szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Többen megdöbbentek, hogy a magánpénzből épülő mélygarázs tetejére tervezett parkba parkolóhelyeket is kialakítanak. A felszíni rendezést ráadásul közpénzből fizetik.

Kihirdették a József nádor tér felszínrendezésére kiírt pályázat eredményét. A Penta Kft. lett a győztes, 1,2 milliárd forintból építhetnek parkot a mélygarázs tetejére. Ugyanoda több tucat felszíni parkolót is elhelyeznek, annak ellenére, hogy alatta 500 férőhely várja majd az autókat. Ez szakértők szerint megdöbbentő és abszurd – írja az Index.

Az 500 férőhelyes mélygarázs szükségességét kezdetektől sokan megkérdőjelezték, főleg akkor, amikor az építkezés elején kivágták a tér össze fáját. Felvetődik most az a kérdés is, hogy miért az önkormányzat állja egy magánpénzből épített mélygarázs milliárdos felszíni rendezését.

Molnár László közlekedésépítő mérnök, a Főmterv volt vezérigazgatója legfeljebb néhány mozgássérült parkolót tudna elképzelni a József nádor téren. Az nem baj, ha a belvárosban mélygarázs épül, de az utcai parkolást akkor teljesen el kell tüntetni. A parkoló autók megölik a közterületet: tönkreteszik a padkákat, a fákat, a parkot, a látványt, a gyalogos és kerékpáros lehetőségeket – magyarázta.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója szerint is teljes tévút a belvárosba több száz férőhelyes mélygarázst építeni, és még nagyobb tévút ezek után a felszínen parkolókat helyreállítani. Parkolóhelyet nem igénylő önvezető taxik korának hajnalán belvárosi mélygarázst építeni legalább olyan értelmetlen, mint amilyen az autók megjelenésének hajnalán városi óriásistállót építeni lett volna – fogalmazott.

Vitézy Dávid úgy véli, hogy a belvárosi helyzet a kerületi és fővárosi közlekedési hatáskörök széttagoltságának ez az eredménye. Ahhoz, hogy ez rendszerszinten elkerülhető legyen, strukturális átalakítás kell Budapest működésében.

Az Index megkereste az ügyben az V. kerületi önkormányzatot, egyebek mellett arra volt kíváncsi, miért lesznek pluszparkolók a mélygarázs felett, illetve miért nem parkosítják egész területet.

A válasz szerint az önkormányzat a 2006. szeptember 27-én aláírt megállapodásban kikötötte, hogy a helyiek és az árurakodók parkolásának a felszínen részben meg kell maradnia. A teljes teret parkosítják azonban: a korábban ott álló 24 fából kettőt az Olimpia parkba ültettek át, a kivágott 22 fa helyett pedig 54-et ültetnek – közölték.

A kerület szerint a mélygarázs üzembe helyezése önmagában jelentős forgalomnövelő hatással nem jár, de várhatóan csökken a környékbeli parkolóhelyek terheltsége.

Az önkormányzat és az OTP Ingatlan közötti megállapodás nem tartalmaz a mélygarázs beruházójára vonatkozó felszínrendezési kötelezettséget. A felszínrendezés önkormányzati feladat, amelynek végrehajtását a kormány anyagi forrásokkal is támogatja. A kerület szerint egy ilyen fontos közterület esetében, mint a József Nádor tér, indokolt és hasznos, hogy a belvárosi érdekeket képviselő önkormányzat hozza meg a fő döntéseket a felszíni rendezés kivitelezésekor – érveltek.

Az OTP 690 millió forintért az általa finanszírozott és megépített mélygarázsra 50 éves építési-üzemeltetési jogot szerzett. Az önkormányzat a mélygarázs üzemeltetőjének bevételéből nem részesedik, ingyen parkolóhelyekhez nem jut. A mélygarázs 50 év után a Belváros tulajdonába kerül, addig is az üzemeltető 58 darab kedvezményes parkolóhelyet biztosít a kerületi lakóknak. A kapott 690 millió forintot az önkormányzat a közterület-fejlesztési programjába építette bele – közölték.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!