"Üzleti ötletre nincs védjegy, és ez így jó"
A világszerte robbanásszerűen növekvő online kereskedelem egyre nagyobb részt követel magának az összkereskedelemből, miközben a szektor nagyágyúi a kelet-európai piacot is kezdik bekebelezni. A ShopAlike.hu-t működtető német startup olyan világcégeket megelőzve jelent meg a magyar piacon, mint a Zalando vagy az Amazon, de az ötletgazda és alapító Robert M. Maier hvg.hu-nak adott interjújában elmondta, hogy minden új webáruháznak örülnek, hiszen nem konkurenciát, hanem lehetséges partnert látnak bennük.
A magyar piacra idén belépő, igazi underground startup vállalkozásként indult ShopAlike mára Európa egyik legnagyobb webplazájává nőtte ki magát, a kontinens 14 országában az internetes kiskereskedelem egyik vezető "helyszíne". A német piacon LadenZeile, a többi országban – így a francia, a spanyol, vagy az olasz piacon – ShopAlike néven futó oldalak nem önálló webáruházak, hanem inkább gyűjtőoldalak, ahol különböző független kereskedők termékkínálata egy helyről elérhető. A felhasználók egy időben több különböző szolgáltató termékei között tudnak keresni. Ha megtalálták a keresett terméket, arra kattintva átirányítják őket a megfelelő weboldalra, ahol a vásárlás történik. Jelenleg több mint 25 ezer brand található meg a cég honlapján, így a felhasználónak nem kell különféle webshopok kínálatát böngésznie és összehasonlítania, hogy megtalálja a neki kedves cipőt vagy ruhadarabot.
A webshoppal is rendelkező magyar üzletek fele legalább annyit értékesít online, mint amennyit a klasszikus csatornákon elad. A piac méretét jól mutatja, hogy az Olcsóbbat.hu 2013-ra 200 milliárd forintos volument vár a webshopok szektorában. Egy nyáron készült felmérés szerint a magyar webáruházak 73 százaléka könyvelt el 2012-ben forgalom növekedést, közülük minden harmadik több mint 50 százalékkal tudta növelni árbevételét. A felmérésből egyebek közt kiderül, hogy az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján az első öt helyen a szerszámok, a háztartási és vegyi áru, a könyvek, az autó- és motoralkatrészek, illetve a kozmetikai termékek szerepelnek. A magyar webáruházakban száz látogatóból átlagosan egy vásárol, az egy vásárlásra jutó átlagos költés pedig 18 882 forint. A magyar webáruházak 88 százaléka csak egy országban értékesít, de 4,5 százalékuk több mint öt országban árulja a termékeit. A kis- és középvállalkozásoknak mindenképpen érdemes ezzel a lehetőséggel élnie, hisz míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik.
Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando, vagy a Groupon számára – ám ezek a cégek eddig még nincsenek jelen a magyar piacon. Csehországan körülbelül tízszer, Szlovákiában kétszer annyi webáruház van, mint Magyarországon. Az e-kereskedelem azonban robbanás előtt áll, a sok esetben most még csak nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. A növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése (vagyis hogy az oldalra látogatók tényleges vásárlókká is válnak), és a mobileszközök e-kereskedelembe való bekapcsolódása is ugrásszerű fejlődést ígér az elkövetkező években.
*
Robert M. Maier 2009-ben (Kelet)-Berlin Prenzlauer Berg kerületében, a német főváros bohém negyedében alapította a német piacot célzó shopping portált, a LadenZeile.de-t, ami a gyors növekedés után ShopAlike néven jelent meg az európai piacokon. Az oldalt működtető Visual Meta GMBH-t 78 százalékát 2011-ben a német média nagyhatalom, az Axel Springer AG vásárolta föl. A Magyarországon idén megjelenő ShopAlike.hu alapítóját kérdeztük, hogy milyen tapasztalatai voltak a magyar piaccal kapcsolatban.
hvg.hu: Egy korábbi interjúban azt említette, hogy a nemzetközi terjeszkedés során elengedhetetlen az érintett piac részletes elemzése. A magyar piac elemzése során mire jutottak?
Robert M. Maier: Magyarországon létezik több gyűjtőoldal is, de ezek inkább elektronikai termékekre specializálódnak. A ShopAlike elsősorban divat, szépségápolás, háztartás fókuszú, a vizuális vásárlási élményre helyezi a hangsúlyt, nem pedig az árak összehasonlítására, így a maga nemében még egyedülálló a magyar piacon.
hvg.hu: Mennyi látogatója van az oldalnak, a várakozásuknak megfelelően?
R. M. M.: Konkrét számot nehéz mondani, mert a látogatók száma folyamatosan nő. Hétről-hétre több új webáruház csatlakozik a ShopAlike-hoz, amely a termékekkínálat növekedését vonzza magával, így a látogatók és vásárlók száma is dinamikusan nő. Különösen így karácsony előtt ugrott meg a vásárlások száma, ami persze egyáltalán nem meglepő.
Berlin: az innováció új európai fővárosa? |
A berlini startup-világ - a német fővárosban egyébként is erős – zenei oldalon kezdett kibontakozni, ezt mi sem igazolja jobban, mint az iparág ma is egyik legjelentősebb képviselője, a berlini központú SoundCloud. Berlinben ugyanúgy megvan a "multikulti", mint az Európa startup-fővárosának tartott Londonban, csak éppen jóval olcsóbb annál. A német főváros központjában akár 250 euróért is lehet irodát bérelni, amíg Londonban havi 300-ért legfeljebb egy közösségi irodaházban dolgozhatunk másokkal megosztva a terepet. A kiugró fejlődés egyik motorja a Samwer testvérek alapította startup inkubátorház, a Rocket Internet, mely előszeretettel ültet át már meglévő, főleg az e-kereskedelemben bevált amerikai cégmodelleket inkubált vállalkozásaiba, amelyeket aztán más célországokba exportál. Ilyen például a Foodpanda online ételrendelő szolgáltatás, ami nem egész egy év alatt tarolta le az ázsiai piacokat. Philipp Rösler, a német gazdasági tárca vezetője szerint 2012-ben 9000 IT-cég alakult az országban, a gazdasági növekedés 20 százalékát pedig a technológiai cégek adják. A Fraunhofer Társaság kutatóintézete szerint pedig 2011-ben több 900 millió eurót fektettek internetes startup-cégekbe. Ennek ellenére a globális IT-piacon jelenleg egyetlen nagy német szereplő van, az 1972-ben alapított SAP. A Startup Genome tavalyi ranglistáján Berlin a 15. helyig jutott a startup-városok listáján. |
hvg.hu: Honnan származik a bevételük? Jutalékot számítanak föl a vásárlások után?
R. M. M.: A ShopAlike olyan, mint egy vizuális termékkereső, innen is ered a cég elnevezése: Visual Meta. Nálunk hasonló módon lehet hirdetni, mint páldául a Google-ben, azaz klikk alapján. A webáruházak tehát akkor fizetnek nekünk, ha egy látogatónak megtetszik a ShopAlike-on a termékük és átkattint a webáruházhoz, hogy megvegye azt.
hvg.hu: Mik a magyar online rendelési piac jellemzői?
R. M. M.: A magyar online vásárlás mondhatjuk, hogy még gyerekcipőben jár, viszont rohamosan fejlődik. Rengeteg új webáruház nyílik, az online vásárlási feltételek pedig egyre rugalmasabbak. Nagyon biztatóak a magyarországi tendenciák és biztos vagyok benne, hogy az online vásárlás egyre népszerűbb lesz Magyarországon, amint a vásárlók megtapasztalják azokat a lehetőségeket, például a kényelmet, a spórolási lehetőséget, az árak összehasonlítását, amiket az online vásárlás nyújt. Nemcsak az elektronikai termékek, de a divat és a szolgáltatások terén is úgy gondolom, hogy rohamosan nőni fog az online vásárlások aránya.
hvg.hu: Korábban úgy nyilatkozott, hogy „az új piacra történő belépés után első számú célunk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legtöbb potenciális felhasználóval megismertessük oldalunkat.” Milyen csatornákon hirdettek a magyar piacon?
R. M. M.: A Google Adwords kiváló marketing csatorna egy e-kereskedelemmel foglalkozó oldalnak, hiszen az emberek többsége pontosan, céltudatosan keres a Google-ben. Ezért a kezdetekben ez a csatorna nagyon értékes. Azokat az embereket, akik a Google-ben keresnek, már érdekli a szolgáltatás, amit nyújtunk és arra a konkrét termékre keresnek rá, amit meg szeretnének vásárolni. Ugyanakkor fontos, hogy a kereső organikus találatai között is megjelenjünk. Mindezek a csatornák persze mit sem érnének, ha nem lenne egy jól strukturált, átlátható oldalunk, ahol a felhasználó könnyen megtalálhatja a keresett terméket.
hvg.hu: Milyen arányban oszlanak meg a magyar megrendelések a pc és a telefon vagy a tablet között? Megegyezik a globális trenddel vagy van valamilyen sajátosság?
R. M. M.: A mobil felhasználók aránya a skandináv országokban a legmagasabb, körülbelül 40 százalék, Magyarországon ez az arány jóval kevesebb, de a növekvő tendencia itt is érezhető. Fontosnak tartjuk, hogy idomuljunk a vásárlói igényekhez, a ShopAlike rendelkezik iOS, Android és Windows mobil és tablet appekkel, illetve oldalakkal is, de egyelőre nem szolgálhatok konkrét számokkal, mi is kíváncsian várjuk hogy alakul majd hosszútávon a magyarországi mobil és tablet felhasználók aránya.
hvg.hu: Tartanak-e fenn magyar irodát vagy teljes egészében Berlinből irányított a magyar oldal is?
R. M. M.: Az egész cég Berlinben van, minden országot innen irányítunk. Ez nagyszerű lehetőség arra, hogy az országok együttműködve, egymástól tanulva vigyék előre saját oldalukat. A magyar csapat például láthatja hogyan fejlődnek azok az oldalak, amik előttük egy-másfél évvel indultak, meg tudják osztani tapasztalatukat. A különböző országok csapatai egymást inspirálják. Ezenkívül sok feladatot központosítunk például a termék és az IT csapat az összes országot ellátja.
hvg.hu: Hogyan szerzik partnereiket? Személyesen vagy elegendő az online megkeresés?
R. M. M.: A partnereket legtöbbször először virtuálisan keressük meg. Van lehetőség személyes találkozásra is, volt is már rá példa, de mivel az irodánk Berlinben van, ez viszonylag nehezen megoldható. Szerencsére a magyarországi webáruházaknak sem idegen a koncepciónk, nyitottak a velünk való együttműködésre.
hvg.hu: A partnerrel való együttműködés során beleszólnak az árképzésbe, javasolnak akciókat, vagy adnak-e ilyen jellegű tanácsokat?
R. M. M.: Az árképzésükbe semmiképpen sem szólunk bele. Azt viszont mindig szem előtt tartjuk, hogy a lehető legjobban ki tudják használni az oldalunk nyújtotta lehetőségeket, mint az akciós árak vagy az ingyenes szállítás megjelenítését. Nekünk az az érdekünk, hogy a webshopok elégedettek legyenek és hosszú távú legyen az együttműködésünk, ezért folyamatosan próbáljuk optimalizálni az oldalunkon való megjelenésüket.
hvg.hu: Miért az európai piacon kezdték a terjeszkedést? A Rocket Internetből kinőtt cégeknél (2011 decemberéig a Visual Meta fő befektetője is a Rocket Internet volt.), mint például a Foodpanda, jellemző, hogy olyan piacokat tarolnak le először, ahol kevésbé, vagy egyáltalán nincs jelen a konkurencia.
R. M. M.: Először is fontosnak tartom leszögezni, hogy mi már 2010-ben elkezdtünk nyitni a nemzetközi piacok felé, amikor a Rocket nem volt még jelen egyik fejlődő országban sem; ők csak sokkal később kezdtek el terjeszkedni. Elsősorban azért nyitottunk Európán belül, mert az Európai Unió ehhez kitűnő lehetőséget biztosít mind a jogi, mind a politikai környezet tekintetében. A távol-keleti piacok nagyon vonzóak, de sok szempontból rizikósak is. Ahhoz, hogy el tudjunk indítani egy oldalt, szükség van online boltokra, amik 2010-ben ezekben az országokban még nem léteztek – ez csak napjainkban kezdett el változni. Számunkra a legfontosabb, hogy nyereségesen tudjunk terjeszkedni, ami a Rocket számára nem feltétlen az elsőszámú szempont. Emiatt tehát szükségünk van meglévő struktúrákra az új piacokon, ami az utóbbi pár évben kezdett el kifejlődni a távol-keleti országokban, ezért elképzelhető, hogy hamarosan mi is színre lépünk.
hvg.hu: Ha már Rocket Internet…gyakran éri a Samwer Brothers-t negatív kritika, miszerint inkubátorházuk egy klóngyár. A ShopAlike egy eredeti elképzelés, vagy létezik egy amerikai minta?
R. M. M.: Merítettünk ötleteket már létező üzleti modellekből. Ott volt például az akkoriban népszerű amerikai like.com és már a nagy német aggregátor és ár-összehasonlító weboldalak is nyereségesen működtek. Mivel mindkét irány nagyon ígéretes volt, megpróbáltuk ezeknek a szolgáltatásoknak a legjobb funkcióit ötvözni. A másolásra vonatkozó kritikát nem érzem valósnak, hiszen az esetek legnagyobb részében már minden területen léteznek kisebb-nagyobb versenytársak. Vegyük az autópiacot. Ott a GM, a Toyota, a Ford, vagy a BMW. Mi lett volna, ha senki nem próbált volna Carl Benz-cel versenyezni miután feltalálta az autót? Most már persze örülünk is annak, hogy sok autógyár verseng a vásárlók kegyeiért. Így működik az üzleti világ. Üzleti ötletre nincs védjegy, és ez így jó; a felhasználónak is annál jobb, minél nagyobb a verseny. A Samwers testvérek pedig remekül kivitelezték az ötleteket. Habár rég volt, de azt se feledjük, hogy a Google is részben másolta versenytársai üzleti modelljét, valamint hogy nem a Facebook volt az első közösségi oldal. Na és?
hvg.hu: Hány magyart foglalkoztatnak a Visual Meta-nál?
R. M. M.: A magyar csapat viszonylag kicsi, egyelőre hárman dolgoznak a magyar oldalon. Mivel, mint említettem szinte minden, ami nem nyelvfüggő központosított, ezért ez a kis csapat is remekül el tudja látni az adódó feladatokat.
hvg.hu: A német kereskedelmi kamara előrejelzése szerint 2020-ig kb. 100 ezer új munkahelyet teremtenek a startupok. Ön szerint minek köszönheti Berlin, hogy ilyen virágzó startup ökoszisztéma alakult ki a városban?
R.M.M.: Berlinben nagyon inspiráló a légkör vállalkozók számára, tényleg rengeteg startup van itt. Nem hiszem, hogy van más olyan európai város, melynek ilyen értékes vállalkozói és üzleti hálózata van. Először is, mint vállalkozó nagyszerű lehetőség, hogy itt könnyen találhat az ember startup alapítókat, akik hasonló cipőben járnak, ugyanazokat élik át, hasonló kihívásokkal küzdenek és támogatják egymást amennyire csak lehet. Főleg az IT és online startupoknak van jó dolguk, kiváló a berlini startup ökoszisztéma. Rengeteg üzleti angyal és VC vár egy jó üzleti ötletre, ezenkívül számos állami támogatásra is pályázhatnak a startupok. Más európai városokhoz hasonlítva az élet Berlinben még mindig viszonylag olcsó, ami nagy előny, ha a bérleti díjakat és a fizetéseket nézzük - két meghatározó tényező, amikor az ember vállalkozásba kezd. Berlin rengeteg képzett fiatalt vonz a világ minden pontjáról, úgyhogy ha az ember nemzetközileg terjeszkedik itt biztos talál megfelelő munkaerőt.
hvg.hu: Mik a jövőbeni terjeszkedés célországai?
R.M.M.: Izgatottan várjuk, hogy mit hoz a következő pár év, nagyszabású terveink vannak. Jelenleg elemezzük és értékeljük a különböző érdekes piacokat és a bennük rejlő potenciált, melynek eredményeként 2014-ben több új nemzetközi oldalt is szeretnénk elindítani, elsőként a LadenZeile.at-t Ausztriában. De ezzel párhuzamosan a távol-keleti valamint dél-amerikai piacok felé is szeretnénk nyitni.
Egyelőre hátul kullogunk a régiós online vásárlási versenyben |
Az egész éves online kiskereskedelmi forgalom negyede a karácsonyi időszakra esik. Tavaly a magyarországi kiskereskedelmi forgalom 2,7 százalékát bonyolították az interneten. A Gemius kutatóintézet felmérésében utánajárt az e-kereskedelmi webhelyek – e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok – forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában. Az elemzés az oldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta, amiből kiderült, hogy az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek. Több mint 80 százalékuk látogatta az oldalakat, miközben a Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig csak 44 százalék. A legnagyobb arányban online rendelt termékek, szolgáltatások közé tartoznak a könyvek, az üdülés, utazás és nyaralás, a színház-, mozi- és koncertjegyek, valamint a számítástechnikai eszközök. A telekommunikációs eszközökből rendeltek a legtöbbet kategórián belül: az ilyen termékeket rendelők 48 százaléka inkább az interneten keresztül intézi a beszerzést, mint valamely kereskedésben. Ennek hátterében részben a mobilszolgáltatók speciális ajánlatai, akciói állnak, amelyek nagyban hozzájárulnak az online rendelések arányának emelkedéséhez. A színház-, mozi és koncertjegyek 41 százaléka a világhálón kerül értékesítésre, valamint a biztosítások 41 százalékát is online kötik. A könyvvásárlások 40 százaléka csakúgy, mint az üdülés, nyaralás rendelése is a neten zajlik. |