A Renault a szegényebb országok kispénzű polgárainak szánja Logan (magyarul startkő) kisautóját, amelyet idén ősztől a romániai Dacia gyárban kezdenek gyártani. „A Logan nem valamilyen kipofozott új Lada, hanem modern autó” – bizonygatta Louis Schweitzer, a Renault elnök-vezérigazgatója.

A Renault-vezér június elején a cég Párizs melletti fejlesztőközpontjában számolt be világautó programjuk újabb termékéről, amelynek gyártását a romániai Dacia gyárban kezdik el idén ősszel. A fejlődő világnak szánt olcsó népautót ötezer euróért ígérik, és remélik, hogy 2010-ben már 700 ezer Loganra fut fel a gyártás.

A világ autótermelésnek jórészét továbbra is az iparilag legfejlettebb országok szívják fel, ámde az ottani piacok telitettek, jelentősebb keresletnövekedésre a szegényebb régiókban lehet számítani. Tavaly a világméretekben értékesített közel 57 millió autó mintegy 80 százalékát a Föld népességének csupán 20 százalékát adó amerikai, nyugat-európai, japán és dél-koreai vásárlók vitték haza. A feltörekvő piacokon – Közép-és Kelet Európa is ide tartozik – 2003-ban majd 1,22 millió kocsit adtak el, 13 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, és az előrejelzések változatlanul kétszámjegyű növekedést jósolnak. Ebben a térségben az eladások jórészét az olcsóbb modellek teszik ki. Lengyelországban tavaly az eladások közel 30 százalékát a 8 ezer euró alatti típusok jelentették, az Oroszországban eladott új autók 90 százalékának ára 10 ezer euró alatt maradt.

Ezt a piacot nézte ki magának a Renault-vezetés is, amely 2010-ben már 4 millió autót kíván értékesíteni, szemben a tavalyi 2,4 millióval. A Logan felszereltsége minimális lesz, nincs benne elektromos ablakemelő, blokkolásgátló fék, avagy szervokormány. Az ötszemélyes, főként a Renault Clio főegységeiből építkező 1,4, illetve 1,6 literes motorokkal felszerelt Logant a kispénzűek családi kocsijaként hirdetik. ”Futóműve kibírja a rossz utakat, 30 ezer kilométerenként kell csak szervizbe vinni, és műszaki megoldásai megfelelnek az uniós emissziós és utasbiztonsági előírásoknak” — szól a cég leírása.

A kocsit Nyugat-Európán kívül a fejlődő világ szinte minden régiójában árusítják majd, 2004 és 2006 között öt gyártóhelyet létesítenek. Az elsőt az idén ősszel a romániai Dacia gyárban, évi 200 ezer autó illetve 150 ezer részegység kapacitással. (A pitesti Dacia üzem a Renault tulajdonában van). Jövőre Moszkvában is megindul a gyártás, évi 60 ezer darabos szériával. Később, még 2006-ig, az összeszerelést Marokkóra, Iránra és Kolumbiára is kiterjesztik, 31 ezer, 300 ezer, illetve 15 ezer darabra tervezett kapacitással. A globális méretű gyártóhálózat kifejlesztésére a Renault több mint 700 millió eurót fordít. Ezt az összeget azonban könnyen túlléphetik, hiszen a Logan kifejlesztése eddig 360 millió euróba került, és 2004 végéig a pitesti Dacia gyár korszerűsítésére további 489 millió eurót költenek el.

A Dacia gyárban ugyanis az autógyártás oroszlánrésze egyelőre „kézimunka”, a sajtolóban például hatalmas présgépek formálják ki a karosszéria elemeit, de a gépeket automaták helyett munkások „etetik”. A gyár vezetői nem is rejtették véka alá, hogy náluk az élőmunka jóval olcsóbb a robotokénál. Egy Dacia-gyári dolgozó havi bére 150 euró körül mozog, szemben francia szaktársáéval, aki havonta, átlagosan kétezer eurót vihet haza. Mindezzel együtt a Dacia dolgozóinak létszáma 1999 decembere óta 27 500 főről 13 ezerre csökkent, és az intenzív betanulási időszak után az üzemben óránként 32 kocsi készülhet.

Iparági elemzők rámutatnak, hogy Közép-Európában erőteljes marketing-agitációra lesz szükség az egykori rosszemlékű Dacia silány minőségének feledtetésére. A Reanult-nál optimisták, az érdekeltségi körükbe tartozó Nissan révén már tárgyalnak a Logan kínai gyártásának meghonosításáról is. Ezzel évente akár többszázezer darabbal több Logan értékesítése válna lehetővé.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ki az a barbár, aki egy kacsaszobrot megrongál?

Ki az a barbár, aki egy kacsaszobrot megrongál?

Szegény gazdagok, most aztán tényleg főhet a fejük, a miénk pedig fájhat

Szegény gazdagok, most aztán tényleg főhet a fejük, a miénk pedig fájhat

"Vagyunk még, akik nem adták fel" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Gergely Zsófia

"Vagyunk még, akik nem adták fel" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Gergely Zsófia

Gyurcsány: Aljas diktatúrák erőszakszervezetei engedik meg maguknak azt a brutalitást, amit a magyar rendőrség

Gyurcsány: Aljas diktatúrák erőszakszervezetei engedik meg maguknak azt a brutalitást, amit a magyar rendőrség

Fülke: Mi lesz Németországgal Merkel után?

Fülke: Mi lesz Németországgal Merkel után?

Michelle Obama még a Mikulás előtt is táncra perdült

Michelle Obama még a Mikulás előtt is táncra perdült