Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","shortLead":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","id":"20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9.jpg","index":0,"item":"743ca8d7-c79a-4177-8d10-da0e7a2d0045","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 14:11","title":"Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13c509a6-36a1-436f-983b-b07f8bf035c3","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Egy góllal győzte le a dán Esbjerg csapatát a címvédő Győr a budapesti négyes döntőjének nyitómeccsén.","shortLead":"Egy góllal győzte le a dán Esbjerg csapatát a címvédő Győr a budapesti négyes döntőjének nyitómeccsén.","id":"20250531_kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-esbjerg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13c509a6-36a1-436f-983b-b07f8bf035c3.jpg","index":0,"item":"fba03160-9112-4905-98b4-b3ba82a5bd5b","keywords":null,"link":"/sport/20250531_kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-esbjerg","timestamp":"2025. május. 31. 17:33","title":"Izgalmas meccsen harcolta ki a döntőbe jutást a Győr a kézilabda BL-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges a Fideszhez.","shortLead":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges...","id":"20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2.jpg","index":0,"item":"eb70b407-b786-4e3c-870a-334e4eb3fba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","timestamp":"2025. június. 02. 10:12","title":"Cser-Palkovics András szerint nem Magyar Péter az ellenfelük, hanem egy társadalmi közhangulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933","c_author":"Argyelán József Bankmonitor","category":"gazdasag","description":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól, hogy a törlesztőrészlet megemelkedjen. De mennyivel nőnének valójában a hitelkamatok, ha a kormány elengedné a 2022 óta meglévő intézkedést? Mennyire tekinthető korrektnek ez az intézkedés?","shortLead":"Mintegy 286 ezer szerződést, összesen 1200 milliárd forint összegben véd a kamatstop jelenleg attól...","id":"20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7d264d3-80b2-486f-a7c1-f901d3274933.jpg","index":0,"item":"521a7542-6bff-4bc4-8822-8711c0e78234","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_kamatstop-alkotmanybirosag-bankmonitor","timestamp":"2025. június. 02. 06:10","title":"Valójában mekkora segítség ez az adósoknak a kamatstop, ami miatt Alkotmánybírósághoz fordultak bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdc1bc50-caa2-47d4-ad6a-2ce688293d94","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Amikor az embernek van egy jó ötlete, miből alapíthatná meg a saját cégét, könnyen ijedhet meg a sok hivatalos tennivalótól. Nekik segítünk eligazodni a bürokrácia, az adózás és a munkatársakkal kapcsolatos ügyintézés útvesztőiben.","shortLead":"Amikor az embernek van egy jó ötlete, miből alapíthatná meg a saját cégét, könnyen ijedhet meg a sok hivatalos...","id":"20250602_kasszakulcs-vallalkozas-inditas-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdc1bc50-caa2-47d4-ad6a-2ce688293d94.jpg","index":0,"item":"ffc7af30-03ac-4f2f-9311-8dfbaf9e8f25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_kasszakulcs-vallalkozas-inditas-podcast","timestamp":"2025. június. 02. 05:50","title":"Hogyan indítsak vállalkozást? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt főpolgármester az utódja és a főváros pénzügyi helyzetét. Úgy vélte, a szolidaritási adó attól még nem alkotmányellenes, hogy emelik. De azt is elismerte, hogy nem Karácsony „a fő hibás”.","shortLead":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt...","id":"20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd.jpg","index":0,"item":"30b097e6-5ebf-44fd-aec6-74d127e6a1e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","timestamp":"2025. május. 31. 11:53","title":"Tarlós István: Nem értem, Karácsony miért a kormányt hibáztatja? Mindig más a felelős?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke megosztotta azt is, hogyan reformálnák meg a gyermekvédelmet, ha hatalomra kerülnének. ","id":"20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"19aa5d68-d018-412c-9da0-64148610f206","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_magyar-peter-tisza-part-orban-kormany-kegyelmi-botrany","timestamp":"2025. május. 31. 14:33","title":"Magyar Péter új kegyelmi botrányként jellemezte a letartóztatott javítóintézeti vezető ügyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ilyen drasztikus lépésre még nem volt példa a repülésben
szerző:
Samu Ádám
Tetszett a cikk?
Az amerikai légügyi hatóság (FAA) döntését követően az egész világon földre parancsolták a Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgépeket. A sorozatos meghibásodások és a két, januári tűzeset vezetett az amerikai gyártó új típusának ideiglenes repülési tilalmához. A légitársaságok ezzel együtt kiállnak a Dreamliner mellett.
Miután két Dreamliner kigyulladt az elmúlt bő tíz nap során, egy pedig "elvesztett" 150 liter üzemanyagot, több más gépen pedig az elektromos rendszer kisebb-nagyobb meghibásodását tapasztalták, az üzemeltető légitársaságok egy emberként parancsolták a földre az új csodarepülőgépet. A sorozatos meghibásodások miatt így több, a típust üzemeltető légitársaság is a 787-essel tervezett járatainak elhalasztására vagy típuscserékre kényszerült.
Épül az amerikai álom
AFP / Saul Loeb
Mindezek ellenére a légitársaságok kiálltak a típus mellett és nyilatkozataikban a Boeing-gyár és az üzemeltetők folyamatos együttműködését hangsúlyozták a hibák és a megbízhatatlan működés mielőbbi orvoslása érdekében.
A repülésben iparági szinten abszolút prioritást élvez a biztonság kérdése, ám megfigyelők azt sem hallgatják el, hogy a gyártók folyamatos nyomás alatt dolgoznak a határidők, költségek, az eredeti specifikációban vállalt paramétereknek történő megfelelés szempontjából, a versenypiaci vagy gazdasági érdekek azonban semmiképpen sem írhatják felül a biztonság elsődlegességét.
Mi vezetett a típus leállításához?
Az elmúlt hetekben három komolyabb incidens miatt került a repülőgép reflektorfénybe. Január 7-én a bostoni repülőtéren a JAL, japán légitársaság egyik Dreamlinerének hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor robbant fel és okozott tüzet a repülőgépen. Szerencsére az utasok ekkor már elhagyták a repülőgépet és a tüzet észlelő szerelő azonnal riasztotta a tűzoltókat, akik hamar eloltották a tüzet. Másnap ugyancsak Bostonban a JAL 787-eséből ömlött ki mintegy 150 liter üzemanyag a felszállást megelőző gurulás során. Az amerikai hatóságok az incidenseket követően elrendelték a gépek teljes biztonsági felülvizsgálatát, azonban ekkor még nem parancsolták földre a típust.
Január 16-án egy másik japán légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) – ami egyébként a 787-es első üzemeltetője – hajtott végre kényszerleszállást Japán északi részén, miután a repülőgép személyzete akkumulátorokat érintő problémákat észlelt, a repülőgépen pedig égett szag kezdett el terjengeni. A pilóták a repülőgépet – az előírásoknak megfelelően – utazómagasságról mintegy negyedórán belül földre tették és az utasokat a vészcsúszdákon még a gurulóúton kimenekítették a gépből. Súlyosabb személyi sérülés szerencsére itt sem történt.
A bűnbak. Több gépen is leromlott a lítium-ion akkumulátor
MTI / EPA / Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács
A kényszerleszállást a japán hatóságok „komoly incidensnek” minősítették és még szerdán elrendelték a japán JAL és ANA légitársaságoknál üzemelő Boeing 787-esek teljes repülési tilalmát.
A hatóságok még időben léptek
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a Japánban történt incidens után kiadott direktívájában (Emergency Airworthiness Directive - AD) azonnali hatállyal földre parancsolta az amerikai regisztráció alatt repülő 787-eseket. Amíg a lítium-ion akkumulátorokat érintő problémákat nem sikerül megnyugtatóan orvosolni, az amerikai hatóság megtiltotta a repülőgépek felszállását.
Ez a döntés ugyan „de jure” csak a United Airlines hat repülőgépét érintette, de ekkor már tudható volt, hogy hamarosan a többi 787-est üzemeltető ország hatósága is a típus leállítása mellett dönt. A lépés néhány órán belül be is következett, így csütörtökön már az összes üzemeltető, köztük a chilei LAN, az Ethiopian Airlines, az Air India, a Qatar Airways és a lengyel LOT Boeing 787-es gépei is a földön maradtak.
Bár az FAA direktívájában hangsúlyozta, hogy a tiltás csak ideiglenes, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Dreamlinerek akkumulátorainak biztonságos működését garantáló megoldás kidolgozása és annak az összesen forgalomban lévő mintegy 50 repülőgépen történő alkalmazása mennyi időt vesz majd igénybe. Egyelőre a Boeing sem tudott a határidővel kapcsolatban részletekkel szolgálni, az amerikai repülőgépgyár csütörtöki nyilatkozatában mindössze annyit hangsúlyozott, hogy éjt nappallá téve, a hatóságokkal együttműködve dolgoznak a probléma megoldásán, mert az utasok és a repülőgép-személyzetek biztonsága elsődleges a cég számára.
Eddig nem használt technológiák sorát alkalmazzák
A Boeing 787-8 Dreamliner tervezése még a ’90-es években kezdődött. Az egyre növekvő üzemanyagárak miatt a légitársaságok részéről komoly igény mutatkozott egy, a hagyományos repülőgépeknél olcsóbban üzemeltethető típusra. A 787-es fejlesztésénél a Boeing a repülőgépgyártásban forradalmian új technológiákat dolgozott ki a hatékony és a környezetbarát üzemeltethetőség érdekében.
A Dreamlinerek a mai repülőgépeknél átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A hatékonyság jelentős javulása az új generációs hajtóműveknek, a gép lényegesen kisebb önsúlyának és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető. A Dreamlinerek mai változatai – székezéstől függően – 210-250 utas szállítására alkalmasak és akár 15 200 kilométert is képesek leszállás nélkül repülni. A gépek mindemellett nagyobb áruszállítási (cargo) kapacitást is kínálnak a légitársaságok számára.
A Dreamlinerek törzsének és szárnyszerkezetének építésekor a Boeing már 50 százalékban kompozit anyagokat használ, többek közt ennek is köszönhető a repülőgépek önsúlyának jelentős csökkenése. A súlycsökkentés érdekében a Boeing számos új megoldást alkalmazott a gép egyéb rendszereiben is. Ilyenek a fedélzeten a vészhelyzeti áramellátást biztosító lítium-ion akkumulátorok is, amelyeket még az Airbus A380-as óriásgépen is csak igen korlátozott mértékben alkalmaznak.
A típus 2009. december 15-én emelkedett először a levegőbe. Az első üzemeltető, a Japán ANA légitársaság, 2011. szeptember 26-án vehette át első gépét. Jelenleg összesen 49 Dreamliner van szolgálatban összesen nyolc légitársaságnál és további 848 darabra van a Boeingnek érvényes megrendelése.
A típus első európai üzemeltetője a LOT lengyel nemzeti légitársaság, mely 2012. novemberében vette át első 787-es gépét. A LOT Dreamlinere januárban háromszor is ellátogatott Budapestre a repülőgépek személyzet kiképzési programjának részeként.
Az új repülőgép-típusok esetében nem ritka, hogy előfordulnak kezdeti kisebb-nagyobb meghibásodások. Egy repülőgép olyannyira komplex rendszer, hogy még a csúcstechnológiás számítógépes modelleken, és a több ezer órás tesztelési program során is képtelenség minden részegységet és körülményt teljesen kitesztelni.
A Boeing 787-esek ideiglenes repülési tilalmának elrendelésekor ennek ellenére az amerikai gyártó részvényárfolyamaiban komoly esés volt tapasztalható. A LOT lengyel légitársaság még csütörtökön jelezte, hogy kötbérigényt fognak benyújtani a Boeing felé. A LOT 2013. január 16-án teljesítette első transzatlanti járatát Varsóból Chicagóba, ahol a repülőgép minden gond nélkül le is szállt, a visszaúti járatot azonban már törölni kellett a típus repülési tilalmának elrendelése miatt.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nem késlekedett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a típus integritásában és biztonságában. Amennyiben a hibát sikerül néhány napon-héten belül megnyugtatóan orvosolni és a gépek újra a levegőbe emelkedhetnek nem várható, hogy a légitársaságok nagy számban visszamondanák a típusra leadott megrendeléseiket. A Boeingnek - és rajta keresztül a gépek elektromos rendszeréért és akkumulátoraiért felelős beszállítóknak - legfeljebb a típus ideiglenes leállítása és a gépátadások esetleges további csúszása miatti kártérítések és kötbérek kifizetésével kell számolnia. A kompenzációt a Boeing a panaszos légitársaságoknak a jövőben átadásra kerülő 787-es gépek 208 millió dolláros listaárából adható kedvezmények formájában is érvényesítheti.
Ha kinövi a gyerekbetegségeit tényleg álomgép lesz
A Dreamliner gépek nem csak az üzemanyag-takarékosság és a környezetbarát üzemelés terén jelentenek komoly ugrást a repülőgépgyártásban. A Boeing 787-esek az utasok számára is különleges repülési élményt nyújtanak és a sok apró újításnak köszönhetően sokkal kényelmesebbé és elviselhetőbbé válik akár egy 10 óránál hosszabb repülés is.
A gép lényegesen csendesebb a ma ismert hasonló repülőgépeknél. Az utasok számára elsőként a hatalmas, elektronikusan elsötétíthető ablakok, a nagy belmagasságnak köszönhető szellős terek tűnhetnek fel.
Az utastér ledes megvilágítása a több színű és fényerejű beállításokkal, a hosszú távú repülés egyes szakaszaihoz igazodik. Utazómagasságon is a földi körülményekhez hasonló nagyobb légnyomás és magasabb páratartalom biztosítja az utasok komfortérzetét. Minden ülésben - a turistaosztályon is - nagyképernyős fedélzeti szórakoztató-rendszer és USB csatlakozó áll az utasok rendelkezésére.