Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38abe3ff-2193-4f03-b689-6761fa912087","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Nem a Lázár János vezette szakminisztérium lépett, hanem az országgyűlés Gazdasági Bizottságának tűnt fel a mulasztás.","shortLead":"Nem a Lázár János vezette szakminisztérium lépett, hanem az országgyűlés Gazdasági Bizottságának tűnt fel a mulasztás.","id":"20250529_EU-Birosag-vasutasok-pihenoido-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38abe3ff-2193-4f03-b689-6761fa912087.jpg","index":0,"item":"b05792d0-ffdf-4de8-8e6b-8b37ee961378","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_EU-Birosag-vasutasok-pihenoido-torveny","timestamp":"2025. május. 29. 16:25","title":"Az EU Bírósága már két éve kedvező döntést hozott a vasutasok pihenőidejéről, de csak most iktatják törvénybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9399a28f-7487-4307-8ce5-ec9f01526613","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tervek szerint 2028 nyarára készülhet el a Ghost nevű pilóta nélküli drón, ami felderítő és csapásmérő feladatokat is el tud majd látni.","shortLead":"A tervek szerint 2028 nyarára készülhet el a Ghost nevű pilóta nélküli drón, ami felderítő és csapásmérő feladatokat is...","id":"20250528_ghost-lopakodo-dron-amerikai-legiero-general-atomics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9399a28f-7487-4307-8ce5-ec9f01526613.jpg","index":0,"item":"5f57a718-947f-469e-ae20-0f5ccb9d022b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_ghost-lopakodo-dron-amerikai-legiero-general-atomics","timestamp":"2025. május. 28. 16:33","title":"60 óráig körözhet a levegőben az új amerikai lopakodó, aztán jöhet a halálos csapás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c04cb914-b10c-412b-a77f-a7ee7e3c4c89","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jámbor András szerint Ilaria Salis semmit sem tud az itt élőkről, vagy Magyarország problémáiról, és nem is nagyon érdekli mi történik valójában.","shortLead":"Jámbor András szerint Ilaria Salis semmit sem tud az itt élőkről, vagy Magyarország problémáiról, és nem is nagyon...","id":"20250528_jambor-andras-level-ilaria-salis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c04cb914-b10c-412b-a77f-a7ee7e3c4c89.jpg","index":0,"item":"63ea1fe8-2a61-4260-a350-eeebca99d346","keywords":null,"link":"/itthon/20250528_jambor-andras-level-ilaria-salis","timestamp":"2025. május. 28. 20:57","title":"Jámbor András levele Ilaria Salisnak: Ne jöjjön ide, mert csak Orbán rendszerét erősíti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b2649c-5ba8-4ed2-90ab-4d880ad73a83","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Brit bíróság elé csak azt követően kerülnek a fivérek, hogy a romániai büntetőügyük lezárult.","shortLead":"Brit bíróság elé csak azt követően kerülnek a fivérek, hogy a romániai büntetőügyük lezárult.","id":"20250528_nemi-eroszak-andrew-tate-vademeles-nagy-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b2649c-5ba8-4ed2-90ab-4d880ad73a83.jpg","index":0,"item":"3ce23f21-c841-4c2f-95b6-fcf33c15c48f","keywords":null,"link":"/elet/20250528_nemi-eroszak-andrew-tate-vademeles-nagy-britannia","timestamp":"2025. május. 28. 19:16","title":"Nemi erőszak, testi sértés és emberkereskedelem miatt emeltek vádat Andrew Tate és a testvére ellen Nagy-Britanniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e10bfc8-db04-4511-b6dd-1ab45dae1a00","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sós Endre az elmúlt két évben megbízott vezetőként irányította az intézményt.","shortLead":"Sós Endre az elmúlt két évben megbízott vezetőként irányította az intézményt.","id":"20250529_budapest-fovarosi-allat-es-novenykert-sos-endre-foigazgato-kinevezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e10bfc8-db04-4511-b6dd-1ab45dae1a00.jpg","index":0,"item":"603cae02-a766-40f0-b195-05afc23e11de","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_budapest-fovarosi-allat-es-novenykert-sos-endre-foigazgato-kinevezes","timestamp":"2025. május. 29. 17:17","title":"Öt év után lett újra kinevezett főigazgatója a budapesti állatkertnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c29dbdc4-8fb8-4a13-afe2-bd287ecff518","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Jól teszi az EU, ha odafigyel arra, mi történik Németországban a beszállítói láncokról szóló törvény kapcsán, ugyanis a német cégek és a szövetségi kormány hozzáállása alapjaiban határozhatja meg, mi lesz a hasonló uniós jogszabály sorsa.","shortLead":"Jól teszi az EU, ha odafigyel arra, mi történik Németországban a beszállítói láncokról szóló törvény kapcsán, ugyanis...","id":"20250528_hvg-nemet-beszallitoi-torveny-fenntarthatosag-emberi-jogok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c29dbdc4-8fb8-4a13-afe2-bd287ecff518.jpg","index":0,"item":"d16da58a-789f-40ad-8a2f-5c2140f2cb71","keywords":null,"link":"/360/20250528_hvg-nemet-beszallitoi-torveny-fenntarthatosag-emberi-jogok","timestamp":"2025. május. 28. 15:55","title":"Európának fegyverkeznie kell és a gazdasága sem muzsikál jól, így háttérbe szorul, hogy élhető világot hagyjunk az utódokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","shortLead":"A Megasztár tehetségkutató korábbi nyertese szerint tönkretették ezt a műfajt.","id":"20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84552ce8-f5d0-4f4c-9cc2-f0ec36ea669a.jpg","index":0,"item":"d4d43d12-948d-46c4-ad95-c87822e4d33b","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Toth-Vera-Nagyon-sajnalom-azokat-akik-a-tehetsegkutatokba-mennek","timestamp":"2025. május. 29. 14:30","title":"Tóth Vera: „Nagyon sajnálom azokat, akik a tehetségkutatókba mennek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eccae18-efc3-4dcc-bc7c-b5f5af1e593c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A négy független képviselő szerint a korrupciós ügyek megrendítették a közélet tisztaságába vetett bizalmat Sümegen és ezt csak új választásokkal lehet visszaépíteni.","shortLead":"A négy független képviselő szerint a korrupciós ügyek megrendítették a közélet tisztaságába vetett bizalmat Sümegen és...","id":"20250528_negy-kepviselo-sumegi-kepviselo-testulet-feloszlatas-kezdemenyezes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eccae18-efc3-4dcc-bc7c-b5f5af1e593c.jpg","index":0,"item":"381dd213-d249-4d84-9572-4c057eb57fc1","keywords":null,"link":"/itthon/20250528_negy-kepviselo-sumegi-kepviselo-testulet-feloszlatas-kezdemenyezes-ebx","timestamp":"2025. május. 28. 21:28","title":"Kezdeményezte négy képviselő a sümegi képviselő-testület feloszlatását a botrányok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Van még egy fontos javaslatunk: ha át akar szállni valahol, minimum két órát szánjon rá. Az európai légtér túlzsúfoltsága miatt minden eddiginél durvább késésekre lehet számítani a repülőtereken.
Hidegélelem, kényelmes cipő és bőséges folyadékpótlás – aki a nyáron repülős utazást tervez, az jobb, ha felkészül arra, hogy a tavalyinál is nagyobb káosz várható az európai repülőtereken. Erről viszont nem a légitársaságok és nem is a repülőterek üzemeltetői tehetnek, a probléma sokkal mélyebben gyökerezik, így nehezebben is kezelhető.
Az európai légtér egész egyszerűen annyira túlzsúfolt, és olyan sok új járat indult az utóbbi években, hogy a légiforgalmi irányításnak nincs elég kapacitása kezelni a helyzetet.
A ferihegyi repülőtér több száz utasa június hatodikán már megtapasztalhatta, milyen az, amikor több órát kell vesztegelni felszállás előtt a kifutópályán. A londoni, a malagai és a barcelonai gépek is többórás késéssel, csak hajnali öt után szálltak le Budapesten. Később kiderült, hogy a gépek a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tervezett karbantartása miatt nem szállhattak le. És könnyen lehet, hogy a nyáron még több ezer utas élhet át majd hasonló élményt – egészen más okból.
Képünk illusztráció
Kiss-Kuntler Árpád
Nem bírják a rohamot
A mostanában tapasztalt maratoni késések okát a megnövekedett légiforgalom mellett leginkább a légiforgalmi irányítás kapacitáshiányában kell keresni
– mondta el lapunknak Körtvélyes Tivadar, az Airportal.hu főszerkesztő-helyettese.
Ez azt jelenti, hogy az európai légi irányítók nem bírják a rohamot: nincs elég szakember, miközben a légtér egyre zsúfoltabb. Hogy mennyire, azt jól mutatja az európai légiforgalom áramlásszervezéséért is felelős Eurocontrol animációja, amit a rekordforgalmat hozó tavaly szeptember hetedikei napról készítettek.
A több gép értelemszerűen sokkal több késést jelent: az Eurocontrol statisztikái szerint 2018-ban összesen 11 millió járat repült a kontinens légterében, ami naponta átlagosan 30 ezer repülőt jelent. Ezeknek a gépeknek a késése összesítve elérte a 19,1 millió percet. Ez 105 százalékkal több, mint 2017-ben, a helyzet pedig nemhogy javul, hanem rosszabbodik.
A problémák minden légitársaságot érintik, de a fapadosok különösen sokat szenvednek miatta, mert az ő fordulóidejük mindössze 20-25 perc: a menetrend betartásához ennyi idő alatt kell elvégezniük az utasok ki- és beszállítását, a poggyászok rakodását és a takarítást. Ilyen szoros határidők esetében a legapróbb késés is boríthatja az egész napos tervet, és a repülők könnyen kieshetnek a felszálláshoz megadott résidőből – mint ahogy az a csütörtök esti London–Budapest-járatnál is történt.
„A fapados légitársaságok általában négy fordulót tesznek meg naponta. Reggel ugyan elindulnak időben, de ha kevés a légiirányító, és várakoztatják őket, a nap végére összegyűlnek a késések. Ilyenkor fordulhat elő, hogy akár többórás késésre is számítani kell. Olyan az egész, mint egy dominó-effektus” – tette hozzá a szakértő.
Túry Gergely
Karlsruhe a hibás
Körtvélyes Tivadar szerint a légi irányítás „Achilles-ina” már régóta a karlsruhei központ, ami stratégiai fontosságú hely az európai légtérben, mert szinte az összes kelet-nyugati, sőt az észak-déli járatok többsége is áthalad rajta. Náluk azonban olyan mértékű az emberhiány, hogy a késések körülbelül háromnegyedéért ők a felelősek.
Ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret különösen érzékenyen érinti, hiszen a Budapestről induló és ide érkező gépek túlnyomó többsége áthalad Karlsruhén. A magyar fővárosba ráadásul rengeteg fapados is érkezik, bár mára már olyan sok lett a késés, hogy a „hagyományos” légitársaságok 40-45 perces fordulóideje sem elég ahhoz, hogy kompenzálja a kiesett időt.
Árulkodóak az Eurocontrol tavalyi statisztikái: a 2018-as késések 60 százalékát okozta kapacitáshiány, 25 százalékát a rossz időjárás, 14 százalékát pedig sztrájk vagy más zavaró tényező. Az utóbbiak egyébként szintén egyre nagyobb problémát okoznak, különösen Franciaországban, ahol nagyon gyakran szüntetik be a munkát a légiirányítók, tovább növelve az európai káoszt. De ugyanez igaz a brüsszeli légikikötőkre is.
AFP / Tolga Akmen
Az utasok tehát – kis túlzással – a jelenlegi helyzetben jobban teszik, ha hidegélelmet is csomagolnak magukkal a repüléshez. Ha pedig átszállással tervezik az útjukat Nyugat-Európa, vagy akár az Egyesült Államok felé, eszükbe se jusson egy-másfél órás átszállással repülőjegyet venni.
Úgy tervezzék meg az utat, hogy a nagyobb és forgalmasabb repülőtereken legalább kettő, ha nem két és fél órát hagyjanak az átszállásra
– figyelmeztetett Körtvélyes.
Azt sem árt tudni, hogy ha a járat késik, akkor a légitársaságok nem kötelesek megtéríteni a járulékos veszteségeket. Ha emiatt késsük le az átszállást, nem jár például a szálloda költségeinek visszatérítése.
Évi 160 millió utas járhat pórul
A szakemberek nem véletlenül kongatják már régóta a vészharangot, és sürgetik az egységes európai égbolt koncepció bevezetését. Ez volt a témája a múlt héten Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli éves közgyűlésének is, ahol Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a repülőtéri kapacitáshiánynál is nagyobb problémát okoz a légiforgalmi irányítás nem hatékony üzemelése.
Példaként említette, hogy autóval Amszterdamból Spanyolországba utazva nincsenek határok, de repülőgépet használva vannak, mivel minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van. Ez nemcsak késést, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti, ami több millió dollár felesleges plusz kerozinköltséget és környezetszennyezést von maga után – hangsúlyozta.
Hozzátette: kizárólag politikai okai vannak annak, hogy még mindig nem vezették be az unió kezdeményezését, amely csökkentené a légiforgalmi irányító szolgálatok számát.
AFP / Jewel Samad
Eamonn Brennan, az Eurocontrol főigazgatója azt mondta, minden állam meg akarja tartani a saját szolgálatát, és a nemzeti szuverenitásra hivatkozva blokkolja az egységes európai égbolt bevezetését, de az európai légiforgalmi irányítás jövőjének kulcsa a mainál hatékonyabb rendszer.
Ha nem vezetik be, akkor 11 év múlva. 2030-ra nem lesznek képesek kiszolgálni az európai légi forgalmat, a nyári menetrendi időszakban jelentősen megemelkedik majd a késések száma, és éves szinten 160 millió utas nem repülhet majd, mert kapacitáshiány miatt nem indulhat el 1,5 millió járat; 2040-re pedig a mai hétszeresére nő a késő járatok száma.