Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e0e337ee-35a8-49f8-8368-787545ab7a18","c_author":"bankmonitor.hu","category":"kkv","description":"Alapvetően pozitívnak tekinthető az, amit az önkéntes nyugdíjpénztáraknál lehet látni. Folyamatosan emelkedik a tagok száma és átlagos befizetése is. A 2025 első negyedévében látott 12 ezer forintos átlagos havi tagi befizetésből azonban nem fog összejönni semmi a nyugdíjas évekre. Sőt, ez az összeg reál értelemben elmarad a 2020-as átlagos tagi befizetések szintjétől is.","shortLead":"Alapvetően pozitívnak tekinthető az, amit az önkéntes nyugdíjpénztáraknál lehet látni. Folyamatosan emelkedik a tagok...","id":"20250602_Atlagosan-havi-12-ezer-Ft-ot-fizettek-be-a-tagok-az-ONYP-szamlajukra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0e337ee-35a8-49f8-8368-787545ab7a18.jpg","index":0,"item":"e926ab0b-8852-42aa-a0fd-7cdec92a6842","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Atlagosan-havi-12-ezer-Ft-ot-fizettek-be-a-tagok-az-ONYP-szamlajukra","timestamp":"2025. június. 02. 11:08","title":"Csalódottak lesznek azok a nyugdíjasok, akik most az átlagos havi összeget fizetik be az önkéntes pénztárakba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit azzal gyanúsítják, hogy egykori pártfogoltjait prostituáltként futtatta. Állítólag éveken keresztül több jelzés is érkezett, hogy gyanúsan viselkedik fiatal lányokkal. Egyik munkahelyén fegyelmi eljárás is indult ellene. ","shortLead":"A férfit azzal gyanúsítják, hogy egykori pártfogoltjait prostituáltként futtatta. Állítólag éveken keresztül több...","id":"20250602_javitointezet-kinevezes-volt-felettese-nem-javasolta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e395feb9-bfc1-4a15-8127-fdf92334983e.jpg","index":0,"item":"6f5743a9-8cd3-40ac-ab20-7d00ed33f160","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_javitointezet-kinevezes-volt-felettese-nem-javasolta","timestamp":"2025. június. 02. 13:43","title":"444: Volt felettese nem javasolta, hogy J. Pétert kinevezzék a Szőlő utcai javítóintézet élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb5be0a7-1c71-497d-b68d-ac6d1c408245","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai és francia kutatók a következő 5 milliárd évet szimulálva arra jutottak, hogy a Naphoz közel kerülő csillagok meghatározhatják a Naprendszer sorsát.","shortLead":"Amerikai és francia kutatók a következő 5 milliárd évet szimulálva arra jutottak, hogy a Naphoz közel kerülő csillagok...","id":"20250602_nap-fold-naprendszer-idegen-csillag-csillagaszat-szimulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb5be0a7-1c71-497d-b68d-ac6d1c408245.jpg","index":0,"item":"e3668e89-5513-49cf-a9f4-230560b0a4b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_nap-fold-naprendszer-idegen-csillag-csillagaszat-szimulacio","timestamp":"2025. június. 02. 13:03","title":"Idegen csillag ragadhatja el a Földet a Naptól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c7421ab-c403-4b8d-bb96-027e49e5cd89","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egyelőre inkább a kihívások látszanak a körforgásos gazdaságban.","shortLead":"Egyelőre inkább a kihívások látszanak a körforgásos gazdaságban.","id":"20250602_50-milliard-veszteseg-Mohu-hulladekkezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c7421ab-c403-4b8d-bb96-027e49e5cd89.jpg","index":0,"item":"d76ed6a7-7566-4520-a79d-286fcbcbacb9","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_50-milliard-veszteseg-Mohu-hulladekkezeles","timestamp":"2025. június. 02. 08:50","title":"50 milliárdot bukott a Mohu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","shortLead":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","id":"20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e.jpg","index":0,"item":"a702b035-63cd-43a6-9ccf-f062a114d086","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","timestamp":"2025. június. 02. 13:08","title":"Uniós támogatással vesz 51 tűzoltóautót a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70958d0d-9846-4eb6-b6a1-a9d37d218c85","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdekes sztorija van az ezüst színű ritkaságnak. ","shortLead":"Érdekes sztorija van az ezüst színű ritkaságnak. ","id":"20250602_magyar-rendszamos-Mercedes-300-SLR-Uhlenhaut-replika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70958d0d-9846-4eb6-b6a1-a9d37d218c85.jpg","index":0,"item":"bcefdd7f-79f7-469e-b88e-cd1a09f7c539","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_magyar-rendszamos-Mercedes-300-SLR-Uhlenhaut-replika","timestamp":"2025. június. 02. 10:23","title":"Magyar rendszámmal bukkant fel a világ legdrágább autója Monacóban – de nem az, aminek látszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyilvánosságra került az OLAF-jelentés a 4-es metró beruházásáról. 60 milliárd forintot kérhetnek vissza a szabálytalanságok miatt.
Nyilvánosságra hozta a kormány az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) teljes jelentését a 4-es metró beruházásáról. Az OLAF azt javasolja, hogy közel 60 milliárd forintot kérjenek vissza a támogatások kedvezményezettjeitől. Szabálytalanság, csalás, korrupció és EU-pénzek szabálytalan felhasználása szerepel az OLAF megállapításai között.
Az OLAF érintettként a fővárost, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezte meg. A volt miniszterelnök cége összesen csaknem 600 ezer eurót kapott a 4-es metró kocsijait gyártó Alstomtól tanácsadási és képviseleti munkáért. Medgyessy szerint a szerződésekben semmi kivetnivaló nincs.
Medgyessy Pétert az OLAF is megkereste a vádakkal kapcsolatban. Ő akkor úgy reagált: tulajdonosként nem az ő felelőssége lett volna, hogy ennyire részletekbe menően ismerje a cégek tevékenységét, különösen az olyan szerződéseknél, amelyeket még az előtt írtak alá, mint hogy ő tulajdonos lett. Medgyessy szerint nonszensz, hogy bármilyen szerepe lett volna a szerződések megkötésénél. A volt miniszterelnök azIndexnek nyilatkozott: mint mondta, amikor az első hirdetmények megjelentek a 4-es metróról 2005-ben, ő már nem volt miniszterelnök, Gyurcsány Ferenccel, valamint a főváros akkori vezetőivel pedig rossz volt a viszonya, vagyis politikai ráhatása sem lehetett az ügyre.
Az OLAF szerint a száznál is több szerződésben több súlyos szabálytalanságot, hibát, valamint „lehetséges csalás” jeleit találták meg. A 2007 és 2013 közötti beruházás már a kezdetétől fogva szabálytalanságokkal volt tele. Azok a szerződések, amelyekben szabálytalanságokat találtak, a 452 milliárd forintos beruházás nagyjából 60 százalékát, 272,8 milliárd forintot érintik. A szabálytalanságok összesen 166 milliárd forint kárt okoztak.
Az OLAF az Európai Bizottságtól függetlenül működő ellenőrző testület, nyomozati jogköre annyiban van, hogy hozzáférhet egyes iratokhoz, ám közvetlenül az ügyészséghez nem fordulhat. Mindössze javaslatot tehet – ez történik ebben az anyagban is –, a számokat pedig az Európai Bizottság vonatkozó útmutatása alapján számolta ki. A magyar illetékes hatóság ezek után dönthet arról, hogy feljelentést tesz-e. Európai ügyészség hiányában ezek után az ügy a magyar nyomozókhoz, majd esetleg a magyar ügyészséghez, bírósághoz kerül, végső soron ezek döntenek a büntetőeljárásban.
A jelentés legfontosabb megállapításai:
- A DBR Metró Projektigazgatóságnak nem volt meg a kellő kapacitása ahhoz, hogy jól menedzselhessék a beruházást.
- A DBR több vezetőjénél és a főnökeik közül többeknél is összeférhetetlenséget találtak, olyan kapcsolatban álltak a szerződéses partnerekkel.
- Az Eurometro Kft. tulajdonosainál szintén fennállt az összeférhetetlenség.
- A beruházásnál nem vették figyelembe a FIDIC Sárga könyvének standardjait. A mérnöki szervezet ebben gyűjtötte össze az építészeti és mérnöki létesítményekhez szükséges szerződéses feltételeket.
- Mivel nem volt megfelelő a pénzügyi és technikai előkészítés, súlyos csúszások voltak a projektben, és az ára is megemelkedett. A csúszások miatt 67,5 milliárd forinttal többet kellett fizetni, mint ahogyan azt eredetileg tervezték.
A Siemens-konzorcium, amely a metró áramellátó és vonatvezérlő rendszerét építette ki, 31,7 milliárd forintért dolgozott. Az OLAF szerint a szervezet bennfentes információkhoz jutott, így a teljes uniós támogatást visszakérik tőle.
A metrókocsikat szállító Alstomtól is teljes visszatérítést javasol az OLAF, 22,9 milliárd forint értékben. A cég bennfentes információkhoz jutott, amelyeket felhasználva módosította az ajánlatát, ami jelentősen hozzájárult a győzelméhez.
A BAMCO konzorcium (Vinci Construction, Strabag, Hídépítő Zrt.) 62 milliárd forintért építette meg a metró alagútjait, ám az erre vonatkozó tendert jogszerűtlenül nyerte el. 8 milliárdnyi uniós támogatást kérhetnek vissza tőle.
A belsőépítészeti munkákat 40 milliárd forintért elvégzett Swietelskytől 7,6 milliárd forintot követelhetnek a tenderfolyamat szabálytalanságai miatt.
A Baross téri állomás szerkezetépítési munkáiért felelős Strabag és Hídépítő Zrt. az uniós forrás 25 százalékát, 2,5 milliárd forintot fizethet vissza.
Az Európai Beruházási Bank legalább 20 millió euró, azaz 5,1 milliárd forint összegben finanszírozott olyan szabálytalan szerződéseket, amelyekbe az állam is beszállt. Hitelt adtak Budapestnek is: a velük megkötött szerződések szabálytalanságai összesen 116,7 millió eurót, vagyis 30 milliárd forintot érintenek.
Így kerülhet vissza a pénz az EU kasszájába
A pénzt az Európai Bizottság kérheti vissza. Elvileg nem büntetésről van szó, hanem akárcsak az aszfaltkeverő ügy esetében úgynevezett korrekcióról. Ennek az a lényege, hogy a pénzt csak a visszaélésekkel érintett tételeknél kérik vissza, és újra felhasználhatóvá teszik – például újra pályázatot lehet kiírni erre az összegre. A gond csak az, hogy a támogatás az előző, 2015 végén lezárt 2007-2013-as támogatási borítékból származott, erre új pályázatot már nem lehet kiírni.
Az Európai Bizottság az érintett összeget nem a kedvezményezettektől, hanem a magyar államtól kéri vissza (ebben az esetben félig az állam maga a kedvezményezett is). Az államnak tehát nem feladata, hanem érdeke, hogy büntetőeljárást kezdeményezzen, és a pénzt azoktól szedje be, akik visszaéltek a támogatással.
Az OLAF-nál szereplő euró/forint árfolyam jóval kedvezőbb a mostaninál. A kurzus a 2008 decemberi, ekkor írta alá a főváros és az Európai Bizottság a négyes metró támogatási szerződését. Ebben a szerződésben – derül ki az OLAF-jelentésből - forintösszegek szerepeltek.
A korrekciónál elméletben kibúvót jelenthet az állam számára, hogy a projekt elszámolási határideje nem 2015. december 31-e, hanem 2017 vége. Márpedig a projekten belül is van olyan tétel, amely nem EU-támogatásból, hanem az EU finanszírozó bankjának, az Európai Beruházási Banknak (EIB) a hiteléből valósult meg. Ezt a hitelt átkonvertálhatják támogatásnak. Az unortodox módszerrel egyszer már élt a magyar kormány, a kettes metró járműbeszerzésénél kérték azt az Európai Bizottságtól, hogy az erre felvett EIB-hitelt vissza nem térítendő támogatássá alakítsák át.
Ha ezt most is sikerül meglépni – és a korrekció összege nem haladja meg az államnak biztosított hitel összegét, vagyis 472 millió eurót –, akkor elvileg az állam nem veszít semmit. Ettől függetlenül indíthat büntetőeljárást.
Átlagosan ötszörösére drágul egy nagyberuházás, mire a végére érnek. A Margit híd árának emelkedése verhetetlen, de a vizes vb költsége már most jobban elszállt, mint annak idején a 4-es metróé. Kiveséztük a magyar gigaberuházások elmaradhatatlan kísérőjét: a menet közben elrohanó árakat.