek részben, vagy egészben érintetlenül hagyják a rostokat a tápcsatornában. A duzzadt rostok egyes tápanyagokat (például glükóz) megkötnek, ezáltal azok csak fokozatosan, lassabban szívódnak fel. Ez a massza keveredik az emészthetetlen táplálékkal, majd a vékonybélen keresztülhalad. A megkötött anyagok között ott szerepel a koleszterin és az epesav is, ezáltal kevesebb koleszterin szívódik vissza, aminek következtében alacsonyabb lesz a vér koleszterinszintje."

Jim Mann szerint azok, akik alacsony széndhidráttartalmú diétát követnek, ugyan mellőzik a káros cukrokat, és rengeteg zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, de "gyakorlatilag lehetetlen" csak zöldségek és gyümölcsök által elegendő élelmi rostot a szervezetünkbe vinni, muszáj tehát zabkását, tésztát és kenyeret is ennünk, persze szigorúan teljes kiőrlésűt.

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Nyugdíjkáosz januárban: sem a miniszter, sem a fideszesek nem mentek el a bizottsági ülésre

Nyugdíjkáosz januárban: sem a miniszter, sem a fideszesek nem mentek el a bizottsági ülésre

Lesújtó képet mutat Magyarországról a Bloomberg innovációs listája

Lesújtó képet mutat Magyarországról a Bloomberg innovációs listája

Eltűnt az új Premier League-játékos repülőgépe

Eltűnt az új Premier League-játékos repülőgépe

Félbeszakadt egy előadás a Nemzeti Színházban vasárnap

Félbeszakadt egy előadás a Nemzeti Színházban vasárnap

Majdnem harminc éve a leglassabb a kínai növekedés

Majdnem harminc éve a leglassabb a kínai növekedés

Első fotók: a McDrive-nál bukott le a vadonatúj 8-as Golf

Első fotók: a McDrive-nál bukott le a vadonatúj 8-as Golf