Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A Nabucco előnybe került az Oroszország által tervezett konkurens vezetékkel, a Déli Áramlattal szemben, de kulcsfontosságú probléma marad a gázzal történő megtöltése - írta a keddi orosz sajtó. Román lapkommentárok szerint a Nabucco olcsóbb ugyan, de több ismeretlen tényező övezi. A német lapok pedig "Európa harcol az energiabiztonságért", "Kis lépés előre" és ezekhez hasonló a címekkel számoltak be a Nabucco-megállapodás aláírásáról.
A Vedomosztyi szerkesztőségi cikkében úgy vélte, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat közötti mérkőzésben az előbbi jutott előnyhöz. A lap emlékeztetett arra, hogy május elején Moszkva még sikert ünnepelt: az európai uniós (EU-) energetikai csúcson Kazahsztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán nem írta alá a Nabucco megépítéséről szóló nyilatkozatot. Június végén a Gazprom orosz gázipari mamutvállalat pedig megállapodott Azerbajdzsánnal - a Nabucco potenciális szállítójával - kisebb mennyiségű azeri földgáz vásárlásáról, amit szintén az európai vezetéktervre mért jelképes csapásként értékeltek.
"Az erőviszonyok a továbbiakban is változhatnak, de a Gazprom céljai kevésbé tűnnek reálisnak, mint az EU céljai" - állapította meg a lap. Az újság szerint létezik politikai küzdelem a konkurens vezetékek körül: az EU gyengíteni igyekszik Oroszország és a Gazprom befolyását azzal, hogy diverzifikálja a szállításokat, az Egyesült Államok pedig ebben aktívan támogatja.
A Vedomosztyi egy másik cikkében Valerij Nyesztyerov szakértőt idézte, aki szerint a két vezeték egyikének a sikere azt jelenti, hogy a másikat (annak megvalósítását) elhalasztják, vagy csökken a jelentősége. És ha pár hónappal ezelőtt még vitathatatlannak tűnt a Déli Áramlat előnye, most meggyengült a helyzete - tette hozzá.
Egy másik elemző, Vlagyimir Milov úgy vélte, hogy a Nabucco (majdani) működtetői előre léptek a vezeték megtöltéséhez szükséges földgázforrások felkutatásában, de a vezeték feltölthetősége a Nabucco fő problémája marad.
© MTI |
A lap szerint a kormányközi megállapodás aláírásával véget értek az EU és Törökország közötti "hosszú és gyötrő" tárgyalások, ám a Déli Áramlat eddig a stádiumig nem jutott el: máig nem írta alá a megvalósításról szóló egyezményt a terv kulcsfontosságú résztvevője, Olaszország.
Az újság szerint most még inkább nyilvánvaló: a Nabucco jelentősen megelőzi a Déli Áramlatot, mert maga mögött tudhatja gyakorlatilag egész Európa szilárd politikai támogatását, a Déli Áramlat hasonlóan szilárd támogatással azonban nem dicsekedhet. A lap a Nabucco fontos előnyének nevezte azt is, hogy már van hozzá pénz. A Déli Áramlat a Nabuccónál drágább projekt - 19-24 milliárd euróba kerülhet a Nabucco 7,9 milliárd eurós költségével szemben -, s az európai bankok eddig nem ígértek forrást az orosz vezeték megépítéséhez - jegyezte meg.
A Kommerszant kitért arra is, hogy Oroszország az elmúlt hónapokban intenzív tárgyalásokon próbálta lebeszélni Törökországot a Nabuccóban való részvételről és alternatív projekteket kínált számára, olyat mint a (Törökországig kiépült orosz) Kék Áramlat vezeték második ágának létrehozását. Recep Tayyip Erdogan török kormányfő azonban meglepetést okozott Oroszországnak azzal, hogy reményét fejezte ki: "egyszer orosz gázt is szállítanak majd Európába a Nabuccón". Szavait a lap úgy értelmezte, hogy Erdogan szerint Oroszország hamarosan lemond a Déli Áramlat megépítésének reményéről, s folytatódnak az ukrajnai gáztranzit körüli orosz nehézségek.
A Komszomolszkaja Pravda arról írt, hogy Moszkva ellen irányuló gázszövetséget kötöttek, s a Nabucco résztvevői nem rejtik véka alá: a projekt nem annyira gazdasági, mint politikai szempontból előnyös, arra hivatott ugyanis, hogy megfossza Moszkvát az Európába irányuló gázszállítások ellenőrzésétől.
A Rosszijszkaja Gazeta szerint a szakértők sokáig halva született tervnek tekintették a Nabuccót, most azonban változott a helyzet. A hivatalos lap idézte Rusztam Tankajev szakértőt, aki úgy vélte: azóta, hogy a Déli Áramlat áteresztő képességét az eredeti évi 30 milliárd köbméterről évi 60 milliárdra tervezték megnövelni, a Nabucco a Déli Áramlat közvetlen vetélytársává lépett elő. A két projekt egyikének pedig egyszerűen nincs hely: vagy a Nabuccót töltik meg gázzal, vagy a Déli Áramlatot - vélekedett.
A lap a Nabucco lehetséges földgázforrásait boncolgatva arra a következtetésre jutott, hogy az európai vezeték valószínűleg nem számíthat türkmén gáz átvételére, marad az azeri - amely csak harmada a Nabucco teljes kapacitásának -; emiatt sok szakértő kételkedik abban, hogy reális a Nabucco megvalósítása. A Nabuccóra mindazonáltal politikai okok miatt van szüksége Európának, s a vezeték kétségkívül megépülhet; ez esetben gondok adódhatnak a Déli Áramlat (gázzal történő) megtöltésével - tette hozzá.
A bukaresti lapok Emil Boc román miniszterelnököt idézik, aki elmondta: Románia azért döntött úgy, hogy részt vesz a Nabucco vállalkozásban, mert a Nabucco megvalósítható, hatékony és kevésbé költséges a régióban tervezett többi gázvezetékhez képest.
A Curierul National című újság szerint Boc nyilvánvalóan a Déli Áramlatra utalt. A lap megjegyzi, hogy a kormányközi megállapodás aláírásával a Nabucco "erőteljesen" startolt az oroszok által tervezett vezetékkel folytatott versenyben.
A Cotidianul című napilap szerint Európa "üres csőről" írt alá megállapodást. Az újság elemzőkre hivatkozva azt írja, hogy Oroszország és Irán bevonása nélkül nincs semmilyen jövője a gázvezetéknek.
A lap szerint a Nabucco előnye a Déli Áramlattal szemben az, hogy szárazföldön épül, míg az oroszok által tervezett vezeték a Fekete-tenger alján halad majd körülbelül 900 kilométer hosszan. A lap ebből vezeti le a két vezeték megépítésének költségei közötti nagy különbséget, emlékeztetve arra, hogy a 7,9 milliárd euróra becsült Nabuccóhoz képest a Déli Áramlat finanszírozási szükségletét 10-19 milliárd euróra becsülik.
Az Evenimentul Zilei című napilap szerint a Nabucco számára "elkezdődött a visszaszámlálás". Ez az újság is megjegyzi, hogy a beruházás fő problémája a gázforrások megtalálása, amelyek megfelelő mennyiségű nyersanyaggal tudnák ellátni az évente 31 milliárd köbméter gáz szállítására tervezett vezetéket.
A Nabucco-megállapodás aláírása © MTI |
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.