szerző:
Kovács Gábor

Az augusztus elején Londonban megrendezett Nagy Brit Sörfesztivál negatív szenzációja volt, hogy több szexistának minősített sört kizártak a kézműves sörök egyik legnagyobb seregszemléjéről.

A kitiltás azokat a söröket érintette, amelyeket  nevük, vagy a címke grafikája alapján szexistának ítéltek. Így lett a kizárás a sorsa a Dizzy Blonde, a Leg-Spreader és a Village Bike söröknek.

©

Azonban nemcsak ezek az éppen mostanában kitiltott sörök, pontosabban címkék és reklámok szexisták.

Fura is lenne, hiszen a söripar már évtizedek óta a férfi fogyasztókra alapozza hirdetéseit, melyekben nem egyszer csinos nőkkel reklámozzák italaikat. A nő szerepe ezekben eleve úgy jelenik meg, mint a csábítás eszköze, aki soha nem fogyasztója a sörnek, hanem csak biodíszlet, kiszolgálja a férfit, vagy éppen ellenkezőleg, szexuális vonzerejével igyekszik –  sikertelenül – elcsábítani a sörivástól. A 21. században a kézműves sörfőzdék sokasága már sörei elnevezésében és a címkék rajzolatában is alkalmazta a reklámokban jól bevált ábrázolást.

Csakhogy időközben – éppen a craft hatására -  lényegesen megváltozott a nők söriváshoz való viszonya, egyre többen kaptak rá a sörre. S őket annyira sértik a szexista „köntösbe” öltöztetett sörök, hogy egy felmérés szerint kétharmaduk nem is vásárol ilyeneket.  

„A sör nem férfi vagy női ital, hanem mindenkinek készül. Még sok tennivalónk van a sztereotípiák leküzdése érdekében” – nyilatkozta Abigail Newton, a Nagy Brit Sörfesztivált szervező CAMRA egyik vezetője.

Hogy a kitiltás, mint elég radikális lépés, visszatartja-e majd a sörfőzdéket a szexista sörcímkék és elnevezések alkalmazásától, nem tudható, de ismerve a  negatív reklám is reklám  elvét, egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy komoly visszatartó erő lenne.

Vegyük csak példának az amerikai SweetWater  Happy Ending (Boldog vég)  imperial stout-ot, aminek az ázsiai szexmunkást ábrázoló címkéje óriási felháborodást keltett. Visszavonták a címkét, de addigra meg is kapta maximálisan a „negatív” reklámot. A  Happy Ending  új címkével is sokáig a sörfőzde legnépszerűbb terméke maradt.

©

Az olasz  Deep Throat (Mély torok) gyártója nem volt szívbajos, nem visszakozott, nem terveztetett át semmit, továbbra is főzte és forgalmazta óriási felhördülést kiváltó sörét a címkén ábrázolt kukoricacsutkát szopogató nővel.

©

 Vagyis, amíg nem születik egyértelmű szabályozás ez ügyben, a sörfőzdék maguk dönthetnek, hogy mi lesz egy-egy szexistának bélyegzett sörük sorsa.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A Mészáros Lőrinc által használt luxusjacht óránként 200 liter gázolajat is elégethet

A Mészáros Lőrinc által használt luxusjacht óránként 200 liter gázolajat is elégethet

Snowden: Ha kiesem az ablakon, akkor az nem lesz öngyilkosság

Snowden: Ha kiesem az ablakon, akkor az nem lesz öngyilkosság

A legújabb Mercedes egészen 1901-be repít vissza, és nehéz jelzőket találni rá

A legújabb Mercedes egészen 1901-be repít vissza, és nehéz jelzőket találni rá

Megint trágyabűz terjeng Budaörsön

Megint trágyabűz terjeng Budaörsön

Gulyás: Ha haladékot kérnek a Brexitre, Magyarország nem fog egyedül vétózni

Gulyás: Ha haladékot kérnek a Brexitre, Magyarország nem fog egyedül vétózni

Magyarországon is elindult a Brexitre felkészítő kampány

Magyarországon is elindult a Brexitre felkészítő kampány