Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"94c42f4d-3186-461b-a5dd-c364bc97041a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Zöld-fehér-piros lobogó került a szlovák zászló mellé.","shortLead":"Zöld-fehér-piros lobogó került a szlovák zászló mellé.","id":"20250314_szlovak-magyar-buszjarat-forditott-zaszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c42f4d-3186-461b-a5dd-c364bc97041a.jpg","index":0,"item":"f35d4ac4-56dd-4a1b-98d0-f636679b82ab","keywords":null,"link":"/elet/20250314_szlovak-magyar-buszjarat-forditott-zaszlo","timestamp":"2025. március. 14. 19:45","title":"Fordított magyar zászlóval ünnepelték két szlovák-magyar buszjárat újraindítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90d3ef07-6203-4f33-bf6c-45f7e438a13a","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A közpénzzel gazdálkodó szervezetek eddig is különös kreativitásról tettek tanúbizonyságot, ha arról volt szó, miért nem adják ki a közérdekű adatokat. Az elutasítási indokok tárháza a szuverenitásvédelem homályos eseteivel bővülhet tovább. ","shortLead":"A közpénzzel gazdálkodó szervezetek eddig is különös kreativitásról tettek tanúbizonyságot, ha arról volt szó, miért...","id":"20250314_hvg-kozerdeku-adatok-kozpenz-titkolozas-lex-schmidtlanczi-szuverenitasvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90d3ef07-6203-4f33-bf6c-45f7e438a13a.jpg","index":0,"item":"60f79127-d53b-4abc-bfbe-008150da7037","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-kozerdeku-adatok-kozpenz-titkolozas-lex-schmidtlanczi-szuverenitasvedelem","timestamp":"2025. március. 14. 16:30","title":"Már faragják a szuverenitásvédelmi bunkósbotot a közérdekű adatokra kíváncsiak ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros Pulitzer-díjas Thomas Friedman. Magyarország mint a tekintélyuralom tankönyvi esete. A szerb elnök karhatalmat küld a civil szervezetekre. Tud-e majd Trump úgy keménykedni Putyinnal, mint Zelenszkijjel? Alakulhatnak úgy a dolgok, hogy az USA ne csak egy lepukkant orosz benzinkutat kapjon, amely országnak álcázza magát? Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros...","id":"20250313_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"f1e73e7d-d5fd-4489-bd0b-2093c75532be","keywords":null,"link":"/360/20250313_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 13. 12:30","title":"The New York Times-kommentár: Ez négy éven át nem fog menni, emberek, már közeleg a nagy összeomlás a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","shortLead":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","id":"20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132.jpg","index":0,"item":"c46aad09-b07a-4bfd-b193-e4c4be2cfeb1","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","timestamp":"2025. március. 14. 16:04","title":"Rendőrök élesztettek újra egy kispesti panelházból kizuhant 17 éves fiút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák: árréstop, családi életpályamodell, Ukrajna EU csatlakozása. ","shortLead":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák...","id":"20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"d2d76432-c39e-4f37-8660-8bf4e192f496","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","timestamp":"2025. március. 14. 07:43","title":"Orbán Viktor: Ha az árrésstopra kitalálnak valamit a kereskedők, mi majd válaszolunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A miniszter egy 2017-es tűzesettel indokolta, miért vett 2021-ben állami támogatással egy jóval kisebb lakást egy luxus lakóparkban. Nagy Márton azt állítja – mivel az új lakásban nem élnek életvitelszerűen – a támogatásokat visszafizette. A miniszter családjának van még két lakása a szóban forgó társasházban. A miniszter sajtófőnöke szerint az egész magánügy.","shortLead":"A miniszter egy 2017-es tűzesettel indokolta, miért vett 2021-ben állami támogatással egy jóval kisebb lakást egy luxus...","id":"20250313_Nagy-Marton-sajtofonoke-a-gyanus-csokos-lakasrol-Maganugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749.jpg","index":0,"item":"1fd77c33-8c10-4b9f-93d3-403a694e5186","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Nagy-Marton-sajtofonoke-a-gyanus-csokos-lakasrol-Maganugy","timestamp":"2025. március. 13. 07:39","title":"Nagy Márton sajtófőnöke a gyanús csokos lakásról: Magánügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51a1bd50-0a92-4e5d-aa8a-d42722274ffc","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mintha belépnénk a végóráit élő ikonikus épületbe. Ha állna, idén ünnepelnénk fennállásának 150. évfordulóját.","shortLead":"Mintha belépnénk a végóráit élő ikonikus épületbe. Ha állna, idén ünnepelnénk fennállásának 150. évfordulóját.","id":"20250314_60-evvel-ezelott-robbantottak-fel-a-Nemzeti-Szinhazat-sosem-latott-filmfelvetel-a-pusztitasrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51a1bd50-0a92-4e5d-aa8a-d42722274ffc.jpg","index":0,"item":"5e9ad95f-5832-4ae3-ad28-adf16ec4266e","keywords":null,"link":"/kultura/20250314_60-evvel-ezelott-robbantottak-fel-a-Nemzeti-Szinhazat-sosem-latott-filmfelvetel-a-pusztitasrol","timestamp":"2025. március. 14. 12:35","title":"60 évvel ezelőtt robbantották fel a Nemzeti Színházat, sosem látott filmfelvétel került elő a pusztításról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni egy játékot. Egyelőre viszont több a kérdés, mint a válasz.","shortLead":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni...","id":"20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640.jpg","index":0,"item":"48e49b29-4086-4637-b077-7f6a6edc318e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","timestamp":"2025. március. 14. 10:03","title":"Beépíti a Microsoft a mesterséges intelligenciát a játékokba, csalni is lehet vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Van még egy fontos javaslatunk: ha át akar szállni valahol, minimum két órát szánjon rá. Az európai légtér túlzsúfoltsága miatt minden eddiginél durvább késésekre lehet számítani a repülőtereken.
Hidegélelem, kényelmes cipő és bőséges folyadékpótlás – aki a nyáron repülős utazást tervez, az jobb, ha felkészül arra, hogy a tavalyinál is nagyobb káosz várható az európai repülőtereken. Erről viszont nem a légitársaságok és nem is a repülőterek üzemeltetői tehetnek, a probléma sokkal mélyebben gyökerezik, így nehezebben is kezelhető.
Az európai légtér egész egyszerűen annyira túlzsúfolt, és olyan sok új járat indult az utóbbi években, hogy a légiforgalmi irányításnak nincs elég kapacitása kezelni a helyzetet.
A ferihegyi repülőtér több száz utasa június hatodikán már megtapasztalhatta, milyen az, amikor több órát kell vesztegelni felszállás előtt a kifutópályán. A londoni, a malagai és a barcelonai gépek is többórás késéssel, csak hajnali öt után szálltak le Budapesten. Később kiderült, hogy a gépek a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tervezett karbantartása miatt nem szállhattak le. És könnyen lehet, hogy a nyáron még több ezer utas élhet át majd hasonló élményt – egészen más okból.
Képünk illusztráció
Kiss-Kuntler Árpád
Nem bírják a rohamot
A mostanában tapasztalt maratoni késések okát a megnövekedett légiforgalom mellett leginkább a légiforgalmi irányítás kapacitáshiányában kell keresni
– mondta el lapunknak Körtvélyes Tivadar, az Airportal.hu főszerkesztő-helyettese.
Ez azt jelenti, hogy az európai légi irányítók nem bírják a rohamot: nincs elég szakember, miközben a légtér egyre zsúfoltabb. Hogy mennyire, azt jól mutatja az európai légiforgalom áramlásszervezéséért is felelős Eurocontrol animációja, amit a rekordforgalmat hozó tavaly szeptember hetedikei napról készítettek.
A több gép értelemszerűen sokkal több késést jelent: az Eurocontrol statisztikái szerint 2018-ban összesen 11 millió járat repült a kontinens légterében, ami naponta átlagosan 30 ezer repülőt jelent. Ezeknek a gépeknek a késése összesítve elérte a 19,1 millió percet. Ez 105 százalékkal több, mint 2017-ben, a helyzet pedig nemhogy javul, hanem rosszabbodik.
A problémák minden légitársaságot érintik, de a fapadosok különösen sokat szenvednek miatta, mert az ő fordulóidejük mindössze 20-25 perc: a menetrend betartásához ennyi idő alatt kell elvégezniük az utasok ki- és beszállítását, a poggyászok rakodását és a takarítást. Ilyen szoros határidők esetében a legapróbb késés is boríthatja az egész napos tervet, és a repülők könnyen kieshetnek a felszálláshoz megadott résidőből – mint ahogy az a csütörtök esti London–Budapest-járatnál is történt.
„A fapados légitársaságok általában négy fordulót tesznek meg naponta. Reggel ugyan elindulnak időben, de ha kevés a légiirányító, és várakoztatják őket, a nap végére összegyűlnek a késések. Ilyenkor fordulhat elő, hogy akár többórás késésre is számítani kell. Olyan az egész, mint egy dominó-effektus” – tette hozzá a szakértő.
Túry Gergely
Karlsruhe a hibás
Körtvélyes Tivadar szerint a légi irányítás „Achilles-ina” már régóta a karlsruhei központ, ami stratégiai fontosságú hely az európai légtérben, mert szinte az összes kelet-nyugati, sőt az észak-déli járatok többsége is áthalad rajta. Náluk azonban olyan mértékű az emberhiány, hogy a késések körülbelül háromnegyedéért ők a felelősek.
Ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret különösen érzékenyen érinti, hiszen a Budapestről induló és ide érkező gépek túlnyomó többsége áthalad Karlsruhén. A magyar fővárosba ráadásul rengeteg fapados is érkezik, bár mára már olyan sok lett a késés, hogy a „hagyományos” légitársaságok 40-45 perces fordulóideje sem elég ahhoz, hogy kompenzálja a kiesett időt.
Árulkodóak az Eurocontrol tavalyi statisztikái: a 2018-as késések 60 százalékát okozta kapacitáshiány, 25 százalékát a rossz időjárás, 14 százalékát pedig sztrájk vagy más zavaró tényező. Az utóbbiak egyébként szintén egyre nagyobb problémát okoznak, különösen Franciaországban, ahol nagyon gyakran szüntetik be a munkát a légiirányítók, tovább növelve az európai káoszt. De ugyanez igaz a brüsszeli légikikötőkre is.
AFP / Tolga Akmen
Az utasok tehát – kis túlzással – a jelenlegi helyzetben jobban teszik, ha hidegélelmet is csomagolnak magukkal a repüléshez. Ha pedig átszállással tervezik az útjukat Nyugat-Európa, vagy akár az Egyesült Államok felé, eszükbe se jusson egy-másfél órás átszállással repülőjegyet venni.
Úgy tervezzék meg az utat, hogy a nagyobb és forgalmasabb repülőtereken legalább kettő, ha nem két és fél órát hagyjanak az átszállásra
– figyelmeztetett Körtvélyes.
Azt sem árt tudni, hogy ha a járat késik, akkor a légitársaságok nem kötelesek megtéríteni a járulékos veszteségeket. Ha emiatt késsük le az átszállást, nem jár például a szálloda költségeinek visszatérítése.
Évi 160 millió utas járhat pórul
A szakemberek nem véletlenül kongatják már régóta a vészharangot, és sürgetik az egységes európai égbolt koncepció bevezetését. Ez volt a témája a múlt héten Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli éves közgyűlésének is, ahol Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a repülőtéri kapacitáshiánynál is nagyobb problémát okoz a légiforgalmi irányítás nem hatékony üzemelése.
Példaként említette, hogy autóval Amszterdamból Spanyolországba utazva nincsenek határok, de repülőgépet használva vannak, mivel minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van. Ez nemcsak késést, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti, ami több millió dollár felesleges plusz kerozinköltséget és környezetszennyezést von maga után – hangsúlyozta.
Hozzátette: kizárólag politikai okai vannak annak, hogy még mindig nem vezették be az unió kezdeményezését, amely csökkentené a légiforgalmi irányító szolgálatok számát.
AFP / Jewel Samad
Eamonn Brennan, az Eurocontrol főigazgatója azt mondta, minden állam meg akarja tartani a saját szolgálatát, és a nemzeti szuverenitásra hivatkozva blokkolja az egységes európai égbolt bevezetését, de az európai légiforgalmi irányítás jövőjének kulcsa a mainál hatékonyabb rendszer.
Ha nem vezetik be, akkor 11 év múlva. 2030-ra nem lesznek képesek kiszolgálni az európai légi forgalmat, a nyári menetrendi időszakban jelentősen megemelkedik majd a késések száma, és éves szinten 160 millió utas nem repülhet majd, mert kapacitáshiány miatt nem indulhat el 1,5 millió járat; 2040-re pedig a mai hétszeresére nő a késő járatok száma.