szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Salzburg városa azt reméli, hogy jövőre, a Mozart-évben az ideihez képest legalább százezerrel több éjszakát töltenek majd turisták a városban, és azt kutatja, vajon mennyit ér Mozart, mint márkanév.

Wolfgang Amadeus Mozart.
Salzburg a turizmus Mozartja?
© AP
"Ha minden jól megy, akkor jövőre túljutunk a kétmillió vendégéjszakát jelentő álomhatáron" - vélekedett Herbert Brugger, a salzburgi Turisztikai GmbH üzletvezetője. Brugger elmondta, hogy tavaly 1,841 millió vendég éjszakázott az osztrák városban. A Mozart-év a legjobb esetben 20 millió euró többletbevételt hozhat - ugyanis minden egyes turista naponta átlag 127 eurót költ el Salzburgban.

A szakember szerint Salzburg a turizmusban mindig kulturális programokkal arat sikert. Éppen úgy hasznot húz az Ünnepi Játékokból, mint a januári Mozart Hétből, a decemberi adventi hangversenyekből, vagy akár a novemberi dzseszz-őszből. Ami a kultúrát illeti, Salzburgnak neve van ezen a téren. Egy közelmúltban végzett közvélemény kutatás eredménye azt mutatta, hogy a város fekvése, a látnivaló és a kulturális kínálat Salzburg fő vonzereje, és a megkérdezetteknek pontosan a fele helyezte kilátásba, hogy a 2006-os Mozart Évben esetleg újból felkeresi a várost.

Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy a Mozart személye körüli kulturális tevékenység gazdasági előnyt jelent a város idegenforgalma számára.     Megoszlanak ellenben a vélemények abban a kérdésben, hogy vajon mennyi lehet a "Mozart márka" értéke összességében. Arthur Oberascher, Ausztria reklámguruja 5,4 milliárd euróra becsüli ezt az értéket.

Horst Bernegger, a salzburgi Pricewaterhouse Coopers gazdaságkutató intézet munkatársa számára viszont a "Mozart márka" értékét számokban kifejezni lehetséges ugyan, de rendkívül bizonytalan. Szerinte ugyanis Mozart nemcsak az idegenforgalomban és a kultúrában van jelen, hanem több más iparágban és a kereskedelemben is. Számos, az idegenforgalomhoz kapcsolódó iparág hasznot húz ugyanis ebből a "márkanévből". A tényleges piaci érték megvizsgálásának akkor volna értelme, ha a taxisoktól kezdve az építőiparon, a bútorkereskedőkön és elektronikai cikkeket árusítókon át egészen a repülőtársaságokig, a csokoládé-gyártókig és a pálinkafőzőkig világszerte mindenkit megkérdeznének, akik Mozartnak köszönhetően pénzt keresnek.

„Ellenkező esetben minden egyéb csupán üres kávéházi fecsegés” - hangoztatta Bernegger.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

A kultúra, mint fertőzés?

Németh Gábor - Sebők Zoltán: A mémek titokzatos élete A mémek - röviden - a gének kulturális megfelelői.

MTI Itthon

A kultúrafogyasztás arisztokratái Pesten élnek

Kialakult egy, a "javakban dúskáló csoport", akik elsősorban az elitkultúra iránt érdeklődnek. Mások viszont alig férnek hozzá bármiféle kulturális termékhez - derül ki abból a felmérésből, amely a fiatalok életmódját, szokásait, jövedelmi helyzetét és életlehetőségeit vizsgálta.

Kult

A kultúra mint a város egyik motorja

Stockholm egyik központi terén, amely kissé olyan, mintha az egykori Kelet-Berlinben járnánk, áll egy épület, amely viszont olyan, mint a Pompidou központ Párizsban. Csak kevésbé híres.

MTI Kult

Kortárs orosz kultúra is érkezik

Az oroszországi magyar évadot A magyar-orosz dinasztikus kapcsolatok című kiállítás nyitja februárban Moszkvában. Az orosz évad nálunk május végén kezdődik a Kreml Balettel. Az évad során a kortárs orosz művészet legizgalmasabb vonulata is bemutatkozik.

L. Horváth Katalin Itthon

Ahol a kultúra a gazdaság mankója

Az idén ünnepelte tizenöt éves fennállását a Művészetek Völgye fesztivál. Másfél évtizeddel ezelőtt a Balaton-felvidék Eger-völgyének lakóin kívül csak egy szűk, művészekből álló baráti kör mutatott biztos kézzel a Kapolcs nevű kis falura a Magyarország-térképen, amelyre az országos forgalomból kieső szomszédos kistelepülésekkel együtt az elkerülhetetlen elszegényedés várt. De nem ez történt. Vajon megismételhető-e a kapolcsi recept bárhol másutt az országban?