szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szomáliai kalózok, akik egy görög zászló alatt közlekedő kőolajszállító tartályhajót raboltak el, vasárnap megkapták az eddigi legnagyobb összegű váltságdíjat. A kétmillió hordónyi kőolajat szállító tanker elrablóinak szó szerint a mennyből érkezett a manna: egy repülőről dobták le a hírek szerint 5,5 és 7 millió dollár közötti összeget. Ekkora pénzt még nem fizettek ki szomáliai kalózoknak.

A tengeri rablók még tavaly november 29-én kerítették hatalmukba a Seychelles-szigetek közelében a Maran Centaurust, fedélzetén kilenc görög, két ukrán, egy román és 16 filippínó tengerésszel. A pénz kifizetése még nem jelenti, hogy a hajó már szabad. A kalózok ugyanis egyelőre haboznak távozni róla és visszatérni Haradheere kikötőjébe, mert egy rivális banda még vasárnap, a pénz "érkezése" előtt megpróbálta megkaparintani a tartályhajót. Motorcsónakjaikkal megközelítették és tűzpárbajt vívtak a "birtokon belül" lévő kalózokkal. Támadásuknak a járőröző nyugati hadihajókhoz tartozó helikopterek vetettek véget.

A motorcsónakosok elmondták a Reuters brit hírügynökségnek, hogy felrobbantják a hajót, ha nem részesülnek a pénzből. "Az életünket kockáztattuk, amikor elraboltuk a hajót. Ezek a haradheere-iek nem foszthatnak meg bennünket jogos tulajdonunktól” – nyilatkozta egyikük. "Ha nem megy másként, tüzet nyitunk, amikor a váltságdíj megérkezik” – fűzte hozzá.

A Nemzetköz Tengerhajózási Hivatal (IMB) adatai szerint tavaly világszerte 40 százalékkal nőtt a kalóztámadások száma. A 406 jelentett esetnek több mint a felét szomáliai kalózok követték el. A kalózok általában a váltságdíj kifizetéséig tartják vissza a hajót és legénységét. Az IMB szerint tavaly év végén a szomáliaik legalább 12 hajóért – 263 főnyi legénységgel – vártak váltságdíjra. A kifizetett pénzen a kalózok, a „vállalkozásba” befektetők, a zsákmány őrei és a parti közösségek osztoznak. A kalózok közül az kapja a legtöbbet, aki először tette lábát a hajóra.

A Maran Centaurus. A kalózok megütötték vele az eddigi főnyereményt
© vesseltracker.com

Haradheere-ben még egy kis tőzsde is működik: itt a támadásokhoz használt fegyvereket vagy pénzt gyűjtenek, és a finanszírozók osztalékban részesülnek, már amennyiben sikeres volt az akció és a zsákmányért kifizették a váltságdíjat.

A legújabb hírek szerint a kalózok szabadon engedték hétfőn a Maran Centaurust. „A tanker szabad, és éppen a kihajózásra készül a kalózok harardheere-i rablótanyájáról” – közölte Andrew Mwangura, a Kelet-afrikai Hajósok Segélyprogramja (EASAP) nevű szervezet szóvivője. A hajó kiszabadulásának tényét megerősítette John Harbour, az Európai Unió kalózkodás elleni haditengerészeti koalíciójának (EU-NAVFOR) szóvivője, illetve maguk a kalózok is. "Megállapodtunk a vitás kérdésekben, s elengedtük a hajót, amely most már szabad, és elindul. Legénységének minden tagja biztonságban van" – közölte egy bizonyos Haszan nevű kalóz telefonon a brit hírügynökséggel. Az EU-NAVFOR svéd kontingensének szóvivője közleményében hozzátette, hogy a görög hajó a dél-afrikai Durban kikötőjébe tart egy hadihajó kíséretében.

A kétmillió hordónyi kőolajat szállító Maran Centaurus elrablói az eddigi legnagyobb összegű váltságdíjat kapták meg vasárnap a szomáliai kalózkodás történetében, az ügylet szomáli közvetítője szerint 5,5 millió dollárt. Az összeget más forrás nem erősítette meg. A tengeri rablók még tavaly november 29-én kerítették hatalmukba a járművet a Seychelles-szigetek közelében, fedélzetén kilenc görög, két ukrán, egy román és 16 filippínó tengerésszel.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Hiába a rendkívüli helyzet, 12 óránál hosszabban még most sem lehet dolgozni

Hiába a rendkívüli helyzet, 12 óránál hosszabban még most sem lehet dolgozni

Megmutatták egy építési anyaggal telepakolt furgon töréstesztjét, ami igen elgondolkodtató

Megmutatták egy építési anyaggal telepakolt furgon töréstesztjét, ami igen elgondolkodtató

Tömött sorokban várakoznak az emberek az előválasztáson Wisconsinban

Tömött sorokban várakoznak az emberek az előválasztáson Wisconsinban