Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2f1998a7-c7bb-4d1d-af4c-ee7287f9e771","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Új dizájnnal, szupergyors processzorral, masszív mesterséges intelligenciás támogatással és butább ceruzával debütált a Samsung Galaxy S25 Ultra, melynek két kisebb testvérét is kipróbáltuk. Jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.","shortLead":"Új dizájnnal, szupergyors processzorral, masszív mesterséges intelligenciás támogatással és butább ceruzával debütált...","id":"20250203_samsung-galaxy-s25-ultra-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1998a7-c7bb-4d1d-af4c-ee7287f9e771.jpg","index":0,"item":"1ebd5bd8-9db6-46a4-ba3a-457ab2fbd066","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_samsung-galaxy-s25-ultra-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 03. 11:23","title":"Az év telitalálata lehet, kipróbáltuk a legütősebb Samsung mobilt, a Galaxy S25 Ultrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c696667-dd89-468e-8a7b-759c33b8a7e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Göd-ÉRT Egyesület egy évvel ezelőtt indított pert a gödi akkugyár környezethasználati engedélye ügyében.","shortLead":"A Göd-ÉRT Egyesület egy évvel ezelőtt indított pert a gödi akkugyár környezethasználati engedélye ügyében.","id":"20250203_A-kormanyhivatal-jogserto-modon-tart-vissza-iratokat-a-godi-akkugyarat-erinto-perben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c696667-dd89-468e-8a7b-759c33b8a7e9.jpg","index":0,"item":"336406a3-e6d3-448a-9ad3-9713e00df78e","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_A-kormanyhivatal-jogserto-modon-tart-vissza-iratokat-a-godi-akkugyarat-erinto-perben","timestamp":"2025. február. 03. 12:50","title":"Átlátszó: A kormányhivatal jogsértő módon tart vissza iratokat a gödi akkugyárat érintő perben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3157f383-2f21-4943-972f-fbf9b6199bab","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Elő a szelvénnyel!","shortLead":"Elő a szelvénnyel!","id":"20250201_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3157f383-2f21-4943-972f-fbf9b6199bab.jpg","index":0,"item":"b6a44b47-d34e-44a5-afe6-646fadea7ed4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250201_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","timestamp":"2025. február. 01. 19:47","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da954380-e8a9-4220-b32a-74738aa254b9","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Ugrásszerűen emelkedik világszerte a klímával kapcsolatos bírósági eljárások száma kormányok, vállalatok ellen. Egyre több határozat szerint alapjog az élhető környezet. Az ítéletek segíthetik az éghajlatváltozás elleni harcot.","shortLead":"Ugrásszerűen emelkedik világszerte a klímával kapcsolatos bírósági eljárások száma kormányok, vállalatok ellen. Egyre...","id":"20250201_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-klimaperek-a-vilagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da954380-e8a9-4220-b32a-74738aa254b9.jpg","index":0,"item":"0d1342ca-bf04-475f-96cd-0b629edbc9f8","keywords":null,"link":"/360/20250201_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-klimaperek-a-vilagban","timestamp":"2025. február. 01. 18:30","title":"Egyre több a klímavédelmi per a világban, de az ítéletek betartatása sokszor kudarcot vall","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","shortLead":"A csatorna azt állítja, hogy csak a január 20-i hétre vonatkozott az ajánlat.","id":"20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3a6107b-9859-4744-8dd6-5a3ed7bceb9d.jpg","index":0,"item":"a17095d4-42c5-42fa-8777-8dcf088fa97c","keywords":null,"link":"/elet/20250203_labdarugas-bajnokok-ligaja-rtl-kozvetites","timestamp":"2025. február. 03. 14:55","title":"Az RTL szerint félreértés, hogy az RTL+-on minden BL-meccset élőben közvetítenének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szombaton a tatabányai Vértes Center épületében és a Veszprémi Balaton Plázában volt bombariadó.","shortLead":"Szombaton a tatabányai Vértes Center épületében és a Veszprémi Balaton Plázában volt bombariadó.","id":"20250201_Ujabb-bombariadok-veszpremi-es-tatabanyai-uzletkozpontokat-kellett-kiuriteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"a51d557d-a5a1-4755-b1bb-c1c66570801a","keywords":null,"link":"/itthon/20250201_Ujabb-bombariadok-veszpremi-es-tatabanyai-uzletkozpontokat-kellett-kiuriteni","timestamp":"2025. február. 01. 15:54","title":"Újabb bombariadók, veszprémi és tatabányai üzletközpontokat kellett kiüríteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e716b0af-d539-4543-8d48-964d0a076ca2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Philadelphiában lezuhant repülő utasai mellett az utcán tartózkodók között is van halálos áldozata az amerikai nagyvárosban péntek este történt repülőbalesetnek – közölték helyi illetékesek szombaton.","shortLead":"A Philadelphiában lezuhant repülő utasai mellett az utcán tartózkodók között is van halálos áldozata az amerikai...","id":"20250201_philadelphia-repulobaleset-auto-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e716b0af-d539-4543-8d48-964d0a076ca2.jpg","index":0,"item":"edb72b4a-d587-435f-9028-a603977874e4","keywords":null,"link":"/vilag/20250201_philadelphia-repulobaleset-auto-halal","timestamp":"2025. február. 01. 19:38","title":"Egy autójában utazó ember is meghalt a philadelphiai repülőbalesetben, miután ráesett a roncs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök buzgólkodásától. Egy biztos: láp hamarabb volt itt mint az M0-s, és senkinek nem ártana, ha maradna.","shortLead":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök...","id":"20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e.jpg","index":0,"item":"b1325fd0-fec7-431a-8a43-44673a7cffe8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","timestamp":"2025. február. 02. 16:56","title":"Lápvédők akcióztak az M0-s menti hódmérnökök gátjáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Van még egy fontos javaslatunk: ha át akar szállni valahol, minimum két órát szánjon rá. Az európai légtér túlzsúfoltsága miatt minden eddiginél durvább késésekre lehet számítani a repülőtereken.
Hidegélelem, kényelmes cipő és bőséges folyadékpótlás – aki a nyáron repülős utazást tervez, az jobb, ha felkészül arra, hogy a tavalyinál is nagyobb káosz várható az európai repülőtereken. Erről viszont nem a légitársaságok és nem is a repülőterek üzemeltetői tehetnek, a probléma sokkal mélyebben gyökerezik, így nehezebben is kezelhető.
Az európai légtér egész egyszerűen annyira túlzsúfolt, és olyan sok új járat indult az utóbbi években, hogy a légiforgalmi irányításnak nincs elég kapacitása kezelni a helyzetet.
A ferihegyi repülőtér több száz utasa június hatodikán már megtapasztalhatta, milyen az, amikor több órát kell vesztegelni felszállás előtt a kifutópályán. A londoni, a malagai és a barcelonai gépek is többórás késéssel, csak hajnali öt után szálltak le Budapesten. Később kiderült, hogy a gépek a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tervezett karbantartása miatt nem szállhattak le. És könnyen lehet, hogy a nyáron még több ezer utas élhet át majd hasonló élményt – egészen más okból.
Képünk illusztráció
Kiss-Kuntler Árpád
Nem bírják a rohamot
A mostanában tapasztalt maratoni késések okát a megnövekedett légiforgalom mellett leginkább a légiforgalmi irányítás kapacitáshiányában kell keresni
– mondta el lapunknak Körtvélyes Tivadar, az Airportal.hu főszerkesztő-helyettese.
Ez azt jelenti, hogy az európai légi irányítók nem bírják a rohamot: nincs elég szakember, miközben a légtér egyre zsúfoltabb. Hogy mennyire, azt jól mutatja az európai légiforgalom áramlásszervezéséért is felelős Eurocontrol animációja, amit a rekordforgalmat hozó tavaly szeptember hetedikei napról készítettek.
A több gép értelemszerűen sokkal több késést jelent: az Eurocontrol statisztikái szerint 2018-ban összesen 11 millió járat repült a kontinens légterében, ami naponta átlagosan 30 ezer repülőt jelent. Ezeknek a gépeknek a késése összesítve elérte a 19,1 millió percet. Ez 105 százalékkal több, mint 2017-ben, a helyzet pedig nemhogy javul, hanem rosszabbodik.
A problémák minden légitársaságot érintik, de a fapadosok különösen sokat szenvednek miatta, mert az ő fordulóidejük mindössze 20-25 perc: a menetrend betartásához ennyi idő alatt kell elvégezniük az utasok ki- és beszállítását, a poggyászok rakodását és a takarítást. Ilyen szoros határidők esetében a legapróbb késés is boríthatja az egész napos tervet, és a repülők könnyen kieshetnek a felszálláshoz megadott résidőből – mint ahogy az a csütörtök esti London–Budapest-járatnál is történt.
„A fapados légitársaságok általában négy fordulót tesznek meg naponta. Reggel ugyan elindulnak időben, de ha kevés a légiirányító, és várakoztatják őket, a nap végére összegyűlnek a késések. Ilyenkor fordulhat elő, hogy akár többórás késésre is számítani kell. Olyan az egész, mint egy dominó-effektus” – tette hozzá a szakértő.
Túry Gergely
Karlsruhe a hibás
Körtvélyes Tivadar szerint a légi irányítás „Achilles-ina” már régóta a karlsruhei központ, ami stratégiai fontosságú hely az európai légtérben, mert szinte az összes kelet-nyugati, sőt az észak-déli járatok többsége is áthalad rajta. Náluk azonban olyan mértékű az emberhiány, hogy a késések körülbelül háromnegyedéért ők a felelősek.
Ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret különösen érzékenyen érinti, hiszen a Budapestről induló és ide érkező gépek túlnyomó többsége áthalad Karlsruhén. A magyar fővárosba ráadásul rengeteg fapados is érkezik, bár mára már olyan sok lett a késés, hogy a „hagyományos” légitársaságok 40-45 perces fordulóideje sem elég ahhoz, hogy kompenzálja a kiesett időt.
Árulkodóak az Eurocontrol tavalyi statisztikái: a 2018-as késések 60 százalékát okozta kapacitáshiány, 25 százalékát a rossz időjárás, 14 százalékát pedig sztrájk vagy más zavaró tényező. Az utóbbiak egyébként szintén egyre nagyobb problémát okoznak, különösen Franciaországban, ahol nagyon gyakran szüntetik be a munkát a légiirányítók, tovább növelve az európai káoszt. De ugyanez igaz a brüsszeli légikikötőkre is.
AFP / Tolga Akmen
Az utasok tehát – kis túlzással – a jelenlegi helyzetben jobban teszik, ha hidegélelmet is csomagolnak magukkal a repüléshez. Ha pedig átszállással tervezik az útjukat Nyugat-Európa, vagy akár az Egyesült Államok felé, eszükbe se jusson egy-másfél órás átszállással repülőjegyet venni.
Úgy tervezzék meg az utat, hogy a nagyobb és forgalmasabb repülőtereken legalább kettő, ha nem két és fél órát hagyjanak az átszállásra
– figyelmeztetett Körtvélyes.
Azt sem árt tudni, hogy ha a járat késik, akkor a légitársaságok nem kötelesek megtéríteni a járulékos veszteségeket. Ha emiatt késsük le az átszállást, nem jár például a szálloda költségeinek visszatérítése.
Évi 160 millió utas járhat pórul
A szakemberek nem véletlenül kongatják már régóta a vészharangot, és sürgetik az egységes európai égbolt koncepció bevezetését. Ez volt a témája a múlt héten Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli éves közgyűlésének is, ahol Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a repülőtéri kapacitáshiánynál is nagyobb problémát okoz a légiforgalmi irányítás nem hatékony üzemelése.
Példaként említette, hogy autóval Amszterdamból Spanyolországba utazva nincsenek határok, de repülőgépet használva vannak, mivel minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van. Ez nemcsak késést, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti, ami több millió dollár felesleges plusz kerozinköltséget és környezetszennyezést von maga után – hangsúlyozta.
Hozzátette: kizárólag politikai okai vannak annak, hogy még mindig nem vezették be az unió kezdeményezését, amely csökkentené a légiforgalmi irányító szolgálatok számát.
AFP / Jewel Samad
Eamonn Brennan, az Eurocontrol főigazgatója azt mondta, minden állam meg akarja tartani a saját szolgálatát, és a nemzeti szuverenitásra hivatkozva blokkolja az egységes európai égbolt bevezetését, de az európai légiforgalmi irányítás jövőjének kulcsa a mainál hatékonyabb rendszer.
Ha nem vezetik be, akkor 11 év múlva. 2030-ra nem lesznek képesek kiszolgálni az európai légi forgalmat, a nyári menetrendi időszakban jelentősen megemelkedik majd a késések száma, és éves szinten 160 millió utas nem repülhet majd, mert kapacitáshiány miatt nem indulhat el 1,5 millió járat; 2040-re pedig a mai hétszeresére nő a késő járatok száma.
A világ legnagyobb kereskedelmi bankja, a svájci UBS vezető közgazdásza szerint az Egyesült Államok rosszabbul járna egy kereskedelmi háborúval, mint Európa.