szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A leggazdagabb csehet gyanúsítják azzal, hogy ő áll Kína imázsát javító propaganda kampány mögött. Szakértők szerint a lépések jól mutatják, hogy Kína milyen agresszív módon igyekszik befolyásolni a posztszocialista országok politikáját.

Peter Kellner, a Cseh Köztársaság leggazdagabb emberének egyik vállalkozása, a Home Credit bank finanszírozta  Kína imázskampányát – irta meg a Guardian.
A cég elismerte, hogy az általa megbízott PR-cégnek, az volt a feladata, hogy olyan cikkeket helyezzen el a Cseh médiában, amik pozitívabb képet adnak Kínáról.
A Home Credit egy olyan társaságot is finanszírozott, melynek az volt a feladata, hogy ellensúlyozza  a  prágai Károly Egyetem Kínával szemben kritikus álláspontját.
A szakértők szerint a lépések jól mutatják, hogy  Kína milyen agresszív módon igyekszik befolyásolni a posztszocialista országok politikáját. Ilyen az  „Egy Övezet Egy Út”  is , amely keretében  infrastrukturális projektek finanszírozását ajánlja fel.
A cseh milliárdos cégének, a   PPF-csoportnak  a minegy  40 milliárd fontos vagyonát a  privatizációnak köszönheti.    Az elemzők szerint az, hogy  Csehország nyitottabb volt a kínai befolyásra, mint a legtöbb többi európai ország,  épp a Kellner-féle kampánynak köszönhető. A kínai befolyást jelzi, hogy nemrégiben egy cseh sörfőzde, egy televíziós állomás és a Slavia prágai labdarúgó klub is kínai tulajdonba került.
A kapcsolatok azonban tavaly gyengülni kezdtek, amikor Andrej Babiš cseh miniszterelnök kormánya, az ország kiberbiztonsági ügynökségének tanácsára   kitiltotta a Huawei telefonokat a miniszteri épületekből és a prágai liberális polgármester, Zdeněk Hřib pedig nem volt hajlandó elfogadni  Kína Tajvannal szemben területi igényét. Megtorlásként Kína lemondta  a Prágai Filharmónia által tervezett kínai turnét.
A kritikusok új veszélyt látnak a PPF közelmúltbeli médiavásárlásban  is.

Petr Kellner, a Cseh Köztársaság leggazdagabb emberének egyik vállalkozása, a Home Credit bank finanszírozta Kína imázskampányát – erről ír a Guardian.

A cikk szerint a bank, amely 11 milliárd eurónyi összeget hitelezett kínaiaknak, megbízott egy PR-céget, a C&B Reputation Managementet, hogy Kínát fényező újságcikkeket rendeljen. A Home Credit egy olyan, Sinoskop nevű think tanket is finanszírozott, melynek az volt a feladata, hogy ellensúlyozza a prágai Károly Egyetem Kínával szemben kritikus álláspontját.

A Home Credit a Kellner tulajdonában lévő PPF csoportnak a része, ugyanez a holding a magyarországi Telenor mobilszolgáltató többségi tulajdonosa. Vagyis a PPF bankja nem azért bérelt fel egy PR-céget, hogy a saját vállalati képét erősítse, hanem hogy jobb színben tüntessen fel egy diktatúrát.

Szakértők szerint a lépések jól mutatják, hogy Kína milyen agresszív módon igyekszik befolyásolni a posztszocialista országok politikáját. Ilyen szerintük az „Egy Övezet Egy Út” program is, amely keretében  infrastrukturális projektek finanszírozását ajánlja fel. Elemzők szerint az, hogy Csehország nyitottabb volt a kínai befolyásra, mint a legtöbb többi európai ország, épp a Kellner-féle kampánynak köszönhető. A kritikusok új veszélyt látnak a PPF közelmúltbeli médiavásárlásban.

A kínai befolyást jelzi, hogy nemrégiben egy cseh sörfőzde, egy televíziós állomás és a Slavia prágai labdarúgó klub is kínai tulajdonba került. A kapcsolatok azonban tavaly gyengülni kezdtek, amikor Andrej Babiš cseh miniszterelnök kormánya, az ország kiberbiztonsági ügynökségének tanácsára kitiltotta a Huawei telefonokat a miniszteri épületekből és a prágai liberális polgármester, Zdeněk Hřib pedig nem volt hajlandó elfogadni Kína Tajvannal szemben területi igényét. Megtorlásként Kína lemondta a Prágai Filharmónia által tervezett kínai turnét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!