Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Állami támogatás hiányában a korábbiaknál jelentősen kevesebb elektromos autó fogyott a németeknél, de a hibridek egész jól teljesítettek.","shortLead":"Állami támogatás hiányában a korábbiaknál jelentősen kevesebb elektromos autó fogyott a németeknél, de a hibridek egész...","id":"20250108_beszakadt-a-villanyautok-piaca-nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"92bb2739-4125-48d3-afcf-d03beee4b122","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_beszakadt-a-villanyautok-piaca-nemetorszagban","timestamp":"2025. január. 08. 08:41","title":"Beszakadt a villanyautók piaca Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch mérnökei, és elkészítettek egy okos babaágyat.","shortLead":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch...","id":"20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759.jpg","index":0,"item":"7b4cfd27-bd79-47ce-a87d-b26ee8bdfa17","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","timestamp":"2025. január. 08. 06:03","title":"Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","shortLead":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","id":"20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918.jpg","index":0,"item":"5e3e64fa-00a0-414e-bb5a-56d54823c2d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 07. 06:15","title":"Szétszakadó ország: 173 ezer forintos keresetbeli különbség is kialakult egyes települések között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1889061-b727-4cc8-a0b2-723b78804baa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ünnepi időszakban több napon 10 millió fölött volt a palackvisszaváltások száma, fél év alatt egymilliárd csomagolást váltottak vissza az emberek. A szombat a legforgalmasabb nap, a kedd és a szerda a legnyugodtabb.","shortLead":"Az ünnepi időszakban több napon 10 millió fölött volt a palackvisszaváltások száma, fél év alatt egymilliárd...","id":"20250108_mohu-palackvisszavaltas-forgalom-ajanlott-napok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1889061-b727-4cc8-a0b2-723b78804baa.jpg","index":0,"item":"a1efa7e6-476c-41eb-b4d2-299182a0b001","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_mohu-palackvisszavaltas-forgalom-ajanlott-napok","timestamp":"2025. január. 08. 12:15","title":"A Mohu elárulta, a hét mely napjain érdemes palackvisszaváltással próbálkozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35dda19f-0683-410d-8a23-90155f472bc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyanúba keveredett tankerületi alkalmazott korábban több százezer forintos jutalomban részesült.","shortLead":"A gyanúba keveredett tankerületi alkalmazott korábban több százezer forintos jutalomban részesült.","id":"20250107_Tobb-mint-egy-tucat-tanar-penzet-nyulhatta-le-a-bekescsabai-tankerulet-egyik-alkalmazottja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35dda19f-0683-410d-8a23-90155f472bc4.jpg","index":0,"item":"885670e1-61bc-496f-8293-253a6f28f187","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Tobb-mint-egy-tucat-tanar-penzet-nyulhatta-le-a-bekescsabai-tankerulet-egyik-alkalmazottja","timestamp":"2025. január. 07. 10:14","title":"Megkapták a pénzüket a tanárok, akiket a sikkasztó tankerületi alkalmazott megkárosított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","shortLead":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","id":"20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a.jpg","index":0,"item":"d7eb140b-e072-4743-a8b7-540ea5dcf519","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","timestamp":"2025. január. 07. 07:59","title":"857 lóerővel és gigantikus 6K kijelzőkkel sokkol a legújabb SUV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Magyarok is voltak közte. ","shortLead":"Magyarok is voltak közte. ","id":"20250108_Vasszigor-Ausztriaban-164-gyorshajto-autojat-koboztak-el-tavaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e.jpg","index":0,"item":"3061f9a4-a96e-4666-9e77-0e1db1b725c0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_Vasszigor-Ausztriaban-164-gyorshajto-autojat-koboztak-el-tavaly","timestamp":"2025. január. 08. 08:34","title":"Vasszigor Ausztriában: 164 gyorshajtó autóját kobozták el tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","shortLead":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","id":"20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3.jpg","index":0,"item":"52f39084-a940-4660-a029-2bae5f695db1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","timestamp":"2025. január. 06. 21:51","title":"Indonézia csatlakozik a BRICS-hez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Menetrendetlenség: a kormány már megint a MÁV-Volán-nászt erőlteti
Muck Tibor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Miniszterelnöki biztos próbálja egymáshoz igazítani a buszok és a vonatok menetrendjét.
Megint nekifut a kormány a vasúti és az autóbuszos közlekedés összefésülésének. Egyszer már megpróbálkoztak hasonlóval, ám négy év után is csak annyit sikerült elérni, hogy a Volánok menetrendi keresője már a vasúti csatlakozásokat is mutatja. Ráadásul 2012-ben is ugyanaz a Fónagy János államtitkár volt az akció felelőse, aki most.
Másként felelőse ugyanennek az összehangolásnak Dávid Ilona, aki hat éven át a Magyar Államvasutakat irányította, idén augusztusban pedig átültették a Volánbusz vezérigazgatói székébe. Egyetlen – a Pest megyei helyközi buszokat futtató – vállalat vezetőjeként ugyanis, furcsa logikával, az összes Volán társaság „reorganizációját, megújítását” kapta feladatául. A buszos cégekre rá is fér a megújítás, Dávid Ilonától pedig részben alappal várnak csodát a döntéshozók. Hiszen az államvasút első női vezetője a Fidesz káderpolitikája iránt amúgy csöppet sem lelkesedő szakemberek szerint is jó úton volt ahhoz, hogy gatyába rázza a MÁV-ot. Kérdés, hogy a helyettes államtitkárból lett új államvasúti elnök-vezérigazgató, Homolya Róbert is ugyanolyan hatékony lesz-e, mint elődje. Nekik kettejüknek kell Fónagy miniszterelnöki biztos irányításával egyezkedniük a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolásáról.
2010-es kormányalakítása után Orbán Viktor még egy, a MÁV és a Volánok összegyúrásával létrehozott mamutban látta a megoldást, a nemzeti közlekedési holding megalakítását azonban egyre halogatták, majd letettek róla. A Budapesti Közlekedési Központ éléről menesztett Vitézy Dávid által miniszteri biztosként 2015-ben készített, azóta is titokban tartott koncepció a HVG információi szerint egyfajta országos BKK-t hozott volna létre, hogy budapesti testvére mintájára az legyen a helyközi személyszállítási szolgáltatások megrendelője és számonkérője. Eddig ebből sem lett semmi.
Márpedig a buszvállalatoknak egyéb, saját szemszögükből fontosabb szempontjaik is vannak, mint hogy önként hozzáigazítsák menetrendjüket a vonatokéhoz. Azért is ellenérdekeltek ebben, mert ha a továbbutazók a vasutat választják, akkor kevesebben szállnak a veszteséges környéki járatokkal szemben legalább valamicske nyereséget termelő távolsági buszokra. És egyáltalán: a nagyszámú ingázó iskola- és munkakezdése helyett nem alkalmazkodhat a buszok érkezése a vonatokhoz. Az állam emberei viszont azt kérdezhetik joggal, hogy miért támogassanak egymással párhuzamosan szaladgálva egymás bevételét elhappoló távolsági buszokat és vonatokat.
A volt BKK-vezér szerint az első lépés, hogy minden nagyobb városban a vasútállomás mellé költözzön a buszpályaudvar. Ezzel azonban rosszul járnának a napi ingázók ott, ahol utóbbi közelebb van a városközponthoz, mint a vasút. Persze meg lehet oldani, hogy a környező falvakból jövő buszok tegyenek egy kört a városban, mielőtt az intermodális csomópontba érnek, vagy fordítva: a helyükön maradó végállomásra tartó buszok ejtsék útba a vasúti pályaudvart. Csakhogy ez is érdekeket sért: a végállomásig utazókét, akiknek e kerülő miatt még többet kellene a buszon zötykölődniük.
És ezek még csak a menetrendek összefésülésének dilemmái. A következő lépés a jegyrendszer egységesítése: az, hogy az isten háta mögötti falucskából is egyetlen jeggyel lehessen busz-vonat kombóval például a fővárosba jutni. Ehhez olyan számítástechnikai háttér is kell, ami a jegy árából elkülöníti a Volánnak és a MÁV-nak járó részt.
A feladattal megbízott Fónagy János kiabált korábban kígyót-békát a nem fideszes kormányokra a kis forgalmú vasútvonalak bezárása miatt, és ő ígérte meg, hogy kormányra kerülve nyomban újranyitják azokat. A harmincegyből végül tizenegyet nyitottak meg – semmire sem jó, napi két vonatot jelentő alibi menetrenddel. Ha mostani feladatát is így oldja meg a miniszterelnöki biztos, azzal ismét lekerülhet a napirendről a buszok és a vonatok összehangolása.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.