szerző:
Deutsche Welle
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egyre többen választanak üdülési célpontot Instagram-posztok hatására. A turizmusban a közösségi médiaplatform ma már nélkülözhetetlen marketingeszköz, egy-egy tökéletes fotó ezrével csábítja a látogatókat. A helyiek és a környezetvédők azonban sokszor nem örülnek a környék megnövekedett népszerűségének, és legszívesebben kifüggesztenék a „megtelt”-táblát. A Deutsche Welle riportja.

Amint kicsit melegebb lesz Mallorcán, turisták százai, sőt ezrei lepik el naponta a Caló des Moro öblét. Időről-időre akkora itt a tömeg, hogy a keskeny strandon az embernek gyakran a fürdőlepedője leterítésére sincs esélye.

A túlzsúfolt strand nem ritka Mallorcán, a németek kedvenc üdülőhelyén. Caló des Moro azonban szélsőséges eset – erről pedig sokak szerint az Instagram tehet. Az internetes platformon ugyanis több tízezer olyan fotó látható, amelyeken a strand szinte érintetlennek tűnik, türkizkék vízzel és ragyogó napsütéssel a háttérben – mintha maga lenne a földi paradicsom.

Az Instagram lényege ugyanakkor, hogy ezekből a felvételekből ne derülhessen ki, milyen a hely a valóságban: legyen maga a tökély, melynek közepén az van, akit épp fotóznak vagy magát fotózza.

 

Az Instagram-fotókból nem derül ki, hogy a mallorcai Caló des Moro öböl általában kibírhatatlanul zsúfolt.
MarkusBeck/Zoonar/picturealliance

A helyieknek elegük van

Az Instagram 2010-es alapítása óta rendszeresen előfordul, hogy az influenszerek nyomában turisták tömegei árasztják el ezeket az – eddig nem is feltétlenül felkapott – helyeket, hogy ott ők is elkészíthessék „a” tökéletes felvételt a nyaralásukról.

Ez a tendencia drasztikus következményekkel járhat. A bajorországi Berchtesgadener Land nevű régióban található Königsbach-vízeséshez vezető turistautat például már lezárták. Ez azután történt, miután egyre több kiránduló szállta meg a természetes hegyi medencéket, hogy ott csobbanjon és fotózkodjon egyet, veszélyeztetve ezzel a terület ökológiai egyensúlyát. Nem beszélve azokról a súlyos balesetekről, amelyek kizárólag azért történtek, mert az emberek veszélynek tették ki magukat egy-egy szelfi kedvéért.

Az ausztriai Hallstattban (címlapképünkön) fából készült paravánnal takarták el a kilátást, mert az ottlakóknak már elegük van a rengeteg turistából, akik csak azért jönnek a városba, hogy panorámafotót készíthessenek a festői szépségű alpesi tájról, amelyről állítólag a Jégvarázs című film birodalmát is mintázták.

A színes házairól híres, 400 lelket számláló Portofinóban, az olasz Riviéra „legfotogénebb” településén is naponta többezer turista fordul meg a szezonban, ami arra késztette a polgármestert, hogy várakozástilalmi zónákat vezessen be: aki napközben az öbölben túl sokáig időzik, az 270 eurós (100 ezer forintos) büntetést kaphat. Velence, az örök szerelem városa, az egyik legnépszerűbb Insta-célpont már tavaly úgy döntött, hogy azoktól, akik csak egy napra jönnek hozzájuk, és nem alszanak a városban, belépődíjat szed.

 

Az Insta-hatás

A nyaralók körében végzett felmérések azt mutatják, hogy sokakat valóban Instagram-fotók ösztönöznek utazásra: az Expedia online utazási iroda például azt állítja, hogy a 25 és 40 év közötti korosztály legalább felére jelentős hatással vannak a közösségi oldalakon szereplő ismerőseik nyaralási fotói.

„Az Instagram kétségtelenül inspirálja a nyaralni készülőket” – erősítette meg a németországi Utazási és Turisztikai Közösségi Média Akadémia munkatársa, Maike Ovens. Legalábbis a tájékozódás legelső, „nézelődős-keresgélős” fázisában kimondottan fontos szerepet játszik. Olyannyira, hogy ma már sokan nem is a böngészőben keresnek információt nyaralási célpontokról, hanem egyből az Instagramon, az adott úticél hashtagjével. „Inkább az Instán néznek körül, hogy benyomásokat szerezzenek arról, mi mindent lehet az adott helyen csinálni” – magyarázta Ovens. „Ha turisztikai vállalkozásként nem vagy fent az Instagramon, nem fognak megtalálni” – tette hozzá a szakértő.

 

Rialto-híd: ahol a szelfi kötelező
picturealliance/DanielKalker

Így vélekedik Michael Faber is, aki három utazási irodát üzemeltet Rajna-vidék-Pfalz tartomány Mosel parti hegyvidékén, Hunsrückben. „Számunkra az Instagram fontos kommunikációs csatorna, főleg ezen a platformon igyekszünk kedvet csinálni az embereknek, hogy látogassanak el hozzánk” – mondta. Alkalmazottai minden nap új fotókat töltenek fel a felületre, mindenekelőtt konkrét utazási ajánlatokat.

Sok helyen már külön Insta-hátteret állítanak fel, hogy legyen hol fotózkodni. A tiroli Zillertalban az ottani ötcsillagos Hotel Stock Resort teraszán egy ideje lenyűgöző vasinstalláció áll: két hatalmas szárny, amely tökéletes Insta-fotóháttérként szolgál. „Célunk egy olyan kulissza megalkotása volt, amely előtt a vendégeink szívesen fotózkodnak. Nem tagadjuk azt a hátsó szándékunkat sem, hogy ezeknek a felvételeknek a megosztásával szállodánk híre egyre több felhasználóhoz jut el az Instagramon” – vallotta be a hotel marketingosztályának munkatársa, Barbara Mitterer.

Néhány kilométerrel délebbre, a Garda-tó partján a Garda Trentino Turisztikai Hivatal elsősorban arra használja az Instagramot, hogy kíváncsivá tegye az embereket. Kevésbé kézenfekvő helyeket, bennfentes tippeket, egyedülálló panorámákat mutatnak be követőiknek a környékről. „Kimondottan kerüljük a turisztikai hotspotoknak számító célpontokat, ezekről nem posztolunk” – mondta a DW-nek a közösségi média tevékenységért felelős munkatárs, Natasha Bontadi, aki még azt is hozzátette, hogy influenszerekkel is szövetkeztek, hogy segítsenek minél nagyobb körben elterjeszteni a kívánt üzenetet.

„Óriási a képek ereje”

A turisztikai szempontból érdekes települések és vidékek nem tömegturizmusra vágynak, hanem úgynevezett minőségi, irányított turizmusra” – magyarázta a müncheni Piroth Kommunikation marketingügynökség ügyvezető igazgatója, Julia Stubenböck, aki turisztikai desztinációknak segít megtervezni a közösségimédia-jelenlétüket. „A képek ereje óriási. El is lehet magyarázni valamit, de még jobb megmutatni.” Az Instagram esetében mindenekelőtt az úgynevezett millenniumi korosztályt lehet így elérni, vagyis az 1981 és 1996 között születettek csoportját

A helyiek kerítéssel zárják le a kilátást a szelfizni akaró turisták hordái elől az ausztriai Hallstattban
AFP / Reinhard Hörmandinger

Stubenböck egyébként nem tart attól, hogy a túlságosan megszépített Instagram-képek hamis elvárásokat kelthetnek az utazni vágyókban. „Egyre inkább tudatosul az emberekben, hogy nem szabad mindent elhinniük, amit az Instagramon látnak.” De az sem zavarja igazából a turistákat, ha teljesen odaadják magukat a helyszínen az illúziónak. Vagyis Caló des Moro vagy Velence pont ugyanolyan zsúfoltak lesznek idén is, mint máskor.

Szerző: Jonas Martiny. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket szerkesztette Bogár Zsolt.

További Deutsche Welle-tartalmak a DW magyar nyelvű Facebook-oldalán találhatóak.

A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!