Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bornemisza Tünde és Bornemisza Attila nyerték a német válogatót: most magyarul, de a döntőben németül éneklik a Baller című számukat.","shortLead":"Bornemisza Tünde és Bornemisza Attila nyerték a német válogatót: most magyarul, de a döntőben németül éneklik a Baller...","id":"20250426_Magyar-testverpar-kepviseli-a-nemeteket-az-Eurovizion-most-magyarul-is-megjelent-a-daluk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c022042d-392a-4c15-af68-4f48397c0f07.jpg","index":0,"item":"55172da9-f751-4e8e-a6c4-19124c3b42f7","keywords":null,"link":"/kultura/20250426_Magyar-testverpar-kepviseli-a-nemeteket-az-Eurovizion-most-magyarul-is-megjelent-a-daluk","timestamp":"2025. április. 26. 08:28","title":"Magyar testvérpár képviseli a németeket az Eurovízión: itt a daluk magyarul is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407548fd-f1d1-4437-8c25-4b572596d7bf","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kistestű, de nagy túlélő Valerie végül besétált az őt keresők csapdájába. ","shortLead":"A kistestű, de nagy túlélő Valerie végül besétált az őt keresők csapdájába. ","id":"20250426_Nagy-erokkel-kerestek-529-nap-utan-talaltak-meg-a-Kenguru-sziget-elkoborolt-tacskot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407548fd-f1d1-4437-8c25-4b572596d7bf.jpg","index":0,"item":"d8d671f4-c4af-4cc4-9ac2-d36c8c52666d","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Nagy-erokkel-kerestek-529-nap-utan-talaltak-meg-a-Kenguru-sziget-elkoborolt-tacskot","timestamp":"2025. április. 26. 09:42","title":"Nagy erőkkel keresték, 529 nap után találták meg a Kenguru-szigeten elkóborolt törpe tacskót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","shortLead":"Meg volt róla győződve, hogy igaza van. ","id":"20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62854f1f-5a3a-499a-bfe6-983ae8282248.jpg","index":0,"item":"96e9a766-bd2a-4637-a876-f46c8b8f8e39","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Radudaltak-a-motorosra-cserebe-megallitotta-forgalmat-az-Arpad-hidon","timestamp":"2025. április. 26. 08:23","title":"Rádudáltak a motorosra, cserébe megállította a forgalmat az Árpád hídon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07b4ecfe-fc29-4072-933f-d0b5fe7669a1","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani, hogy ne essen össze” – így emlékezett vissza évtizedekkel a terápia után a költő pszichoanalitikusa, Gyömrői Edit. A drámai találkozásukról készült, Reménytelenül című filmet nemrég mutatták be.","shortLead":"Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani...","id":"20250426_hvg-gyermekke-tette-jozsef-attila-gyomroi-edit-film-remenytelenul-kolteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07b4ecfe-fc29-4072-933f-d0b5fe7669a1.jpg","index":0,"item":"6c607c8d-cc4b-42fa-b748-45d0c2c6f5f1","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-gyermekke-tette-jozsef-attila-gyomroi-edit-film-remenytelenul-kolteszet","timestamp":"2025. április. 26. 16:30","title":"„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66efbb63-5d7d-420d-b835-3db058abf64c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az ízléses bőrbelsős francia sportszedán egészen a 80-as évekig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez az ízléses bőrbelsős francia sportszedán egészen a 80-as évekig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250426_amikor-160-loero-maga-volt-az-egesz-vilag-uj-gazdara-var-egy-remek-peugeot-405-mi16","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66efbb63-5d7d-420d-b835-3db058abf64c.jpg","index":0,"item":"1635ebc2-b749-4d10-a4fa-3d3d26a02bee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_amikor-160-loero-maga-volt-az-egesz-vilag-uj-gazdara-var-egy-remek-peugeot-405-mi16","timestamp":"2025. április. 26. 07:21","title":"Amikor 160 lóerő maga volt az egész világ: új gazdára vár egy izgalmas Peugeot 405 Mi16","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ab553f1-fa80-436f-97f9-f4a76ffa130c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Gondoljunk csak bele, mennyi fantasztikus pillanatról maradtunk volna le, ha a fociban nem lenne hosszabbítás. Össze is szedtünk ezekből néhányat.","shortLead":"Gondoljunk csak bele, mennyi fantasztikus pillanatról maradtunk volna le, ha a fociban nem lenne hosszabbítás. Össze is...","id":"20250426_uefa-bajnokok-ligaja-szabalyvaltoztatas-hosszabbitas-eltorlese-kapzsisag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ab553f1-fa80-436f-97f9-f4a76ffa130c.jpg","index":0,"item":"a7cc6d2d-69cc-4b19-ba8d-021d10b47d02","keywords":null,"link":"/sport/20250426_uefa-bajnokok-ligaja-szabalyvaltoztatas-hosszabbitas-eltorlese-kapzsisag","timestamp":"2025. április. 26. 07:15","title":"Nem a plusz fél óra játék káros a labdarúgásra, hanem a kapzsiság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798427ec-14ac-4f55-9be4-9ddda1258fd9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Amal Clooney azzal vívta ki Trumpék haragját, hogy segítette a Nemzetközi Büntetőbíróság munkáját Benjamin Netanjahu ügyében.","shortLead":"Amal Clooney azzal vívta ki Trumpék haragját, hogy segítette a Nemzetközi Büntetőbíróság munkáját Benjamin Netanjahu...","id":"20250427_Amal-Clooney-nem-utazhat-az-Egyesult-Allamokba-a-Benjamin-Netanjahu-elleni-elfogatoparancs-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798427ec-14ac-4f55-9be4-9ddda1258fd9.jpg","index":0,"item":"bc7592ad-99a0-4b3a-92e3-2620f74c0c95","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_Amal-Clooney-nem-utazhat-az-Egyesult-Allamokba-a-Benjamin-Netanjahu-elleni-elfogatoparancs-miatt","timestamp":"2025. április. 27. 10:22","title":"Amal Clooney-t kitilthatják az Egyesült Államokból és befagyaszthatják a vagyonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d67b627-4808-4e67-9b4b-f785c1991598","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Legkevesebb négy ember meghalt, és több százan megsérültek, amikor egyelőre ismeretlen okokból hatalmas robbanás történt szombaton az iráni Bandar-Abbász város kikötőjében – közölte az iráni állami televízió.","shortLead":"Legkevesebb négy ember meghalt, és több százan megsérültek, amikor egyelőre ismeretlen okokból hatalmas robbanás...","id":"20250426_Mar-negy-halottja-van-az-irani-kikotoben-tortent-titokzatos-robbanasnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d67b627-4808-4e67-9b4b-f785c1991598.jpg","index":0,"item":"bd46b856-d0a2-4d37-905f-173862c571f0","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Mar-negy-halottja-van-az-irani-kikotoben-tortent-titokzatos-robbanasnak","timestamp":"2025. április. 26. 16:04","title":"Már négy halottja van az iráni kikötőben történt robbanásnak, aminek még mindig nem tudják az okát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Önműködő beszállító- és csomagfeladó pultok, majd arcfelismerő rendszerrel ellátott biztonsági kapuk – így működik a szingapúri Csangi repülőtér legújabb, négyes terminálja. Az utasok imádják a sorok nélküli légikikötőt, s meg is jutalmazzák az osztályon felüli kiszolgálást: az átlagosnál többet költenek a reptéri boltokban. A már inkább bevásárlóközpontra emlékeztető repülőterek kénytelenek folyamatosan fejlődni, ha nem akarnak alul maradni az e-kereskedőkkel folytatott versenyben.
“Most még az utas előveszi az útlevelét, s megmutatja a beszállókártyáját, a jövőben azonban már elég lesz az arc, az útlevél sem kell majd” – mesélte a szingapúri reptéren a tervek szerint tíz éven belül megnyíló ötös terminálról Steve Lee, a több éve rendszeresen a világ legjobb reptere címet elnyerő Csangi kommunikációs igazgatója. Az arcfelismerő rendszereket másra is használhatják: most éppen azt tesztelik Szingapúrban és Ausztrália több repülőtérén is, hogy a már becsekkolt, de a beszállásról késő, csellengő légiutasokat miként találhatják meg a kamerák – és az érdekelt légitársaságok – bevonásával.
Automatizált bevándorlási kapun megy keresztül egy utas az újonnan megnyílt Changi nemzetközi repülőtér 4. terminálján Szingapúrban, 2017. október 31-én
AFP / Roslan Rahman
A modernizálásnak csak az egyik célja az, hogy javítsák a légikikötőkbe érkező utasok elégedettségét. A másik az, hogy ezzel növeljék a repülőterek nem légi közlekedésből származó bevételeit, a boltok bevételét, a parkolók kihasználtságát, illetve az ingatlanok kiadásából befolyt összegeket.
AFP / Roslan Rahman
Az egy utasra jutó, nem légi közlekedésből származó jövedelem ugyanis Észak-Amerikában stagnál, Európában pedig már csökken. Az e-kereskedelem ugyanis terjed, s ahogy csökkennek az online boltok árai, úgy párolog el a reptéri vám- és adómentes, vagy annak mondott üzletek árelőnye. Ehhez még az is hozzájön, hogy az okostelefonos kocsirendelés elérhetőbbé tette a taxizást, így a korábbinál kevesebben hagyják járműveiket a reptéri parkolókban.
A bolti forgalmat az is mérsékli, hogy miközben emelkedik az utasok összlétszáma, a növekményt elsősorban a fapados légitársaságok vendégei adják, s ők általában inkább árérzékenyek, mint a hagyományos légi utasok. A fapadosok térnyerése pedig folytatódni fog: miután a diszkont légitársaságok másfél évtized alatt kilencről negyven százalékra emelték a rövid távú járatok piacán elért piaci részedésüket, most megindultak a hosszú távú repülések világának meghódítása felé is: manapság még csak ötszázalékos a fapadosok részesedése, ám egyre több diszkont légitársaság nyit transzatlanti járatokat.
A repterek kereskedelmét elemző Airports Council International (ACI) adatai szerint 2000-ról 2016-ra 50 százalékról negyven alá zuhant a légikikötők nem légi közlekedésből származó bevétele. Az ACI adatai szerint az ilyen bevételek kétötödét adó bolti vásárlások egy főre jutó összege 2010–2016 között 2,91 euróról 2,73-ra esett. Ez egy-egy utas esetében egyáltalán nem tűnik jelentősnek, ám Európa repterein évente több százmillió utas fordul meg - csak a legnépesebben, a londoni Heathrow-n mintegy nyolcvanmillió utast regisztráltak tavaly – így a néhány eurócentes csökkenésből végül sok millió eurós visszaesés jön össze.
Utasok a Heathrown
AFP / Daniel Leal-Olivas
A légikötők üzemeltetői abban bíznak, hogy általános érvényű az a felmérés, amely szerint az elégedett utasok többet tartózkodnak és költenek a reptereken. A DKMA piackutató és tanácsadó cég tanulmánya szerint ugyanis a jól kiszolgált utasok az átlagosnál 10 százalékkal több időt ütnek el a repülőtereken, kétszer nagyobb az esélye annak, hogy betérnek egy-egy üzletbe, s ami a lényeg, 7, és 20 százalékkal adnak ki több pénzt az éttermekben, a vám előtti boltokban, illetve a vámmentes üzletekben.
Az automatizálás mellett a repterek a luxus növelésében látják a másik megoldási lehetőséget, az online boltok ugyanis jellemzően a tömegcikkeket forgalmazzák, s ha a repterek a prémium minőségre koncentrálnak, kevesebb versenytárssal kell megküzdeniük. A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren például a Group Aéroports de Paris tíz év alatt 11-ről nyolcvanra növelte a francia luxustermékeket forgalmazó boltjaiban a számát.
Az "I Love Paris" étterem a Charles de Gaulle reptéren
AFP / Miguel Medina
Zürichben még tovább mennek, és úgy gondolják, hogy a reptereken a boltok helyett inkább bemutatótermeknek kell működniük. Még akkor is, ha tudják, a luxusárukat bemutató “kiállításokból” soha nem fog akkor jövedelem befolyni, mint a korábbi árusításból. Valószínűleg sok repülőtéren sok üzlet, vagy akár parkoló fog bezárni, s az üzemeltetők úgy gondolják, a felszabaduló ingatlanokban olyan mozikat, szórakoztatóközpontokat kell majd létrehozni, amelyek saját jogukon vonzanak majd be látogatókat. A végén könnyen előfordulhat, hogy a teljes mértékben automatizált repterek már csak másodsorban lesznek közlekedési csomópontok, a fő üzletág a szórakoztatás lesz, és a légikikötőknek nem egymással, hanem a többi bevásárló-, illetve szórakoztató központtal kell versenyezniük.
De azért a repülés is fontos lesz, az előrejelzések szerint hosszabb távon fenntarthatatlan lesz az az évek óta tartó folyamat, melynek során a repülőterek versenyeznek a légitársaságok kegyeiért, s ezért csökkentik a gépek kiszolgálásának a díját. Az elemzők úgy vélik, a folyamat néhány éven belül megfordul, s növekedésnek indulnak a reptéri díjak.