Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Nem értik a szolgáltatók, mit is akart közölni a kormány a szerdán megjelent, „rezsicsökkentéssel kapcsolatos további lépések” témakörben kiadott friss közleményében. Az azonban első ránézésre is világosnak tűnik, hogy a belengetett újabb intézkedéseknek éppen a rezsicsökkentéshez nincs sok közük.
A lakossági, civil szervezeti, önkormányzati és vállalati fogyasztók számára a kormány az eddigieknél méltányosabb tehermegosztást tűzött ki célul – olvasható a Kormányzati Információs Központ (KIK) szerdán kiadott közleményében. A kormánydöntés nem egyetemlegesen, és nem minden fogyasztóra terjed ki, hanem csak „a teljesítménybővítés, a fejlesztési hozzájárulás, a hálózat bővítés, csatlakozás, bekötés, mérőhely-kialakítással kapcsolatos területeken”. Itt az eddig felszámolt költségek felét elengedik.
A KIK példákkal igyekezett megvilágítani a döntések fontosságát. Az egyik ilyen példa szerint a lakossági fogyasztó 32 Amper áramerősségig díjmentesen csatlakozhat a hálózathoz, e felett pedig csak az eddigi díj felét kell fizetnie. Egy másik példa azt rögzíti, hogy a távhőszolgáltatásban a lakosság továbbra sem fizet majd fejlesztési hozzájárulást, egy harmadik példa pedig azt rögzíti, hogy a földgázhálózatra való csatlakozás esetén továbbra is a szolgáltató viseli a csatlakozási költségeket a fogyasztásmérő berendezéssel együtt. A három példa közül kettő tehát semmilyen változást nem hoz, egy pedig arra a lakossági fogyasztói körben ritka helyzetre fókuszál, amikor a fogyasztó kisvállalati méretben használatos áramerősségű hálózati vételezésre tart igényt (a lakossági fogyasztók esetében a 20A áramerősségre méretezett hálózat az általános).
A cégek se értik, mit jelent
A közleményt több energiaszolgáltatóval és energetikai szakértővel is megpróbáltuk értelmeztetni. Leginkább azt szerettük volna megtudni, hogy ezek az intézkedések valójában milyen költségmegtakarítással járnak majd a lakossági/civil/önkormányzati/céges fogyasztóknak. Ám egyértelmű választ senkitől sem kaptunk. Abban minden megkérdezett azonos állásponton van, hogy a közleménynek nem az alapdíjakhoz, sokkal inkább a hálózatfejlesztésekhez és a fogyasztói hely bővítéséhez van köze. Ezek viszont zömmel a vállalkozói szférát érintő kérdések, és csak ritkán jelentkeznek lakossági fogyasztóknál.
Az egyik nagy lakossági energiaszolgáltatónál azt közölték, hogy a közleményből nem látják a teljes képet, és annak ismerete nélkül "nem igazán látjuk, miről lenne itt szó". Így előbb megvárják, amíg elkészül valamilyen konkrét szabályozás, mert szerintük a megjelentek „valamilyen tervezet” részét képezik.
Alapdíj – ellátásbiztonság |
A lakossági áramszámlákon az éves alapdíj tétel átlagosan 2-3 ezer forintot, a gázszámlákon 10-15 ezret, a távhőszámlákon pedig 57-84 ezer forintot jelent. Hegedűs Miklós, GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője ezzel kapcsolatban a Népszavának azt mondta, hogy az alapdíjak megszüntetése értelmetlen lépés volna, mivel a hő-, áram-, és gázvezetékek fenntartásának és működtetésének a költségeit valamilyen formában előbb-utóbb meg kell fizetniük vagy az ügyfeleknek – ellenkező esetben nem lehet az ellátás biztonságáról beszélni. |
A másik szolgáltató cég szakembere szerint kicsit abszurdnak tűnik a levél tartalma, mivel az energiaszolgáltatók által jelenleg elszámolható költségek felett évek óta az energiahivatal (Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal – MEKH) "őrködik”. Az érintett cégek csak a MEKH által jóváhagyott költségelemeket és költségtételeket számolhatják el a fogyasztóik felé, és az energiahivatal eddig sem volt szívbajos, ha egy-egy költségelemet nem látta indokoltnak, akkor azt nem engedte elszámolni.
"Amikor veszel valamit, például egy új cipőt, akkor nincs olyan, hogy a termék árának a felét az eladó fizeti ki" – magyarázta a szakember. Azt mondta, hogy ugyan a vételezett és elfogyasztott energia a termék, de a hozzá tartozó összes költséget is meg kell fizetnie valakinek, márpedig a kormány új elképzelése szerinte úgy tesz, mintha a terméken kívüli, minden egyéb költség valójában indokolatlan lenne és csak a szolgáltatók profitját gyarapítaná. Így állhat elő eztán az az irreális helyzet, hogy ha a fogyasztó az eddigi rendszerénél fejlettebb vagy nagyobb kapacitású hálózaton keresztül akar áramot vételezni, ezért nem fogja megfizetnie a szakmailag indokolt fejlesztési árat – magyarázta a szakember. Úgy véli, azzal hogy a döntést nem a MEKH hozta meg, annak szakmaisága helyett ez esetben is pusztán politikai döntésről érdemes inkább beszélni.
Lukat rúgtak?
Nem ez az első eset, hogy a kormány rezsicsökkentésre kihegyezett versenygépe akadozni kezdett. A rezsicsökkentés harmadik lépcsőfoka aprócska és még csak bejelentették, hogy lesz. Elmaradt a Lázár János által előre beharangozott „fekete szerda”, és ugyan egy hete Rogán Antal frakcióvezetőként elmondta, hogy javasolják a kormánynak a közműszámlákon szereplő alapdíjak jelentős csökkentését vagy teljes megszüntetését, lépés ez ügyben sem történt.
Rogán emellett azt is bejelentette, hogy a frakció kezdeményezi, hogy a mérőórák cseréjének költségét ne a fogyasztó fizesse. A bejelentést követően az érintett szolgáltatók jelezték: a kormány lukat rúgott, mivel ezeket a költségeket eddig is ők viselték (mivel az órák az ő tulajdonukban vannak, azok cseréje, illetve annak költségei is őket terhelik).
Ugyanakkor – ahogy erről a napokban a Népszabadság is írt – az továbbra is kérdéses, hogy központilag csökkenthető költségnek számít-e a gáz-, áram-, vízórák kialakítási költsége, illetve, hogy a lakásokban lévő, mellékvízmérő-cserék során a hitelesítési-, kialakítási díjból mennyi tekinthető ilyen tételnek. Előbbit ugyanis a fogyasztó az óra árában fizeti meg, utóbbit pedig a kiépítést végző vállalkozónak fizeti (tervezési és kiépítési díjként), de azt tőlük a szolgáltató már ingyen veszi át – tehát az a vízdíj számlán egyáltalán nem is jelenik meg, így az is kérdés, hogy mindez rezsinek tekinthető-e egyáltalán.
Egy területen azonban a KIK közleménye biztosan komoly változást hozhat. A víziközmű-beruházások esetében a már csatornázott településeken az előírt bekötési (ivóvíz és szennyvíz) költségeket felülvizsgáltatja a kabinet, az új projektek esetében pedig azt a célt tűzte ki, hogy a lakossági fejlesztési hozzájárulási kötelezettséget nullázza. Ez utóbbi a lakossági oldalon biztosan komoly kormányzati segítségként lesz értelmezhető, hiszen a csatornázási projekteknek jelenleg is szerves része, hogy a hálózatba kötésért az ingatlantulajdonosok több tízezer (vagy akár százezer) forintos önrészt is vállalnak. Jellemző modell, hogy az önkormányzat(ok) az önrész és a pályázati támogatás mellett eleve számolnak ezzel a lakossági, fogyasztói vállalással is. Ha ezt a részt ezután ki kell húzni az egyenletből, vagy több pályázati forrás, vagy több önkormányzati vállalás szükséges az ilyen projektek kivitelezéséhez.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Megtudtuk: az átláthatóságinak mondott törvény vitáját a frakciónak le kell folytatnia.
Érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon?
Bekapcsolt a kármentő üzemmód.
Az utolsó negyedben úszott el az esély a győzelemre.
Az Újpest ezzel szemben fittyet hány az ötmagyaros szabályra. Kezdődik az NB I.