Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?

Mérhetetlen a csalódásuk, és jelentős a káruk azoknak az utasoknak, akik úgy döntöttek, nem repülnek el a túlterhelt Las Palmas-i Ryanair-géppel. A szabálytalanság ténye nem kérdés, a kártérítés ügye ennek ellenére még nyitott.

Káosz, kiabálás, foghegyről odavetett információmorzsák, hallgatás a légitársaság részéről, és csalódott utasok, tönkretett nyaralás – az utasok elmondása alapján ez a mérlege a Budapestről a Kanári-szigetekre induló Ryanair-gép körüli botránynak. Vasárnap 13 óra 30 perckor kellett volna, hogy a Ryanair gépe elinduljon Las Palmasba, ehelyett 16:18-kor tudott csak felszállni - a közbeeső két és fél órában pedig rengeteg minden történt. Akárcsak egy héttel korábban, a gép most is csomagok nélkül akart elindulni a Kanári-szigetekre, de míg akkor erről az utasok már csak a célállomáson értesültek, ezúttal már Budapesten, a gépen várakozva észrevették, hogy a légitársaság stikában ki akarja üríteni a gépet, és nagy botrányt csapva le akartak szállni.

A hvg.hu-nak nyilatkozó utasok szerint a leszállást először nem akarta engedni a Ryanair-es személyzet, hanem kötötték az ebet a karóhoz, hogy a gép elindul időben. Ám többen jelezték, hogy a csomagok nélkül nem hajlandóak felszállni, mert a gyerekek asztmagyógyszere, egyéb fontos orvosságok vannak bennük. A gép munkatársai nem voltak hajlandóak írásba adni, hogy garantálják a csomagok megérkezését valamelyik napra.

©

Az utasok végül másfél órát töltöttek lent a repülő mellett, ahová egy idő után a rendőrség is kiszállt. Egyesek kiszedték a bőröndjükből, ami elengedhetetlenül fontos volt, majd visszaszálltak a gépre. Mások inkább maradtak Budapesten. (Jó kérdés, hogy a gép gyomrából kipakolt bőröndből sebtiben kiszedett, és a fedélzetre felvitt fontos személyes tárgyak között lehetett-e olyan, amely éppen azért a feladott bőröndben volt, mert a reptéri biztonsági ellenőrzésen nem ment volna át. Az Indexnek a Budapest Airport mindenesetre azt állította, hogy őrök figyelték, hogy mindenki csak a saját csomagjában kutakodhasson, és onnan is csak olyasmit vegyen ki, amit felvihet a fedélzetre.)

Az okot, hogy miért kell a csomagokat kipakolni, az Index cikke részletesen kifejti: a gép a távoli célpontra túlterhelten nem indulhatott el, mert a megnövekedett fogyasztáshoz nem lett volna elegendő kerozin az üzemanyag-tartályban. (Érdekes, hogy egy hete a Ryanair azzal magyarázta Las Palmasban a csomagok Pesten hagyását, hogy sokat kellett volna várni rá, miközben valószínűleg akkor is a túlterheltség volt a fő ok.) A Ryanair pedig a jelek szerint nincs arra megfelelő méretű géppel felkészülve, hogy fapados járatán a nyári csúcsidőszakban egy kedvelt turistacélpontra eleve több csomaggal utaznak a családok, mintha csak egy kiruccanásra indulnának.

Ezúttal a túlterheltséget magyarázta az utasoknak a gép kapitánya is angolul. Az utasok egy része nem kívánt ilyen körülmények között, csomagját hátrahagyva felszállni, de olyan is volt, aki amiatt aggódott, hogy ilyen körülmények között, ha már a túlterheltséget ennyire hangsúlyozza a személyzet, biztonságos-e felszállni. Egy nagyobb, 30-50 fős csoport döntött úgy, nem utazik, inkább hagyja veszni a jegyet, lefoglalt szállást, autóbérlést. Egy általunk megkérdezett családnál ez több százezres, akár milliós költség is lehet, de persze attól függ, hogy milyen visszamondási irányelveket alkalmaznak a szállásadók és a szolgáltatók. 

Ön hasonló helyzetben mit tenne? Felszállna a gépre vagy sem?

Ahogy Lukács Gábor utazásijogi szakértő elmondta a hvg.hu-nak, az utasok a vonatkozó nemzetközi szabályozás, a Montreali Egyezmény alapján 400 ezer forintnál is több kártérítést kaphatnak a csomagok elkeveréséért és a repülőjárat késéséért. Az egyezmény filozófiája az, hogy a légitársaságnak fizetnie kell, ha a hibája miatt többletköltségei lesznek az utasnak, tehát elutazik, de ruhákat, új szállást kell szereznie. Ha úgy dönt, inkább nem utazik, akkor viszont már kétséges, hogy az egyezmény nyomán jár-e kártérítés. Perelni azért érdemes lehet. A fogyasztóvédők szövetsége mindenesetre úgy látja, ami történt, súlyos jogsértés.

A légitársaság feladata az egyezmény alapján, hogy elvigye az utast és a poggyászát, illetve kifizesse a felmerülő költséget, ha a csomagok nem érkeznek meg. Lukács szerint jó, ha ilyenkor az ember az utazáskor minden ezzel kapcsolatos költséget dokumentál, majd amikor megjönnek a csomagjai, 21 napon belül levelet kell írni a légitársaságnak a kártérítési kötelezettségről. Aki kicsúszik a határidőből, az elveszti a jogalapját.

©

A végül itthon maradás mellett döntő több tucat ember valószínűleg perközösséget fog alkotni, együtt veszik fel a kesztyűt a légitársasággal, ügyvédet keresnek. Tettek rendőrségi feljelentést is kényszerítés panaszával: mivel a személyzet azt akarta, hogy mindenképp repüljenek el az utasok a csomagok nélkül, arra viszont nem tudtak garanciát vállalni, hogy a csomagok mikor érkeznek utánuk.

Érdekesség, hogy amikor az utazás mellett döntő utasok lehetőséget kaptak arra, hogy kivegyenek ezt-azt a Budapesten hagyott csomagjukból, volt, aki úgy oldotta meg a dolgot, hogy egy a kabinban engedélyezett méretű csomagot felvitt a legszükségesebb holmikkal. A szemtanúk szerint Kubatov Gábor Fradi-elnök és Fidesz-képviselő is meg tudta oldani a dolgot, így ő el is utazott a Kanári-szigetekre.

©

A légitársaság hétfőn kérdéseinkre annyit közölt, sajnálja, ami történt, a csomagok már úton vannak a pórul járt gép utasaihoz. A Ryanair azokról nem beszélt, akik a maradás mellett döntöttek, és a kártérítésről sem szólt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Radar360: Rossz világ jön a gazdaságra és az Indexre

Radar360: Rossz világ jön a gazdaságra és az Indexre

Indul az alku az európai minimálbérről, kérdés, hogy nálunk ez mekkora emelést hozhat

Indul az alku az európai minimálbérről, kérdés, hogy nálunk ez mekkora emelést hozhat

Kifejezetten gyerekeknek szánt okosóra jelent meg a Telekomnál

Kifejezetten gyerekeknek szánt okosóra jelent meg a Telekomnál