Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Különösen a dízelnél várható hosszabb távon is drágulás.
Hamarosan 400 forint fölé kúszhatnak az üzemanyagárak – írja elemzésében a Portfolio. A gazdasági portál emékeztet: a benzinár tíz nap alatt több mint 20, a gázolajé pedig több mint 10 forinttal emelkedett, 2019 eleje óta pedig a benzin már 50 forintot drágult és a dízel is ennek a felét.
A jelenség mögött három fő ok áll: az olajárak mozgása, a dollár/forint árfolyam változásai, valamint az üzemanyagok iránti kereslet és kínálat eltérő alakulása, konkrétan az, hogy az OPEC a kitermelés csökkentéséről döntött.
A hazai üzemanyagárak elmúlt hetekben tapasztalható emelkedéséhez a dollár/forint árfolyam alakulása is hozzájárult. A jegyzés március közepétől-végétől két hét alatt 275-ről 287 forintig emelkedett, a közel 5 százalékos gyengülés pedig a benzinkúti árakban önmagában több mint 2 százalékos, 7-9 forintos emelkedést idézhetett elő. A forint dollárral szembeni gyengülése a hét elején legalábbis megtorpant, így egyelőre ez a tényező nem indokol további üzemanyagár-emelkedést.
Az üzemanyagárak az elmúlt egy évben elképesztő hullámzást produkáltak – emlékeztet a Portfolio, és úgy véli, a második félévben fordulat jöhet az olajpiacon, és ismét lefelé vihetik az irányt az árfolyamok, ami az üzemanyagárakat is mérsékelheti, azonban ezt több bizonytalansági tényező is keresztülhúzhatja.
Mindennek tetejébe 2020-tól egy olyan változás jön a tengeri hajózásban, ami már most jelentősen érezteti hatását az üzemanyag-, így az olajpiacon is. A jövőre életbe lépő úgynevezett IMO 2020 szabvány az eddiginél jóval szigorúbb előírásokat tartalmaz a hajók üzemanyagára, annak kéntartalmára vonatkozóan, ez pedig a szennyezőbb üzemanyagolaj felől a dízel felé tolhatja el az ágazat keresletét, ami értelemszerűen felfelé hat a dízelárakra.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.