Tetszett a cikk?

A Renault a szegényebb országok kispénzű polgárainak szánja Logan (magyarul startkő) kisautóját, amelyet idén ősztől a romániai Dacia gyárban kezdenek gyártani. „A Logan nem valamilyen kipofozott új Lada, hanem modern autó” – bizonygatta Louis Schweitzer, a Renault elnök-vezérigazgatója.

A Renault-vezér június elején a cég Párizs melletti fejlesztőközpontjában számolt be világautó programjuk újabb termékéről, amelynek gyártását a romániai Dacia gyárban kezdik el idén ősszel. A fejlődő világnak szánt olcsó népautót ötezer euróért ígérik, és remélik, hogy 2010-ben már 700 ezer Loganra fut fel a gyártás.

A világ autótermelésnek jórészét továbbra is az iparilag legfejlettebb országok szívják fel, ámde az ottani piacok telitettek, jelentősebb keresletnövekedésre a szegényebb régiókban lehet számítani. Tavaly a világméretekben értékesített közel 57 millió autó mintegy 80 százalékát a Föld népességének csupán 20 százalékát adó amerikai, nyugat-európai, japán és dél-koreai vásárlók vitték haza. A feltörekvő piacokon – Közép-és Kelet Európa is ide tartozik – 2003-ban majd 1,22 millió kocsit adtak el, 13 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, és az előrejelzések változatlanul kétszámjegyű növekedést jósolnak. Ebben a térségben az eladások jórészét az olcsóbb modellek teszik ki. Lengyelországban tavaly az eladások közel 30 százalékát a 8 ezer euró alatti típusok jelentették, az Oroszországban eladott új autók 90 százalékának ára 10 ezer euró alatt maradt.

Ezt a piacot nézte ki magának a Renault-vezetés is, amely 2010-ben már 4 millió autót kíván értékesíteni, szemben a tavalyi 2,4 millióval. A Logan felszereltsége minimális lesz, nincs benne elektromos ablakemelő, blokkolásgátló fék, avagy szervokormány. Az ötszemélyes, főként a Renault Clio főegységeiből építkező 1,4, illetve 1,6 literes motorokkal felszerelt Logant a kispénzűek családi kocsijaként hirdetik. ”Futóműve kibírja a rossz utakat, 30 ezer kilométerenként kell csak szervizbe vinni, és műszaki megoldásai megfelelnek az uniós emissziós és utasbiztonsági előírásoknak” — szól a cég leírása.

A kocsit Nyugat-Európán kívül a fejlődő világ szinte minden régiójában árusítják majd, 2004 és 2006 között öt gyártóhelyet létesítenek. Az elsőt az idén ősszel a romániai Dacia gyárban, évi 200 ezer autó illetve 150 ezer részegység kapacitással. (A pitesti Dacia üzem a Renault tulajdonában van). Jövőre Moszkvában is megindul a gyártás, évi 60 ezer darabos szériával. Később, még 2006-ig, az összeszerelést Marokkóra, Iránra és Kolumbiára is kiterjesztik, 31 ezer, 300 ezer, illetve 15 ezer darabra tervezett kapacitással. A globális méretű gyártóhálózat kifejlesztésére a Renault több mint 700 millió eurót fordít. Ezt az összeget azonban könnyen túlléphetik, hiszen a Logan kifejlesztése eddig 360 millió euróba került, és 2004 végéig a pitesti Dacia gyár korszerűsítésére további 489 millió eurót költenek el.

A Dacia gyárban ugyanis az autógyártás oroszlánrésze egyelőre „kézimunka”, a sajtolóban például hatalmas présgépek formálják ki a karosszéria elemeit, de a gépeket automaták helyett munkások „etetik”. A gyár vezetői nem is rejtették véka alá, hogy náluk az élőmunka jóval olcsóbb a robotokénál. Egy Dacia-gyári dolgozó havi bére 150 euró körül mozog, szemben francia szaktársáéval, aki havonta, átlagosan kétezer eurót vihet haza. Mindezzel együtt a Dacia dolgozóinak létszáma 1999 decembere óta 27 500 főről 13 ezerre csökkent, és az intenzív betanulási időszak után az üzemben óránként 32 kocsi készülhet.

Iparági elemzők rámutatnak, hogy Közép-Európában erőteljes marketing-agitációra lesz szükség az egykori rosszemlékű Dacia silány minőségének feledtetésére. A Reanult-nál optimisták, az érdekeltségi körükbe tartozó Nissan révén már tárgyalnak a Logan kínai gyártásának meghonosításáról is. Ezzel évente akár többszázezer darabbal több Logan értékesítése válna lehetővé.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!