Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Önműködő beszállító- és csomagfeladó pultok, majd arcfelismerő rendszerrel ellátott biztonsági kapuk – így működik a szingapúri Csangi repülőtér legújabb, négyes terminálja. Az utasok imádják a sorok nélküli légikikötőt, s meg is jutalmazzák az osztályon felüli kiszolgálást: az átlagosnál többet költenek a reptéri boltokban. A már inkább bevásárlóközpontra emlékeztető repülőterek kénytelenek folyamatosan fejlődni, ha nem akarnak alul maradni az e-kereskedőkkel folytatott versenyben.
“Most még az utas előveszi az útlevelét, s megmutatja a beszállókártyáját, a jövőben azonban már elég lesz az arc, az útlevél sem kell majd” – mesélte a szingapúri reptéren a tervek szerint tíz éven belül megnyíló ötös terminálról Steve Lee, a több éve rendszeresen a világ legjobb reptere címet elnyerő Csangi kommunikációs igazgatója. Az arcfelismerő rendszereket másra is használhatják: most éppen azt tesztelik Szingapúrban és Ausztrália több repülőtérén is, hogy a már becsekkolt, de a beszállásról késő, csellengő légiutasokat miként találhatják meg a kamerák – és az érdekelt légitársaságok – bevonásával.
A modernizálásnak csak az egyik célja az, hogy javítsák a légikikötőkbe érkező utasok elégedettségét. A másik az, hogy ezzel növeljék a repülőterek nem légi közlekedésből származó bevételeit, a boltok bevételét, a parkolók kihasználtságát, illetve az ingatlanok kiadásából befolyt összegeket.
Az egy utasra jutó, nem légi közlekedésből származó jövedelem ugyanis Észak-Amerikában stagnál, Európában pedig már csökken. Az e-kereskedelem ugyanis terjed, s ahogy csökkennek az online boltok árai, úgy párolog el a reptéri vám- és adómentes, vagy annak mondott üzletek árelőnye. Ehhez még az is hozzájön, hogy az okostelefonos kocsirendelés elérhetőbbé tette a taxizást, így a korábbinál kevesebben hagyják járműveiket a reptéri parkolókban.
A bolti forgalmat az is mérsékli, hogy miközben emelkedik az utasok összlétszáma, a növekményt elsősorban a fapados légitársaságok vendégei adják, s ők általában inkább árérzékenyek, mint a hagyományos légi utasok. A fapadosok térnyerése pedig folytatódni fog: miután a diszkont légitársaságok másfél évtized alatt kilencről negyven százalékra emelték a rövid távú járatok piacán elért piaci részedésüket, most megindultak a hosszú távú repülések világának meghódítása felé is: manapság még csak ötszázalékos a fapadosok részesedése, ám egyre több diszkont légitársaság nyit transzatlanti járatokat.
A repterek kereskedelmét elemző Airports Council International (ACI) adatai szerint 2000-ról 2016-ra 50 százalékról negyven alá zuhant a légikikötők nem légi közlekedésből származó bevétele. Az ACI adatai szerint az ilyen bevételek kétötödét adó bolti vásárlások egy főre jutó összege 2010–2016 között 2,91 euróról 2,73-ra esett. Ez egy-egy utas esetében egyáltalán nem tűnik jelentősnek, ám Európa repterein évente több százmillió utas fordul meg - csak a legnépesebben, a londoni Heathrow-n mintegy nyolcvanmillió utast regisztráltak tavaly – így a néhány eurócentes csökkenésből végül sok millió eurós visszaesés jön össze.
A légikötők üzemeltetői abban bíznak, hogy általános érvényű az a felmérés, amely szerint az elégedett utasok többet tartózkodnak és költenek a reptereken. A DKMA piackutató és tanácsadó cég tanulmánya szerint ugyanis a jól kiszolgált utasok az átlagosnál 10 százalékkal több időt ütnek el a repülőtereken, kétszer nagyobb az esélye annak, hogy betérnek egy-egy üzletbe, s ami a lényeg, 7, és 20 százalékkal adnak ki több pénzt az éttermekben, a vám előtti boltokban, illetve a vámmentes üzletekben.
Az automatizálás mellett a repterek a luxus növelésében látják a másik megoldási lehetőséget, az online boltok ugyanis jellemzően a tömegcikkeket forgalmazzák, s ha a repterek a prémium minőségre koncentrálnak, kevesebb versenytárssal kell megküzdeniük. A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren például a Group Aéroports de Paris tíz év alatt 11-ről nyolcvanra növelte a francia luxustermékeket forgalmazó boltjaiban a számát.
Zürichben még tovább mennek, és úgy gondolják, hogy a reptereken a boltok helyett inkább bemutatótermeknek kell működniük. Még akkor is, ha tudják, a luxusárukat bemutató “kiállításokból” soha nem fog akkor jövedelem befolyni, mint a korábbi árusításból. Valószínűleg sok repülőtéren sok üzlet, vagy akár parkoló fog bezárni, s az üzemeltetők úgy gondolják, a felszabaduló ingatlanokban olyan mozikat, szórakoztatóközpontokat kell majd létrehozni, amelyek saját jogukon vonzanak majd be látogatókat. A végén könnyen előfordulhat, hogy a teljes mértékben automatizált repterek már csak másodsorban lesznek közlekedési csomópontok, a fő üzletág a szórakoztatás lesz, és a légikikötőknek nem egymással, hanem a többi bevásárló-, illetve szórakoztató központtal kell versenyezniük.
De azért a repülés is fontos lesz, az előrejelzések szerint hosszabb távon fenntarthatatlan lesz az az évek óta tartó folyamat, melynek során a repülőterek versenyeznek a légitársaságok kegyeiért, s ezért csökkentik a gépek kiszolgálásának a díját. Az elemzők úgy vélik, a folyamat néhány éven belül megfordul, s növekedésnek indulnak a reptéri díjak.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
A texasi republikánusok a választókörzetek határainak nekik kedvező mozgatásával fölerősíthetik azt a folyamatot, amely egypártrendszert alakít ki egyre több szövetségi államban.
Egy száját kitátó, nemzeti színű oroszlán van a borítón.
Viharba került a spanyolországi Alicantéból Rómába tartó Wizz Air-járat, a hánykolódó gép sötétbe borult fedélzetén sikoltoztak és kiabáltak az utasok.
A HVG tudósítója az oroszok által rakétával megsemmisített üzem mellől jelentkezett be.
Kinek és miért állna érdekében, hogy saját hitelét rontva torzítson az adatokon?
Ókovács Szilveszter szerint az éneklés bizonytalan volt, számos hanghibát is felfedezett.