A rétegvizekről nem sokat tudnak, de biztonságosnak tartják a Liget projekt mélygarázsát

A Liget projekt az én keresztem – mondta pár napja Orbán Viktor. Nos, ezt a keresztet több százan cipelik. A kiemelt helyszíneken az építkezések még nem indultak el, újabb vizsgálat próbálja eloszlatni a kételyeket a projekt körül.

  • Dercsényi Dávid Dercsényi Dávid
A rétegvizekről nem sokat tudnak, de biztonságosnak tartják a Liget projekt mélygarázsát

A Ligetben a rombolást elvégezték már a gépek, ám az építkezés még nem kezdődött el a kiemelt helyszíneken. A munka ettől még zajlik, hozzánk is eljutott egy újabb dokumentáció, amely a projekt egyes részleteinek előzetes vizsgálatát tartalmazza. A Dózsa György úti mélygarázs kivitelezését járták körbe. Szakértők elemezték, milyen változásokat hoznának a tervek a járműforgalomban, a levegőminőségben, illetve a zajvédelem és a hidrogeológia terén.

Napur Architect Kft.

A Hősök tere mögött az M3-as felé vezető Kós Károly sétányt a tervek szerint lezárnák, ezzel viszont a forgalom nagy része áttevődne a Vágány utcára, ahol a modellezés szerint tízezer autóval növelné a napi áthajtók számát, de növekedne az Ajtósi Dürer sor forgalma is napi 3-4 ezer járművel. Az Andrássy út, a Podmaniczky utca és a Szondi utca forgalma csökkenne. Több autó járna viszont a Hungária körúti felüljárón, a Reitter Ferenc utca–Mór utca útvonalon, valamint az Állatkerti körúton a városközpont felé és a Lehel úton.

A vizsgálatok során a jelek szerint nem mindig fúrtak elég mélyre – a szó szoros értelmében sem. "A rétegvizek áramlási irányáról alig van információnk, mivel a pesti oldalon kevés rétegvízre telepített kút mélyült" – olvasható a hidrogeológiai jelentésben (érdekes, a Széchenyi Fürdő vízellátása laikusként elég körüljárt témának tűnik – a szerk). A szövegben azt olvashatjuk meglepődve, hogy a 4-es metró állomásaihoz épített kutakat mérik ugyan, az adatsorokhoz a vizsgálat készítőinek mégsem sikerült hozzájutniuk. Meghökkentően hangzik az a megállapítás is, hogy 

"a rétegvíz nyomásszintjének változásáról sincs kellő információnk, nagyságát 1-2 méteresre becsüljük".

A mélygarázsok építéséhez szükséges résfalak a tapasztalatok szerint felduzzasztják a talajvizet, így jó volna bízni a szakértői hatástanulmányban. A jelenlegi dokumentum legfeljebb 18 centiméteres duzzasztó hatásból indul ki a Dózsa György úti mélygarázsnál, a Közlekedési Múzeumnál esetében 25 cm-t becsülnek. "A számítási eredmények birtokában kijelenthető, hogy a tervezett mélyépítési szerkezeteknek semmiféle káros hatása nincs a környező területekre" – mondja ki a fent idézettek ismeretében hasraütésszerűnek tűnő kijelentéseket is tartalmazó jelentés.

Az építkezés idejére egy 200 méteres körzetben vízteleníteni kell majd a munkaögdröt, azaz le kell szívni a talajvizet, de ez nem lesz kihatással a fákra, állítja a tanulmány, hozzátéve, az építkezések nem fogják fenyegetni a Városligeti tó vízminőségét sem.

A levegőminőségi jelentés szerint a mélygarázsok elszívó kürtőinél növekedhet ugyan a szén-monoxid-koncentráció, de határtérték-túllépés nem várható, a többi részeken inkább csökkenésre számítanak. A Vágány utcában várható a nitrogén-dioxid koncentrációjának határérték alatti növekedése. A közlekedési zajszámításokat egy szoftverrel modellezték, és itt már kockázatokat is kimutattak. Több utcában is a zajterhelési határérték túllépése várható (Vágány utca, Dévai utca, Szabolcs utca, Bulcsú utca), itt zajvédelemre lesz szükség.

Zajvédő falat csak egy-két helyen lehet építeni, ezért az útra, a kopórétegre kell kidolgozni a zajvédelmet – hogy a teherautók csendesebben átroboghassanak. A projekt elnevezése: "csendes aszfalt". A tervezők javasolják, hogy a sebességhatárt csökkentsék a Bulcsú utcában 50-ről 30 km/h-ra. Hat lakóépületen (Dévai, Szabolcs, Bulcsú, Lehel utcaiakat) pedig a nyílászárókat is cserélni kéne – a lakókat nyáron állítják majd kész helyzet elé. Ezekkel a változtatásokkal a zajvédelmi előírásokat be lehet tartani.

A Ligetet védő civileket nem sikerült meggyőzni ezzel a hatástanulmánnyal sem. Hónapok óta panaszkodnak arra, hogy a tervezett épületek száma és jellege is változik az idő haladtával, miközben a beruházó olyan vizsgálatokra hivatkozik, amelyek még teljesen más felállásra készültek. A Közlekedési Múzeum esete jól ismert, itt egy rekonstrukcióra adta meg a kormányhivatal az építési engedélyt, mire az eddigi épületet teljesen lerombolták, és kicsivel arrébb vágnak bele egy új gyűjtemény föld alá építésébe. 2017 elején kiderült, a Pajtaszínházat, amely eddig a Vidámparkban állt és műemléki védettséget élvez, nem a Ligetben, hanem a szentendrei Skanzenben állítják fel, mert zavarná a Biodóm nevű, oda tervezett épületegyüttest.

Hogy a dráma színvonala biztosított legyen, április végén Lázár János felvetette, hogy a Petőfi Csarnok helyén a Csontváry Múzeum épüljön meg, holott az eddigi tervek szerint itt a Nemzeti Galéria áll majd a nemzetközi építészeti pályázaton megtalált modern külsejével. A beruházó Városliget Zrt. kérdésünkre cáfolta Lázár újrarendezési tervét. A Hermina út mellé tervezett üzemeltetési központ felépítésétől azonban elállt a beruházó.

A bontás alatt álló Petőfi Csarnok a Városligetben
MTI / Szigetváry Zsolt

A Magyar Zene Háza megépítése csúszik, és nem lesz olcsóbb, mivel az eddig befutott ajánlatok magasabbak voltak a tervezett összegnél, így tárgyalásos eljárásban zajlik majd le a kivitelező kiválasztása. A sok kavarás és vita már a kormányfőt is bosszanthatja valamennyire, Orbán Viktor mindenesetre azt nyilatkozta, amikor Győrben járt: neki

a Városliget a keresztje.

Márpedig minden egyes áttervezésnél, hozzátoldásnál, újraosztásnál szükség lenne friss hatásvizsgálatra. A Városligetre ráadásul külön építési szabályzat vonatkozik, ez a VÉSZ. Az ebben foglaltak eltérnek az országos területrendezési és építészeti követelményektől, a fővárosi, zuglói és az agglomeráció fejlesztési elveitől és céljaitól, amelyek alapján a Városligetben soha nem építhetnének ennyi múzeumot.

Közben továbbra sem tudni, hány köbméter lombbal lesz kevesebb a Ligetben. A környezeti hatásokat az előzetes dokumentumok próbálják bagatellizálni. Az EVD nem veszi figyelembe, hogy nemcsak három mélygarázs, hanem egy egész múzeum épül a föld alatt, de a Néprajzi Múzeumnak (ha megépül), és a Magyar Zene Házának is lesznek földalatti részei. Késik a környező házak állapotfelmérése, amit a beruházó az építkezések elindulása után akar csak megtenni. A környékbeli lakók pedig vitatják a zaj- és forgalomterhelésre vonatkozó megállapításokat – az építkezés szerintük súlyos terheléssel jár majd.

Környezeti hatástanulmány kellene a beruházásokhoz, csak az annyival kitolná a projekt elkészültét, amit már a politikai megrendelő felé senki nem mer vállalni. Arról nem is beszélve, hogy olyan jelentősen növelné meg a költségeket (a hatásterületen álló ingatlanok állapotfelmérése, védelme), ami már tényleg a kivitelezhetetlenségig növelné a költségeket.

A kormány szerdai ülésén a városligeti gigaberuházásról is tárgyalt. A Kormányinfón csütörtökön kellett volna az ott született döntés(eket)t bejelenteni, de az esemény ismeretlen okokból elmarad.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.