Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03f3abd9-37b5-4fde-8d00-655412a0c128","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A hétvégi kánikula miatt megduplázódott az orvosi segítséget kérő emberek száma tavalyhoz képest. ","shortLead":"A hétvégi kánikula miatt megduplázódott az orvosi segítséget kérő emberek száma tavalyhoz képest. ","id":"20250608_ujraelesztes-csiksomlyoi-bucsu-kanikula","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03f3abd9-37b5-4fde-8d00-655412a0c128.jpg","index":0,"item":"52ccb741-ff7e-4bee-89fc-19832b43ea75","keywords":null,"link":"/kultura/20250608_ujraelesztes-csiksomlyoi-bucsu-kanikula","timestamp":"2025. június. 08. 16:31","title":"Újra kellett éleszteni egy nőt a csíksomlyói búcsún","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea738f14-7346-40ae-890e-13e5a2ee8bdb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Legalábbis a szakszervezet elnöke így értesült. Mindezt azért, mert nem minden busz fért be a telephelyre, amikor Lázár János közlekedési miniszter a vasútközlekedés összeomlásának másnapján 300 klímás buszt rendelt Budapestre.","shortLead":"Legalábbis a szakszervezet elnöke így értesült. Mindezt azért, mert nem minden busz fért be a telephelyre, amikor Lázár...","id":"20250608_A-tuzo-napon-arnyek-es-mosdo-nelkul-varakozhat-a-Lazar-Janos-altal-berendelt-buszsoforok-egy-resze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea738f14-7346-40ae-890e-13e5a2ee8bdb.jpg","index":0,"item":"3a92da85-29de-4c59-8fbe-99052956abb4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250608_A-tuzo-napon-arnyek-es-mosdo-nelkul-varakozhat-a-Lazar-Janos-altal-berendelt-buszsoforok-egy-resze","timestamp":"2025. június. 08. 15:40","title":"A tűző napon, árnyék és mosdó nélkül várakozhat a Lázár János által berendelt buszsofőrök egy része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális zsarolóvírus-bűnbandákkal is háborúzik a dominanciáért. A Sophos kiberbiztonsági cég szakértői szerint ez az eddiginél sokkal kevésbé kiszámítható helyzetet eredményez.","shortLead":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális...","id":"20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"5abf61de-a60f-4d96-afb8-6abc51196cf2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","timestamp":"2025. június. 09. 08:03","title":"A szemünk előtt esik szét a bűnözők eddigi világa, és ami most születik, az sokkal félelmetesebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A nem érintettektől pedig bocsánatot kért. ","shortLead":"A nem érintettektől pedig bocsánatot kért. ","id":"20250607_Hajdu-B-Istvan-elmagyarazta-miert-anyazott-egy-elo-meccs-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342.jpg","index":0,"item":"5a97bd99-7d59-4e00-9ac9-138588357156","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Hajdu-B-Istvan-elmagyarazta-miert-anyazott-egy-elo-meccs-kozben","timestamp":"2025. június. 07. 15:38","title":"Hajdú B. István elmagyarázta, miért anyázott egy élő meccs közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297e80f4-8ed9-4484-9f78-45c25c1f114e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Első hallásra képtelenségnek, már a nevében is ellentmondásosnak tűnhet az átlátszó fa, pedig a kutatók évek óta foglalkoznak a megvalósításával. Készítettek is már ilyet, ahhoz viszont nagy mennyiségben kellett nem lebomló vegyi anyagokat is használniuk. Amerikai szakemberek most találtak egy ígéretes megoldást.","shortLead":"Első hallásra képtelenségnek, már a nevében is ellentmondásosnak tűnhet az átlátszó fa, pedig a kutatók évek óta...","id":"20250608_hvg-felig-atlatszo-fa-ablakuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297e80f4-8ed9-4484-9f78-45c25c1f114e.jpg","index":0,"item":"dd05db2a-1285-445a-a37f-ca500af8105b","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-felig-atlatszo-fa-ablakuveg","timestamp":"2025. június. 08. 15:45","title":"Fából is lehet az ablaküveg, és ez nem elírás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. június. 08. 19:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7948aadb-82c6-41fe-ac1a-505e3f72a27c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt a kormányváltás érdekében hozta meg a döntést, de hangsúlyozták, hogy utána rendszerváltásra is szükség lesz. ","shortLead":"A párt a kormányváltás érdekében hozta meg a döntést, de hangsúlyozták, hogy utána rendszerváltásra is szükség lesz. ","id":"20250607_A-Momentum-nem-indul-a-2026-os-valasztasokon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7948aadb-82c6-41fe-ac1a-505e3f72a27c.jpg","index":0,"item":"971655ae-7f86-4f4c-8511-6d81c93df394","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_A-Momentum-nem-indul-a-2026-os-valasztasokon-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 17:09","title":"A Momentum nem indul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A rétegvizekről nem sokat tudnak, de biztonságosnak tartják a Liget projekt mélygarázsát
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
A Liget projekt az én keresztem – mondta pár napja Orbán Viktor. Nos, ezt a keresztet több százan cipelik. A kiemelt helyszíneken az építkezések még nem indultak el, újabb vizsgálat próbálja eloszlatni a kételyeket a projekt körül.
A Ligetben a rombolást elvégezték már a gépek, ám az építkezés még nem kezdődött el a kiemelt helyszíneken. A munka ettől még zajlik, hozzánk is eljutott egy újabb dokumentáció, amely a projekt egyes részleteinek előzetes vizsgálatát tartalmazza. A Dózsa György úti mélygarázs kivitelezését járták körbe. Szakértők elemezték, milyen változásokat hoznának a tervek a járműforgalomban, a levegőminőségben, illetve a zajvédelem és a hidrogeológia terén.
Napur Architect Kft.
A Hősök tere mögött az M3-as felé vezető Kós Károly sétányt a tervek szerint lezárnák, ezzel viszont a forgalom nagy része áttevődne a Vágány utcára, ahol a modellezés szerint tízezer autóval növelné a napi áthajtók számát, de növekedne az Ajtósi Dürer sor forgalma is napi 3-4 ezer járművel. Az Andrássy út, a Podmaniczky utca és a Szondi utca forgalma csökkenne. Több autó járna viszont a Hungária körúti felüljárón, a Reitter Ferenc utca–Mór utca útvonalon, valamint az Állatkerti körúton a városközpont felé és a Lehel úton.
A vizsgálatok során a jelek szerint nem mindig fúrtak elég mélyre – a szó szoros értelmében sem. "A rétegvizek áramlási irányáról alig van információnk, mivel a pesti oldalon kevés rétegvízre telepített kút mélyült" – olvasható a hidrogeológiai jelentésben (érdekes, a Széchenyi Fürdő vízellátása laikusként elég körüljárt témának tűnik – a szerk). A szövegben azt olvashatjuk meglepődve, hogy a 4-es metró állomásaihoz épített kutakat mérik ugyan, az adatsorokhoz a vizsgálat készítőinek mégsem sikerült hozzájutniuk. Meghökkentően hangzik az a megállapítás is, hogy
A mélygarázsok építéséhez szükséges résfalak a tapasztalatok szerint felduzzasztják a talajvizet, így jó volna bízni a szakértői hatástanulmányban. A jelenlegi dokumentum legfeljebb 18 centiméteres duzzasztó hatásból indul ki a Dózsa György úti mélygarázsnál, a Közlekedési Múzeumnál esetében 25 cm-t becsülnek. "A számítási eredmények birtokában kijelenthető, hogy a tervezett mélyépítési szerkezeteknek semmiféle káros hatása nincs a környező területekre" – mondja ki a fent idézettek ismeretében hasraütésszerűnek tűnő kijelentéseket is tartalmazó jelentés.
Az építkezés idejére egy 200 méteres körzetben vízteleníteni kell majd a munkaögdröt, azaz le kell szívni a talajvizet, de ez nem lesz kihatással a fákra, állítja a tanulmány, hozzátéve, az építkezések nem fogják fenyegetni a Városligeti tó vízminőségét sem.
A levegőminőségi jelentés szerint a mélygarázsok elszívó kürtőinél növekedhet ugyan a szén-monoxid-koncentráció, de határtérték-túllépés nem várható, a többi részeken inkább csökkenésre számítanak. A Vágány utcában várható a nitrogén-dioxid koncentrációjának határérték alatti növekedése. A közlekedési zajszámításokat egy szoftverrel modellezték, és itt már kockázatokat is kimutattak. Több utcában is a zajterhelési határérték túllépése várható (Vágány utca, Dévai utca, Szabolcs utca, Bulcsú utca), itt zajvédelemre lesz szükség.
Zajvédő falat csak egy-két helyen lehet építeni, ezért az útra, a kopórétegre kell kidolgozni a zajvédelmet – hogy a teherautók csendesebben átroboghassanak. A projekt elnevezése: "csendes aszfalt". A tervezők javasolják, hogy a sebességhatárt csökkentsék a Bulcsú utcában 50-ről 30 km/h-ra. Hat lakóépületen (Dévai, Szabolcs, Bulcsú, Lehel utcaiakat) pedig a nyílászárókat is cserélni kéne – a lakókat nyáron állítják majd kész helyzet elé. Ezekkel a változtatásokkal a zajvédelmi előírásokat be lehet tartani.
A Ligetet védő civileket nem sikerült meggyőzni ezzel a hatástanulmánnyal sem. Hónapok óta panaszkodnak arra, hogy a tervezett épületek száma és jellege is változik az idő haladtával, miközben a beruházó olyan vizsgálatokra hivatkozik, amelyek még teljesen más felállásra készültek. A Közlekedési Múzeum esete jól ismert, itt egy rekonstrukcióra adta meg a kormányhivatal az építési engedélyt, mire az eddigi épületet teljesen lerombolták, és kicsivel arrébb vágnak bele egy új gyűjtemény föld alá építésébe. 2017 elején kiderült, a Pajtaszínházat, amely eddig a Vidámparkban állt és műemléki védettséget élvez, nem a Ligetben, hanem a szentendrei Skanzenben állítják fel, mert zavarná a Biodóm nevű, oda tervezett épületegyüttest.
Hogy a dráma színvonala biztosított legyen, április végén Lázár János felvetette, hogy a Petőfi Csarnok helyén a Csontváry Múzeum épüljön meg, holott az eddigi tervek szerint itt a Nemzeti Galéria áll majd a nemzetközi építészeti pályázaton megtalált modern külsejével. A beruházó Városliget Zrt. kérdésünkre cáfolta Lázár újrarendezési tervét. A Hermina út mellé tervezett üzemeltetési központ felépítésétől azonban elállt a beruházó.
A bontás alatt álló Petőfi Csarnok a Városligetben
MTI / Szigetváry Zsolt
A Magyar Zene Háza megépítése csúszik, és nem lesz olcsóbb, mivel az eddig befutott ajánlatok magasabbak voltak a tervezett összegnél, így tárgyalásos eljárásban zajlik majd le a kivitelező kiválasztása. A sok kavarás és vita már a kormányfőt is bosszanthatja valamennyire, Orbán Viktor mindenesetre azt nyilatkozta, amikor Győrben járt: neki
a Városliget a keresztje.
Márpedig minden egyes áttervezésnél, hozzátoldásnál, újraosztásnál szükség lenne friss hatásvizsgálatra. A Városligetre ráadásul külön építési szabályzat vonatkozik, ez a VÉSZ. Az ebben foglaltak eltérnek az országos területrendezési és építészeti követelményektől, a fővárosi, zuglói és az agglomeráció fejlesztési elveitől és céljaitól, amelyek alapján a Városligetben soha nem építhetnének ennyi múzeumot.
Közben továbbra sem tudni, hány köbméter lombbal lesz kevesebb a Ligetben. A környezeti hatásokat az előzetes dokumentumok próbálják bagatellizálni. Az EVD nem veszi figyelembe, hogy nemcsak három mélygarázs, hanem egy egész múzeum épül a föld alatt, de a Néprajzi Múzeumnak (ha megépül), és a Magyar Zene Házának is lesznek földalatti részei. Késik a környező házak állapotfelmérése, amit a beruházó az építkezések elindulása után akar csak megtenni. A környékbeli lakók pedig vitatják a zaj- és forgalomterhelésre vonatkozó megállapításokat – az építkezés szerintük súlyos terheléssel jár majd.
Környezeti hatástanulmány kellene a beruházásokhoz, csak az annyival kitolná a projekt elkészültét, amit már a politikai megrendelő felé senki nem mer vállalni. Arról nem is beszélve, hogy olyan jelentősen növelné meg a költségeket (a hatásterületen álló ingatlanok állapotfelmérése, védelme), ami már tényleg a kivitelezhetetlenségig növelné a költségeket.
A kormány szerdai ülésén a városligeti gigaberuházásról is tárgyalt. A Kormányinfón csütörtökön kellett volna az ott született döntés(eket)t bejelenteni, de az esemény ismeretlen okokból elmarad.