Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz árnyékflottához tartozik.","shortLead":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz...","id":"20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266.jpg","index":0,"item":"6b555948-7338-4aa7-8968-f6eb263922ce","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","timestamp":"2025. január. 06. 21:24","title":"Brit vezetéssel figyelik a tenger alatti vezetékeket és az orosz árnyékflottát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"627a4dce-03bb-476e-87f3-9b70857ac8ad","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Biden betiltja a partmenti olajkitermelést az Egyesült Államok jelentős területén, ami felfelé nyomhatja a földgáz árát, ez pedig Európát is érzékenyen érintheti.","shortLead":"Biden betiltja a partmenti olajkitermelést az Egyesült Államok jelentős területén, ami felfelé nyomhatja a földgáz...","id":"20250106_Olyan-dontes-hozott-a-lekoszono-Biden-ami-nem-csak-Trumpnak-de-nekunk-is-fajhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/627a4dce-03bb-476e-87f3-9b70857ac8ad.jpg","index":0,"item":"11400f48-fefc-42d8-8b0a-c8749fa6e2e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Olyan-dontes-hozott-a-lekoszono-Biden-ami-nem-csak-Trumpnak-de-nekunk-is-fajhat","timestamp":"2025. január. 06. 20:34","title":"Olyan döntés hozott a leköszönő Biden, ami nem csak Trumpnak, de nekünk is fájhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni azonban, hogy az akciót a szabadságán elkövető ellenzéki aktivista hogyan gátolta az utasok kiszolgálását politikai érdekből.","shortLead":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni...","id":"20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"e92d6ef1-710c-4535-b1d5-bbe5168825b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","timestamp":"2025. január. 05. 13:59","title":"Lázár azt állítja, ő nem akarta kirúgatni a batidai kastélynál akciózó kutyapártos MÁV-alkalmazottat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86718ff8-9844-4cfc-a256-4a09e84ff3ea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újfajta akkumulátort fejleszt az Apple, ami nagyobb üzemidővel és hosszabb élettartammal kecsegtet. Először 2026-ban találkozhat vele a közönség.","shortLead":"Újfajta akkumulátort fejleszt az Apple, ami nagyobb üzemidővel és hosszabb élettartammal kecsegtet. Először 2026-ban...","id":"20250106_apple-iphone-18-akkumulatora-szilicium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86718ff8-9844-4cfc-a256-4a09e84ff3ea.jpg","index":0,"item":"a709e224-0fb0-45b4-9c36-f184e308aa28","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_apple-iphone-18-akkumulatora-szilicium","timestamp":"2025. január. 06. 12:03","title":"Olyan akkumulátor kerülhet az iPhone 18-ba, amire eddig nem volt példa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","shortLead":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","id":"20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa.jpg","index":0,"item":"43bca71c-4b56-4228-b568-05049a0e0fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","timestamp":"2025. január. 06. 14:33","title":"1, azaz egy hidrogénhajtású buszt venne a MÁV – 131 dízelbusz mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ellenzéki politikus közösségi oldalán több kérdést is feltett a miniszterelnök utazásával kapcsolatban.","shortLead":"Az ellenzéki politikus közösségi oldalán több kérdést is feltett a miniszterelnök utazásával kapcsolatban.","id":"20250106_Magyar-Peter-Orban-Viktor-india-utazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10.jpg","index":0,"item":"69b021c9-fa61-46bd-ad6f-2775df70ef0e","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_Magyar-Peter-Orban-Viktor-india-utazas","timestamp":"2025. január. 06. 17:54","title":"Magyar Péter azt kérdezi Orbán Viktortól, hogy állami géppel utazott-e Indiába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","shortLead":"Az év első hatoslottó-sorsolásán nem volt telitalálatos szelvény.","id":"20250105_hatos-lotto-lottoszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"27b00a1b-9a77-44e1-9af1-0443241fbf65","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_hatos-lotto-lottoszamok","timestamp":"2025. január. 05. 18:16","title":"Ezekkel a számokkal lehetett tarolni a hatos lottón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e64c2ef-5bd1-495f-b700-9fa229884bbd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Addig marad kormányfő, amíg meg nem találják az utódját a Liberális Párt élére.","shortLead":"Addig marad kormányfő, amíg meg nem találják az utódját a Liberális Párt élére.","id":"20250106_justin-trudeau-lemondott-partelnok-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e64c2ef-5bd1-495f-b700-9fa229884bbd.jpg","index":0,"item":"4bb13cb7-85ad-4d15-90aa-d5cda28e56aa","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_justin-trudeau-lemondott-partelnok-miniszterelnok","timestamp":"2025. január. 06. 17:30","title":"Justin Trudeau lemondott a kormánypárt éléről, de még marad Kanada miniszterelnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az európai atomreaktorok zöme biztonsági hiányosságokkal fut
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Több száz műszaki fejlesztést kellene elvégezni a kontinensen működő atomerőműveken; van olyan, amelyik több mint 25 éve várat magára. Az Európai Bizottság (EB) szerint 10-25 milliárd eurót kellene aaggódik.
Az EU-ban 2011-ben, a Fukusimai atombalesetet követően 68 telephelyen összesen 168 reakton végztek stressz tesztet. Az EB ezek alapján azt állapította meg, hogy a biztonsági szempontokknak megfeleléshez gyakorlatilag minden blokk működésében szükséges elvégezni valamilyen fejlesztést. Az energiainfo.hu friss cikke szerint noha Európában nincs egységes nukleáris biztonsági szabályozás, az EB úgy látja, hogy „a biztonsági kultúra területén is fejlesztésekre van szükség”.
A Bizottság megállapítása ugyan az, hogy az uniós nukleáris reaktorok működését általában magas szintű a biztonság jellemzi, és a tagországok nukleáris hatóságai sehol nem találtak okot akár egyetlen blokk leállíttatására sem, de alig van olyan blokk, ahol nincs a szervezet szakembereinek biztonságnövelő intézkedésekre vonatkozó javaslata.
Az EB megállapításai nem túl megnyugtatók...
AP / Petr David Josek
A NucNet ezzel kapcsoaltban idézte Günter Öttinger uniós biztost is, aki szerint a vizsgálatok megmutatták, hogy a helyzet általánosságban kielégítő, "de nincs ok megelégedettségre. Minden érintett hatóságnak azon kell dolgoznia, hogy a legmagasabb szintűek legyenek a követelmények, és ezeket mindegyik atomerőmű teljesítse.” - mondta a biztos.
Sok a hiányosság
A Fukushimai atombaleset tanulságait levonni és a biztonsági előírásokba beépíteni hivatott stressz tesztek eredményei azt mutatják, hogy a földrengési kockázatszámításra szolgáló sztenderdeket összesne 54 blokknál nem alkalmazzák, az árvizekre hozott hasonló mintékat 62 blokknál nem kalkulálják. 124 reaktor esetében szükséges volna szeizmikus mérőrendszereket telepíteni (illetve a meglévőket modernebbre cserélni), 32 blokk viszont konténment szűrt leeresztéssel sem rendlekezik, ezeket is ki kell építeni.
A vizsgált 168 reaktorblokk közel felénél (81 esetben) azt állapította meg az EB, hogy a súlyos baleseti elhárításra használt eszközöket nem tárolják védett, baleseti körülmények között is elérhető helyen, 24 esetben nincs tartalékvezénylő (innen lehetne irányítani és/vagy felügyelni az adott reaktort, ha annak vezénylőjét ki kellene üríteni). Több országban is bizonyítást nyert, hogy a balesetelhárítási intézkedésre vonatkozó útmutatók nem érhetők el minden atomerőműben, illetve le vannak maradva azok kidolgozásával és alkalmazásba vételével. Négy reaktornál pedig a vizsgálatok azt találták, hogy az üzemeltető személyzetnek kevesebb, mint egy óra állna rendelkezésre a biztonsági funkciók helyreállítására egy teljes feszültségkiesés vagy a végső hőelnyelő elvesztése esetén.
E hiányok megállapításával szemben a vizsgálatok azt tudják a mérleg másik serpenyőjébe tenni, hogy négy ország képes volna teljesen független üzemzavari-baleseti rendszereket is üzemeltetni, és hét országban már áll a rendszerek vész esetén is szükséges áramellátását biztosító mobil dízelgenerátor egység (aminek hiánya végül a japán katasztrófát elkerülhetetlenné tette). Ez az egyenleg nem mondható megnyugtatónak.
10-25 milliárd euró biztonságra
Az európai stressz teszttel kapcsoaltban az EB becslése szerint a standard biztonsági szint teljesítéséhez blokkonként 30-200 millió euró, összesen mintegy 10-25 milliárd euró fejlesztési költséget kell költeni. Az elvégzett vizsgálatok után azonban most az a lépés következik, hogy minden nemzeti hatóságnak ez év végéig el kell készítenie a szükséges módosítások elvégzésének ütemezését, melyeket szigorú ellenőrzés után jóváhagyva végre kell hajtani.