szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Magyar Narancs értesülése szerint a kormány elvenné az önkormányzatoktól az óvodákat is.

Az 2019-es helyhatósági választások előtt már felmerült, hogy a kormány elvenné az önkormányzatoktól az óvodákat, de később elült az ügy. A Magyar Narancs viszont úgy értesült, hogy a kabinet tovább sem tett le erről a tervéről.

Felmerül a kérdés, hogy milyen intézményes rendszerben működhetnének tovább az óvodák. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint meglenne a helyük, ugyanis értesülései szerint a Belügyminisztérium oktatási osztályát kibővítették.

„Egyszer már fordultunk az Emberi Erőforrások Minisztériumához, akkor cáfolták, hogy ilyen terveik lennének” – tette hozzá.

Totyik Tamás elmondta: jelenleg a pedagógustársadalom nagyjából 150 ezer főállású munkavállalóból áll. A közelmúltban leválasztották a szakképzést, így „benne van a pakliban, hogy tovább szalámizzák” a területet, hiszen könnyebben lehetne a pedagógusokat kezelni, illetve egymással szembeállítani őket.

2013-ban államosították az iskolákat, ekkor kerültek át az önkormányzatoktól a Klikhez a fenntartói jogok. Akkor a kormány arra hivatkozott, hogy ettől egyenletesebb lesz az iskolák színvonala, a szegényebb települések is hozzájuthatnak megfelelő forrásokhoz. Azóta kiderült, hogy ez a probléma továbbra sem oldódott meg, miközben több, addig jól működő iskola helyzete romlott. A különböző tanulói teljesítményvizsgálatok pedig a magyar oktatás teljesítményének drasztikus csökkenését mutatták ki. A legutóbbi PISA-vizsgálatok ugyan mutattak némi javulást, de az a hibahatáron belüli érték volt, és továbbra is az OECD-országok átlaga alatti a magyar 15 évesek teljesítménye.

A szakértők szerint jelenleg a magyar oktatási rendszer egyetlen stabilan jól teljesítő szegmense a óvoda, igaz az óvónőhiány már ott is súlyos gondokat okoz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!