Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint Iránt, Kubát, Észak-Koreát és Venezuelát együttvéve.","shortLead":"Gideon Szaár külügyminiszter szerint Izraelt megszállottan démonizálja a tanács és több határozatban ítélték el, mint...","id":"20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fce0e38-e68e-43cd-91cb-79ded95a72f6.jpg","index":0,"item":"84ac702a-9cde-4d56-823c-2c326d701ca9","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_izrael-kilepes-emberi-jogi-tanacs-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 20:46","title":"Izrael is bejelentette kilépését az Emberi Jogi Tanácsból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok magukra maradnak az ISIS-börtönökkel.","shortLead":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok...","id":"20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891.jpg","index":0,"item":"956f19fa-6620-4136-8a2c-9d221e174d4a","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","timestamp":"2025. február. 05. 14:31","title":"A terroristák ellen harcoló amerikai csapatok kivonását tervezi a Pentagon Szíriából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai intézetek, a HUN-REN elnökének.","shortLead":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai...","id":"20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36.jpg","index":0,"item":"e143c31d-201b-4b74-8937-7f837741e4ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","timestamp":"2025. február. 05. 13:51","title":"Kemény bírálat Oxfordból az egykori akadémiai intézetek vezetőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne használjanak MI-t. Ez azért visszás, mert a cég azzal hirdeti a termékeit, hogy mennyire emberi válaszokat adnak.","shortLead":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne...","id":"20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418.jpg","index":0,"item":"fd47ab3c-8760-4dfc-a014-c4a8c796bfd2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"Az egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia fejlesztője azt kéri a munkára jelentkezőktől, hogy ne használjanak MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01e9e700-4d5a-4111-815a-096b0c247e3e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyponton van a megújuló energia termelése, a legszennyezőbb forrásból pótolják a hiányt.","shortLead":"Mélyponton van a megújuló energia termelése, a legszennyezőbb forrásból pótolják a hiányt.","id":"20250206_Sotetszelcsend-Nemetorszag-szeneromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01e9e700-4d5a-4111-815a-096b0c247e3e.jpg","index":0,"item":"5c1e2481-08b5-48c8-85cf-8bf0c376aa30","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_Sotetszelcsend-Nemetorszag-szeneromu","timestamp":"2025. február. 06. 12:18","title":"Sötétszélcsend: Németország úgy égeti a szenet, mintha nem lenne holnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Van pénz lóvéra.","shortLead":"Van pénz lóvéra.","id":"20250205_Egyetlen-abra-ami-tokeletesen-megmutatja-mennyire-panikba-estek-a-Manchester-City-nel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b.jpg","index":0,"item":"985ac1da-f82a-4398-948e-d4587cc5a8b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Egyetlen-abra-ami-tokeletesen-megmutatja-mennyire-panikba-estek-a-Manchester-City-nel","timestamp":"2025. február. 05. 10:21","title":"Egyetlen ábra, ami tökéletesen megmutatja, mennyire pánikba estek a Manchester Citynél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f129003-c6b0-47c7-9e56-2bc0ed82d8fc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Jelentősen megdobhatja a havi számlákat, ha egész éjszaka feltekerve hagyjuk a fűtést, de a gazdasági szemponton kívül számos egészségügyi előnye is van, ha hidegebb szobában alszunk.","shortLead":"Jelentősen megdobhatja a havi számlákat, ha egész éjszaka feltekerve hagyjuk a fűtést, de a gazdasági szemponton kívül...","id":"20250206_alvas-hidegben-elonyok-idealis-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f129003-c6b0-47c7-9e56-2bc0ed82d8fc.jpg","index":0,"item":"57e02443-9358-406f-a6ae-eb2f894944fa","keywords":null,"link":"/elet/20250206_alvas-hidegben-elonyok-idealis-homerseklet","timestamp":"2025. február. 06. 05:01","title":"Nagyon meg fogja hálálni a szervezete, ha hidegebb szobában alszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ilyen drasztikus lépésre még nem volt példa a repülésben
szerző:
Samu Ádám
Tetszett a cikk?
Az amerikai légügyi hatóság (FAA) döntését követően az egész világon földre parancsolták a Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgépeket. A sorozatos meghibásodások és a két, januári tűzeset vezetett az amerikai gyártó új típusának ideiglenes repülési tilalmához. A légitársaságok ezzel együtt kiállnak a Dreamliner mellett.
Miután két Dreamliner kigyulladt az elmúlt bő tíz nap során, egy pedig "elvesztett" 150 liter üzemanyagot, több más gépen pedig az elektromos rendszer kisebb-nagyobb meghibásodását tapasztalták, az üzemeltető légitársaságok egy emberként parancsolták a földre az új csodarepülőgépet. A sorozatos meghibásodások miatt így több, a típust üzemeltető légitársaság is a 787-essel tervezett járatainak elhalasztására vagy típuscserékre kényszerült.
Épül az amerikai álom
AFP / Saul Loeb
Mindezek ellenére a légitársaságok kiálltak a típus mellett és nyilatkozataikban a Boeing-gyár és az üzemeltetők folyamatos együttműködését hangsúlyozták a hibák és a megbízhatatlan működés mielőbbi orvoslása érdekében.
A repülésben iparági szinten abszolút prioritást élvez a biztonság kérdése, ám megfigyelők azt sem hallgatják el, hogy a gyártók folyamatos nyomás alatt dolgoznak a határidők, költségek, az eredeti specifikációban vállalt paramétereknek történő megfelelés szempontjából, a versenypiaci vagy gazdasági érdekek azonban semmiképpen sem írhatják felül a biztonság elsődlegességét.
Mi vezetett a típus leállításához?
Az elmúlt hetekben három komolyabb incidens miatt került a repülőgép reflektorfénybe. Január 7-én a bostoni repülőtéren a JAL, japán légitársaság egyik Dreamlinerének hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor robbant fel és okozott tüzet a repülőgépen. Szerencsére az utasok ekkor már elhagyták a repülőgépet és a tüzet észlelő szerelő azonnal riasztotta a tűzoltókat, akik hamar eloltották a tüzet. Másnap ugyancsak Bostonban a JAL 787-eséből ömlött ki mintegy 150 liter üzemanyag a felszállást megelőző gurulás során. Az amerikai hatóságok az incidenseket követően elrendelték a gépek teljes biztonsági felülvizsgálatát, azonban ekkor még nem parancsolták földre a típust.
Január 16-án egy másik japán légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) – ami egyébként a 787-es első üzemeltetője – hajtott végre kényszerleszállást Japán északi részén, miután a repülőgép személyzete akkumulátorokat érintő problémákat észlelt, a repülőgépen pedig égett szag kezdett el terjengeni. A pilóták a repülőgépet – az előírásoknak megfelelően – utazómagasságról mintegy negyedórán belül földre tették és az utasokat a vészcsúszdákon még a gurulóúton kimenekítették a gépből. Súlyosabb személyi sérülés szerencsére itt sem történt.
A bűnbak. Több gépen is leromlott a lítium-ion akkumulátor
MTI / EPA / Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács
A kényszerleszállást a japán hatóságok „komoly incidensnek” minősítették és még szerdán elrendelték a japán JAL és ANA légitársaságoknál üzemelő Boeing 787-esek teljes repülési tilalmát.
A hatóságok még időben léptek
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a Japánban történt incidens után kiadott direktívájában (Emergency Airworthiness Directive - AD) azonnali hatállyal földre parancsolta az amerikai regisztráció alatt repülő 787-eseket. Amíg a lítium-ion akkumulátorokat érintő problémákat nem sikerül megnyugtatóan orvosolni, az amerikai hatóság megtiltotta a repülőgépek felszállását.
Ez a döntés ugyan „de jure” csak a United Airlines hat repülőgépét érintette, de ekkor már tudható volt, hogy hamarosan a többi 787-est üzemeltető ország hatósága is a típus leállítása mellett dönt. A lépés néhány órán belül be is következett, így csütörtökön már az összes üzemeltető, köztük a chilei LAN, az Ethiopian Airlines, az Air India, a Qatar Airways és a lengyel LOT Boeing 787-es gépei is a földön maradtak.
Bár az FAA direktívájában hangsúlyozta, hogy a tiltás csak ideiglenes, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Dreamlinerek akkumulátorainak biztonságos működését garantáló megoldás kidolgozása és annak az összesen forgalomban lévő mintegy 50 repülőgépen történő alkalmazása mennyi időt vesz majd igénybe. Egyelőre a Boeing sem tudott a határidővel kapcsolatban részletekkel szolgálni, az amerikai repülőgépgyár csütörtöki nyilatkozatában mindössze annyit hangsúlyozott, hogy éjt nappallá téve, a hatóságokkal együttműködve dolgoznak a probléma megoldásán, mert az utasok és a repülőgép-személyzetek biztonsága elsődleges a cég számára.
Eddig nem használt technológiák sorát alkalmazzák
A Boeing 787-8 Dreamliner tervezése még a ’90-es években kezdődött. Az egyre növekvő üzemanyagárak miatt a légitársaságok részéről komoly igény mutatkozott egy, a hagyományos repülőgépeknél olcsóbban üzemeltethető típusra. A 787-es fejlesztésénél a Boeing a repülőgépgyártásban forradalmian új technológiákat dolgozott ki a hatékony és a környezetbarát üzemeltethetőség érdekében.
A Dreamlinerek a mai repülőgépeknél átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A hatékonyság jelentős javulása az új generációs hajtóműveknek, a gép lényegesen kisebb önsúlyának és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető. A Dreamlinerek mai változatai – székezéstől függően – 210-250 utas szállítására alkalmasak és akár 15 200 kilométert is képesek leszállás nélkül repülni. A gépek mindemellett nagyobb áruszállítási (cargo) kapacitást is kínálnak a légitársaságok számára.
A Dreamlinerek törzsének és szárnyszerkezetének építésekor a Boeing már 50 százalékban kompozit anyagokat használ, többek közt ennek is köszönhető a repülőgépek önsúlyának jelentős csökkenése. A súlycsökkentés érdekében a Boeing számos új megoldást alkalmazott a gép egyéb rendszereiben is. Ilyenek a fedélzeten a vészhelyzeti áramellátást biztosító lítium-ion akkumulátorok is, amelyeket még az Airbus A380-as óriásgépen is csak igen korlátozott mértékben alkalmaznak.
A típus 2009. december 15-én emelkedett először a levegőbe. Az első üzemeltető, a Japán ANA légitársaság, 2011. szeptember 26-án vehette át első gépét. Jelenleg összesen 49 Dreamliner van szolgálatban összesen nyolc légitársaságnál és további 848 darabra van a Boeingnek érvényes megrendelése.
A típus első európai üzemeltetője a LOT lengyel nemzeti légitársaság, mely 2012. novemberében vette át első 787-es gépét. A LOT Dreamlinere januárban háromszor is ellátogatott Budapestre a repülőgépek személyzet kiképzési programjának részeként.
Az új repülőgép-típusok esetében nem ritka, hogy előfordulnak kezdeti kisebb-nagyobb meghibásodások. Egy repülőgép olyannyira komplex rendszer, hogy még a csúcstechnológiás számítógépes modelleken, és a több ezer órás tesztelési program során is képtelenség minden részegységet és körülményt teljesen kitesztelni.
A Boeing 787-esek ideiglenes repülési tilalmának elrendelésekor ennek ellenére az amerikai gyártó részvényárfolyamaiban komoly esés volt tapasztalható. A LOT lengyel légitársaság még csütörtökön jelezte, hogy kötbérigényt fognak benyújtani a Boeing felé. A LOT 2013. január 16-án teljesítette első transzatlanti járatát Varsóból Chicagóba, ahol a repülőgép minden gond nélkül le is szállt, a visszaúti járatot azonban már törölni kellett a típus repülési tilalmának elrendelése miatt.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nem késlekedett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a típus integritásában és biztonságában. Amennyiben a hibát sikerül néhány napon-héten belül megnyugtatóan orvosolni és a gépek újra a levegőbe emelkedhetnek nem várható, hogy a légitársaságok nagy számban visszamondanák a típusra leadott megrendeléseiket. A Boeingnek - és rajta keresztül a gépek elektromos rendszeréért és akkumulátoraiért felelős beszállítóknak - legfeljebb a típus ideiglenes leállítása és a gépátadások esetleges további csúszása miatti kártérítések és kötbérek kifizetésével kell számolnia. A kompenzációt a Boeing a panaszos légitársaságoknak a jövőben átadásra kerülő 787-es gépek 208 millió dolláros listaárából adható kedvezmények formájában is érvényesítheti.
Ha kinövi a gyerekbetegségeit tényleg álomgép lesz
A Dreamliner gépek nem csak az üzemanyag-takarékosság és a környezetbarát üzemelés terén jelentenek komoly ugrást a repülőgépgyártásban. A Boeing 787-esek az utasok számára is különleges repülési élményt nyújtanak és a sok apró újításnak köszönhetően sokkal kényelmesebbé és elviselhetőbbé válik akár egy 10 óránál hosszabb repülés is.
A gép lényegesen csendesebb a ma ismert hasonló repülőgépeknél. Az utasok számára elsőként a hatalmas, elektronikusan elsötétíthető ablakok, a nagy belmagasságnak köszönhető szellős terek tűnhetnek fel.
Az utastér ledes megvilágítása a több színű és fényerejű beállításokkal, a hosszú távú repülés egyes szakaszaihoz igazodik. Utazómagasságon is a földi körülményekhez hasonló nagyobb légnyomás és magasabb páratartalom biztosítja az utasok komfortérzetét. Minden ülésben - a turistaosztályon is - nagyképernyős fedélzeti szórakoztató-rendszer és USB csatlakozó áll az utasok rendelkezésére.