szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Magyarország akár 250 milliárd uniós támogatást is bukhat azon, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a nagy projekteknél az áfát is költségként számolta el. Az Európai Bizottság szerint ezt nem tehette volna. Az NGM a folyamatban lévő eljárás ideje alatt nem számol el európai uniós forrást a perrel érintett projekteknél.

Jogtalanul vett igénybe uniós támogatást a magyar kormány bizonyos projekteknél – áll az Európai Törvényszék csütörtökön hozott ítéletében. A bíróság két nagy projektet vett górcső alá, ahol a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. az áfát is elszámolta költségként – írja a Napi Gazdaság. Ezek a projektek az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakasza, a másik pedig a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése voltak.

Az Európai Bizottság (EB) szerint ezekből a beruházásokból bevétele keletkezik az államnak, mivel mind az autópálya, mind a vasút használatáért pénzt szed, így az áfa nem lehet költség. A magyar fél álláspontja az volt, hogy ő csak fejleszt, a MÁV és a Nemzeti Autópálya-kezelő tartja fenn a létesítményeket. Mivel ezek a cégek azonban állami tulajdonúak, így a bíróság első fokon az EB-nek adott igazat.

Futhatunk a pénz után

Mindennek a következménye nem csak az lesz, hogy a két nagy projekt 200 milliárdos beruházására nem lehet az áfát elszámolni, hanem ez a döntés a többi hasonló elszámolású nagyprojektre is érvényes lesz.

Azt viszont nem lehet pontosan tudni, hogy hány ilyen projekt van. A NIF Zrt. honlapján a kiemelt beruházások közül 25 a vasúti és autópálya-beruházás. A projektek értéke összesen 1200 milliárd forint, melynek áfatartalma meghaladja a 250 milliárd forintot.

A szabálytalanul elszámolt összeg elvileg nem vész el, hanem más projektekre is fel lehet használni, ám mivel a mostani uniós költségvetési ciklus 2013-ban ér véget, így kétséges, hogy lesz-e elég idő és lehetőség addig a felszabaduló forrásokat kihelyezni. Emellett pedig az sem biztos, hogy a teljes összeget fel tudjuk majd használni. Minden bizonnyal majd csak a 2007-2013 közötti költségvetési ciklus elemzésekor derül ki, hogy mennyit is vesztettünk ezeken az ügyleteken.

Az NGM nem számol el uniós forrást az érintett projekteknél

A magyar kormány a folyamatban lévő eljárás ideje alatt – az Európai Bizottság határozatainak megfelelően – nem számol el európai uniós forrást a perrel érintett projekteknél, ezért nincs visszafizetési kockázata az Európai Törvényszék Magyarország keresetét elutasító csütörtöki döntésének – válaszolta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI kérdésére. A törvényszék csütörtökön utasította el Magyarország kereseteit, hogy két infrastrukturális nagyprojekthez kapcsolódó áfa-viselés is legyen része az uniós támogatásnak.

Az NGM hangsúlyozza: konzervatív költségvetési tervezés eredményeként a peresített összegeket illetően – a határozatok ismeretében – a magyar fél költségvetési bevételt sem számol el. Az elutasító döntés tudomásul vétele esetén a Közlekedési Operatív Program keretének egy része felszabadul, amely újabb fejlesztésekre fordítható. A per folytatása és jogerős pozitív kimenetelű döntés esetén a peresített összeg – a projekt megvalósulásának függvényében 10 milliárdos nagyságrendben – pénzforgalmi szemléletben bevételként enyhítheti a központi költségvetés terheit. A kormánynak két hónapon belül kell döntenie arról, hogy benyújt-e fellebbezést az Európai Törvényszék első fokon hozott ítélete ellen.

Magyarország 2008 decemberében nyújtotta be a bizottságnak az "M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakasza", illetve a "Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal átépítése, I. szakasz, 1. ütem" című nagyprojektek támogatására vonatkozó kérelmeit. Ezekben a magyar hatóságok az általános forgalmi adót mint támogatható kiadást vették figyelembe, mivel álláspontjuk szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli.

A vonatkozó uniós szabályok értelmében azonban az EU Kohéziós Alapjából támogatott projektekhez kapcsolódó, megtérülő áfára nem igényelhető uniós támogatás. Az Európai Bizottság pedig úgy vélte, hogy a forgalmi adó megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült forgalmi adóból eredő költségek igenis megtérülnek, függetlenül attól, hogy Magyarországon az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a cég.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
The Times: Bidennek nem lesz ideje Európára

The Times: Bidennek nem lesz ideje Európára

99 éves kor felett nem lehet online regisztrálni vakcinára

99 éves kor felett nem lehet online regisztrálni vakcinára

Már videón is látni az Asus játékosoknak szánt csúcsmobilját, a ROG Phone 4-et

Már videón is látni az Asus játékosoknak szánt csúcsmobilját, a ROG Phone 4-et