Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a78d58a7-42c8-4616-8fa1-35363c72ac6c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Balaton-parton közlekedő buszokat cserélik első körben újabbakra.","shortLead":"A Balaton-parton közlekedő buszokat cserélik első körben újabbakra.","id":"20250613_mav-busz-volan-autobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78d58a7-42c8-4616-8fa1-35363c72ac6c.jpg","index":0,"item":"abc5bc4d-c133-49c6-9f79-52a6f4c2b469","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_mav-busz-volan-autobusz","timestamp":"2025. június. 13. 07:53","title":"Büszkélkedik a MÁV-vezér: a megígért 1000 új buszból 131 már a nyár közepére meglesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","shortLead":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","id":"20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"e54f443d-19c5-4dd6-b148-4983260a5be8","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","timestamp":"2025. június. 13. 14:16","title":"Meghosszabbították Till Tamás feltételezett gyilkosának letartóztatását, a hűvösön tölti a nyarat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff2cb812-ade4-44cc-b0e9-8d7413146410","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokakat érintő, veszélyes májbetegség ellen vethetik be a szemaglutid-alapú gyógyszereket, egy friss vizsgálat szerint ugyanis ebben is rendkívül ígéretesek.","shortLead":"Sokakat érintő, veszélyes májbetegség ellen vethetik be a szemaglutid-alapú gyógyszereket, egy friss vizsgálat szerint...","id":"20250612_novo-nordisk-szemaglutid-mash-majbetegseg-kezelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff2cb812-ade4-44cc-b0e9-8d7413146410.jpg","index":0,"item":"a39330f6-7e4a-4794-81dc-f8be258143c2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_novo-nordisk-szemaglutid-mash-majbetegseg-kezelese","timestamp":"2025. június. 12. 20:03","title":"Kiderült, hogy a fogyasztó szuperinjekcióknak lehet egy váratlan másik hatása is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google internetes keresőben megjelent, a mesterséges intelligenciára épülő eszközei jelentős mértékben csökkentik a lapok olvasottságát, ami miatt a kiadóknak gyorsan újra kell gondolniuk az üzleti modelljüket.","shortLead":"A Google internetes keresőben megjelent, a mesterséges intelligenciára épülő eszközei jelentős mértékben csökkentik...","id":"20250614_google-kereso-mesterseges-intelligencia-forgalom-csokkenese-olvasottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"529f4b58-9476-4f16-9060-4812c98cf553","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_google-kereso-mesterseges-intelligencia-forgalom-csokkenese-olvasottsag","timestamp":"2025. június. 14. 10:03","title":"Súlyos csapás az újságírásnak az, ami a Google keresőben történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7204a1b7-e363-47f2-8ff5-4263bdbcfde7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Kiss-Hegyi Anita kinevezése a Magyar Közlönyben jelent meg. ","shortLead":"Kiss-Hegyi Anita kinevezése a Magyar Közlönyben jelent meg. ","id":"20250613_allamtitkar-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszterium-kiss-hegyi-anita-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7204a1b7-e363-47f2-8ff5-4263bdbcfde7.jpg","index":0,"item":"5fe6e421-eea6-410e-bd94-0f9246179db7","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_allamtitkar-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszterium-kiss-hegyi-anita-magyar-kozlony","timestamp":"2025. június. 13. 21:22","title":"Új államtitkárt kapott a Kulturális és Innovációs Minisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ahhoz, hogy a következő 40 évben és azon túl is fenntartsuk az elért eredményeket, a schengeni térséget folyamatosan meg kell újítani. Erre nincs titkos recept, de van három fontos terület, amelyen dolgoznunk kell – írja vendégcikkében Magnus Brunner.","shortLead":"Ahhoz, hogy a következő 40 évben és azon túl is fenntartsuk az elért eredményeket, a schengeni térséget folyamatosan...","id":"20250614_schengen-evfordulo-magnus-brunner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5.jpg","index":0,"item":"0bc8799d-fc8f-43d7-b2f6-c5f14ffe5d63","keywords":null,"link":"/360/20250614_schengen-evfordulo-magnus-brunner","timestamp":"2025. június. 14. 10:45","title":"Még megalkotói sem számítottak ekkora sikerre: 40 éves a schengeni térség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rijekában vendégeskedő vízilabda-válogatott az embert próbáló utazás után is 14–11-re legyőzte Horvátországot.","shortLead":"A Rijekában vendégeskedő vízilabda-válogatott az embert próbáló utazás után is 14–11-re legyőzte Horvátországot.","id":"20250613_magyar-ferfi-vizilabda-valogatott-ryanair-horvatorszag-napoly-rijeka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"62dc2062-7682-4409-b498-4a10eb600c88","keywords":null,"link":"/elet/20250613_magyar-ferfi-vizilabda-valogatott-ryanair-horvatorszag-napoly-rijeka","timestamp":"2025. június. 13. 12:07","title":"Ryanairrel utazott volna a férfi vízilabda-válogatott, 14 órás vonatozás és buszozás lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6cd58ee-c774-4591-8293-e1929de40cdc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Wayne Ivey felsorolta, mi vár a rendbontókra.","shortLead":"Wayne Ivey felsorolta, mi vár a rendbontókra.","id":"20250613_egyesult-allamok-florida-bevandorlasi-hatosag-eroszakos-tuntetes-seriff","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6cd58ee-c774-4591-8293-e1929de40cdc.jpg","index":0,"item":"6d8648b3-6d93-499f-88ff-372026946ca3","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_egyesult-allamok-florida-bevandorlasi-hatosag-eroszakos-tuntetes-seriff","timestamp":"2025. június. 13. 16:54","title":"Halálos fenyegetéssel üzent egy floridai seriff azoknak, akik erőszakos tüntetésre készülnek a megyéjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Előny a Nabuccónál, de a feltölthetőség fő probléma marad
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nabucco előnybe került az Oroszország által tervezett konkurens vezetékkel, a Déli Áramlattal szemben, de kulcsfontosságú probléma marad a gázzal történő megtöltése - írta a keddi orosz sajtó. Román lapkommentárok szerint a Nabucco olcsóbb ugyan, de több ismeretlen tényező övezi. A német lapok pedig "Európa harcol az energiabiztonságért", "Kis lépés előre" és ezekhez hasonló a címekkel számoltak be a Nabucco-megállapodás aláírásáról.
A Vedomosztyi szerkesztőségi cikkében úgy vélte, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat közötti mérkőzésben az előbbi jutott előnyhöz. A lap emlékeztetett arra, hogy május elején Moszkva még sikert ünnepelt: az európai uniós (EU-) energetikai csúcson Kazahsztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán nem írta alá a Nabucco megépítéséről szóló nyilatkozatot. Június végén a Gazprom orosz gázipari mamutvállalat pedig megállapodott Azerbajdzsánnal - a Nabucco potenciális szállítójával - kisebb mennyiségű azeri földgáz vásárlásáról, amit szintén az európai vezetéktervre mért jelképes csapásként értékeltek.
"Az erőviszonyok a továbbiakban is változhatnak, de a Gazprom céljai kevésbé tűnnek reálisnak, mint az EU céljai" - állapította meg a lap. Az újság szerint létezik politikai küzdelem a konkurens vezetékek körül: az EU gyengíteni igyekszik Oroszország és a Gazprom befolyását azzal, hogy diverzifikálja a szállításokat, az Egyesült Államok pedig ebben aktívan támogatja.
A Vedomosztyi egy másik cikkében Valerij Nyesztyerov szakértőt idézte, aki szerint a két vezeték egyikének a sikere azt jelenti, hogy a másikat (annak megvalósítását) elhalasztják, vagy csökken a jelentősége. És ha pár hónappal ezelőtt még vitathatatlannak tűnt a Déli Áramlat előnye, most meggyengült a helyzete - tette hozzá.
Egy másik elemző, Vlagyimir Milov úgy vélte, hogy a Nabucco (majdani) működtetői előre léptek a vezeték megtöltéséhez szükséges földgázforrások felkutatásában, de a vezeték feltölthetősége a Nabucco fő problémája marad.
A Kommerszant beszámolójának címében kiemelte, hogy a Nabucco létrejötte elkerülhetetlen, alcímében pedig hozzátette: az Egyesült Államok és Európa úgy véli, hogy a Nabucco-megállapodás aláírása a Déli Áramlatról történő lemondásra ösztönzi majd Oroszországot.
A lap szerint a kormányközi megállapodás aláírásával véget értek az EU és Törökország közötti "hosszú és gyötrő" tárgyalások, ám a Déli Áramlat eddig a stádiumig nem jutott el: máig nem írta alá a megvalósításról szóló egyezményt a terv kulcsfontosságú résztvevője, Olaszország.
Az újság szerint most még inkább nyilvánvaló: a Nabucco jelentősen megelőzi a Déli Áramlatot, mert maga mögött tudhatja gyakorlatilag egész Európa szilárd politikai támogatását, a Déli Áramlat hasonlóan szilárd támogatással azonban nem dicsekedhet. A lap a Nabucco fontos előnyének nevezte azt is, hogy már van hozzá pénz. A Déli Áramlat a Nabuccónál drágább projekt - 19-24 milliárd euróba kerülhet a Nabucco 7,9 milliárd eurós költségével szemben -, s az európai bankok eddig nem ígértek forrást az orosz vezeték megépítéséhez - jegyezte meg.
A Kommerszant kitért arra is, hogy Oroszország az elmúlt hónapokban intenzív tárgyalásokon próbálta lebeszélni Törökországot a Nabuccóban való részvételről és alternatív projekteket kínált számára, olyat mint a (Törökországig kiépült orosz) Kék Áramlat vezeték második ágának létrehozását. Recep Tayyip Erdogan török kormányfő azonban meglepetést okozott Oroszországnak azzal, hogy reményét fejezte ki: "egyszer orosz gázt is szállítanak majd Európába a Nabuccón". Szavait a lap úgy értelmezte, hogy Erdogan szerint Oroszország hamarosan lemond a Déli Áramlat megépítésének reményéről, s folytatódnak az ukrajnai gáztranzit körüli orosz nehézségek.
A Komszomolszkaja Pravda arról írt, hogy Moszkva ellen irányuló gázszövetséget kötöttek, s a Nabucco résztvevői nem rejtik véka alá: a projekt nem annyira gazdasági, mint politikai szempontból előnyös, arra hivatott ugyanis, hogy megfossza Moszkvát az Európába irányuló gázszállítások ellenőrzésétől.
A Rosszijszkaja Gazeta szerint a szakértők sokáig halva született tervnek tekintették a Nabuccót, most azonban változott a helyzet. A hivatalos lap idézte Rusztam Tankajev szakértőt, aki úgy vélte: azóta, hogy a Déli Áramlat áteresztő képességét az eredeti évi 30 milliárd köbméterről évi 60 milliárdra tervezték megnövelni, a Nabucco a Déli Áramlat közvetlen vetélytársává lépett elő. A két projekt egyikének pedig egyszerűen nincs hely: vagy a Nabuccót töltik meg gázzal, vagy a Déli Áramlatot - vélekedett.
A lap a Nabucco lehetséges földgázforrásait boncolgatva arra a következtetésre jutott, hogy az európai vezeték valószínűleg nem számíthat türkmén gáz átvételére, marad az azeri - amely csak harmada a Nabucco teljes kapacitásának -; emiatt sok szakértő kételkedik abban, hogy reális a Nabucco megvalósítása. A Nabuccóra mindazonáltal politikai okok miatt van szüksége Európának, s a vezeték kétségkívül megépülhet; ez esetben gondok adódhatnak a Déli Áramlat (gázzal történő) megtöltésével - tette hozzá.
Német és román lapok kommentárjai (Oldaltörés)
A bukaresti lapok Emil Boc román miniszterelnököt idézik, aki elmondta: Románia azért döntött úgy, hogy részt vesz a Nabucco vállalkozásban, mert a Nabucco megvalósítható, hatékony és kevésbé költséges a régióban tervezett többi gázvezetékhez képest.
A Curierul National című újság szerint Boc nyilvánvalóan a Déli Áramlatra utalt. A lap megjegyzi, hogy a kormányközi megállapodás aláírásával a Nabucco "erőteljesen" startolt az oroszok által tervezett vezetékkel folytatott versenyben.
A Cotidianul című napilap szerint Európa "üres csőről" írt alá megállapodást. Az újság elemzőkre hivatkozva azt írja, hogy Oroszország és Irán bevonása nélkül nincs semmilyen jövője a gázvezetéknek.
A lap szerint a Nabucco előnye a Déli Áramlattal szemben az, hogy szárazföldön épül, míg az oroszok által tervezett vezeték a Fekete-tenger alján halad majd körülbelül 900 kilométer hosszan. A lap ebből vezeti le a két vezeték megépítésének költségei közötti nagy különbséget, emlékeztetve arra, hogy a 7,9 milliárd euróra becsült Nabuccóhoz képest a Déli Áramlat finanszírozási szükségletét 10-19 milliárd euróra becsülik.
Az Evenimentul Zilei című napilap szerint a Nabucco számára "elkezdődött a visszaszámlálás". Ez az újság is megjegyzi, hogy a beruházás fő problémája a gázforrások megtalálása, amelyek megfelelő mennyiségű nyersanyaggal tudnák ellátni az évente 31 milliárd köbméter gáz szállítására tervezett vezetéket.
A Financial Times Deutschland hangsúlyozta: a "megaprojekt" célja az, hogy az energiaellátásban nagyobb függetlenséget biztosítsanak Európa számára Oroszországtól. Tisztázatlan azonban, honnan is érkezzen majd a földgáz a Nabuccóba, írta a lap. Megemlítette, hogy az előző napi aláírás idején több ország is szállításokat ígért, így kiemelte, hogy Irak évi 15 milliárd köbméter földgáz szállítását helyezte kilátásba a tranzitállam Törökország számára. Az iraki kormány mindeddig elutasította, hogy földgáz-termelésének egy részét a Nabucco számára lekösse, tette hozzá a lap.
Az újság emlékeztetett arra is, hogy Azerbajdzsán ugyancsak állást foglalt a vezeték mellett, és Erdogan török miniszterelnök Iránt is a lehetséges szállítók között említette. "A Nabucco esetében sikertörténetről van szó, ami rácáfol a kételkedőkre", idézte a lap a török kormányfőt.
A vezetéktársaság egyik tulajdonosa, az RWE német energiacég képviselője áttörésről beszélt a Financial Times Deutschlandnak. "Kötelező jogi kereteket hoztunk létre", idézte a lap az RWE szóvivőjét. Az újság szerint ugyanakkor változatlanul sok a kételkedő hang, és mindenekelőtt a szállítókra vonatkozóan. Ennek kapcsán a lap idézte a svéd uniós elnökség energiapolitikai tanácsadóját arról, hogy "továbbra sem tisztázott, milyen forrásból érkezik majd a földgáz".
A Handelsblatt számára a fő kérdés az, hogy vajon a milliárdos vállalkozás gazdaságilag keresztülvihető-e? Ennek kapcsán utalt arra, hogy szállítási szerződések egyelőre nincsenek, és a Kreml ott igyekszik akadályozni a Nabuccót, ahol tudja.
A lap szerint a potenciális szállításokkal kapcsolatban egyelőre csak szándéknyilatkozatok vannak, és a a törökországi tranzit díjában is meg kell még állapodni. "Brüsszelben ezért változatlanul erősek a kételyek az egész projekt megvalósíthatóságát illetően", állította a Handelsblatt, idézve egy neve elhallgatását kérő magas rangú diplomatát, aki szerint a vezeték terve még egyáltalán nem érkezett "végleges szakaszba". Az idézett diplomata ennek kapcsán arra utalt, hogy a tranzit fejében Törökország több feltételt is támaszt az EU-val szemben.
A lap ugyanakkor több európai bizottsági szakértőt idézett azzal kapcsolatosan is, hogy az iráni földgáz nélkül a terv aligha megvalósítható. Különböző nyugati konszernek képviselői ebből a célból már puhatolódzó tárgyalásokat kezdtek Teheránban, értesült a Handelsblatt, külön hangsúlyozva, hogy a Nabuccóval szembeni orosz "ellenszelet" a Déli Áramlat terve jelenti.
A Mol magyar olajtársaság Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint semmilyen körülmények között sem kezd együttműködésbe az orosz Szurgutnyeftyegazzal, még ha ezért fel is kell áldoznia az ellenőrzést a Zapadno-Malobalikszkoje (ZMB) olajlelőhely felett, amelynek kitermelési engedélyét az ásványkincsekkel foglalkozó Rosznyedr állami ügynökség vissza kívánja vonni – írta szerdán a Vremja Novosztyej.
Türkmenisztán kész gázt elkülöníteni a Nabucco-gázvezeték számára - közölte pénteken a kormány ülésén Gurbanguly Berdimukhammedov türkmén elnök, akit az ITAR-TASZSZ hírügynökség idézett.
A Nabucco gázvezeték projektről szóló, július 13-án Ankarában aláírandó kormányközi megállapodás mellett magyar kezdeményezésre – a szándékok szerint – politikai nyilatkozatot is tesznek a résztvevők a szerződés mielőbbi ratifikálása érdekében – mondta el Bayer Mihály, a Nabucco projektért felelős magyar utazó nagykövet.
Oroszország újabb, ezúttal egészen sikeres kísérletet tett arra, hogy értelmetlenné tegye a nyugati országok által tervezett Nabucco gázvezetéket, írta kedden az orosz-azeri gázügylet kapcsán a Kommerszant című orosz lap, amelynek értesülése szerint Moszkva kész rekordárat fizetni az energiahordozóért.
A török energiaügyi miniszter szerint a jövőben akár Irán és Oroszország is adhat majd gázt az Európai Unió és az Egyesült Államok által támogatott Nabucco-gázvezetéknek, noha a terv célja éppen az, hogy csökkentse Európa energiafüggőségét az oroszoktól, Irán pedig egyelőre nem számít lehetséges partnernek.