Az anti-Madonna, aki 56 évesen sem lassít – jön Kylie Minogue
A napfény hercegnője, aki duettet énekelt a sötétség hercegével, és még ez, a Nick Cave-vel közös duett is csak nagyobbá tette: több mint négy évtizede töretlen Kylie Minogue karrierje. De mi az énekesnő titka? Megpróbáltunk utánajárni a Sziget-fellépése előtt.
Ő az igazi anti-Madonna. Az önismeret igazán csodálatos tulajdonság, és Kylie kívül-belül ismeri önmagát. Ő épp az, ami, és nem is próbálja fél-intellektuális nagyotmondásokkal másnak mutatni magát. Ő maga az öröm szinonimája.
Ezt írta a Grammy-díjas, legendás énekes, Rufus Wainwright Kylie Minogue-ról, akit mások is gyakran összehasonlítanak Madonnával, bár ilyen módon talán kevesen. Kylie Minogue – vagy sokszor egyszerűen csak Kylie – az első női előadó, akinek öt egymást követő évtizedben volt első helyezést elérő albuma az Egyesült Királyságban az 1980-as évektől a 2020-as évekig; ő a valaha volt legtöbb lemezt eladó ausztrál énekes a maga 80 milliós eladásaival.
És ő az idei Sziget egyik legnevesebb fellépője – ha 2024-ben talán már hozzá is lehet tenni azt is, kicsit megkésve érkezik a Nagyszínpadra.
Megkésve talán, de törve nem. Ma alighanem századannyian neveznék őt kedvenc énekesüknek, mint ahányan Taylor Swiftet, azért Kylie jelenleg is épp ugyanolyan aktív, mint korábban. Nemrég, 2023 őszén jelent meg új stúdióalbuma (Tensions), idén év elején két díjjal is elismerték, hogy ő a könnyűzene egyik nagy ikonja, és pár hónapja fellépett a popzene másik királynőjével, Madonnával együtt is. Túlélte a mellrákot, továbbra is színészkedik – noha nevezte már vitriolba mártott tollú kritikus „az angol nyelvű színjátszás legrosszabb színészének” a Jean-Claude Van Damme-mal közös Street Fighter után –, még mindig bérelt helye van a slágerlistákon (legutóbb a Padam Padammal került a top 10-be több országban is) – szóval ha a Taylor Swift által kiváltott hisztériához hasonló nem is várható, azért
bőven érdemes lesz még elsétálni a Nagyszínpad elé mindenkinek, aki látni akar egy kis darabot a poptörténelemből.
Szappanopera
Kylie Minogue története ugyanott kezdődik, ahol a Bee Geesé is: édesanyja ugyanannak a Fairsea nevű hajónak a fedélzetén érkezett Walesből Ausztráliába, amelyen a leendő Bee Gees tagjai, Barry, Maurice és Robin Gibb is. Carol Ann Jones (később Minogue) egykori balett-táncos és férje, az autókereskedésben dolgozó könyvelő, Ronald Charles Minogue legidősebb lánya lett Kylie 1968. május 28-án, Melbourne-ben. Öccse, Brendan híradós operatőrként dolgozik Ausztráliában, húga, Dannii pedig szintén előadói karriert futott be, ha nem is olyan látványosat, mint nővére.
A család élete nagyon is átlagos volt; nem éltek meg könnyen, sokat költöztek, külvárosból külvárosba, Kylie nehezen talált barátokat, visszatekintve a múltjára pedig átlagosnak és visszafogottnak nevezte magát. Az iskola alatt ő és Dannii is ének- és táncórákat vettek, Kylie pedig megtanult zongorázni és hegedülni is. A karrierjüket is együtt akarták elkezdeni: a két nővér együtt próbált szerencsét egy ausztrál szappanopera szereplőválogatásán Kylie tízéves korában. A három évvel fiatalabb hugit a producerek túl fiatalnak találták, de Kylie kapott egy kis szerepet a The Sullivans című sorozatban, 1979-ben – és ezzel elindult a több mint negyven éve tartó karrier.
Azért arról nincs szó, hogy Kylie azonnal berobbant volna a médiába, sőt, az út eleje inkább volt döcögősnek nevezhető: egy-két kis szerep után végül ki is írták az aktuálisan futó sorozatából, a The Henderson Kidsből, amelynek forgatása miatt Kylie még az iskolából is kimaradt. A forgatáson „törékenynek” bélyegezték, amiért gyakran sírt, ha üvöltöztek vele, amikor elfelejtette a szövegét – ha az eset ma történne, azért ma már aligha úgy gondolnák, hogy a gyereklánnyal van a baj, amiért nem viseli könnyen a vele szemben hatalmi pozícióban lévők enyhén bántalmazó hozzáállását, de hát ez még a hetvenes években volt. (Sőt, nemhogy akkoriban, de még 2004-ben is úgy írtak róla komoly helyeken, hogy Kylie egy „szexcica”, akinek a „dorombolásától libabőrösek leszünk, és más kínos testi reakcióink is lesznek”.)
Mindenesete Kylie-nak megtetszett a szórakoztatóipar, és felvette az első demókazettáját, hogy énekesként is kipróbálja magát, aztán 1986-ban megjött a várt áttörés is, amikor a Neighbours (Szomszédok) című ausztrál sorozata nagy siker lett az Egyesült Királyságban, és nem kis részben épp az ő szerepe miatt: a vele egyidős, és szintén ugyanezzel a sorozattal berobbanó Jason Donovannel alkottak egy szerelmespárt a sztoriban, az az epizód pedig, amelyben a két szereplő összeházasodott, 20 millió nézőt vonzott. Az már csak a hab a tortán, hogy Minogue és Donovan az életben is összejöttek, és ők lettek a bulvár egyik legnépszerűbb sztárpárja.
És az egyik siker kézen fogva járt a másikkal: egy producer látott fantáziát Kylie-ban, amikor a lány énekelt egy jótékonysági koncerten, és úgy érezte, a hangja és a sorozatban szerzett népszerűsége együtt elég indok ahhoz, hogy lemezszerződést kössön vele. Így aztán Kylie első single-je, a Loco-Motion pár héttel az említett esküvős epizód lejátszása után meg is jelent – és innentől már tényleg nem volt visszaút.
Térden csúszva
Ahogy arra Rufus Wainwright is utalt, Kylie Minogue egyik „szexepilje” a belülről fakadó őszintesége volt: sose próbált olyan benyomást kelteni, mintha ő valamiféle kiválasztott lenne, nem pedig egy sok szakértő által felépített márka.
Ha része vagy egy lemezkiadó működésének, egy bizonyos szintig szerintem ki lehet mondani, hogy mások által előállított termék vagy. Termék vagy, és egy terméket akarsz eladni. De ez még nem jelenti azt, hogy nem vagy tehetséges, vagy ne hozhatnál kreatív vagy üzleti döntéseket arról, hogy mit akarsz és nem akarsz megtenni, vagy merrefelé szeretnél menni
– mondta 2004-ben.
És Kylie meg is fizette a tanulópénzt azért, hogy ez a bizonyos termék eladhatóvá váljon. Első gigaslágere, az I Should Be So Lucky például kifejezetten méltatlan körülmények között született meg, amiről akkor sem érdemes megfeledkezni, ha valóban meghozta neki a nagy áttörést a zenében is. A Loco-Motion sikere után Minogue Londonba utazott, hogy a neves Stock–Aitken–Waterman producertrióval dolgozhasson – akik épp annyira vették komolyan, hogy konkrétan megfeledkeztek arról, hogy egyáltalán le van beszélve vele egy találka. A producerek végül negyven perc alatt írták meg a slágert, amíg Kylie előszobázott, aztán az énekesnő ugyanennyi idő alatt fel is énekelte (mivel meglehetősen jó a zenei hallása, így nemigen volt szüksége gyakorlásra).
De Kylie érthető módon elég rosszkedvűen távozott Londonból, a dalt meg el is felejtették, és végül csak a kiadóvezető fenyegetőzése után fejezték be és adták ki – hogy aztán azonnal hatalmas sikerré váljon. „Fogalmunk se volt, hogy egy ekkora sláger van a kezeink között. Úgyhogy amikor öt héten keresztül vezette a slágerlistát, valaki megkérdezte: mi lesz a folytatás? Hát, nem volt semmink. Úgyhogy Ausztráliába utaztam, és találkoztam vele, Jasonnel és a menedzserükkel, és lényegében térden csúsztam száz métert hozzájuk, miközben bocsánatért esedeztem” – mondta később Mike Stock producer.
Vadrózsa
Noha Kylie azt nyilatkozta, az ő döntése, milyen utat választ, végül nem tett olyan hihetetlenül nagy kanyarokat a karrierjében – bár közel volt hozzá. Amikor – 1989 és 1991 között a legendás rockegyüttes, az INXS frontemberével, Michael Hutchence-szel járt, a férfi összehozta a sötét hangulatú rockszámaival Kylie-tól körülbelül száztíz százalékban eltérő Nick Cave-vel, amiről a Guardian újságírója annak idején találóan úgy fogalmazott: két, egymással nulla átfedést mutató rajongótábor tehette fel a kérdést a kedvencéről, hogy „mégis KIVEL akar együtt dolgozni?!”
Amikor Hutchence azt mondta neki Nick Cave-ről, hogy „A barátom, Nick veled szeretne dolgozni”, valójában fogalma sem volt, ki az a Nick Cave (noha Ausztrália másik nagy zenei büszkeségéről van szó). „Annyit mondtam: ó, ez igazán kedves tőle, de úgy, ahogy a nagyid mondaná, hogy ó, ez igazán kedves, életem, kérsz egy csésze teát?” – nevetett visszaemlékezve Minogue. És bár úgy fogalmazott, a korábban heroinnal és foglaltházakról ápolt túlzott barátságáról is ismert Cave életrajzában, amit a nagy találkozás előtt gyorsan átfutott, „akadtak érdekes dolgok”, az énekes csodálatosan bánt vele, a Cave 1996-os Murder Ballads című lemezére felkerülő Where the Wild Roses Grow végül „az egyik kedvenc dolgom lett, amit valaha csináltam”.
A sötét hangulatú, egy nő meggyilkolásáról szóló duett ugyanakkor a várthoz képest ellentétes hatást ért el Kylie pályáján: bár az énekesnőben felmerült, hogy elmenjen az indie irányába, Cave épp arról győzte meg, hogy ne tegyen így. „Azt mondta: miért nem veszel fel inkább popdalokat? Úgyhogy Nick felelős azért, hogy rájöttem, vissza akarok térni a pophoz. Gyönyörű és mély hatást gyakorolt az életemre.”
Padam Padam
Ha voltak is Kylie Minogue pályáján kisebb visszaesések, ha nem is mondható el, hogy minden lemeze kizárólag pozitív kritikákat kapott, azért a bevezetőben már közölt adat – hogy pályafutásának eddigi mind az öt évtizedében volt toplistavezető slágere – elég egyértelművé teszi: ez a karrier alapvetően különösebb törések nélkül, a csúcs közelében húzódik hosszú évtizedek óta.
Az életében viszont nagyon is volt törés: 2005 elején mellrákot diagnosztizáltak nála, ami miatt azonnal lemondta épp futó turnéját, de egy műtét és a kemoterápia megmentették az életét. De még a felépülés idejét sem töltötte pihenéssel: írt egy gyerekkönyvet és létrehozott egy parfümmárkát, és már 2006 végén folytatta a félbehagyott turnét, mindössze annyi változással, hogy egészségügyi állapotának megfelelően koreografálták újra a színpadi mozgását, és nagyobb szüneteket hagyott magának az átöltözésre. Nem csoda, hogy egy ausztrál lap
hatalmas diadalnak
nevezte a turnét. Minogue ezek után rengeteget tett a mellrák elleni küzdelemért (magas állami kitüntetést is kapott a munkájáért), és más egészségügyi kérdésekben is rengeteget jótékonykodik azóta.
Kylie, arról beszélve, hogy csak négy évtized után kezd bele Las Vegas-i fellépéssorozatába – ami sok más énekesnek, ideértve Elvist is, pályája legnépszerűbb szakaszához kötődik –, úgy fogalmaz, hogy már
karrierje napnyugtájánál tart.
Ez azonban nem látszik a számainak sikerén: legutóbbi gigaslágere, a Padam Padam hatalmasat ment, még a Pride hónapnak is egyfajta nem hivatalos himnuszává vált. Kylie erre csak széttárja a karjait:
Amint egy dal megjelenik, onnantól már nem a tied, hanem saját életet kezd élni. Hát, ez most elég gyorsan felnőtt.
És nem is tűnik, hogy lassítani tervezne.