Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Bár piaci alapon nem éri meg repülőjáratokat indítani a Nyugat-Balkánra, a Malévot leginkább pótolni igyekvő Wizz Air mégis bejelentkezett öt új útvonal négyéves üzemeltetésére. Nem ingyen: ha a járatok veszteségesek, az állam fizet kompenzációt.
Egy hónapja hirdette meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium öt nyugat-balkáni, Budapestről induló légijárat menetrend szerinti üzemeltetésére kiírt uniós – az EU hivatalos lapjában is megjelent – koncessziós beszerzési eljárását. A nyertes légitársaságnak Budapestről Podgoricába, Pristinába, Szarajevóba, Szkopjébe és Tiranába kell heti kétszer retúr járatokat üzemeltetnie egy négyéves közszolgáltatási szerződés keretében. A gépeknek minimum 30 fős, 8 évesnél fiatalabbnak kell lenniük.
Mint ahogy arról először a Turizmus online hírt adott, egyedül a Wizz Air Hungary Kft. nyújtott be ajánlatot a fenti járatok indítására. A csak magyar nyelven benyújtható ajánlatok elbírálása után megkezdődő tárgyalások eredményes lezárása esetén a nyár folyamán köthető meg a négy évre szóló szerződés. A szolgáltató ezeken az útvonalakon monopóliumot élvezhet, de mivel még valószínűleg így sem éri meg piaci alapon a járatok fenntartása, az állam további kompenzációt fizethet majd.
Az oldal érdeklődésére az NFM közölte, hogy az állami kompenzáció kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és egy észszerű profit biztosítására szolgálhat, a járatindításra pedig „külpolitikai, turisztikai és kulturális szempontokkal is alátámasztható igények merülnek fel. A közvetlen légijáratok erősíthetik a diplomáciai, gazdasági, idegenforgalmi kapcsolatokat Albániával, Bosznia-Hercegovinával, Koszovóval, Macedóniával és Montenegróval.”
A magyar diplomácia számára a Nyugat-Balkán fontos terület, az összes érintett országban nyíltak kereskedőházak, Macedóniának például Magyarország az ötödik legfontosabb kereskedelmi partnere. Orbán a menekülthullám kapcsán ezért is nevezte stratégiai célnak a Nyugat-Balkán stabilitását, és ezért is folytatott tárgyalásokat tavaly több érintett országban is.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.