Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00141597-d12c-4aeb-a2bf-4cde188ee157","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A kapitány kiment mosdóba, a másodpilóta pedig elvesztette eszméletét, így a több mint 200 utast szállító járat perceken keresztül irányítás nélkül maradt.","shortLead":"A kapitány kiment mosdóba, a másodpilóta pedig elvesztette eszméletét, így a több mint 200 utast szállító járat...","id":"20250517_lufthansa-repulogep-pilota-rosszullet-frankfurt-sevilla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00141597-d12c-4aeb-a2bf-4cde188ee157.jpg","index":0,"item":"1d97ddd6-fa0c-485e-b0b6-c8d3721619e8","keywords":null,"link":"/elet/20250517_lufthansa-repulogep-pilota-rosszullet-frankfurt-sevilla","timestamp":"2025. május. 17. 15:28","title":"Tíz percen át pilóta nélkül repült a Lufthansa egyik járata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01f6207c-b85f-4dd3-959d-ffc787140014","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A három év utáni első közvetlen orosz–ukrán tárgyalások legnagyobb eredménye az volt, hogy egyik fél sem állt fel, ám az egyértelmű, hogy az álláspontok ugyanolyan távol vannak egymástól, mint a 2022 februárjában kezdődött háború első napjaiban. A kompromisszumok nélküli isztambuli alkudozás Moszkvának kedvez, mert úgy folytathatja az agressziót, hogy közben úgy néz ki, mintha a Kreml valóban békét akarna. Egyelőre nem tudni, mikor folytatódik a párbeszéd.","shortLead":"A három év utáni első közvetlen orosz–ukrán tárgyalások legnagyobb eredménye az volt, hogy egyik fél sem állt fel, ám...","id":"20250516_isztambul-ukran-orosz-targyalas-vege-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01f6207c-b85f-4dd3-959d-ffc787140014.jpg","index":0,"item":"55f9dd5b-2eb5-40cf-b3f1-5f13beb43267","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_isztambul-ukran-orosz-targyalas-vege-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 16:28","title":"Moszkva jött ki jól az isztambuli ukrán–orosz tárgyalások első napjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Netflix 2026-tól kezdve a mesterséges intelligencia segítségével jelenítene meg hirdetéseket a tartalmaiban, ami igyekszik alkalmazkodni a felhasználó nézési élményéhez.","shortLead":"A Netflix 2026-tól kezdve a mesterséges intelligencia segítségével jelenítene meg hirdetéseket a tartalmaiban, ami...","id":"20250516_netflix-reklam-hirdetes-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad.jpg","index":0,"item":"cafd38b2-a0a0-4e41-b7a4-0b3796be14f6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_netflix-reklam-hirdetes-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 16. 17:03","title":"Ijesztően pontos reklámok jönnek a Netflixre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7624a60a-3e66-418d-84e6-3ab78a1ccaca","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"kkv","description":"A balatoni nyár és a halevés kéz a kézben jár, ám kiirthatatlanul tartja magát, hogy az igazi „balatoni hal” a hekk. Tihanyban a magyar fajtákat próbálják előtérbe hozni, mi pedig megnéztük, hogy mivel járul hozzá a magyarok halfogyasztási kultúrájának erősítéséhez a Süllői értekezlet.","shortLead":"A balatoni nyár és a halevés kéz a kézben jár, ám kiirthatatlanul tartja magát, hogy az igazi „balatoni hal” a hekk...","id":"20250517_sulloi-ertekezlet-koltai-gabor-sho-tihany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7624a60a-3e66-418d-84e6-3ab78a1ccaca.jpg","index":0,"item":"92c37d9d-9524-48ab-b4bb-d081ac2009e0","keywords":null,"link":"/kkv/20250517_sulloi-ertekezlet-koltai-gabor-sho-tihany","timestamp":"2025. május. 17. 20:00","title":"Süllői értekezlet: nem csak a büntető névvel járul hozzá a magyar halfogyasztáshoz ez a tihanyi büfé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b11db8-edb3-452a-9686-2a175bbc5cba","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az Európai Unió már hajók százai ellen vezetett be szankciókat.","shortLead":"Az Európai Unió már hajók százai ellen vezetett be szankciókat.","id":"20250516_balti-tengeri-tanacs-orosz-arnyekflotta-EU-szabalyzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b11db8-edb3-452a-9686-2a175bbc5cba.jpg","index":0,"item":"e1be985c-973d-4fca-af3b-4bbbeac636c9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_balti-tengeri-tanacs-orosz-arnyekflotta-EU-szabalyzas","timestamp":"2025. május. 16. 21:05","title":"A Balti-tengeri Tanács tagállamai közös fellépést sürgetnek az orosz árnyékflottával szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szokatlan húzás a Microsofttól: megmutatták, mi az, ami már biztosan nem jelenik meg a Windowsban. Fotókon öt különböző Start menü, ami végül nem nyerte el a cég és a tesztelők tetszését.","shortLead":"Szokatlan húzás a Microsofttól: megmutatták, mi az, ami már biztosan nem jelenik meg a Windowsban. Fotókon öt különböző...","id":"20250517_microsoft-windows-11-start-menu-elvetett-koncepciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0de0480-afb5-4926-bdbf-c799e5227ae6.jpg","index":0,"item":"53233185-d9cb-4683-97e0-c38b8933af39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_microsoft-windows-11-start-menu-elvetett-koncepciok","timestamp":"2025. május. 17. 20:03","title":"Kitálalt a Microsoft: 5 Start menü, ami végül Stop menü lett a Windowsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fec82f09-22fe-4234-9534-9a57cc9efec2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A szombat este történt New York-i vízi balesetben 19-en megsérültek, két ember meghalt.","shortLead":"A szombat este történt New York-i vízi balesetben 19-en megsérültek, két ember meghalt.","id":"20250518_Mexikoi-vitorlas-Brooklyn-hid-utkozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fec82f09-22fe-4234-9534-9a57cc9efec2.jpg","index":0,"item":"daf6d441-0fc4-48ca-9fbc-ceb44778e25c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_Mexikoi-vitorlas-Brooklyn-hid-utkozes","timestamp":"2025. május. 18. 09:37","title":"Videón, ahogy a Brooklyn hídnak ütközik a mexikói haditengerészet hajója – két halott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos a „genderideológia” ellenzője lett.","shortLead":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos...","id":"20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664.jpg","index":0,"item":"e2bdfabb-74e8-41cb-aaab-cc6cb28896c1","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","timestamp":"2025. május. 16. 13:20","title":"Modellként debütált Elon Musk transznemű lánya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Önműködő beszállító- és csomagfeladó pultok, majd arcfelismerő rendszerrel ellátott biztonsági kapuk – így működik a szingapúri Csangi repülőtér legújabb, négyes terminálja. Az utasok imádják a sorok nélküli légikikötőt, s meg is jutalmazzák az osztályon felüli kiszolgálást: az átlagosnál többet költenek a reptéri boltokban. A már inkább bevásárlóközpontra emlékeztető repülőterek kénytelenek folyamatosan fejlődni, ha nem akarnak alul maradni az e-kereskedőkkel folytatott versenyben.
“Most még az utas előveszi az útlevelét, s megmutatja a beszállókártyáját, a jövőben azonban már elég lesz az arc, az útlevél sem kell majd” – mesélte a szingapúri reptéren a tervek szerint tíz éven belül megnyíló ötös terminálról Steve Lee, a több éve rendszeresen a világ legjobb reptere címet elnyerő Csangi kommunikációs igazgatója. Az arcfelismerő rendszereket másra is használhatják: most éppen azt tesztelik Szingapúrban és Ausztrália több repülőtérén is, hogy a már becsekkolt, de a beszállásról késő, csellengő légiutasokat miként találhatják meg a kamerák – és az érdekelt légitársaságok – bevonásával.
Automatizált bevándorlási kapun megy keresztül egy utas az újonnan megnyílt Changi nemzetközi repülőtér 4. terminálján Szingapúrban, 2017. október 31-én
AFP / Roslan Rahman
A modernizálásnak csak az egyik célja az, hogy javítsák a légikikötőkbe érkező utasok elégedettségét. A másik az, hogy ezzel növeljék a repülőterek nem légi közlekedésből származó bevételeit, a boltok bevételét, a parkolók kihasználtságát, illetve az ingatlanok kiadásából befolyt összegeket.
AFP / Roslan Rahman
Az egy utasra jutó, nem légi közlekedésből származó jövedelem ugyanis Észak-Amerikában stagnál, Európában pedig már csökken. Az e-kereskedelem ugyanis terjed, s ahogy csökkennek az online boltok árai, úgy párolog el a reptéri vám- és adómentes, vagy annak mondott üzletek árelőnye. Ehhez még az is hozzájön, hogy az okostelefonos kocsirendelés elérhetőbbé tette a taxizást, így a korábbinál kevesebben hagyják járműveiket a reptéri parkolókban.
A bolti forgalmat az is mérsékli, hogy miközben emelkedik az utasok összlétszáma, a növekményt elsősorban a fapados légitársaságok vendégei adják, s ők általában inkább árérzékenyek, mint a hagyományos légi utasok. A fapadosok térnyerése pedig folytatódni fog: miután a diszkont légitársaságok másfél évtized alatt kilencről negyven százalékra emelték a rövid távú járatok piacán elért piaci részedésüket, most megindultak a hosszú távú repülések világának meghódítása felé is: manapság még csak ötszázalékos a fapadosok részesedése, ám egyre több diszkont légitársaság nyit transzatlanti járatokat.
A repterek kereskedelmét elemző Airports Council International (ACI) adatai szerint 2000-ról 2016-ra 50 százalékról negyven alá zuhant a légikikötők nem légi közlekedésből származó bevétele. Az ACI adatai szerint az ilyen bevételek kétötödét adó bolti vásárlások egy főre jutó összege 2010–2016 között 2,91 euróról 2,73-ra esett. Ez egy-egy utas esetében egyáltalán nem tűnik jelentősnek, ám Európa repterein évente több százmillió utas fordul meg - csak a legnépesebben, a londoni Heathrow-n mintegy nyolcvanmillió utast regisztráltak tavaly – így a néhány eurócentes csökkenésből végül sok millió eurós visszaesés jön össze.
Utasok a Heathrown
AFP / Daniel Leal-Olivas
A légikötők üzemeltetői abban bíznak, hogy általános érvényű az a felmérés, amely szerint az elégedett utasok többet tartózkodnak és költenek a reptereken. A DKMA piackutató és tanácsadó cég tanulmánya szerint ugyanis a jól kiszolgált utasok az átlagosnál 10 százalékkal több időt ütnek el a repülőtereken, kétszer nagyobb az esélye annak, hogy betérnek egy-egy üzletbe, s ami a lényeg, 7, és 20 százalékkal adnak ki több pénzt az éttermekben, a vám előtti boltokban, illetve a vámmentes üzletekben.
Az automatizálás mellett a repterek a luxus növelésében látják a másik megoldási lehetőséget, az online boltok ugyanis jellemzően a tömegcikkeket forgalmazzák, s ha a repterek a prémium minőségre koncentrálnak, kevesebb versenytárssal kell megküzdeniük. A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren például a Group Aéroports de Paris tíz év alatt 11-ről nyolcvanra növelte a francia luxustermékeket forgalmazó boltjaiban a számát.
Az "I Love Paris" étterem a Charles de Gaulle reptéren
AFP / Miguel Medina
Zürichben még tovább mennek, és úgy gondolják, hogy a reptereken a boltok helyett inkább bemutatótermeknek kell működniük. Még akkor is, ha tudják, a luxusárukat bemutató “kiállításokból” soha nem fog akkor jövedelem befolyni, mint a korábbi árusításból. Valószínűleg sok repülőtéren sok üzlet, vagy akár parkoló fog bezárni, s az üzemeltetők úgy gondolják, a felszabaduló ingatlanokban olyan mozikat, szórakoztatóközpontokat kell majd létrehozni, amelyek saját jogukon vonzanak majd be látogatókat. A végén könnyen előfordulhat, hogy a teljes mértékben automatizált repterek már csak másodsorban lesznek közlekedési csomópontok, a fő üzletág a szórakoztatás lesz, és a légikikötőknek nem egymással, hanem a többi bevásárló-, illetve szórakoztató központtal kell versenyezniük.
De azért a repülés is fontos lesz, az előrejelzések szerint hosszabb távon fenntarthatatlan lesz az az évek óta tartó folyamat, melynek során a repülőterek versenyeznek a légitársaságok kegyeiért, s ezért csökkentik a gépek kiszolgálásának a díját. Az elemzők úgy vélik, a folyamat néhány éven belül megfordul, s növekedésnek indulnak a reptéri díjak.