Megjelent az új készpénztörvény! Milyen kötelezettségekkel kell számolniuk a cégeknek?
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2009-ben 57 jelentést készített, az országgyűlési bizottságok 6 jelentésről és 1 tanulmányról összesen 46 alkalommal tárgyaltak – olvasható abban a jelentésben, amelyet a számvevőszék munkatársai az ellenőrző intézmény tavalyi tevékenységéről állítottak össze.
A 2009-ben közreadott jelentéseiben az ÁSZ munkatársai közel 700 javaslatot tettek, amelyeket mintegy 650 szervezetnél végzett helyszíni ellenőrzés lefolytatásával fogalmaztak meg. Az ÁSZ évente beszámol tevékenységéről az Országgyűlésnek. A jelentést – az eddigi gyakorlat szerint – a plenáris ülés tárgyalta meg, azt megelőzően több országgyűlési bizottság is napirendre tűzte. Az éves tevékenységről szóló jelentés megvitatását követően az Országgyűlés határozatot hozott az elvégzett munka értékeléséről, illetve a jövőbeni ellenőrzési és fejlesztési irányokról.
Az ÁSZ jelentésében olvasható: a korábbi gyakorlatnak megfelelően néhány jelentést – a költségvetés végrehajtásának ellenőrzése, a költségvetési javaslat véleményezése, illetve az ÁSZ éves jelentése – több parlamenti bizottság is napirendjére tűzött.
A számvevőszéki törvény előírásának megfelelően az Országgyűlés elnöke által pályázat útján megbízott független könyvvizsgáló ellenőrzi az ÁSZ gazdálkodását. A könyvvizsgálat a számvevőszék 2009. évi gazdálkodásáról készült költségvetési beszámolót hitelesítő záradékkal látta el – olvasható a jelentésben.
Az ÁSZ 2009-ben is a jóváhagyott – az Országgyűlés Költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottsága által megtárgyalt – ellenőrzési tervben foglaltak szerint végezte tevékenységét. A 2009. évi ellenőrzési tervben 69 téma szerepelt. Tavaly év közben a terv egy vizsgálattal kiegészült, két feladatot töröltek, így a módosított ellenőrzési terv 68 vizsgálatot tartalmazott.
A 2009-re ütemezett ellenőrzési feladatokat teljesítette az ÁSZ. A hivatal ellenőrzési kapacitása az elmúlt években folyamatosan csökkent. A számvevőszék az ellenőrzési feladatokra 2009-ben összesen 54814 közvetlen ellenőri napot fordított, ami 1003 nappal kevesebb az előző évinél. A csökkenés a létszámkorlátozó, pénzügyi megtakarításokat célzó intézkedésekkel összefüggésben és a megnövekedett nyugállományba vonulás hatásából adódott.
A törvényi kötelezettségek teljesítése az ellenőrzési kapacitás 72 százalékát (2008-ban 64 százalékát) vette igénybe, s ennek alapján 38 jelentés készült (2008-ban 32 jelentés). Az évenkénti ellenőrzési kötelezettségek teljesítéseként 5 jelentés készült (a költségvetés megalapozottságának véleményezése, a zárszámadás ellenőrzése, az MNV Zrt. és az MTI Zrt. működésének, valamint a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek megosztásának ellenőrzése). Ezen kötelezettségek közül a legnagyobb súlyt a zárszámadás ellenőrzése jelentette, ami az éves ellenőrzési kapacitás 38 százalékát kötötte le. Kétévenkénti ellenőrzési kötelezettségek keretében 5 párt és 3 pártalapítvány gazdálkodásának ellenőrzéséről 8 jelentés készült 2009-ben az ÁSZ-nál.
A rendszeres ellenőrzési feladatok teljesítéseként 25 számvevőszéki jelentést adott közre az ÁSZ. Ezeknek a feladatoknak meghatározó részét (78 százalékát) a helyi önkormányzatok gazdálkodási rendszerének ellenőrzése képezte. A 109 helyi és települési önkormányzat helyszíni ellenőrzésénél szerzett tapasztalatokat összefoglaló jelentésen kívül 16 jelentős nagyságrendű költségvetéssel, illetve vagyonnal rendelkező önkormányzatról önálló számvevőszéki jelentés készült.
A központi költségvetési fejezetek közül az Országgyűlés és a Honvédelmi Minisztérium fejezetek több évre kiterjedő átfogó ellenőrzéséről készült jelentés. Rendszeres feladatként végezte el az ÁSZ "a központi költségvetési támogatásban nem részesült pártok 2005-2008. évi gazdálkodásának ellenőrzését", "a 2008. március 9-én megtartott országos ügydöntő népszavazás lebonyolításához felhasznált pénzeszközök ellenőrzését", valamint „az időközi országgyűlési képviselőválasztási kampányra fordított pénzeszközök elszámolásának ellenőrzését”.
A törvényi előírások teljesítése mellett az éves ellenőrzési kapacitás 28 százalékát adhatták olyan feladatok, amelyek végrehajtásának gyakoriságát törvény nem rögzíti. Ezen, az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett ellenőrzésekről 19 jelentés készült. Az elnöki döntés alapján megvalósult ellenőrzések az ÁSZ stratégiai céljaihoz illeszkedően négy súlypont köré csoportosíthatóak: az államháztartás átlátható, szabályszerű működését célozta a magyar központi közigazgatási rendszer modernizációjának, az elkülönített állami pénzalapok rendszerének, a lakástámogatási rendszer, a kincstári rendszer működésének ellenőrzése. Az uniós források igénybevételére, cél szerinti hasznosítására irányult a Kohéziós Alapból és a hazai forrásokból finanszírozott kiemelt szennyvíztisztítási projektek megvalósulásának ellenőrzése, a szilárd hulladékgazdálkodásra nyújtott támogatások hasznosulásának ellenőrzése.
Az ÁSZ a saját ellenőrzéseit három fő típusba sorolja. Az intézmény 2009-ben a kapacitás 46 százalékát a szabályszerűségi ellenőrzésekre (költségvetés véleményezése, zárszámadás, pártok, alapítványok gazdálkodásának ellenőrzése), 22 százalékát az átfogó ellenőrzésekre (önkormányzatok, minisztériumok, központi költségvetés intézményrendszere és előirányzatai), 32 százalékát teljesítmény-ellenőrzésekre fordította. Ez a megoszlás az előző évek szerkezetéhez képest elmozdulást jelent a teljesítmény ellenőrzések javára – olvasható a számvevőszéki összegzésben.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.
Még mindig nem örök, de a most várhatónál hosszabb és egészségesebb életet ígérnek a longevity módszerei.
Karácsony Gergely azt mondta, hogy az övé a politikai, illetve a jogi felelősség és szívesen bíróság elé áll, hogy ott védje meg az igazát.
Sokszor kipróbált eszközökkel, ígéretekkel és kedvezményekkel igyekszik visszacsábítani híveit a választások előtt az Orbán-kormány.
A lyuk beomlott, és maga alá temette a 17 éves Riccardo B.-t.
Az eddigi vizsgálatok szerint mindkét hajtómű üzemanyagszabályozói ki voltak kapcsolva, ami magyarázhatja, miért zuhant le a gép.