Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"29e8a755-ef4d-4cbd-9ae6-599163a234f8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem mintha eddig kint lett volna bármelyiken.","shortLead":"Nem mintha eddig kint lett volna bármelyiken.","id":"20250605_Betiltotta-a-kormany-a-szivarvanyos-zaszlo-kituzeset-az-allami-intezmenyek-epuleteire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29e8a755-ef4d-4cbd-9ae6-599163a234f8.jpg","index":0,"item":"8e782e4e-d2d5-4acf-bc93-482fcf84098a","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Betiltotta-a-kormany-a-szivarvanyos-zaszlo-kituzeset-az-allami-intezmenyek-epuleteire","timestamp":"2025. június. 05. 21:54","title":"Betiltotta a kormány a szivárványos zászló kitűzését az állami intézmények épületeire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","shortLead":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","id":"20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2.jpg","index":0,"item":"b916b8a5-1251-4be9-bb3a-d9acff6211d1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","timestamp":"2025. június. 07. 07:21","title":"Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ae8661-52b7-4887-82ff-686623ec596c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Már több mint két magyarországnyi területen égett le az északi vadon.","shortLead":"Már több mint két magyarországnyi területen égett le az északi vadon.","id":"20250606_kanadai-erdotuzek-fust-europa-felett-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ae8661-52b7-4887-82ff-686623ec596c.jpg","index":0,"item":"3cc8064b-7e35-4d8f-8c58-aa97b3291c63","keywords":null,"link":"/zhvg/20250606_kanadai-erdotuzek-fust-europa-felett-klimavaltozas","timestamp":"2025. június. 06. 13:05","title":"Európát is elérte a kanadai erdőtüzek füstje, ezért lehetnek extravörösek a naplementék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Közleményben jelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy az Európai Bizottság kezdeményezi a Magyarországgal szemben folyó túlzottdeficit-eljárás felfüggesztését. Az EUrologus megtudta, ez a javaslat korántsem jelenti azt, hogy a magyar kormány felállhatna az uniós szégyenpadról, az eljárás nem szűnik meg, fél év múlva várható az újabb ellenőrzés.","shortLead":"Közleményben jelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy az Európai Bizottság kezdeményezi a Magyarországgal szemben...","id":"20250606_gazdasag_hiany_edp_euripa-bizottsag_koltsegvetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc.jpg","index":0,"item":"b4920e3f-a50c-4b75-b30f-40a2804e2364","keywords":null,"link":"/eurologus/20250606_gazdasag_hiany_edp_euripa-bizottsag_koltsegvetes-ebx","timestamp":"2025. június. 06. 15:22","title":"Technikailag felfüggesztik a hiány miatti uniós eljárást, de gyakorlatilag marad a szégyenpadon az ország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2497302a-e1a6-405b-86db-d1d91a8d64fc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A védett állat két évvel ezelőtti megölése ügyében kedden tartották az első bírósági tárgyalást, de a vádlottak már többedik verzióját adják elő a történteknek.","shortLead":"A védett állat két évvel ezelőtti megölése ügyében kedden tartották az első bírósági tárgyalást, de a vádlottak már...","id":"20250605_Nem-is-lelottek-elutottek-allitja-a-nyomkovetos-farkas-megolesevel-vadolt-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2497302a-e1a6-405b-86db-d1d91a8d64fc.jpg","index":0,"item":"349ddab0-8ca3-4bf2-8b35-f0873cd6b819","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Nem-is-lelottek-elutottek-allitja-a-nyomkovetos-farkas-megolesevel-vadolt-ferfi","timestamp":"2025. június. 05. 12:36","title":"Nem is lelőtték, elütötték – állítja a nyomkövetős farkas megölésével vádolt férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","shortLead":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","id":"20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e.jpg","index":0,"item":"7516e43c-b122-4427-8a2a-70d30c9b887f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","timestamp":"2025. június. 06. 07:54","title":"Évtizedes rekordot döntött árbevételben a paksi atomerőmű ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74590a87-e862-4203-9ce6-4aad1b0d3002","c_author":"HVG","category":"360","description":"Beindulhat a tokaji borászatok és a turizmus marketingje, miután a kormányhoz közel álló turisztikai szereplők létrehozták a Visit Tokaj Nonprofit Kft.-t. A reklámra szükség is van, legalábbis Orbán Ráhel családi borászatának eredményei alapján.","shortLead":"Beindulhat a tokaji borászatok és a turizmus marketingje, miután a kormányhoz közel álló turisztikai szereplők...","id":"20250606_hvg-visit-tokaj-magyar-turisztikai-ugynokseg-magyar-turisztikai-szovetseg-alapitvany-orban-rahel-szabadics-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74590a87-e862-4203-9ce6-4aad1b0d3002.jpg","index":0,"item":"40d4c16d-9c9f-42df-996d-110264a97242","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-visit-tokaj-magyar-turisztikai-ugynokseg-magyar-turisztikai-szovetseg-alapitvany-orban-rahel-szabadics-zoltan","timestamp":"2025. június. 06. 12:15","title":"Orbán Ráhel és Mészáros Lőrinc üzleti köréből áll fel a tokaji PR-ügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet nyitni – és össze lehet csukni. A jelek szerint a cégnél már gőzerővel dolgoznak az utódon.","shortLead":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet...","id":"20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282.jpg","index":0,"item":"fcda9b32-c377-4fa4-b4ed-dee7201dcfa5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","timestamp":"2025. június. 06. 16:33","title":"Megújulhat a Huawei forradalmi mobilja, ilyen lehet a hamarosan érkező, duplán hajlítható Mate XT 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarország akár 250 milliárd uniós támogatást is bukhat azon, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a nagy projekteknél az áfát is költségként számolta el. Az Európai Bizottság szerint ezt nem tehette volna. Az NGM a folyamatban lévő eljárás ideje alatt nem számol el európai uniós forrást a perrel érintett projekteknél.
Jogtalanul vett igénybe uniós támogatást a magyar kormány bizonyos projekteknél – áll az Európai Törvényszék csütörtökön hozott ítéletében. A bíróság két nagy projektet vett górcső alá, ahol a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. az áfát is elszámolta költségként – írja a Napi Gazdaság. Ezek a projektek az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakasza, a másik pedig a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése voltak.
Az Európai Bizottság (EB) szerint ezekből a beruházásokból bevétele keletkezik az államnak, mivel mind az autópálya, mind a vasút használatáért pénzt szed, így az áfa nem lehet költség. A magyar fél álláspontja az volt, hogy ő csak fejleszt, a MÁV és a Nemzeti Autópálya-kezelő tartja fenn a létesítményeket. Mivel ezek a cégek azonban állami tulajdonúak, így a bíróság első fokon az EB-nek adott igazat.
Futhatunk a pénz után
Mindennek a következménye nem csak az lesz, hogy a két nagy projekt 200 milliárdos beruházására nem lehet az áfát elszámolni, hanem ez a döntés a többi hasonló elszámolású nagyprojektre is érvényes lesz.
Azt viszont nem lehet pontosan tudni, hogy hány ilyen projekt van. A NIF Zrt. honlapján a kiemelt beruházások közül 25 a vasúti és autópálya-beruházás. A projektek értéke összesen 1200 milliárd forint, melynek áfatartalma meghaladja a 250 milliárd forintot.
A szabálytalanul elszámolt összeg elvileg nem vész el, hanem más projektekre is fel lehet használni, ám mivel a mostani uniós költségvetési ciklus 2013-ban ér véget, így kétséges, hogy lesz-e elég idő és lehetőség addig a felszabaduló forrásokat kihelyezni. Emellett pedig az sem biztos, hogy a teljes összeget fel tudjuk majd használni. Minden bizonnyal majd csak a 2007-2013 közötti költségvetési ciklus elemzésekor derül ki, hogy mennyit is vesztettünk ezeken az ügyleteken.
Az NGM nem számol el uniós forrást az érintett projekteknél
A magyar kormány a folyamatban lévő eljárás ideje alatt – az Európai Bizottság határozatainak megfelelően – nem számol el európai uniós forrást a perrel érintett projekteknél, ezért nincs visszafizetési kockázata az Európai Törvényszék Magyarország keresetét elutasító csütörtöki döntésének – válaszolta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI kérdésére. A törvényszék csütörtökön utasította el Magyarország kereseteit, hogy két infrastrukturális nagyprojekthez kapcsolódó áfa-viselés is legyen része az uniós támogatásnak.
Az NGM hangsúlyozza: konzervatív költségvetési tervezés eredményeként a peresített összegeket illetően – a határozatok ismeretében – a magyar fél költségvetési bevételt sem számol el. Az elutasító döntés tudomásul vétele esetén a Közlekedési Operatív Program keretének egy része felszabadul, amely újabb fejlesztésekre fordítható. A per folytatása és jogerős pozitív kimenetelű döntés esetén a peresített összeg – a projekt megvalósulásának függvényében 10 milliárdos nagyságrendben – pénzforgalmi szemléletben bevételként enyhítheti a központi költségvetés terheit. A kormánynak két hónapon belül kell döntenie arról, hogy benyújt-e fellebbezést az Európai Törvényszék első fokon hozott ítélete ellen.
Magyarország 2008 decemberében nyújtotta be a bizottságnak az "M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakasza", illetve a "Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal átépítése, I. szakasz, 1. ütem" című nagyprojektek támogatására vonatkozó kérelmeit. Ezekben a magyar hatóságok az általános forgalmi adót mint támogatható kiadást vették figyelembe, mivel álláspontjuk szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli.
A vonatkozó uniós szabályok értelmében azonban az EU Kohéziós Alapjából támogatott projektekhez kapcsolódó, megtérülő áfára nem igényelhető uniós támogatás. Az Európai Bizottság pedig úgy vélte, hogy a forgalmi adó megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült forgalmi adóból eredő költségek igenis megtérülnek, függetlenül attól, hogy Magyarországon az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a cég.