szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az országba illegálisan behozott bormennyiség csökkentése, vagy legális csatornába terelése érdekében közös ellenőrzési akciót szervez az agrártárca a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságával (VPOP).

Szüreti feszültségek

"Az igazi gondot (...) hanem az import okozza, mégpedig a gyanú szerint a hivatalos statisztikákban ki sem mutatott behozatal. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt évben 217 ezer hektoliter bor és 40 ezer hektó pezsgő érkezett külföldről Magyarországra, amiből a legnagyobb beszállító, Olaszország részesedése 144 ezer, illetve csaknem 20 ezer hektó volt (lásd grafikonunkat). Csakhogy az olasz statisztikákat böngészve kiderül, hogy azokban Magyarországra irányuló exportként ennél lényegesen többet, 400 ezer hektolitert mutatnak ki.

A magyar hatóságok előtt tehát nyoma veszett mintegy 250 ezer hektó bornak és pezsgőnek, azaz a hivatalos statisztikák szerinti teljes magyar importnak megfelelő mennyiségnek."

A HVG eheti számában megjelent Olasz meló című borpiaci helyzetképet itt olvashatja!

Gőgös Zoltán, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) szakállamtitkára csütörtökön a kormányszóvivői tájékoztatón elmondta, hogy a legjelentősebb importőr, Olaszország adatai szerint évente 400 ezer hektoliter bor érkezik Magyarországra, a magyar nyilvántartásba azonban ennél jóval kevesebb kerül. Ezért abban állapodtak meg a VPOP-val, hogy szigorítják a jövedéki ellenőrzést. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is támogatja az akciót.

Magyarország kezdeményezi, hogy 2011-től további három évre vonatkozzon moratórium a külföldiek földvásárlására. Emlékeztetett rá, hogy Magyarország 2011-ig kért moratóriumot, aminek időszakos felülvizsgálata 2009-ben lenne esedékes, az Európai Bizottság azonban jelezte, hogy nem él ezzel a jogával.

Azért van szükség a moratórium meghosszabbítására, mert a 2013 utáni agrártámogatási változásokat úgy kell előkészíteni, hogy a magyar piacot időközben ne zavarja meg egy spekulációs földvásárlás.

A magyar földpiacnak még további védelemre van szüksége, az árszint még nem megfelelő, így továbbra is tartani lehet a spekulációtól - mondta Gőgös.

Az idén nagyjából 70 ezer hektárról 581 ezer tonna szőlőtermés és ebből 3,5 millió hektolitert meghaladó bortermés várható. Mivel tavaly nagyon alacsony volt a termés mennyisége, az idén a felvásárlási árak 10-25 százalék között csökkennek. A hosszú távú, szerződéses rendszerekben azonban kisebb a piaci zavar, kevésbé, 10 százalék körül csökkennek az árak.

Az idén a forgalmi járulékokból befolyt összegből 192 millió forintot az ellenőrzés erősítésére, 288 milliót pedig a bormarketingre fordítanak.

Gőgös Zoltán beszámolt arról is, két héten belül megszülethet a pálinkatörvény és megalakulhat a Pálinka Nemzeti Tanács, miután a hét elején az Európai Bizottság képviselője is úgy vélte, hogy a végszavazás előtt álló tervezet megfelel az uniós eljárásoknak. Közben 150 millió forintos forrással, az év végéig tartó pálinka marketing akciót indít az Agrár Marketing Centrum (AMC).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

A dugós borok és a parafa dugó jövője

Az évente a világon palackozott 17 milliárd üveg borból ma még 70 százalékot parafából készült dugóval zárnak le, ám az arány folyamatosan csökken. Terjednek a műanyagból vagy üvegből készült dugaszok, feljövőben van a csavarzáras megoldás, sőt a sörösüvegekről jól ismert koronazár is. A parafatermelők azonban ellentámadásba kezdtek.

MTI Itthon

Sikerrel szerepeltek a magyar pezsgők és borok külföldön

Ezüstérmet kapott a "Best in Class" kategóriában a Balatonboglári Borgazdaság Zrt. Chapel Hill Chardonay brut pezsgője az angliai Surrey-ban megrendezett nemzetközi borversenyen, a International Wine and Spirit Competition-en - tájékoztatott a Törley cégcsoport.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az idén 700 millió lesz bormarketingre

Hosszas előkészítő munka után megkezdődött a magyar közösségi bormarketingprogram végrehajtása – közölte Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője.

Hét nap

BORMARKETING-EGYEZSÉG

Megegyezett a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) a borászati szakmai szervezetekkel a korábbi...

MTI Gazdaság

Bordeaux-i bor világbajnokság: 17 érem egri boroknak

Három arany, hat ezüst és nyolc bronzérmet nyertek az egri borászatok a bor világbajnokságként emlegetett bordeaux-i Challenge International du Vin-en, amelyet az idén áprilisban tartottak – közölte a borvidéki hegyközségi tanács elnöke.

MTI Gazdaság

Francia termelők importborokat semmisítettek meg

Feldühödött francia bortermelők importált borokat semmisítettek meg a Földközi-tenger partján lévő Sete városában, hogy kikényszerítsék a bor árának nagyobb támogatását a kormánytól. Az akciójuk során rendőrségin autókat is felgyújtottak.

MTI Gasztro

Ukrajnában a forgalmazott borok fele pancsolt

Állami borászati felügyelőség létrehozását kezdeményezték az ukrán bortermelők, mert az Ukrajnában forgalmazott borok nagy része hamisítvány, közölte hétfőn Volodimir Kucserenko, az Ukrvinprom borászati vállalat vezérigazgató-helyettese kijevi sajtókonferenciáján.

MTI Gazdaság

Zöld utat kapott a bormarketing

Egy hosszú ellentmondásos folyamat lezárásaként hétfőn megoldódott a bor közösségi marketingjének magyarországi finanszírozása. A járulékfizetésből számottevő bevétel előreláthatóan csak ez év utolsó negyedévében várható.

Hét nap

UNIÓS BORPIACI REFORM

Radikális reformmal kívánja helyreállítani az uniós bor versenyképességét az Európai Bizottság (EB), amely hivatalosan...

MTI Gazdaság

Uniós borok: vissza kell szerezni a régi piacokat

A borpiac reformtervének lényege, hogy az unió bortermelői a jelenleginél versenyképesebbek legyenek a piacon, visszaszerezzék régi piacaikat és új piacokat hódíthassanak meg - mondta Russell Mildon, az EU Agrárfőigazgatóságának agrárpiaci igazgatója Budapesten.

MTI Gazdaság

Ötvenkétezer eurót kap hazánk az EU-tól bormarketingre

Tizennégy EU-tagországban 25 programot összesen 25,5 millió euróval támogat csütörtöki döntése értelmében az Európai Bizottság annak érdekében, hogy mezőgazdasági termékeiket népszerűsítsék és így növeljék azok eladásait. Magyarország a borértékesítés segítésére 52 312 eurót kap.