szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Hétfőn kora délután világra jött a legifjabb brit trónörökös. A királyi csemete születése nemcsak a családban váltott ki eufóriát, a royal baby több száz millió fontos pluszköltést is generál, némileg megnyomva a brit GDP-t.

Fiú lett. Miután az egész világ végigizgulta a hétfőt, a brit trónörökösi sorban a második helyet elfoglaló Vilmos herceg felesége, Katalin hercegné egy 3,8 kilós fiúgyermeknek adott életet. Az angolszász világ jelentős része örömmámorban úszik, pedig a cukiságbomba még fel sem robbant: képet ugyanis még nem közöltek a babáról, és még a nevét sem tudjuk.

Több száz millió fontos biznisz

A királyi baba érkezése nem csak a család és az alattvalók lelkiállapotának alakulása miatt örömteli. Majdnem 240 millió fontot – átszámítva mintegy 82 milliárd forintot – hozhat a brit gazdaságnak a legifjabb királyi trónörökös születése, legalábbis ilyen nagyságrendben költenek majd szuvenírre, babaköszöntő partira, pohárköszöntőre a britek és a turisták a várakozások szerint. A kiskereskedelmi kutatásokra szakosodott Centre for Retail Research elemzése szerint, mivel a királyi csemete érkezése nyárra esik, így az embereknek még több idejük lesz a születéssel foglalkozni, ez pedig több kiskereskedelmi költést is jelent. Katalin hercegnő és Vilmos herceg gyermekének születése így felzárkózik azon egyszeri tételekhez, melyek a brit kiskereskedelmi forgalmat az utóbbi években megdobták: ilyen volt 2011-ben a hercegi pár esküvője, tavaly pedig a londoni olimpia, illetve II. Erzsébet uralkodásának 60. évfordulója – a gyémántjubileum. Becslések szerint a britek körülbelül a 3-4 szeresét költik majd annak a pénzmennyiségnek, amennyiért Vilmos és testvére Harry születésekor a zsebükbe nyúltak.

A számok lebontva: több mint 4,8 millió brit összességében 62 millió fontot költhet a királyi család legújabb tagjának pohárköszöntőire, vagyis alsó hangon is ennyi pénzt ihatnak el a szigetország lakói az új bébi érkezését ünnepelve. A "babapartikra" 25 millió font mehet el, szuvenírkellékekre, úgymint porcelántermékekre, játékokra, könyvekre, DVD-kre és már apróságokra pedig összesen 156 milliót szánhatnak II. Erzsébet alattvalói.

Királyfis öblítő és mosópor is van már
Persil

A királyi csemete érkezése a brit GDP-t tekintve nem meghatározó – mindössze egy tízezreléke a nagyságrendileg 2440 milliárd font körül alakuló nemzeti összterméknek –, de Richard Cope, a Mintel trendigazgatója szerint a kiskereskedelemnek mégis érezhető löketet adhat a királyi baba születése: a szektor ugyanis idén eddig mindössze 0,1 százalékkal bővült január és március között. Az igazgató a turistákban látja az igazán nagy növekedési lehetőséget, számuk ugyanis idén áprilisban 13 százalékkal ugrott meg, a baba érkezése pedig tovább dobhat a számokon.

Az IHS Global Insight vezető közgazdásza, Howard Archer kiemelte, hogy a kiskereskedelmi termékek megvásárlása mellett a fogadóirodák is komoly növekményt könyvelhetnek el, ugyanis rengetegen fogadtak a gyerek nemére, illetve nemére. A Mothercare babaruházati cég árfolyama hétfőn 3 százalékkal nőtt, mivel a vállalat abban bízik, hogy megugrik a forgalom a hercegi-hercegnői kollekciónak köszönhetően. A képet ráadásul az is árnyalja, hogy mivel a baba megszületéséig nem lehetett tudni a gyerek nemét, így kisfiús és kislányos verziót is bekészítettek a cégek. A brit királyi pénzverde emellett 2013 ezüst egypennyst bocsátott ki, amelyet a királyi babával egy napon megszülető újszülöttek kaphatnak, érkezési sorrendben. De bárki megvásárolhatja a mását 28 fontért.

A királyi bébi érkezésének gazdasági előnyeiből a nagyszülők sem akarnak kimaradni. Vilmos apja, Károly herceg kézzel készített babacipőket értékesít egyik vidéki birtokának boltján keresztül, a Middleton nagyszülők pedig a bulikellékeket forgalmazó vállalkozásuk kínálatát bővítették babaholmikkal. Emellett az Unilever a jeles alkalomra összeállított egy királyi baba tematikájú mosószert és öblítőt is, a Dunkin' Donuts pedig speciális fánkkal készült a születésre.

Több szakértő is felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy a baba érkezésének csak egyszeri gazdasági hatása van. Bár a fogyasztói bizalom javulásához hozzájárulhat a minimális élénkülés, ez a következő havi adatokban már el is illanhat. Sokan ugyanakkor abban bíznak, hogy a királyi baba érkezésével fordulópont állhat be a gazdasági növekedésben. A megugró kiskereskedelmi forgalom és turizmus olyan mértékű fogyasztói bizalomnövekedést generálhat, melynek farvizén a gazdaság egésze is löketet kaphat.

A "Kate-effektus"

Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy Cambridge hercegnője körül mára már kialakult egy úgynevezett "Kate-effektus". Katalin divatikonná vált, amilyen ruhákat felvesz, azokat azonnal elkapkodják az üzletekből: Kate ugyanis az első a hercegnők közül, aki szívesen hordja a nagy láncok jutányos árú szettjeit is. Egyes üzlettulajdonosok szerint, bármilyen ruhát is választ Katalin, azt a darabot szinte szempillantás alatt eltakarítják a vevők a polcokról.

A "Kate-effektussal" jól jár az Egyesült Királyság gazdasága
MTI/EPA/Andy Rain

Patricia Yates, a VisitBritain turisztikai ügynökség stratégiai igazgatója szerint mindent összevetve legjobban maga az ország, az Egyesült Királyság jár. A royal babynek köszönhetően akkora a publicitása Angliának, amit egyébként nem lehetne megfizetni, véli a szakértő.

Nem ciki a királyi család

Kutatók szerint érdekes módon reneszánsza van a királyi családdal kapcsolatos történések megünneplésének. Míg a 70-es, vagy 80-as években "ciki" volt erre koccintani, addig ma a fiatalok közül is rengetegen használják ki ezt az alkalmat egy pohárköszöntésre. Nagy-Britannia mellett ráadásul az Egyesült Államokban is hatalmas rajongótábora van az ifjú párnak, ahol Wiiliam és Kate miatt egyre jobb kép él a brit királyi családról. Ez értelemszerűen a britekkel szembeni szimpátia növekedése mellett gazdasági előnyökkel is jár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!