szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Február elejé óta a Mol a korábbi heti egy helyett kétszer dönt az üzemanyagár-változásokról. Az eltelt időszakban eddig folyamatosan emelkedett a benzin és gázolaj ára. A vállalat ugyanakkor a piaci folyamatoknak megfelelően alakítja árait, bár a tavaszi mezőgazdasági munkakezdet is meglódíthatja az árakat.

"Megint drágult a benzin" - ezt a címet év év eleje óta majdnem minden üzemanyagárral kapcsolatos hírhez oda lehetne biggyeszteni kérdés nélkül. Bár még nem járunk a tavalyi benzinár-csúcsok közelében, ugyanakkor hamarosan megközelíthetjük azt. A benzin ára tavaly április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj tavaly január közepén volt a legdrágább, akkor egy liter ára átlagosan 449 forint volt. Ettől az ártól ma mindössze 5-10 forinttal vagyunk elmaradva. Az egyes kutak árai között azonban az autósok akár 20-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak.

A Mol ráadásul február elejétől heti két alkalommal dönt az üzemanyagár-változásokról, így már nemcsak hétfőn, hanem szerdán is határoz az aktuális valutaárfolyam és a tőzsdei árak alapján az árról. Ez is közrejátszik az árak emelkedésében vagy pusztán a piaci tényezőkre reagál a magyar olajvállalat?

A tavaszi mezőgazdasági idénymunkák is hajtják az árakat

Amióta a heti kétszer árváltoztatást bevezette a Mol, azóta valóban csak áremelkedést láthattunk, ez tény - mondta Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szerkesztője. A múlt héten például kétszer is volt áremelkedés, azelőtt viszont egyszer volt emelés és csökkentés. A heti kétszeri árváltoztatás ugyanakkor csak egy technikai jellegű módosítást jelent. A forint dollárhoz viszonyított árfolyamát és a Brent-féle olaj árát tekintve - mely péntekhez képest is fél százalékot drágult hétfőre, most 114 dollár egy hordó kőolaj - szinte kizárt, hogy az elkövetkezendő időszakban csökkenés következzen be. A Mol így tulajdonképpen a piaci folyamatokra reagálva alakítja árpolitikáját, mely azonban az egész magyarországi üzemanyag-kiskereskedelemre hatással van, mivel a kutak szinte kizárólag a Mol finomítóiból származó üzemanyagot adnak el.

A mostani emelkedéshez - mely a gázolajnál tűnik markánsabbnak - azonban hozzá kell tenni, hogy a tavasz és az ősz a mezőgazdasági munkák ideje is, a munkagépek pedig jelentős mennyiségű gázolajat fogyasztanak, ilyenkor drágábban lehet eladni ezt az üzemanyagtípust. Másfelől pedig ma már sokkal több dízeles autó van hazánkban mint 10 éve volt, így ez is szerepet játszik a dízel árának nagyobb emelkedésében. Emellett pedig érdemes megemlíteni, hogy az árak sok esetben már naponta változnak a benzinkutaton, ez főleg a kisebb településekre jellemző, ahol nincs másik vetélytárs a láthatáron.

Évek óta folyamatosan csökken a forgalom

A magasabb árak oda vezetnek, hogy a magyarok egyre nagyobb arányban teszik le kocsijukat, a rossz hazai gazdasági teljesítmény és a gyenge belső kereslet sem kedvez az élénkülésnek. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2012-ben a 95-ös oktánszámú benzin forgalma majdnem 6 százalékkal esett, a gázolajé pedig 3,3 százalékkal volt kevesebb, mint 2011-ben. A csökkenő tendencia már évek óta látszik, a benzin területén jelentősebb a visszaesés, 2010-ben például 12 százalékkal zuhant a forgalom az egy évvel korábbihoz képest. Aki viszont mégis autózni kényszerül, az kis odafigyeléssel évente egy tank üzemanyag árát megspórolhatja, mivel - bár egy heti 3-5 forint árváltozás nem tűnik soknak - az olcsóbb kutak választása következtében ennyivel több maradhat a zsebünkben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!