szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A szakmában dolgozókat az automatizálás és az alacsony bérek is sújtják.

A vásárlók időt, a nagy kereskedelmi hálózatok pénzt nyernek, ha a szupermarketek pénztárosok helyett automatikus kasszákat üzemeltetnek – nyilatkozta a Nielsen kutatóintézet szakértője, aki felmérte a helyzetet Franciaországban. A közszolgálati RFI rádiónak arról beszélt, hogy Franciaországban a szupermarketekben egyre gyorsabban terjed az automatikus fizetési rendszer, amely a vásárlóknak is előnyös, hiszen sokkal rövidebbek a sorok, mint a hagyományos kasszáknál, ahol még pénztárosok ülnek. A szupermarketek több mint a fele vegyes rendszerben dolgozik jelenleg francia földön: még vannak pénztárosok, de már egyre több az automata kassza. Jól meg lehet figyelni, hogy az idősebb vásárlók azokat a kasszákat keresik, ahol pénztárosok ülnek míg a fiatalabbak az automatikus fizetési mód hívei. Kelet Ázsiában már általános, de Európában is mind jobban terjed a telefonos fizetési mód, ez is mindinkább kiszorítja a pénztárosokat a munkaerő piacról.

A jövő az arcfelismerő rendszeré: a Carrefour üzletlánc Európában még nem, de Sanghajban már ezt módszert kínálja a vásárlóinak, akik mind nagyobb számban élnek is ezzel Kína gazdasági fővárosában. Ez villámgyorsan működik, de természetesen előzetes regisztráció után. Amint ez megvolt, és a fényképet összekötötték egy bankszámlával, a vevőnek csak oda kell állnia a kamera elé. A felismerés után egy képernyőn megjelenik a számla végösszege, melyet a vásárló úgy tud hitelesíteni, hogy beüti a kódját. Ez általában az okostelefon kódja a Mennyei Birodalomban, amely az élen jár az arcfelismerő rendszerek alkalmazásában.

A Carrefour üzletlánc a kínai óriás a Tencent rendszerét használja. A WeChatPay távolról sem egyeduralkodó a piacon, hiszen ott nyomul a világ legnagyobb internetes kereskedő hálózata, az Alibaba. Az Alipay az egész Hema üzletláncot kiszolgálja Kínában, ahol az internetes kereskedés már teljesen össze van kötve az arcfelismerő rendszerekkel.

Európa és Amerika még nem tart itt

A Casino internetes kereskedő hálózat nemrég nyitotta meg szupermarketjét Párizsban, ahol éjjel-nappal nyitva tartanak. Ezt könnyen megtehetik, hiszen jóformán nincsen ember az üzletben: mindent a szoftverek intéznek. Hasonló a helyzet az Amazon esetében is az Egyesült Államokban, ahol az alkalmazottak épp a nagy kiárusítás napján kezdtek figyelmeztető sztrájkba: „nem vagyunk robotok!” – írták a transzparensekre.

Az Amazon alkalmazottjai úgy érzik, hogy miközben a minimálbérnél alig keresnek többet, a főnökeik egyre inkább úgy kezelik őket mint a robotokat. Hasonló a helyzet a legnagyobb amerikai kiskereskedelmi hálózat, a Wal-Mart esetében is. Nem biztos, hogy ez különösebben zavarja a Wal-mart urait vagy a világ leggazdagabb emberét, az Amazon alapítóját, Jeff Bezost, aki úgy is meg tudta őrizni ezt a címet, hogy 35 milliárd dollárt fizetett nejének a válásért. Az Amazon részvényei szárnyalnak, és Jack Ma, Kína leggazdagabb embere, az Alibaba alapító atyja sem panaszkodhat. Közben pedig a minimálbéren alkalmazott pénztárosok szépen lassan eltűnnek a szupermarketekből, mert ahogy a szakértő megfogalmazta: időt és pénzt takaríthat meg mindenki azzal, ha emberek helyett automatikus fizetési módszereket alkalmaz a kasszánál a szupermarketekben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!