szerző:
Nagy Gábor
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kávézóláncot akar építeni és a szupermarketek polcain teret hódítani a luxuscsokijairól ismert belga Godiva. A cég már török tulajdonban van; Belgiumban aggódnak, hogy egyre több csokimanufaktúra kerül külföldi kézbe.

Meg akarja ötszörözni 2024-re a belga Godiva Chocolatier bevételét a luxusédesség-gyártó vezérigazgatója, Annie Young-Scrivner. Hogy ez pontosan mit jelent, azt csak megbecsülni lehet, hiszen a Godiva tulajdonosa, a török Yildiz élelmiszeripari holding nem hoz nyilvánosságra forgalmi adatot a leányvállalatáról, csak annyit közölt három éve, hogy szeretné, ha a 2017-es bevétel meghaladná az egymilliárd dollárt. Young-Scrivner szerint tudják, hogy a távolabbi cél eléréséhez friss tőkére van szükség, és lényegében megerősítette, hogy a Godiva azt tervezi, pénzzé teszi az egyik leggyorsabban növekvő piacán, Japánban lévő érdekeltségét. Ez azt jelenti, hogy eladja a forgalmazás jogát, de megtartja a márkanevet. A Godiva Japánban – amely 5,2 milliárd dolláros tavalyi keresletével a világ hatodik legnagyobb csokoládépiaca – évi 350 millió dolláros forgalmat ér el, s ennek felügyeletéért akár 1–1,5 milliárd dollárt is adhatnak az érdeklődő magántőke-befektetési társaságok.

Godiva-bolt Tokióban
©

A pénzből a Godiva két úton szeretné felfuttatni a bevételeit. Elsősorban Észak-Amerikában és Ázsiában tervez terjeszkedést, hogy minél több szupermarket polcain tűnjenek fel a – csöppet sem olcsó – csokoládéi, pralinéi, bonbonjai és csokiba mártott kekszei, amiket a vevők ne csak másoknak szánt ajándékként vásároljanak, hanem önmaguk kényeztetésére is. Ez segítheti a forgalom kiegyenlítettebbé tételét, hiszen az eladások jelentős része még mindig a novembertől a február 14-ei Valentin-napig terjedő időszakra esik. (Utóbbi napon a világszerte működő mintegy 600 saját üzletükben óránként mintegy 16 ezer, csokoládéba mártott epret adnak el.) A vezérigazgató szerint figyelik a Kanadában, illetve az USA egyre több szövetségi államában legálissá tett cannabist tartalmazó csokoládék és italok piacát is, de még nem rohannak oda befektetni.

Ennél nagyobb szabású terv, hogy a Godiva a következő hat évben világszerte kétezer kávézót nyitna. Jelenleg negyvennel rendelkezik, az első, tesztnek szánt egységeket 2010-ben Isztambulban és Sanghajban hozta létre. Idén tavasszal New York következik, és a – természetesen Godiva termékeket, valamint forró csokoládét is kínáló – kávézók egyenlő arányban oszlanak majd meg Észak-Amerika, Ázsia és a világ többi része között. Nem véletlenül indulnak el ezen az úton, hiszen Young-Scrivner 2017 őszén az amerikai Starbuckstól érkezett a Godiva élére.

A kávé- és kávézóláz amúgy is tombol. A Coca-Cola tavaly 5,1 milliárd dollárért felvásárolta a 4 ezer egységből álló Costa Coffee kávézóláncot. A torinói székhelyű Lavazza 650 millió dollárt adott az amerikai Mars kávéüzletágáért. A hozzá hasonlóan még mindig családi tulajdonban lévő – a temesvári születésű Illy Ferenc által 1933-ban alapított, trieszti székhelyű – Illy pedig arról állapodott meg, hogy a német Reimann család birtokában álló JAB Holding az Olaszországban szintén hódító Nespresso gépekbe készít a kávéival töltött kapszulákat. Bill Ackman amerikai befektetőguru nemrég 900 millió dollárért vett részvényt a Starbucksban, amely 2018-ban óvatosan bemerészkedett az espresso hazájába, Olaszországba. A befektetéseket a fiatalabb generációk jelentette növekvő kereslet mellett az is hajtja, hogy a kávébab ára 12 éves mélypontra süllyedt.

A Godiva ezzel története legnagyobb változásába vág bele. A cég ősét 1926-ban, Brüsszelben alapította Pierre Draps, aki többi belga társához hasonlóan manufaktúrában készítette az édességeket, elsősorban az 1912-ben Jean Neuhaus által kitalált, az ország csokoládéiparának legismertebb termékévé vált töltött bonbont, a pralinét. A családnak kezdetben nem volt saját boltja, a Chocolaterie Draps márkájú nyalánkságokat helybéli kereskedőknek szállította. Apjuk 1937-es halála után az üzletet a négy gyerek vette át, közülük Joseph a pénzügyekre, az ifjabb Pierre pedig a termékfejlesztésre összpontosított. A hírnevet hozó boltjukat 1948-ban nyitották meg Brüsszel főterén, a Grand Place-on.

A vállalkozás ekkor már a Godiva nevet viselte. Az ihlető a XI. század közepén élt angol Lady Godiva volt, aki a legenda szerint azzal vette rá férjét, Mercia grófját a helybéli parasztokra kivetett magas adók mérséklésére, hogy teljesítette ura kérését: meztelenül végiglovagolt Coventry városán, testét csak a haja takarta el. A névválasztásban a fáma szerint az is szerepet játszott, hogy Joseph feleségének hasonlóan szőke hajzuhataga volt. A következő évtizedben Belgiumban terjeszkedő Godiva nemcsak karácsonyra, hanem különleges eseményekre is specialitásokkal készült, Fabiola nevű pralinéja például I. Baldvin király és a spanyol Fabiola de Mora y Aragón 1958-as eljegyzésére született. A cég egy évtizeddel később kapta meg a hivatalos udvari beszállító címét. A Godiva 1958-ban lépett külföldre a párizsi üzletével, s 1966-ban jelent meg az USA-ban, amely a legnagyobb piacává vált. Ez utóbbi évben a Draps család eladta a részvények kétharmadát az amerikai Campbell Soupnak, amely nyolc évvel később a teljes ellenőrzést megszerezte a cégben.

A Campbell Soup 2007-ben úgy döntött, eladja a Godivát, és 850 millió dolláros vételárral – a Nestlére, a Starbucksra és a Marsra rálicitálva – a török Yildiz, pontosabban a birtokában lévő legnagyobb török édesipari cég, az Ülker lett a vevő. A Godiva 2017 tavaszán csöndben eltüntette a receptjeiből az alkoholt, amit a török tulajdonos nyomásának tulajdonítanak, mert az iszlám tiltja annak fogyasztását. Ez is felélesztette a félelmet, hogy a híres belga csokoládégyártás túlságosan a külföldi tulajdonosok befolyása alá kerül. Az ország egyik legnépszerűbb exporttermékének patinás készítői közül mindenesetre már több is gazdát cserélt. A hat évtizedes múltra visszatekintő Guyliant tíz éve a dél-koreai Lotte konglomerátum vette meg 164 millió dollárért. Az 1896-ban alapított Chocolat Jacques a holland Baronie birtokába került, a Cote d'Or és a Meurisse betagozódott az amerikai Mondelez kínálatába. Tavaly pedig a Gallert vette meg a katari uralkodói család, s a cég kreatív igazgatója maga az emír lett.

A belga édesipari szövetség, a Choprabisco a csokoládé védelmében gyártási kódot is előírt, ám annak betartása nem kötelező, ezért a gyanútlan turistákat elcsábíthatják a szigorú szabályoknak meg nem felelő olcsó változatok. A feltételek között a felhasznált kakaó minőségén túl az is szerepel, hogy igazi belga csokoládé csak az lehet, amely minden munkafázisában Belgiumban készül. Ennek többen nem tesznek eleget, még a Godivának is van egy üzeme az USA Pennsylvania államában, ám a cég hangsúlyozza, hogy ott is az eredeti receptúrát használják.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Nagy Blanka: "Bayer Zsolt semmilyen értéket nem adott az országnak"

Nagy Blanka: "Bayer Zsolt semmilyen értéket nem adott az országnak"

Megtalálták a két lopott pingvint

Megtalálták a két lopott pingvint

Marabu Féknyúz: Csak a szerénység

Marabu Féknyúz: Csak a szerénység

Nem az a megdöbbentő, hogy mennyit nyert Mészáros a közbeszerzéseken – hanem az, hogy honnan kapja a pénzeket

Nem az a megdöbbentő, hogy mennyit nyert Mészáros a közbeszerzéseken – hanem az, hogy honnan kapja a pénzeket

Új miniszteri biztost neveztek ki az alaptanterv bevezetésének előkészítésére, ismerős arc kapta a feladatot

Új miniszteri biztost neveztek ki az alaptanterv bevezetésének előkészítésére, ismerős arc kapta a feladatot

O1G-sre cserélte a Momentum egy kecskeméti rádió logóját

O1G-sre cserélte a Momentum egy kecskeméti rádió logóját