Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a9c9496-1c89-42ab-9790-8f572ef663e9","c_author":"Lenthár Balázs","category":"vilag","description":"Sorozatunkban történészek és a posztszovjet térség szakértőinek segítségével mutatjuk be a keleti blokkban végbement rendszerváltások, rendszerváltozások, rendszerváltoztatások történetét.","shortLead":"Sorozatunkban történészek és a posztszovjet térség szakértőinek segítségével mutatjuk be a keleti blokkban végbement...","id":"20241225_rendszervaltas-35-szovjetunio-keleti-blokk-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a9c9496-1c89-42ab-9790-8f572ef663e9.jpg","index":0,"item":"55374278-5b18-4450-aa5f-e9c064f8acd5","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_rendszervaltas-35-szovjetunio-keleti-blokk-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2024. december. 25. 17:00","title":"Volt, ahol magától omlott össze a rendszer, máshol kellett egy kis segítség: így zajlott 35 éve a rendszerváltás Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2024. december. 25. 11:30","title":"Eldőlt már a készpénz és a bankkártya \"csatája\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28ab971a-24f6-49e1-b7f9-e866f80e7f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kevésbé szexi a felhasználók körében az Apple Watch, vagy ha szexi is, nem biztos, hogy megéri az árát. Ezt üzeni, hogy sok-sok év után már nem az iPhone-gyártó adja el a legtöbb okosórát.","shortLead":"Kevésbé szexi a felhasználók körében az Apple Watch, vagy ha szexi is, nem biztos, hogy megéri az árát. Ezt üzeni...","id":"20241224_okosora-gyartok-piaci-reszesedese-2024-q3-idc-huawei-apple-samsung-xiaomi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28ab971a-24f6-49e1-b7f9-e866f80e7f51.jpg","index":0,"item":"bfbc5747-4c63-4142-a0ae-0b08aa4c6cd7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_okosora-gyartok-piaci-reszesedese-2024-q3-idc-huawei-apple-samsung-xiaomi","timestamp":"2024. december. 24. 18:03","title":"Előzés Keletről: már nem az Apple adja el a legtöbb okosórát, élre tört a Huawei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8d6346e-11bb-43fc-8a57-5a16b7f86afd","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Mikor született? Hol született? Mi volt az anyanyelve? Tényleg keresztre feszítették? Létezett egyáltalán? A legjobb tudásunk szerint Jézus Krisztus történelmi személy, akiről tudunk tényállításokat tenni, ha nem is sokat. Ezeket szedtük össze. ","shortLead":"Mikor született? Hol született? Mi volt az anyanyelve? Tényleg keresztre feszítették? Létezett egyáltalán? A legjobb...","id":"20241224_jezus-keresztenyseg-tortenelem-nazareti-karacsony-krisztus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8d6346e-11bb-43fc-8a57-5a16b7f86afd.jpg","index":0,"item":"f70e363c-2fe8-4cfb-8207-29de6656c41a","keywords":null,"link":"/360/20241224_jezus-keresztenyseg-tortenelem-nazareti-karacsony-krisztus","timestamp":"2024. december. 24. 19:30","title":"Mi az, amit biztosan tudunk Jézusról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és nem kell előtte szégyenkezni, ilyenkor az emberek könnyebben megnyílnak. Nem is pusztán szerelmi ügyekben.","shortLead":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és...","id":"20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593.jpg","index":0,"item":"842bd2c7-1fac-4032-9988-0292b5470a19","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","timestamp":"2024. december. 25. 15:45","title":"Egyszerűbb neki elmondani, mint egy pszichológusnak – a gépesített terapeuta esélyei és veszélyei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9b793f2-c0a2-4fba-a957-3280bcf2598b","c_author":"HVG","category":"360","description":"A tanárbérektől a napelemes szabályozásig, a fenyegetett bírói függetlenségtől az ellenzéki pártok vesszőfutásáig: 2024 Krónikája – Magyarország című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 1. rész.","shortLead":"A tanárbérektől a napelemes szabályozásig, a fenyegetett bírói függetlenségtől az ellenzéki pártok vesszőfutásáig: 2024...","id":"20241224_hvg-2024-Kronikaja-Magyarorszag-1-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9b793f2-c0a2-4fba-a957-3280bcf2598b.jpg","index":0,"item":"e8b8b2de-a069-492f-915d-df8655a7dd2d","keywords":null,"link":"/360/20241224_hvg-2024-Kronikaja-Magyarorszag-1-resz","timestamp":"2024. december. 24. 13:30","title":"Folytatta a jogállam leépítését a Fidesz, majd rá kellett jönnie, hogy ez nem az ő éve lesz – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb7763bf-f885-41c6-abbb-d1e5d864b097","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Az uniós összehasonlító adatok alapján 2024-ben minden okuk megvolt a magyaroknak a búslakodásra. A HVG megbízásából készült Medián-felmérésből mégis derűsebb kép rajzolódik arról, hogy mit gondolnak a magyarok önmaguk és az ország helyzetéről.","shortLead":"Az uniós összehasonlító adatok alapján 2024-ben minden okuk megvolt a magyaroknak a búslakodásra. A HVG megbízásából...","id":"20241224_hvg-median-felmeres-kozhangulat-magyarorszag-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb7763bf-f885-41c6-abbb-d1e5d864b097.jpg","index":0,"item":"c0071996-9d57-45c7-b43d-f9e407f3059d","keywords":null,"link":"/360/20241224_hvg-median-felmeres-kozhangulat-magyarorszag-2024","timestamp":"2024. december. 24. 07:00","title":"Medián-felmérés Magyarország mai helyzetéről: a magyar táj és a kultúra összeköti, a politika elválasztja az embereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95df9acd-d1e9-4e33-bd14-e3c008016a4c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A kedd reggeli tragédia műszaki hiba miatt következett be.","shortLead":"A kedd reggeli tragédia műszaki hiba miatt következett be.","id":"20241224_Tizenketten-meghaltak-amikor-felrobbant-egy-loszergyar-Torokorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95df9acd-d1e9-4e33-bd14-e3c008016a4c.jpg","index":0,"item":"9bd8fb3e-dbd9-4558-8a35-870ff0dc2073","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Tizenketten-meghaltak-amikor-felrobbant-egy-loszergyar-Torokorszagban","timestamp":"2024. december. 24. 11:04","title":"Tizenketten meghaltak, amikor felrobbant egy lőszergyár Törökországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A NAV megkéri a fuvarozókat, hogy dobják fel magukat
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Ha szabálytalanul végzi a tevékenységét, akkor legyen szíves ezt előre bejelenteni az adóhatóságnak – tartalmilag ezt jelenti a furgonnal fuvarozók számára egy jogszabálymódosítás. Megmutatjuk, mi a valódi értelme ennek.
Mennyi árut szállíthat egy 3,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű furgon? Ha most rávágja, hogy „annyit, hogy a jármű és a rakomány együttes tömege ne haladja meg a 3,5 tonnát”, akkor jól ismeri KRESZ-t.
De rosszul ismeri a magyar valóságot.
Abban ugyanis a szabályok rugalmasabban érvényesülnek. Egy 3,5 tonnás furgon gyakran visz többet, ezt hívják túlpakolásnak. Néha nem is kicsit játszanak ezzel, nemrég egy román kisteherautót fogtak meg, amely a papír szerinti 3 helyett 7 tonna zöldséggel volt megrakva.
Fű alatt él és virul
A túlpakolás szabálytalan, és ha a fuvarozó vagy a feladó lebukik, akkor bírságot kell fizetnie. Ez azonban nem olyan vészes összeg, hogy a kockázatát a cégek ne kalkulálják be a díjaikba, így a túlpakolás intézménye él és virul. Ráadásul van egy másik szempont is: ha egy 5 millió forint értéket el nem érő, 2,5 tonna alatti szállítmányt egy 3,5 tonnás furgon visz el, akkor a fuvart nem kell bejelenteni az adóhatóság online rendszerébe (EKÁER) – ha az áru nem számít kockázatosnak.
MTI / Koszticsák Szilárd
Sőt, most figyeljen, mert ha egy 3,5 tonna alatti furgon több feladó több szállítmányát viszi, de ezek külön-külön mind 5 millió forint, illetve 2,5 tonna alatt vannak, akkor sem kell semmit bejelenteni a NAV-nak. És ez még akkor is igaz, ha a szállítmányok tömege összeadva meghaladja a 3,5 tonnát.
„Amikor megkérdezem a fuvarozókat, szoktak-e túlpakolni, mindegyik azt mondja, hogy ő ugyan soha, de az ismerősei gyakran”
– mondja egy piaci forrásunk a szabálytalanság általános voltára utalva.
A jogalkotó most nagyon furcsa módon próbálja elejét venni a túlpakolásnak: augusztustól bevonja ezeket a fuvarokat az EKÁER hatálya alá. Az adóhatóság tehát azt kéri az áru eladójától vagy vevőjétől, hogy ha a fuvarossal túlpakoltatja a járművet, akkor kérjen rá EKÁER-számot.
Más szavakkal ugyanez: a NAV azt írja elő augusztustól, hogy ha valaki szabálytalanságot követ el (túlpakol), akkor ezt legyen szíves bejelenteni nála – előre.
Nagyban mernénk fogadni, hogy az online rendszer nem fog elfüstölni a sok effajta bejelentés miatt.
A bírság emelése a valódi cél
A szabálymódosításnak tehát nem ez lehet az értelme. Valójában a túlpakolás büntetési tételének óriásira növeléséről van szó, csak kicsit fura módon. „Ha a furgon fennakad az ellenőrzésen, mert nincs EKÁER-száma, akkor a közlekedési bírság mellett augusztustól már az áru értékének 40 százalékát elérő büntetést is ki tudnak szabni az érintettekre.
Ez pedig sokkal nagyobb kockázat, mint most”
– mondja Sztankó Dániel, az RSM Hungary szakértője.
MTI / Koszticsák Szilárd
A szabályosan közlekedő, nem kockázatos árut szállító 3,5 tonna alatti furgonok azonban továbbra is mehetnek vígan, EKÁER nélkül – az áfacsalás elleni küzdelem ezeket még nem érte el.
Amikor a vétlent büntetik
Az eladók, a vevők és a fuvarozók egyébként másfél éve tanulják ezt az online rendszert, de még mindig vannak olyan életszerű helyzetek, amikor csak széttárják a karjukat a szabályok láttán. Az egyik ilyen pedig éppen a túlpakolással függ össze, és a bírság mostani megemelése miatt különösen izzasztóvá válhat.
Adott egy 3,5 tonnás furgon, amelyre felraknak 2 tonna árut, majd a kocsi egy másik eladónál felvesz még 1 tonna küldeményt. Eddig sima minden, mert sem az autó, sem az áruk értéke/tömege nem EKÁER-köteles. A csavar most jön: a furgon egy harmadik helyen felvesz még 1 tonna árut, és a fuvaros ott nem szól arról, hogy túlpakolta a kocsiját (életszerű helyzet a mai Magyarországon). Ha ezek után a közúti ellenőrzés során kiderül a féltonnás túlpakolás, akkor mind a három eladót megbüntetik, mert nem kért EKÁER-számot. Azt az első kettőt is, akinek fogalma sem volt arról, hogy a kocsi egy harmadik helyen is árut fog felvenni.
Mivel az EKÁER-t az eladónak vagy a vevőnek kell kérnie, ilyen esetben nem a fuvarost büntetik, pedig ő volt a simlis. Ezt a csapdát csak elvileg lehet kivédeni: az eladónak vagy a vevőnek úgy kellene szerződnie a fuvarozóval, hogy ennek a kockázatát ő vállalja, a valóságban azonban ez szinte lehetetlen. Másrészt a NAV azonnal inkasszózhatja a bírságot, míg a megbüntetett eladók hosszasan futhatnak a pénzük után a fuvarozónál, eleve kérdéses, hogy látnak-e belőle valaha is egyetlen forintot.
„További érdekes problémát vet fel az olyan áru szállítása, amely változtatja a tömegét”
– mondja Kneitner Lea okleveles és igazságügyi szakértő. Ha például homokot vagy fát visz a kisteherautó, akkor elképzelhető, hogy 3 tonnával indul, de útközben elered az eső, és 4 tonnával – azaz túlpakoltan – simán lekapcsolja az adóellenőr. (Sőt, extrém esetben az is lehet, hogy a büntetés után megy tovább a kocsi, eláll az eső, kiszárad a homok, és mire célba ér, már nincs is túlpakolva.)
Az ilyen árukból a fuvarozóknak jelenleg nagyon nem éri meg olyan keveset pakolniuk, hogy az esetleges esővíz tömegét is beleszámolják a rakományba, és most már nem kis büntetést kockáztatnak – illetve az adóellenőr „mérlegelési jóindulatára” kell majd apellálniuk.