szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemcsak a négynapos autópálya-matrica szűnik meg, de az Origo úgy tudja, hogy egy új, az útpénztárba befolyó tétellel emeli a kormány az üzemanyagárakat is, sőt, a főutakra is kiterjesztenék a díjfizetési rendszert. A plusz források nélkül "katasztrófahelyzet" alakulna ki a magyar útviszonyokban, a költségvetésből ugyanis kihagyták az útpénztárat felügyelő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központot.

Pénzhiány miatt most már biztosan elkerülhetetlen az útdíjrendszer januári átalakítása, amellyel az Origo kormányzati körökből is megerősített információi szerint az alkalmi úthasználók járnak majd a legrosszabbul. Három hete még csak tervként, illetve találgatásként merült fel a hír, az Origo információi szerint azonban most már biztos, hogy drasztikusan átalakítja a kormány az útdíjfizetés rendszerét.

A döntés hátterét ismerő minisztériumi forrásból a lap úgy tudja, hogy a nemzeti fejlesztési tárca infrastruktúráért felelős államtitkársága által kidolgozott tervek szerint végleg megszűnik a négynapos (D1) autópálya-matrica, és újabb, az útpénztárba épülő, árnövelő tétel épül be az üzemanyagárakba.

Az államtitkárság más módokon is mepróbálna még több pénzt beszedni: megszűntetné például a jelenleg díjmentes autópálya-szakaszokat, illetve kiterjesztené a díjfizetést a főutakra is, ám hogy pontosan melyekre, az egyelőre még egyeztetés alatt áll. Emellett engedményként a jelenleg negyvenezer forintba kerülő éves matrica díját is csökkentenék.

A változásoknak január 1-jétől - tehát három hét múlva - életbe kellene lépniük, a kormány ugyanakkor még nem hozott végleges döntést arról, hogy milyen formában illetve kombinációban vezetné be a versenyképességi tanács november eleji javaslatait. A tanács ülésén az Origo információi szerint a fejlesztési tárca képviselője egyértelművé tette: akkora összeg hiányzik a közúthálózat karbantartási alapjának tekinthető, eddig zömében sztrádadíjakból finanszírozott útpénztárból, hogy extra bevételnövelő lépések nélkül egy éven belül "katasztrófahelyzet állna elő" a magyar útviszonyokban.

Matolcsy kihagyta a költségvetésből

A nehézségek egyik fő oka, hogy az útpénztárat felügyelő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) az idei évvel ellentétben jövőre nem kap költségvetési támogatást, az eddigi 40 milliárd forintnyi költségvetési forrással szemben a 2012-es költségvetési javaslatot összeállító nemzetgazdasági tárca ugyanis egyetlen fillért sem irányozott elő a szervezetnek a jövő évi büdzsé tervezetében. A problémára október közepén az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is felhívta a figyelmet, a számvevők akkor jelezték, hogy a hiányzó támogatást a bevételek növelésével kell majd pótolni.

Horváth Szabolcs

A hiányzó pénzt az Origo forrásai szerint a meglévő matricák díjának emeléséből nem lehetne előteremteni, ehhez ugyanis legalább 70 százalékos áremelés kellene, miközben a 12 tonnánál nehezebb teherautók egynapos útdíját eleve maximálja egy uniós irányelv, és a magyar matrica ára most is majdnem eléri a plafont. Ráadásul a durva áremeléssel nyilvánvalóan visszaesne az autópálya-használók száma is. Erre lenne megoldás a díjfizetés főutakra való kiterjesztése, vagyis hogy a kvázi úthasználati adóvá váló terhet ne lehessen kikerülni.

Az úthálózat fenntartásának nehézségeiről egy közelmúltbeli konferencián nyilvánosan beszélt Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára is, elismerve, hogy a teljes hazai úthálózat fenntartására az amortizációt is figyelembe véve legalább 180-200 milliárd forintra lenne szükség, de jelenleg is csak nagyjából 80 milliárd forint áll rendelkezésre. Az Origót tájékoztató minisztériumi forrás ezt egy korábbi felmérés eredményével egészítette ki, amely szerint az úthálózat állapotának romlása miatt az állami útvagyon 20-28 milliárd forintot veszít az értékéből évente.

Nem lesznek kapuk?

Az útfenntartásra fordítható bevételek növelését szolgálja a lap információi szerint a kormány november 18-i határozata is, amely az állami úthálózat kezelésével és fejlesztésével foglalkozó három nagy állami társaság: az út- és autópálya-építésért, illetve vasúti fejlesztésért felelős Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. és az állami közúthálózat üzemeltetését és karbantartását végző Magyar Közút Nonprofit Zrt. összevonását rendelte el.

A Magyar Közlönyben olvasható indoklás szerint a "gyorsforgalmi úthálózat hatékony fejlesztése és működtetése, valamint az egységes úthálózat-fejlesztés rendszerének létrehozása céljából" hozott intézkedésre a lap információi szerint valójában egy eredetileg csak infrastruktúrafejlesztésre használható 30 milliárd forintos uniós forrás megmentése miatt volt szükség. A szervezetek egyesítése után ugyanis már fenntartásra is el tudja majd költeni a kormány az összeget.

Az Origo információi szerint az is eldőlt, hogy ebben a kormányzati ciklusban már egészen biztosan nem vezetik be a kormány első tervei szerint 2012-től, majd a Széll Kálmán-tervben módosított határidő szerint 2013-tól tervezett használatarányos útdíjfizetési rendszert. Kormányközeli, illetve fejlesztési minisztériumi forrásokból a portál úgy tudja: annak ellenére, hogy egyes korábbi szakértői becslések szerint 50, mások szerint 90 milliárd forintba kerülő beruházás megvalósítására több tanulmány, illetve szakértői anyag is készült a kormány megrendelésére, a technikai megoldásokról szóló szakmai és a kivitelezéshez szükséges politikai döntés továbbra is hiányzik, és tekintettel arra, hogy a késés miatt a rendszert már csak leghamarabb 2014-től lehetne bevezetni, a döntésre rálátók megfogalmazása szerint ezt "már nem is erőltetik".

Drágulnak a megmaradó matricák is

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda délután közleményében megerősítette az értesüléseket és kijelentette, a tervek szerint január elsejével az euró/forint árfolyam változásához igazodva átlagosan 7,5 százalékkal emelkedik az autópálya e-matricák díjai is, valamint hogy a heti (10 napos) matrica fenntartása mellett megszűnik a 4 napos jogosultság a D1 kategóriában. A közlemény szerint a változások azt jelentik, hogy a személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a két hétvégét magába foglaló heti (10 napos) lesz.

Az NFM szerint az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíjrendszeréhez; a módosítások az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása érdekében szükségesek. A tárca kitér arra is, hogy az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. A döntő részben külföldi teherautósok által vásárolt 1 napos jogosultság esetében az irányelv adta tűréshatár kihasználásával 12 százalék feletti mértékben emelkednek a díjtételek.

A még matricás útdíjfizetési rendszert használó európai országokban a legrövidebb érvényességű, teljes hálózaton használható matrica a heti jogosultságot adó. A környező országokban megvásárolható legrövidebb jogosultság Ausztriában 10 nap, Szlovákiában és Szlovéniában pedig 7 nap, így az átutazók lényegesen kedvezőbb feltételek mellett vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi útjait, mint ahogyan a magyar autósok közlekedhetnek a külföldi utakon - közölte a szaktárca. A közlemény szerint a D1 kategóriában a bruttó díjtételek a következőek: a heti matrica 2975, a havi 4780, az éves pedig 42 980 forint lesz 2012. január 1-jétől.

Az NFM tájékoztatása szerint a tervezett jogszabályi változásokkal szűkül az állami szektor díjmentesített járműveinek köre, szigorodik a díjellenőrzés, több szervezet, így például a rendőrség is jogosult lesz rá. A jövőben lehetőség nyílik az elővásárolt e-matricák visszaadására, a díjköteles útszakaszt jóhiszeműen sorozatosan díjfizetés nélkül használó autósok mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető - közölte a tárca.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!