A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Bár a kormány cáfolta, hogy ne építené meg a 4-es metró második, Bosnyák térig érő szakaszát, a beruházás mai állása szerint a közeljövőbeli folytatás szinte esélytelen.
Egy állásajánlata már biztosan lesz Demszky Gábornak az októberi önkormányzati választások után, tudta meg a HVG: a metróbiztosi posztot szánja neki Tarlós István, a Fidesz főpolgármester-jelöltje. Budapest mostani első emberének jelölését e posztra persze aligha kell komolyan venni, a kijelentés inkább csak jelképesnek tekinthető. No és fenyegetőzésnek. Mert bár Tarlós úton-útfélen hangsúlyozza a metró melletti elkötelezettségét, győzelme esetén a legelső dolga lenne, hogy felülvizsgálja az építkezés pénzügyi hátterét, azaz Demszkytől részletes elszámolást várna. „Ha nincs meg a pénz, a beruházás nagy bajba kerülhet” – hárította a felelősséget máris a mostani városvezetésre, amikor a HVG az építkezés esetleges leállítását firtatta.
A 4-es metró megépítése avagy befejezetlenül hagyása az önkormányzati választások közeledtével ismét kampánytémává süllyedt. A jobboldal a városvezetést okolja, amiért elcsúszott a munkálatokkal, és hagyta elszaladni azok költségeit, a baloldal pedig a kormányról híreszteli, hogy megint eláll majd a beruházás támogatásától. Köztudott, hogy egyszer ez már megtörtént, amikor az első Orbán-kormány az 1998-as önkormányzati választások után kitáncolt a finanszírozási megállapodás mögül. További analógia, hogy akkor is a nemzetközi pénzpiaci bizonytalanságok miatt kényszerült spórolásra, fiskális megszorításokra.
„Mérlegelni kell, hogy a metróépítésre szánt források más módon nem hasznosulhatnának-e jobban a közlekedésfejlesztésben” – ezzel a metrópártiak számára korántsem megnyugtató mondattal igyekezett cáfolni a múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt a híresztelést, amely szerint a kormány elállna a Dél-Buda–Rákospalota-metróvonal második szakaszának megépítésétől. A beruházás megtérüléséről kezdettől vitáznak a szakemberek; többen közülük úgy vélik, hogy a jelenleg tervezett végállomásokkal az új metró nemigen lesz alkalmas arra, hogy átvegye és a belvárosba vigye a fővárosi forgalomba lépő napi félmillió személyautó utasainak számottevő hányadát.
Az aggályokat csak növeli, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint a metróvonal nemhogy Rákospalotáig, de még Zuglóig sem fog elérni. Az első szakasz, amelynek építését több mint harmincéves tervezés után, 2006-ban kezdték el, az Etele térről csak a Keleti pályaudvarig szállít majd utasokat, így a hivatalos tervek szerint 4 százalékkal csapolhatja meg a bejövő gépkocsiforgalmat. Emiatt most már előszeretettel hivatkoznak a fővárosi önkormányzatnál arra, hogy ennek az ütemnek a beruházása önmagában nem térül meg, sőt időnként egészen addig merészkednek az érveléssel, hogy az EU csak a második szakasszal együtt támogatja a fejlesztést.
Erről azonban szó sincs, hiszen a második szakasz támogatásáról nemhogy az EU, de még a magyar kormány sem döntött. Az utóbbi csak az Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti 7,4 kilométeres szakasz építését nyilvánította kiemelt projektnek 2007-ben, miután eldöntötte, az Európai Beruházási Bank hitelei helyett az EU kohéziós alapjából finanszírozná a beruházást. A 370 milliárd forintra duzzadt költségekből 181 milliárd forint (a támogatási szerződés 248 forintos árfolyamán számolva 730 millió euró) az uniós forrás. Utóbbi a támogatási szerződés aláírása után 43 milliárd forinttal megcsappant – ez volt az EU „büntetése” néhány szabálytalanul kiírt közbeszerzési pályázat miatt. A főpolgármester akkor azzal nyugtatgatta a közvéleményt, hogy az elveszett összeget a második szakasz építésénél majd visszakapjuk – igaz, erre inkább csak egy halovány célzást kapott, nem konkrét ígéretet. Ráadásul az építést végző konzorcium is előállt 35 milliárd forintnyi többletköveteléssel, így a végszámla kifizetése után a közlekedési operatív program metróépítésre fordítható 935,5 millió eurós keretéből aligha juthat elegendő summa a 180 milliárd forintosra becsült folytatásra.
Igaz, a folytatásról nincs kormányzati döntés. Mint Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes titkárságán a HVG-t tájékoztatták, a főváros már tavaly ősszel kezdeményezte, hogy a kormány minősítse kiemelt projektnek a második szakaszt, ám hiába. Így sikerült ismét átpasszolni a labdát a jobboldalnak, amely momentán az önkormányzati választások favoritja. Márpedig a kérdést csak az új fővárosi vezetés felállása után lehet majd napirendre tűzni. „Ha azonnal aláírnák a támogatásról szóló szerződést az EU-val, és minden flottul, perek és csúszások nélkül menne, akkor is irreális, hogy időre megépüljön a metró a Bosnyák térig” – jellemezte a HVG-nek a helyzetet a metróberuházást egyébként a kezdetektől ellenző Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. Márpedig egy EU-szabály értelmében a közösségi támogatást annak megnyílásától számítva két éven belül fel kell használni, azaz 2015-ig meg kellene épülnie a második szakasznak is.
Fellángolt a régi vita a zuglói kivezetés szükségességét illetően is. „Az uniós költséghatékonysági elvárások normáinak jobban megfelelne, ha a Bosnyák tér helyett a budaörsi virágpiacig menne tovább a 4-es metró, ami 80 milliárd forintból kivitelezhető” – jelezte a XI. kerület preferenciáit a HVG-nek Lakos Imre fővárosi képviselő, Újbuda alpolgármestere, aki szerint az M1-es és M7-es autópályák felől a fővárosra zúduló forgalom csillapítását jobban szolgálná ez a variáció. Bár az eredetileg harmadik szakaszként emlegetett 2,1 kilométeres meghosszabbítás engedélyezési eljárása még el sem kezdődött, Lakos szerint az első ütem eddigi csúszása miatt volna elegendő idő az újratervezésre. Hiszen a legújabb verzió szerint is legkorábban 2013 végén lehet metróval utazni az Etele tértől a Keletiig.
G. TÓTH ILDA
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.