szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemzetgazdasági, munkahely-teremtési céllal és a külpiaci érdekeltségek erősítése miatt szeretne 100 százalékos tulajdont szerezni a Rábában az állam, hangzott el egy keddi sajtótájékoztatón. A pénz már megvan rá, már csak az a kérdés, hogy hány befektetőt érdekel az ajánlat.

A kormány lezártnak tekinti a tömeges privatizáció korszakát, jelentette ki Giró-Szász András kormányszóvivő. A jelenlegi kormány felelősen kívánja kezelni a nemzeti vagyont, sőt gyarapítani is szeretné. A nemzeti vagyon megléte azért fontos, mert abból lehet új munkahelyeket létrehozni és ebből lehet fejleszteni a nemzeti ipart is, hangsúlyozta a szóvivő. Elhangzott, hogy a kormány nem csak a nemzetgazdaságot, hanem Győr városát is szeretné erősíteni, ezért tesz ajánlatot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) az összes részvényre.

Erősíteni kívánják az állami szerepvállalást a magyar gazdaság számára fontos, kulcsszereppel bíró járműipari ágazatban, mondta el Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára. A minél nagyobb arányú állami szerepvállalás elősegítheti a felelősségi viszonyok tisztázását és a visszaélések felderítését, de ez a lépés közpolitikai és üzleti szempontból is indokolt.

Geopolitikai szempontok és tűzoltóautók

A növekedő állami szerepvállalás biztosíték arra, hogy hosszú távú stratégiát hajtsanak végre és így nemzetgazdasági, geopolitikai szempontok érvényesüljenek. A kormány fontosnak tartja a külpiaci érdekeltségek megerősítését és a versenyképes tudásháttér meglétét is.

Az egyik stratégiai cél a speciális járművek, például tűzoltóautók gyártása, hazai egységekből történő összeszerelése lehetne, válaszolta újságírói kérdésre Fónagy. Másrészt a Rába állami felkarolásával szeretnék stabilizálni a munkaerőpiacot és megerősíteni a kis- és középvállalkozói szektort. Arra is lehetőséget látnak, hogy a Rába részegységeire alapozva a már meglévő hazai autóbuszgyártókkal együtt egy készre szerelő üzemet működtessenek, vagy lássanak el alkatrészekkel.

Fónagy: Tűzoltóautót! - Feltehetőleg egy újabb modellre gondolt az államtitkár
MTI

Akkor kell venni, amikor olcsó

Ha az összes befektető hajlandó lesz eladni a részvényét, akkor az kb. 10 milliárd forintba fog kerülni, a saját részvények nélkül, tájékoztatta az újságírókat Polacsek Csaba, az MNV társasági portfólióért felelős főigazgatója. Ebből 1,7 milliárd forintot közvetlenül az adósságmentő alapba csoportosítanak át, így kb. 8,5 milliárd forint kerül ki az államháztartásból. Hogy pontosan mennyi, az azon múlik, hogy hány részvényes fogadja el a 815 forintos, részvényenkénti vételi ajánlatot.

A kormány egyébként még júliusban döntött úgy, hogy 13,2 milliárd forintot csoportosítsanak át az MNV kasszájába, hogy legyen miből finanszíroznia a tulajdonosi terjeszkedését. Vagyis újabb utalásra nincs szükség: ezt a pénzt a Miniszterelnökség fejezetéből a Rendkívüli kormányzati intézkedések tartalékából adta oda a kormány. Ugyanakkor azt mérlegre kell tenni, hogy a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapból 95 milliárd forint kerül címkézetlenül a költségvetésbe és a miniszterelnökség tartaléka a 2010-es költségvetés szerint 90 milliárd forint. Másrészt pedig, ha a kormány nem akarja a deficitet növelni és minden pluszkiadással az államadósságot emelni, akkor arra a nyugdíjpénzek szolgálnak csak fedezetként.

Akkor kell vásárolni, amikor olcsó, és akkor kell eladni, amikor drága, indokolta meg az államtitkár azt, hogy miért pont most vásárol az állam részesedést a Rábában. A magyar autóipar 90 százalékban exportra termel, ezért erősen befolyásolják a külföldi viszonyok. Az exportpiacok nyomottsága miatt most érdemes részvényeket vásárolni, mivel Fónagy szerint hamarosan fellendül szektor.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!