Horvát és görög nyaralás iránt érdeklődnek leginkább a magyarok, a Balaton a Pest megyeieket mozgatja meg

Az internetes keresési adatok alapján úgy tűnik, hogy bár vannak, akik már januárban elkezdik tervezni a nyaralást, a legnagyobb érdeklődést a nyár közepén váltja ki az emberekből a téma.

Horvát és görög nyaralás iránt érdeklődnek leginkább a magyarok, a Balaton a Pest megyeieket mozgatja meg

December végén kezdjük el tervezni a nyaralást, nyáron csúcsosodik ki az ezzel kapcsolatos érdeklődés, az őszi hónapokban pedig alig foglalkozunk a témával – ez olvasható ki a Google Trends adataiból. Megnéztük, hogy az elmúlt évek adatai alapján hogyan változott a balatoni, a görögországi, olaszországi, horvátországi és spanyolországi nyaralás után érdeklődők aránya.

Fontos tudni, hogy a Google Trends nem a keresések számát, hanem az adott téma relatív népszerűségét mutatja: a megadott időtartamon belül meghatározott 100 százalékhoz képest látni az adott keresési kifejezés gyakoriságát a Google rendszerében indított keresések alapján.

Az elmúlt öt évben így kerestünk nyaralást tematikában
Google Trends

Az elmúlt öt év adatsorán rögtön szembetűnik a cikk elején említett trend, miszerint december végén és január elején indulnak el a nyaralással kapcsolatos keresések, majd az érdeklődés rendszerint június végén csúcsosodik ki. Az őszi hónapokban azonban szinte egyáltalán nem vagy csak alig keresünk a témában.

Talán nem olyan meglepő, hogy az általunk vizsgált célországok között Horvátország és Görögország vezet, az már annál inkább, hogy mind ötéves, mind egyéves távlatban egyértelmű, hogy a balatoni nyaralásra keresnek rá a legkevésbé a magyarok, sőt, ha a trendet nézzük, 2004 óta egyértelműen lefelé ível az érdeklődés.

Google Trends

Vélhetően persze egy balatoni nyaralással kapcsolatban kevesebb kérdés merül fel, jobban tisztában vagyunk a körülményekkel, sokan családi vagy ismerős nyaralójába mennek, így a keresések száma is alacsonyabb. Ezzel együtt a grafikon alighanem azt is tükrözi, hogy a belföldi nyaralás költsége az utóbbi években már nem feltétlenül alacsonyabb egy tengerparti üdülésénél. Ezt a KSH adatai is megerősítik, tavaly a statisztikai hivatal arról adott ki közleményt, hogy a hazai turizmust a külföldiek mentették meg, mert a magyarok egyre kevesebbet üdülnek itthon.

Az elmúlt öt év adatait tekintve még két dolog tűnik szembe a grafikonon. Az egyik, hogy – nem túl meglepő módon – a 2020-as bezárás után 2021-ben az utazási korlátozások folyamatos enyhítésével kilőtt a nyaralás tematikájában indított keresések száma, és az is egyértelmű, hogy a legtöbben a határok kinyitása után Horvátország felé vették az irányt.

Jól látszik az is, hogy évről évre egyre alacsonyabb a nyaralási tematikában indított keresések aránya. A 2022-es csúcs után 2023-ban és tavaly is alacsonyabb értékeket látunk, illetve egyelőre úgy tűnik, az idei nyáron sem törik meg a trend.

Google Trends

Érdekes még a régiók szerinti bontás, itt most a következőkben az elmúlt egy évben indított kereséseket vesszük alapul. Ha egyben nézzük az öt keresési kifejezést, akkor a térképen is visszaköszön, ami a grafikonon: vagy Horvátország, vagy Görögország „nyeri a versenyt” – azaz a legnagyobb arányban ezekre keresnek az emberek Magyarországon.

Az alábbi képeken minél sötétebb egy megye, annál magasabb az onnan indított keresések iránya. Görögország esetében Tolna képviseli a 100 százalékos arányt, ehhez képest Baranyában valamivel kevesebb mint feleannyian (40%) kerestek erre. Horvátországnál még kisebb a szórás, a 100 százalék itt is Tolna, a legalacsonyabb keresési arány ehhez képest 48% Csongrád-Csanád megyében.

Horvátország és Görögország iránt országosan viszonylag magas az érdeklődés
Google Trends / HVG

Az öt úti cél közül Olaszország tudta kiváltani az egész ország érdeklődését, itt azonban a 100 százalékos arányhoz képest (Vas) már 27 százalék a legalacsonyabb keresési arány (Szabolcs-Szatmár-Bereg). A kapcsolódó keresésekből még az is látszik, hogy így a nyár második hónapjának elején a last minute keresőszó is felkerült a népszerűségi dobogóra.

Olaszország iránt is mérhető az érdeklődés az egész országban
Google Trends

Spanyolország és a Balaton esetében viszont már nem is tudta a kifejezés iránti érdeklődést mindenhonnan mérni a Google.

Spanyolország és a Balaton már nem mérhető mindenhol
Google Trends / HVG

A keresések alapján Spanyolországba az ország keleti és középső régiójából utaznának az emberek (plusz Győr-Moson-Sopron megyéből). A Balaton iránt pedig leginkább a Pest megyeiek érdeklődnek, olyannyira, hogy a 100 százalékos arányhoz képest a többi megyében – már ahol egyáltalán vannak adatok a keresésekről – maximum 15 százalékra rúg az érdeklődés.

Figyelünk, mire kíváncsiak olvasóink. Cikkünk írásában segítségünkre volt a Google Trends. Ez a tartalom a Google-lel fennálló fizetett partnerség része, amely a Google Trends népszerűsítését szolgálja.

Mennyibe kerül egy családnak a horvát, az albán, a bolgár vagy az olasz tengerpart csúcsszezonban?

Készítettünk néhány kalkulációt egy négyfős családdal, 12 év fölötti gyerekekkel számolva. A legolcsóbb kempingezős megoldás is több mint 620 ezerre jön ki, de a legtöbb úti cél inkább 800 ezer és 1,3 millió forint között érhető el.

Nyitókép: Túry Gergely

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Nyolc nap leforgása alatt elajándékoztak, majd eladtak egy jelenleg 300-400 millió forintot érő telket Budapest XII. kerületében – mindezt úgy, hogy a tulajdonos erről semmit sem tudott. Azóta egy konténer is megjelent a területen, a csalás áldozata pedig nem tehetne semmit egy esetleges építkezés ellen sem, mert jogilag már nem az övé a telek. A HVG információi szerint egyre több a hasonló ügy.