szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

Az utolsó szezonja nem a nagy eredményekről, hanem az apró villanásokról szólt, és világbajnoki címet is jó rég nyert már, de Kimi Räikkönen Forma–1-ben eltöltött évtizedei olyan lenyomatot hagytak a sportágban és a rajongókban, amelynek a hiánya fel fog tűnni. A finn húsz év után azt mondja, semmit sem csinálna másképp. Egy rendhagyó fotóalbummal és néhány emlékezetes felvétellel búcsúzunk az F1-es karrierjétől. Ahogy ismerjük, nem jelenthetjük ki, hogy még sokat fogunk hallani felőle.

Húsz évvel az után, hogy a 2001-es Ausztrál Nagydíjon egy Sauberben először állt rajthoz, Kimi Räikkönen ezen a hétvégén a 349-ik, és egyben utolsó versenyén fog részt venni a Forma–1-ben. A finn világbajnok 42 évesen kiszáll, mégpedig annak szellemében, amit ez alatt a két évtized alatt is képviselt: hogy vannak fontosabb dolgok is a Forma–1-nél. Például a család. „Ma a versenyprogramom befolyásolja az egész családom életét, így aztán várom a napot, amikor semmi sincs betervezve, és azt csinálhatunk, amit csak akarunk” – mondta Robin és Rianna édesapja.

Kimi Räikkönen tehetsége és gyorsasága elég meggyőző volt ahhoz, hogy az első sauberes szezonja után elcsábítsa a McLaren, ahol 2003-ban és 2005-ben is világbajnoki második lett Michael Schumacher, illetve Fernando Alonso mögött. A finn az F1-es karrierje során 21 versenyt nyert meg, utoljára 2018-ban az Egyesült Államok Nagydíján állhatott a dobogó tetejére. A legkeményebb ellenfelének Schumachert tartja, az ő helyére érkezett meg egyébként a Ferrarihoz 2007-ben, és rögtön világbajnok is lett.

Az Iceman, vagyis a Jégember becenevet Ron Dennis, a McLaren egykori csapatfőnöke aggatta rá a finnre. Az életrajzírója, Kari Hotakainen szerint az Iceman szerepnév, pajzs, munkaeszköz. Lehet mögötte versenyezni, erre a célra jó, de az autón kívül szertefoszlik, legkésőbb az otthona küszöbén. Ha ebből indulunk ki, akkor most az Icemantől is búcsúzunk.

ANDREJ ISAKOVIC / AFP

Räikkönennek, akárcsak a mezőny másik elnyűhetetlen veteránjának, Fernando Alonsónak, van már rutinja a visszavonulásban, 2010-ben és 2011-ben már kipróbálta, de az autósporttól nem távolodott el: mivel az F1 nem tudott számára megfelelő helyet biztosítani, átruccant ralizni és versenyezni kicsit a NASCAR-ba.

FABIEN MIDALI / DPPI MEDIA / DPPI VIA AFP

Räikkönen személyisége, hogy finoman fogalmazzunk, nem tolakodik az előtérbe, így leginkább azoknak az embereknek az impresszióiból lehet kicsit közelebb jutni hozzá, akik előtt megnyílik. Az F1-es mezőnyben az egyik ilyen ember a volt csapattársa a Ferrarinál, Sebastian Vettel, aki nemrég a búcsúvideójában osztotta meg a találkozásuk történetét. Kiderült, hogy néhányan le akarták itatni Vettelt, de Raikkönen védelmező üzemmódba kapcsolt, és megitta a német helyett az italokat. „Egyike annak a nagyon kevés versenyzőnek, aki a találkozásunk első napjától egészen mostanáig semmit sem változott abban az értelemben, hogy nagyon nyitott volt és örömmel fogadott, amikor fiatal kölyökként megjelentem a Forma–1-ben” – emlékezett vissza Vettel. Hozzátette azt is: „Nem hiszem, hogy Kimivel lehetne veszekedni, vagy hogy bármi problémád lehetne vele. Ha mégis, akkor a probléma te vagy, nem pedig ő.”

SEBASTIAN GOLLNOW / DPA / DPA PICTURE-ALLIANCE

 

via GIPHY

Annak ellenére, hogy az egyetlen világbajnoki címét egy Ferrariban szerezte, sokan a McLaren ezüst autóiban töltött éveit tartják a legértékesebbnek, például azért, mert ez volt az az időszak, amikor elmondhatta: ő a leggyorsabb. Az azonban, hogy két évtizeden át nyűtte a Forma–1-es pályákat, őszinte bizonyítéka annak, mennyire szerette ezt a sportágat. Még úgy is, hogy ennek sokszor inkább az ellenkező jelét adta. A disszonancia azért volt, mert Räikkönen versenyezni szeretett, a kötelező sallangokat, a cirkuszt pedig ki nem állhatta. A versenyzés kedvéért pedig még azt is elfogadta, hogy visszalépjen a rajtrácson: ha a Ferrari foglalt, jó lesz egy Alfa Romeo is.
XAVIER BONILLA / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP

Arról, hogy érdemes volt-e ilyen sokáig húznia a búcsút, megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint már akkor vissza kellett volna vonulnia, amikor 2019-ben a Ferrari Charles Leclerc-t ültette a helyére, mások szerint a ralizós közjáték után eleve nem kellett volna visszatérnie. De Kimi Räikkönen nem az a típus, aki mások véleménye szerint alakítaná az életét. És az biztos, hogy az utolsó néhány F1-es évét is kiélvezte az utolsó cseppig, a rajtrács hátsóbb régióiban pedig a reflektorfényből is kevesebb jutott, így foglalkozhatott azzal, amit igazán szeretett: a versenyzéssel.

ANDREJ ISAKOVIC / AFP

Räikkönen nemcsak a tehetségével, gyorsaságával és versenyintelligenciájával tűnt ki, hanem azzal is, hogy magasról tett a konvenciókra. Ha úgy gondolta jónak, gorillajelmezben ment el motorcsónak-versenyre; ha épp kicsit többet ivott, felfújható delfinen parádézott; 2009-ben laza természetességgel kezdett el jégkrémet nyalni, miközben a többiek a piros zászló alatt az autójukban áztak a rajtrácson a malajziai esőben.

via GIPHY

A legtöbbször rezzenéstelen arca mémek aranybányájának bizonyult, a szikár, minimalista mondataiból pedig pólófeliratok lettek. Az Alfa Romeo a búcsúhétvégén is az egyik ilyen mondatával tiszteleg előtte. Raikkönen még 2012-ben Abu-Dzabiban szólt oda rádión az őt folyamatosan utasítgató versenymérnökének: „Hagyj békén, tudom, mit csinálok”. Az Alfa Romeo most a következő feliratot helyezte el Räikkönen autóján: Most már békén hagyunk.

Räikkönennek megvolt az érzéke ahhoz, hogy néhány szóval fordított tükröt tartson a megjátszásnak, a fontoskodásnak, az arcoskodásnak. A szűkszavúságából közben nemzetközi védjegy lett. A hitelességét pedig az adja, hogy nem ő kreálta a brandet, egyszerűen csak egy nap arra ébredt, hogy azzá vált. A pár éve megjelent életrajzából viszont az is kiderül, hogy milyen vicces és melegszívű.

Hogy mi fog talán a legjobban hiányozni Kimi Räikkönenből, azt megint csak az egykori csapattársa, Sebastian Vettel fogalmazta meg a legtalálóbban:

Hiányozni fog a csendje.

 

Az ember, aki képtelen megjátszani magát

Kimi Räikkönen, amióta csak reflektorfényben van, rengeteg okot adott a szóbeszédre, de ő maga nem beszélt. Most szóra bírta egy honfitársa, a beszélgetéseikből megszülető könyv pedig bestseller lett. Elolvastuk, és elbeszélgettünk a szerzővel, Kari Hotakainennel. Kaptunk egy történetet egy autóversenyzőről, akiből autószerelő is válhatott volna. Helyette azonban világsztár lett.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!