szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A francia nők öltözködési és vásárlási szokásai mindig is irányadóak voltak. Ezért is lehet fontos az az új trend, hogy a divatban is hódítanak a „fapadosok”. A készruhát forgalmazó francia cégeket tömörítő szövetség adatai szerint főleg a fiatalabb korosztályoknál látványos a kiadások visszafogása.

Összességében a franciák, férfiak és nők együttvéve, tavaly 1,2 százalékkal kevesebbet költöttek ruhaneműre, mint az előző évben. De: miközben a férfiak divatkiadásai némileg nőttek, a nők 2,6 százalékkal csökkentették a készruhára költött összeget (ami azért így is 10, 4 milliárd euró volt tavaly). És ami még érdekesebb: a divat iránt leginkább fogékony, 13-24 éves korosztály készruhára fordított kiadásai 11 százalékkal visszaestek 2016-ban, az előző évhez képest. A tinilányok és a 25 év alatti fiatal nők fejenként átlagosan 575 eurót költöttek. Mondhatni: csak, hiszen 2014-ben 620-at, 2015-ben pedig 646-ot. De 2016-ban drámai, 11 százalékos csökkenés jött.

Azonban még így is ez a korosztály költ a legtöbbet divatcikkekre, mert a 25-54 éves hölgyek átlagos öltözködési kiadása 351 euró volt, szemben a tinilányok és az ifjú hölgyek 575 eurós átlagával. Az 55-64 évesek állnak a második helyen, 419 eurós éves fejenkénti divatcikkbüdzsével – írja a párizsi Le Figaro.

 De miért fogták vissza a divatkiadásokat a legfiatalabb lányok?

Mert megváltoztak a vásárlási szokások. Először az ún. fast fashion üzletek indultak be, olcsóbb, de trendi termékeikkel. Ebbe a kategóriába sorolható az H&M, a Pull&Bear vagy a Kiabi. Aztán három éve, Marseille-ben az ír Primark megnyitotta első low-cost, vagyis fapados divatcikkáruházát. Ma már tíz nagy üzletet működtetnek szerte Franciaországban és további 30 megnyitását tervezik. A Primark nagyon olcsó, de nem ciki ott vásárolni, mert a cuccok jól néznek ki. Vagy legalábbis ez a látszat.

Évtizedekkel ezelőtt is voltak nagyon olcsó divatáruboltok Franciaországban, de akkor ezekbe az üzletekbe még csak nézelődni sem mertek bemenni a magukra valamit adó nők, nehogy egy ismerős véletlenül meglássa őket. Tehát a fapados divat trendivé tételében döntő a reklám és a marketing. Persze emellett az is, hogy a fiatal lányok és hölgyek egyre többet költenek sporteszközökre, vagy csak sportboltban beszerezhető divatos és drága cipőkre, trikókra. De a legjobban az okostelefonra és az egyéb kütyükre szánt költségvetés nő, ezért jó, hogy kevesebb pénzből is elegánsan lehet öltözködni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hercsel Adél Gazdaság

"Nincs pofám elkérni annyit a táskáért, amennyit nyilvánvalóan nem ér"

A jellegzetes stílusú divattáskákat jelentő Zoe Phobic márka 27 éves alapító tulajdonosa, Szimon Ágnes Nóra egy adott ponton úgy döntött: magyar kollégái jelentős részével szemben nem hajlandó túlárazással presztízst teremteni a márkának, és megpróbálja az iparművészetet visszahozni az átlagember életébe.